Störiga saker vi stör oss på, del 37.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Äh vad fan hon hade swishat 15000 tydligen :rage:
Jag trodde verkligen hon hade tagit till sig av allt prat som har varit om detta på nyheter reklam med mera :(
Men icke
Fan också
Men hon trodde inte på mig när jag envisades med att det var ett bedrägeri för han var ju så trevlig i telefonen
Ärligt ibland vet jag inte om vi är släkt för jag misstror de flesta män innan jag vet att de faktiskt står vid sitt ord

Senast ändrad:
Jag trodde verkligen hon hade tagit till sig av allt prat som har varit om detta på nyheter reklam med mera :(
Men icke
Fan också
Men hon trodde inte på mig när jag envisades med att det var ett bedrägeri för han var ju så trevlig i telefonen
Ärligt ibland vet jag inte om vi är släkt för jag misstror de flesta män innan jag vet att de faktiskt står vid sitt ord
Det handlar mycket om att 'normalmänskliga' psykologiska reaktioner spelar in på ett sätt som gör att betydelsen av kunskap om 'hur man borde göra' inte spelar så stor roll.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/psykologin-bakom-telefonbedragerier-vi-manniskor-ar-lattlurade (länk till text i artikeln)

Men icke
Fan också
Jag tror att det finns risk för oss alla att bli lurade, trots att de flesta av oss har mycket kunskap och tror oss veta bättre.

Jag svarar inte när det ringer om jag inte känner igen numret och jag svarar heller inte på felstavade sms
Och just det här att man inte ska använda bank id på någon annans uppmaning det står överallt samt att det går till och med en reklamfilm om det
Men ja de siktar in sig på äldre utav en anledning :mad:
Och ja det är lätt att bli lurad för jävla lätt pga all teknik som även jag har svårt att hänga med i
Om hon bara hade ringt mig först när hon såg smset
Fan ta alla egotrippade små och storkriminella :rage:

På webbhallens fysiska butik ber de en signera med bank id att man hämtat det man beställt. Känns sådär.
Fast om det är förbetalda (eller fakturerade) varor så är det väl en bra idé att så långt möjligt säkerställa att det är rätt person som hämtar...? Och då är väl BankID toppen? :confused:

Jag stör mig frekvent på BankID men då på att deras ID-funktion aldrig riktigt lyft (läs: fått acceptans) utan mest ses som en plojgrej överallt. Den känns verkligen helt redundant.

Fast om det är förbetalda (eller fakturerade) varor så är det väl en bra idé att så långt möjligt säkerställa att det är rätt person som hämtar...? Och då är väl BankID toppen? :confused:

Jag stör mig frekvent på BankID men då på att deras ID-funktion aldrig riktigt lyft (läs: fått acceptans) utan mest ses som en plojgrej överallt. Den känns verkligen helt redundant.
Vi får inte ta deras ID-funktion på jobbet utan det måste vara riktigt id-kort, körkort eller pass. Finns tydligen för bra appar som fejkar.

På bibliotek, för utlåning av bok i disk.

Avstängda vägar utan hänvisning till var man ska åka istället 😡

Igår när jag körde hem från stallet stängdes Klarastrandsleden av för underhåll. Har hänt en gång tidigare och då hamnade jag på Essingeleden utan att riktigt veta hur jag skulle ta mig hem. Nu hade jag tänkt hur jag skulle köra och kollade avstängningen ordentligt på kartan. Problemet var att det inte gick att köra där det sett ut på kartan som att det gick.

Mitt problem är att jag har dubbdäck och flera gator i innerstan har förbud mot det. Hade detta varit under sommaren hade problemet inte funnits. Nu blev jag tvungen att köra ett par kvarter på en gata med förbud för att över huvud taget komma hem.

Påminner mig om när en annons sa "10+ experience in -kodspråk-" och just det kodspråket skapades fem år sedan. :angel:

Haha alltså, de får rycka upp sig ibland.. 🙃

Jag läser en del jobbannonser och ser absolut att mycket efterfrågas samtidigt som man inte vill betala så mycket för det, i många annonser. Men jag har aldrig sett någon som skriver det rakt ut såhär. Jag förstår att man kanske söker en yngre person som ändå arbetat 3-5 år i en liknande roll. Men.. vad har man för erfarenhet i 50-60 års åldern, om 5 års arbetslivserfarenhet kallas gedigen? Det blir ju bara löjligt.

Haha alltså, de får rycka upp sig ibland.. 🙃

Jag läser en del jobbannonser och ser absolut att mycket efterfrågas samtidigt som man inte vill betala så mycket för det, i många annonser. Men jag har aldrig sett någon som skriver det rakt ut såhär. Jag förstår att man kanske söker en yngre person som ändå arbetat 3-5 år i en liknande roll. Men.. vad har man för erfarenhet i 50-60 års åldern, om 5 års arbetslivserfarenhet kallas gedigen? Det blir ju bara löjligt.
Det jobbet jag har nu sökte jag inte ens pga jobbannonsen såg ut som att man sökte en nobelpristagare. Så när jag var där för en annan roll frågade de mig om jag inte hellre skulle sökt den pga mina kvalifikationer. Och när de förklarade arbetsuppgifterna så var de miiiiil ifrån vad rekryterarna skrivit sitt mumbojumbo om. De borde alla gå en kurs i klarspråk.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Vi fortsätter störa oss. Är hungrig men ligger så bekvämt. 36 37 38
Svar
750
· Visningar
33 889
Senast: Tuvstarr
·
  • Låst
Tjatter Jag stör mig på den här årstiden och allt mörker. Har svårt att sova då kroppen har problem med att skilja på kvällsmörker och nattmörker. 100 101 102
Svar
2 027
· Visningar
94 837
Senast: Görel
·
Relationer Stör mig på hundmänniskor som tackar nej till att komma och hälsa på om deras hundar inte får följa med. Jag har katt. Nej jag vill... 12 13 14
Svar
263
· Visningar
12 788
Senast: hastflicka
·
  • Låst
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött... 100 101 102
Svar
2 026
· Visningar
100 717
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka