Störiga saker vi stör oss på, del 27

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lastbilschaufförer i styckegodstrafik.
#inteallalastbilschaufförer

DHL skall hämta en pall på en specifik adress, på sjukhusområdet där jag jobbar. Frakten är enkel och okomplicerad, adressen/platsen i beställningen är tydlig och otvetydig, enkel att köra till och smidig att lasta på. Men chauffören vägrar, trots beställningen, att hämta godset någon annanstans än på en central godsmottagning. Han hävdar helt enkelt att "det är så de gör". :banghead:
 
Senast ändrad:
Här har SMHI lagt in att det ska regna nästan 9 mm i eftermiddag/ikväll :banana:

Nästan 2 mm imorgon och 4 mm på söndag! Och över 10 mm på onsdag. Och SMHI har varit snåla med regnet hittills så det känns rätt bra. Idag är det mulet. Ingen blå himmel alls. Känns skumt att bli glad för det! Jag som älskar att ligga på stranden och sola och bada. Men nu vill jag att det regnar rejält och sen kan det bli varmt och soligt igen!
 
En man jag kände väl gick ofta med byxor och kalsonger hängande så lågt att det blev en bar rand mellan t-shirt och byxor. En gång, i mataffären :jawdrop: satt byxorna så lågt att man såg halva röven, och då påpekade jag faktiskt det, och frågade varför han gick omkring med byxorna så. Han flinade och menade att vi kvinnor ju tycker om det :D Jag kände mig tvungen att informera om att trots att det just då var något mode där unga killar gick omkring och visade strängen på sina CK kalsonger, så tycker ingen kvinna i världen att det är sexigt att se en luden halv röv på en medelålders man då man handlar mat. Han ville menna att någon tjej på hans jobb går klädd så att man ser stringtrosorna och han tycker det är sexigt, så det är ju det samma om han går omkring så? Eller. :wtf:

Efter den diskussionen har jag aldrig mer sett hans röv, utan han har hissat upp byxorna i midjehöjd. Glad att jag kunde rätta till missförståndet, trots att det var ett av det mest absurda samtal jag någonsin haft.
Men vad är det för fel på män?!?
 
Lastbilschaufförer i styckegodstrafik.
#inteallalastbilschaufförer

DHL skall hämta en pall på en specifik adress, på sjukhusområdet där jag jobbar. Frakten är enkel och okomplicerad, adressen/platsen i beställningen är tydlig och otvetydig, enkel att köra till och smidig att lasta på. Men chauffören vägrar, trots beställningen, att hämta godset någon annanstans än på en central godsmottagning. Han hävdar helt enkelt att "det är så de gör". :banghead:
Jag blev orimligt irriterad å dina vägnar.. Vad är det för jävla rövtratthattchaufför som inte hämtar på angiven adress?
 
Lastbilschaufförer i styckegodstrafik.
#inteallalastbilschaufförer

DHL skall hämta en pall på en specifik adress, på sjukhusområdet där jag jobbar. Frakten är enkel och okomplicerad, adressen/platsen i beställningen är tydlig och otvetydig, enkel att köra till och smidig att lasta på. Men chauffören vägrar, trots beställningen, att hämta godset någon annanstans än på en central godsmottagning. Han hävdar helt enkelt att "det är så de gör". :banghead:
Tydligen - skammas den som skammas bör - är det mer en DHL-störning än en chaufförsstörning. Deras finstilta villkor säger tydligen att om det finns en gemensam godsmottagning så är det undantagslöst där allt gods hämtas och lämnas. Hade det istället handlat om ett kontorskomplex utan gemensam godsmottagning så hade de absolut kommit till plan 7, femte hissen, näst längst bort och sen till höger, över tre trösklar och ett trappsteg, på trasig heltäckningsmatta och med 75 cm dörrar... :meh:
 
