Störiga saker vi stör oss på, del 37.

En rejäl torsdagsstörning. :mad:

Jag har anledning att vilja ta del av handlingar i ett rättsfall, och har begärt dem från Polismyndighetens diarie i Uppsala. De svarar att jag absolut kan få ta del av materialet, men att de enbart lämnar ut pappersutskrifter(!). Naturligtvis mot en avgift, som i sig inte är oskälig - i det här fallet handlar det om en femhundring - men som jag menar i någon mån utgör en begränsning av tillgängligheten. Ur miljö- och hållbarhetssynvinkel är det förstås direkt förkastligt med en rutin som innebär att skriva ut hundratals sidor på papper och skicka med post, istället för att snabbt och lätt maila pdf:er som åtminstone tidigare varit möjligt från flera andra diarier.
Det är inte ens frågan om papperskopior utan om utskrifter från digitala filer; originalhandlingarna har ju aldrig existerat på papper.

En rejäl torsdagsstörning. :mad:

Jag har anledning att vilja ta del av handlingar i ett rättsfall, och har begärt dem från Polismyndighetens diarie i Uppsala. De svarar att jag absolut kan få ta del av materialet, men att de enbart lämnar ut pappersutskrifter(!). Naturligtvis mot en avgift, som i sig inte är oskälig - i det här fallet handlar det om en femhundring - men som jag menar i någon mån utgör en begränsning av tillgängligheten. Ur miljö- och hållbarhetssynvinkel är det förstås direkt förkastligt med en rutin som innebär att skriva ut hundratals sidor på papper och skicka med post, istället för att snabbt och lätt maila pdf:er som åtminstone tidigare varit möjligt från flera andra diarier.
Det är inte ens frågan om papperskopior utan om utskrifter från digitala filer; originalhandlingarna har ju aldrig existerat på papper.
Det är mest troligt en helt korrekt rutin utifrån GDPR och att materialet troligen innehåller en hel del personuppgifter.

Hur tänker du att GDPR styr där? Personuppgiftsbehandling är ju personuppgiftsbehandling oavsett om mediat är papper eller datafil.
Jag blandar kanske ihop begreppen nu. Men det är rätt stor skillnad på vad som får skickas elektroniskt och vad som får skickas per vanlig post när det gäller personuppgifter och liknande.

Jag blandar kanske ihop begreppen nu. Men det är rätt stor skillnad på vad som får skickas elektroniskt och vad som får skickas per vanlig post när det gäller personuppgifter och liknande.
Det paradoxala i just det avseendet är att mitt mailkonto är radikalt mycket hårdare behörighetsstyrt än vad min fysiska brevlåda är, tvåhundra meter bort ute vid stora vägen som trafikeras av 500-600 oidentifierade bilar per dygn... :meh:

Det paradoxala i just det avseendet är att mitt mailkonto är radikalt mycket hårdare behörighetsstyrt än vad min fysiska brevlåda är, tvåhundra meter bort ute vid stora vägen som trafikeras av 500-600 oidentifierade bilar per dygn... :meh:
Jo men riskerna med att ett digitalt dokument kommer på avvägar kontra ett papper är ganska stora i hur snabbt det går att sprida fel info vidare.

Jag gillar egentligen excel. Men när det kommer till att öppna hämtade filer är det värdelöst. Varenda gång jag laddar ner ett dokument som skapas via en hemsida så hittar inte excel filen trots att det är en excel fil. Tar mig typ 10-15 minuter att lyckas öppna skiten.

stor mig på allt bök som kommer med snön.

Igår fick brevbäraren stanna bilen och pulsa in till brevlådan eftersom jag inte hae orkat skotta så mycket att bilen fick plats. Idag har jag fullföljt uppdraget men det var inte klart igår och jag skäms.
Sopbilen stannade och kollade tunnan innan de tömde. Trots att jag kollat att locket gick att löppna och påsarna inte frusit fast.

Behöver åka till stan i eftermiddag och är aningen osäker på hur jag kommer ut på vägen

Nästa jul ska jag be tomten om en batteridriven snöslunga För alla mina långa gångar

Liknande trådar

Relationer Stör mig på hundmänniskor som tackar nej till att komma och hälsa på om deras hundar inte får följa med. Jag har katt. Nej jag vill...
12 13 14
Svar
263
· Visningar
11 612
Senast: hastflicka
·
  • Låst
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
100 101 102
Svar
2 026
· Visningar
99 629
Senast: Mineur
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
104 476
Senast: pepp
·
Fordon De extremt skarpa, vita LED-ljusen som alla nyare bilar verkar vara utrustade med. Jag blir nästintill bländad av dem, även om det bara...
2
Svar
27
· Visningar
663

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Storlek röd Kong?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat