Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Man kan använda roddmaskinen med fötterna på golvet också, så att det mest är överkroppen som jobbar.Provade att köra roddmaskin i söndags eftersom jag tycker det är roligare än att cykla. Plus att mina fötter somnar efter ett tag på cykel så jag vill göra annat. Kan inte sitta rakt upp på en vanlig cykel pga en sjukdom så jag sitter på en cykel där man sitter mer som på en stol. Men det var tyvärr dåligt för mitt knä. Rejält ont sen dess så roddmaskinen får jag låta bli tyvärr. Man får prova sig fram helt enkelt.
Det man brukar rekommendera till folk som hetsäter är att se till att äta regelbundet och ofta.Kan vi prata om vad vi äter? Pratade med min vän och hon sa att jag äter helt fel. Hon har lyckats gå ner ordentligt eftersom hon måste under en viss vikt för att få operera knät. Jag har ätit overnight oats till frukost. Mycket sallad och grillad kyckling. Då och då en kebab (lite för ofta, en gång i veckan ca). Griskött är tydligen tabu. Jag äter bacon ibland till frukost och det får jag plocka bort. Mycket keso och kalkon. Så jag tycker att jag äter vettigt. Portionsstorleken är väl fel. Men jag vet inte. Blev förvånad när hon menar att min mat är så fel.
Ja, kebab och bacon. Men annars? Antagligen får jag väl i mig saker som jag inte ens tänker på. Som "bara" "råkar" hamna i munnen. Men jag är omedveten om det. Helt ärligt.
Försökte ju få hjälp av en dietist men hon menade att hon inte kan hjälpa mig eftersom jag är ätstörd. Ja, jag hetsäter ibland men jag tycker det sker sällan.
Ost..Min värsta fiende. Ost. Det är en av mina värsta problem. Det kan jag hetsäta.
OK. Den biten förstår jag.Jag förstår att en dietist nekar om man har ätstörningar. Det kräver ofta andra former av hjälp och är man inte utbildad i ätstörningsproblematik kan det lätt både bli fel och farligt. Ätstörningar som grundar sig i ångest, stress och dylikt behöver bearbetas från annat håll först för att finna grundproblemet. Det kan inte en dietist hjälpa till med.
Det finns nåt som heter Yin Yoga, den formen ska vara lättare.Googlar efter träning som funkar när man har trasiga knän. Något ställe tyckte att roddmaskin var bra men det vet jag ju att det inte är optimalt. Simning. Jo, jättebra men vattnet är så vidrigt kallt i bassängen. Ganska dyrt också tyvärr. Jag har inget badhus nära heller. Så jag kämpar på med gymmet. Jag betalar ju redan för gymmet så det ska jag ju använda. Pratade med tränaren när jag började och han sa åt mig att inte göra en viss maskin. Det finns roliga gruppass men jag har provat allt som på pappret kan fungera men alla pass var för svåra. På ett yogapass skulle vi köra solhälsningar 10 gånger efter varandra. Jag har svårt att komma upp från golvet så jag gav upp efter två. Nu känns det omöjligt att prova gruppass innan jag är i bättre form. Tyvärr.
Menisken är skadad. Vänster knä som vi ryttare dessutom brukar belasta extra. Jag var nyligen hos ortopeden och han visade mig förändringar på menisken sen de tidigare röntgenbilderna togs. Ja, jag fick order om att gå ner kraftigt i vikt förstås samt en stencil med lite övningar som jag givetvis aldrig gjort. Fick sjukgymnastik för 3 år sen men denna gången fick jag ingen remiss för sjukgymnastik. Dock en remiss för Mrt. Ortopeden sa att man nog behöver operera nu och därför ville han ha en Mrt.@alazzi vet inte vad du har för knäproblem, jag har själv en trasig minisk och en del artros och pålagringar i knäna och får lätt inflammationer. Har fått från rehab att jag ska undvika att belasta i 90 grader och försöka att inte gå så mycket innan miniskan är bättre. Har du fått några råd ang knäna?
För min del tycker jag att det funkar med bäst crosstrainer men även motionscykel med så hög sist jag kan ha och typ nästan lägsta belastningen.
För knät vore en mer upprät ställning vid cykling optimalt men jag har en kronisk sjukdom som gör att jag inte kan sitta på det sättet en längre stund. Kan inte rida längre pga denna sjukdom.@alazzi vet inte vad du har för knäproblem, jag har själv en trasig minisk och en del artros och pålagringar i knäna och får lätt inflammationer. Har fått från rehab att jag ska undvika att belasta i 90 grader och försöka att inte gå så mycket innan miniskan är bättre. Har du fått några råd ang knäna?
För min del tycker jag att det funkar med bäst crosstrainer men även motionscykel med så hög sist jag kan ha och typ nästan lägsta belastningen.
Det låter väl som en rimlig träningsdos.Undrar om jag tränar vettigt? Kör uppvärmning på cykel i 30 min och sen två varv på eGym som tar knappt 30 min. Promenerar minst 7000 steg i makligt tempo. Skulle vilja öka promenadtempot men det går inte pga knät så jag får snigla mig fram. EGymmet mäter din styrka var 6:e träning så där följer belastningen din träning.
Målet är att träna dagligen men där är jag inte än. Behöver vilodagar trots lågintensiv träning. Nu blir det nog minst 3 dagar i veckan.