Tjockistråden 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Såg just en annons här på buke för det stod att man skulle bli av med 20 kg fett på tre dagar.
Eller hur... Enda rimliga möjligheten att lyckas med det är väl fettsugning. Men det går väl fortare än så. 🙄
Man kan ju tycka att de borde vara rimliga i sina annonser.
Fettsugning funkar ju bara på underhudsfett.

Idag dök det upp en diagnos i min journal efter ett läkarbesök.

IMG_3071.jpeg

Jag blev lite förvånad, inte för att jag är helt omedveten om att jag är tjock men kanske har jag ändå levt lite i förnekelse eller på gamla meriter.

Jag har sista två åren gått från 49 kilo till en viktuppgång på säkert 30 kilo. Jag vet inte riktigt vad jag väger idag.
Höga doser kortison, en pajad sköldkörtel osv har bidragit till detta, men jag har naturligtvis ett eget ansvar, det är jag medveten om.
Jag tycker egentligen inte att jag äter mer eller annorlunda mot när jag vägde 50 kilo men en kombo av medicinering och ett mkt mer stillandesittande liv har nog påverkat vikten mer än jag trott. Plus att jag ju blivit äldre.

Pga hjärtproblem och andra krämpor kan jag inte motionera men jag tänker att kosten i första hand måste läggas om för att komma ner i vikt.

Idag dök det upp en diagnos i min journal efter ett läkarbesök.

Visa bifogad fil 127925

Jag blev lite förvånad, inte för att jag är helt omedveten om att jag är tjock men kanske har jag ändå levt lite i förnekelse eller på gamla meriter.

Jag har sista två åren gått från 49 kilo till en viktuppgång på säkert 30 kilo. Jag vet inte riktigt vad jag väger idag.
Höga doser kortison, en pajad sköldkörtel osv har bidragit till detta, men jag har naturligtvis ett eget ansvar, det är jag medveten om.
Jag tycker egentligen inte att jag äter mer eller annorlunda mot när jag vägde 50 kilo men en kombo av medicinering och ett mkt mer stillandesittande liv har nog påverkat vikten mer än jag trott. Plus att jag ju blivit äldre.

Pga hjärtproblem och andra krämpor kan jag inte motionera men jag tänker att kosten i första hand måste läggas om för att komma ner i vikt.

https://www.fatsecret.se/kalorier-näring/search?q=Löjrom

;)

Fick en kallelse till endokrinolog idag. Nåt står inte helt rätt till i hormonerna/sköldkörteln. Svårt att veta om det är pga annan sjukdom/medicinering eller vad det är som spökar. Men kan vara bra att de utreder. Läkaren sa att det är bra att jag ställer om kosten osv men att jag troligen behöver hjälp även medicinskt.

Men jag har hursomhelst lagt om kosten och kraftigt dragit ner kalorierna. Jag hoppas att jag ska få koll på hjärtat så att jag kan börja röra mig mer också.

Blir så ledsen på människor (både som står mig nära och sådana jag knappt känner) som bara måste kommentera min kropp/vikt.
Idag fick jag höra att jag "blivit fin i kroppen" och att jag "snart hittar en partner om utvecklingen fortsätter så här" :yuck: Det är liksom liknande kommentarer som bidragit till att jag ätit mig oigenkännlig :meh:
Har vi verkligen inget annat att prata om?

Blir så ledsen på människor (både som står mig nära och sådana jag knappt känner) som bara måste kommentera min kropp/vikt.
Idag fick jag höra att jag "blivit fin i kroppen" och att jag "snart hittar en partner om utvecklingen fortsätter så här" :yuck: Det är liksom liknande kommentarer som bidragit till att jag ätit mig oigenkännlig :meh:
Wtf, bara håll käften tycker jag!

Som mon dotter lite neutralt konstaterade "du har krympt" utan nån värdering i det kan jag ta och som efter lite diskussion konstaterar sakligt att det kanske kan underlätta för knäna (eftersom jag haft problem med ena knät i över ett halvår) det tycker jag är gett okej. När folk börjar lägga massa värderingar på en för att man gått ner i vikt som om man plötsligt är en bättre och duktigare människa på nåt sätt för att man smalnat av, det är faktiskt obekvämt.
Jag tycker att man är lika mycket värd oavsett hur många kilon man har på kroppen, jag tycker inte att folk nödvändigtvis är finare på nåt sätt för att de gått ner i vikt, precis som jag inte tycker folk är fulare eller sämre för att de gått upp en del i vikt.

Det ju ingen som i regel applåderar en viktökning spontant men mär folk går ner i vikt så kommer kommentarer från folk man knappt känner :meh:.

Vägde mig imorse -0,5kg visade vågen. Kämpar med att äta och har absolut knga restriktioner nu när jag är sjuk utan äter det jag lyckas få i mig. Hade tänkt att det gör inget om jag hamnar över kaloribalans då jag tänker att kroppen kanske återhämtar sig bättre om man ger den bränsle. Har ändå gått ner i vikt men kanske inte så konstigt när man inte direkt har nån matlust.

Har funderat en stund och landat i att jag nog ska ge mig själv en chans i den här tråden ☺️

Har liksom hittat min grej och livsstil efter många år med jojobantning och händelser i livet.
Toppade på 106 kilo sommaren 2021 och väger idag 94,4. Sakta men säkert mot första målet under 90kilo

Min hjärna jobbar stenhårt på att försöka få mig att köpa gymkort och börja gå på gym. Det finns ett runt hörnet så jag kan i princip krypa dit ... men det tar emot. Vill inte att folk ska glo på mig eller, ännu värre, kommentera mitt utseende/vikt.
Det är inte främst för vikten jag vill börja utan för att träna upp kroppen så jag kanske får mindre ont och blir smidigare plus för att förebygga diabetes och hjärtproblem.
Jag är i riskzon, har prediabetes och i vinter/vår fått högt blodtryck. Har en facebookvän som fick en infarkt när h*n var tre år äldre än jag är nu och h*n vägde mindre än jag. Min mamma har både diabetes och hjärtproblem.

Har tränat där förut, för 11 år sen och då var det inga problem men jag gick alltid dit på de tider det var minst antal folk där. Tänkte göra det nu också men stämningen där kanske har förändrats på tio år?
😟
Kolla lite olika gym! De som använder gymmen kan variera rejält från ett till ett annat.

Där jag går (gymmet drivs av en vårdcentral men är som vilket gym som helst, förutom att de har fysioterapeuter från vårdcentralen som fungerar som PT för de som sökt hjälp för diverse krämpor) ser man ALLT från personer som anländer i rullstol, med rullator, kraftigt överviktiga, MÅNGA äldre pensionärer - och så de "vanliga" kroppsbyggarna, fitnessentusiasterna etc etc. Blandningen är underbar och gör att man aldrig känner sig annorlunda eller pinsam. Det ska man iofs inte göra i nåt gym, men jag förstår känslan ibland.

Ett tips om du har möjlighet: Gå dagtid, EFTER lunch. Då är det oftast mindre folk (bättre luft...) och de unga kroppsbyggarna och fitnessmänniskorna är inte där. De dyker oftast upp antingen under lunchtid eller på kvällarna.

Kolla lite olika gym! De som använder gymmen kan variera rejält från ett till ett annat.

Där jag går (gymmet drivs av en vårdcentral men är som vilket gym som helst, förutom att de har fysioterapeuter från vårdcentralen som fungerar som PT för de som sökt hjälp för diverse krämpor) ser man ALLT från personer som anländer i rullstol, med rullator, kraftigt överviktiga, MÅNGA äldre pensionärer - och så de "vanliga" kroppsbyggarna, fitnessentusiasterna etc etc. Blandningen är underbar och gör att man aldrig känner sig annorlunda eller pinsam. Det ska man iofs inte göra i nåt gym, men jag förstår känslan ibland.

Ett tips om du har möjlighet: Gå dagtid, EFTER lunch. Då är det oftast mindre folk (bättre luft...) och de unga kroppsbyggarna och fitnessmänniskorna är inte där. De dyker oftast upp antingen under lunchtid eller på kvällarna.
Har köpt kort på det närmaste, som ska vara bra. (Gått där för mer än 10 år sen). Ska på en intro med en PT nu i veckan så jag får lära mig hur maskinerna funkar.
Jag mailade dit innan och frågade vilka tider det är lite folk och de svarade att det är före lunch och på em. Jag kan gå typ närsomhelst så jag har kollat deras schema på webben så det inte krockar med nån gruppaktivitet. Kl 10-11 borde funka bäst men jag får väl se.

Det är väl generellt minst folk på gymmet de tider då de flesta "vanliga människor" är på jobbet. Jag brukar hålla mig till att gå på dagtid och det har hittills aldrig varit särskilt mycket folk då. Och andelen kroppsbyggare och liknande - de som gärna sitter framför en spegel och lyfter vikter - är låg då.
Jag glömde att tänka på det där med tidpunkten en gång och kom dit 16.30. Och då var det väldigt mycket fler personer där och en större andel träningsnördar. Har lärt mig den läxan... För jag kan inte påstå att jag tycker det är trevligt att jobba med mina förhållandevis enkla övningar (som jag gör för att stärka upp kroppen, har inget med viktnedgång att göra) bredvid en massa vältränade människor.

Måste försöka klura ut ett sätt att äta sådant som är "förbjudet" (kaloritätt) utan att gå bananas.

Att helt avstå funkar en kortare period sedan är mönstret att jag inte står ut. Har i 3 månader helt avstått sådant som jag brukar hetsäta/tycker är gott men nu när de yttre kraven ökar har jag svårt att nitiskt stå emot.

Nu har jag försökt att införa "förbjuden" mat som 1 portion, 1 gång/vecka men även då spårar det ur. Senaste 2 veckorna har jag inte kunnat bestämma mig för friterat eller sött, ätit båda i mängd, fått ågren över det, tänkt att jag redan ätit så mycket att jag lika gärna kan äta slut på allt och på den vägen är det.

Ska testa att dela upp det så jag kanske äter snabbmat/snacks en dag i veckan och något sött en annan dag i veckan för att sprida ut kaloriöverskottet lite. Förbud är så himla krävande och jag klarar det inte längre :(

-1,5 kg denna veckan

@Dimmoln funkar det att se till att fylla ut med sallad eller frukt innan så att du är mätt eller blir det att du äter för mycket ändå?
Om jag äter enegität mat sp fyller jag ut med råkost så att jag blir mätt för annars är risken att jag äter för mycket.

Okej, -0.7kg sen förra veckan fast målet var att äta såpass att jag skulle hålla vikten nu när jag är sjuk. Bara ätit skräp senaste veckan men inte särskilt mycket då aptiten lyst med sin frånvaro.

Idag tänkte jag att jag skulle skärpa till kosten så jag får i mig lite näringsämnen..
Hoppas verkligen att jag ska känna mig såpass frisk imorgon att jag skulle komma iväg på träning..
Har inte tränat sen förra söndan och saknar det!

Wtf, bara håll käften tycker jag!

Som mon dotter lite neutralt konstaterade "du har krympt" utan nån värdering i det kan jag ta och som efter lite diskussion konstaterar sakligt att det kanske kan underlätta för knäna (eftersom jag haft problem med ena knät i över ett halvår) det tycker jag är gett okej. När folk börjar lägga massa värderingar på en för att man gått ner i vikt som om man plötsligt är en bättre och duktigare människa på nåt sätt för att man smalnat av, det är faktiskt obekvämt.
Jag tycker att man är lika mycket värd oavsett hur många kilon man har på kroppen, jag tycker inte att folk nödvändigtvis är finare på nåt sätt för att de gått ner i vikt, precis som jag inte tycker folk är fulare eller sämre för att de gått upp en del i vikt.

Det ju ingen som i regel applåderar en viktökning spontant men mär folk går ner i vikt så kommer kommentarer från folk man knappt känner :meh:.
Medan jag var obehandlad och hade stadium 5 i njursvikten så mötte jag en lokal politiker på ett kulturarr. Hon kommenterade min viktnedgång positivt, att det var snyggt. Jag sa att det inte var frivilligt, jag är i terminal njursvikt. Hennes man, pensionerade överläkaren stod bredvid. Hon sa bara oj och inget mer.
Jag blev sur. Snyggt... Smal är snyggt mullig är inte det.:meh:

Usch!!! jävligt milt uttryckt!

Måste försöka klura ut ett sätt att äta sådant som är "förbjudet" (kaloritätt) utan att gå bananas.

Att helt avstå funkar en kortare period sedan är mönstret att jag inte står ut. Har i 3 månader helt avstått sådant som jag brukar hetsäta/tycker är gott men nu när de yttre kraven ökar har jag svårt att nitiskt stå emot.

Nu har jag försökt att införa "förbjuden" mat som 1 portion, 1 gång/vecka men även då spårar det ur. Senaste 2 veckorna har jag inte kunnat bestämma mig för friterat eller sött, ätit båda i mängd, fått ågren över det, tänkt att jag redan ätit så mycket att jag lika gärna kan äta slut på allt och på den vägen är det.

Ska testa att dela upp det så jag kanske äter snabbmat/snacks en dag i veckan och något sött en annan dag i veckan för att sprida ut kaloriöverskottet lite. Förbud är så himla krävande och jag klarar det inte längre :(

-1,5 kg denna veckan
Förbud är inte bra- vi måste faktiskt leva med men försöka njuta i normal (begränsad under viktnedgång givetvis) mängd <3.

@Dimmoln funkar det att se till att fylla ut med sallad eller frukt innan så att du är mätt eller blir det att du äter för mycket ändå?
Om jag äter enegität mat sp fyller jag ut med råkost så att jag blir mätt för annars är risken att jag äter för mycket.
Det är klokt att ladda upp med mycket frukt och grönt :) Jag fyller ut portioner med mycket grönsaker och äter alltid "vanlig mat" innan jag planerar att äta ex. godis.
Jag överäter aldrig pga. hungerkänslor, så det spelar liten roll just hur mätt jag är dessvärre :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt...
15 16 17
Svar
332
· Visningar
22 964
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 450
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 708
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 641
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Black Friday