Ja rakt av jag vill åt beskheten. Men jag äter citron utan problem med.
Citron äter både sambon och katten också, hemma hos oss .
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja rakt av jag vill åt beskheten. Men jag äter citron utan problem med.
Eller att jag kan godkänna stora summor med bank-ID, men att skicka några hundralappar till ett vandrarhem på Åland, nä nu! Då ska det vara bankdosor och knäfalla och be om lov...Stör mig på de frågor kring penningtvätt som banker kräver att man besvarar. Trots att jag är en genomärlig icke-kriminell människa känner jag ett stort obehag inför att besvara sådant. Jag känner mig misstänkt och anklagad, helt enkelt.
Jag håller med om att det känns omodernt. Skulle dock tro att deras syfte med rutinen är att minska antalet ”begäran om handlingar” som de behöver hantera, och att de som begär ut handlingar gör det som ett genomtänkt beslut.Den huvudsakliga motiveringen från Polisens diarie är att de inte är skyldiga enligt Tryckfrihetsförordningen att lämna ut elektroniskt lagrat material annat än som fysisk utskrift. Så istället för att ägna 30 sekunder åt att maila en PDF kommer 209 sidor att skrivas ut på papper och fraktas till mig.
Och det första jag gör kommer att vara att scanna luntan och spara som PDF...
Var det 2025 vi sa?
Stör mig på att lönesamtalet enbart var information om hur det blir. Punkt.
Verkar som att en måste byta jobb.
(Eller komma med ett erbjudande som ska matchas, hur funkar det egentligen?)
Ja, om ansvaret förändras till större så är det mer än valid reason för separat lönejustering tycker jag. I en del organisationer är det nästan enda möjligheten att få en lönejustering som är mer än marginellt mer än avtalsnivåerna.Ska driva på för diskussion om att byta roll(titel) med vad räknas som det liksom.
Jag borde definitivt gå från att ha "junior" i min titel, men är det en valid reason för att diskutera separat lönejustering.
GAH
Det har definitivt ändrats till större ansvarsområden och "projektlederi" mot vad jag anställdes som.Så funkar det alltid hos oss. Därför kallar vi det löneinformationssamtal numer. Det som går in i löneutfallet är summan av det som sker under året.
Ja, om ansvaret förändras till större så är det mer än valid reason för separat lönejustering tycker jag. I en del organisationer är det nästan enda möjligheten att få en lönejustering som är mer än marginellt mer än avtalsnivåerna.
Det är mest troligt en helt korrekt rutin utifrån GDPR och att materialet troligen innehåller en hel del personuppgifter.
Hur tänker du att GDPR styr där? Personuppgiftsbehandling är ju personuppgiftsbehandling oavsett om mediat är papper eller datafil.
Jag blandar kanske ihop begreppen nu. Men det är rätt stor skillnad på vad som får skickas elektroniskt och vad som får skickas per vanlig post när det gäller personuppgifter och liknande.
Den huvudsakliga motiveringen från Polisens diarie är att de inte är skyldiga enligt Tryckfrihetsförordningen att lämna ut elektroniskt lagrat material annat än som fysisk utskrift. Så istället för att ägna 30 sekunder åt att maila en PDF kommer 209 sidor att skrivas ut på papper och fraktas till mig.
Och det första jag gör kommer att vara att scanna luntan och spara som PDF...
Var det 2025 vi sa?
Skulle tippa på kombination av rutin avseende personuppgifter och de format de får lämnas ut i, och syftet att minska ”okynnesbegäran” i och med rätten att ta betalt för papperskopior/utskrifter. Det finns indikationer på att man ska kunna debitera även digitala kopior framåt, blir intressant att se hur det påverkar.Jag håller med om att det känns omodernt. Skulle dock tro att deras syfte med rutinen är att minska antalet ”begäran om handlingar” som de behöver hantera, och att de som begär ut handlingar gör det som ett genomtänkt beslut.
När jag beställer digitala kopior från arkiven får jag alltid betala kopiekostnad.Skulle tippa på kombination av rutin avseende personuppgifter och de format de får lämnas ut i, och syftet att minska ”okynnesbegäran” i och med rätten att ta betalt för papperskopior/utskrifter. Det finns indikationer på att man ska kunna debitera även digitala kopior framåt, blir intressant att se hur det påverkar.
För material som redan finns digitalt?När jag beställer digitala kopior från arkiven får jag alltid betala kopiekostnad.
Nej. Det scannas in från originalkällorna.För material som redan finns digitalt?
Här ville man nog hitta möjligheten att ta betalt för redan digitalt material. Tror det finns några aktörer som redan införlivat avgifter för det elektroniska utlämnandet, men det är väl just arbetsinsatsen som debiteras snarare än utlämningsmetod, antar jag.Nej. Det scannas in från originalkällorna.
Åh, det hade ju varit väldigt bra faktiskt. Tycker absolut vi ska värna om principen som jag nu tappat namnet på () men med tanke på arbetsmödan som krävs för att hantera alla begäran av handling som kommer bara till min lilla avdelning så hade det nog varit till hjälp. Och som du säger, iaf minska antalet okynnes begärningar.Här ville man nog hitta möjligheten att ta betalt för redan digitalt material. Tror det finns några aktörer som redan införlivat avgifter för det elektroniska utlämnandet, men det är väl just arbetsinsatsen som debiteras snarare än utlämningsmetod, antar jag.
Ja, rätten att ta del av allmänna handlingar på det vis vi har i Sverige ska värnas om!Åh, det hade ju varit väldigt bra faktiskt. Tycker absolut vi ska värna om principen som jag nu tappat namnet på () men med tanke på arbetsmödan som krävs för att hantera alla begäran av handling som kommer bara till min lilla avdelning så hade det nog varit till hjälp. Och som du säger, iaf minska antalet okynnes begärningar.