Vi ska göra en internflytt på jobbet som jag har blivit indragen i att organisera. Flera hundra ska flyttas på och ett våningsplan ska tömmas. Allt var klart och godkänt i tisdags, planer lades ut igår och all praktisk information ska gå ut idag och sent igår kommer information om att planerna vi lagt ut är fel, och ska ha in ändringar som avdelningar nu gjort lite på egen kammare trots att chefen i fråga varit med och godkänt i ledningsgruppen. Det påverkar inte mig lika mycket som de som faktiskt planerar och ska se till att alla siffror stämmer med bord och rum osv. men jag stör mig ändå på att ha jobbat med material i många timmar som sedan ska ändras. (Det är mest klipp-och-klistra. Det är ingen katastrof MEN varför blir det alltid såhär...?)
 
Nu blir det vild generalisering men... Varför skriver män så usla jobbansökningar? Först trodde jag det var en yrkeskårsgrej då jag bara var inblandad i rekryteringar inom det yrket. Nu hjälper jag till med flera rekryteringar inom olika områden/yrken (är inte HR-människa utan repr. verksamheten) och det är ju samma sak!

Standardfråga i webbformulär: Har du några relevanta utbildningar inom X eller Y? Män: Ja. Kvinnor: Jag har läst X, Y men också Z. Jag fördjupade mig i X bla bla.

Mäns CV: Jag har jobbat på företaget/kommunen/myndigheten som C (funktion, roll). Kvinnors CV: Jag har jobbat som C och då gjort G, H, J men senaste året har jag även tagit på mig K som jag tycker har varit väldigt lärorikt. Jag är van att jobba nära chefer och stödja dem i bla bla bla.

Personliga brev: Män: Jag söker jobbet för det passar min kompetens. Kvinnor: Jag söker detta jobb för det verkar handla om de områden jag både kan bidra i utifrån min erfarenhet från C bla bla bla [kopplar till det vi söker i annonsen]. Jag tycker att det är viktigt att [kopplar till något mer som står i annonsen] bla bla bla.

Det är ju ett sådant otroligt glapp i hur man beskriver sin kompetens och sin erfarenhet - hur får de här männen jobb? Vad tror de - att arbetsgivare bara Å kolla, han har läst en utbildning, den är säkert relevant, och han säger att han är kompetent så honom måste vi ha!

Att det här stör mig är för jag vill ha blandade grupper men det går ju inte när de (männen) inte beskriver vad de faktiskt kan rent arbetsuppgiftsmässigt, då kallar ju inte vi till intervjuer utan väljer de som matchar våra krav. Vi kan ju inte gissa att mannen när han arbetade som C faktiskt jobbade med Excel.

Rant slut :)
 
Nu blir det vild generalisering men... Varför skriver män så usla jobbansökningar? Först trodde jag det var en yrkeskårsgrej då jag bara var inblandad i rekryteringar inom det yrket. Nu hjälper jag till med flera rekryteringar inom olika områden/yrken (är inte HR-människa utan repr. verksamheten) och det är ju samma sak!

Standardfråga i webbformulär: Har du några relevanta utbildningar inom X eller Y? Män: Ja. Kvinnor: Jag har läst X, Y men också Z. Jag fördjupade mig i X bla bla.

Mäns CV: Jag har jobbat på företaget/kommunen/myndigheten som C (funktion, roll). Kvinnors CV: Jag har jobbat som C och då gjort G, H, J men senaste året har jag även tagit på mig K som jag tycker har varit väldigt lärorikt. Jag är van att jobba nära chefer och stödja dem i bla bla bla.

Personliga brev: Män: Jag söker jobbet för det passar min kompetens. Kvinnor: Jag söker detta jobb för det verkar handla om de områden jag både kan bidra i utifrån min erfarenhet från C bla bla bla [kopplar till det vi söker i annonsen]. Jag tycker att det är viktigt att [kopplar till något mer som står i annonsen] bla bla bla.

Det är ju ett sådant otroligt glapp i hur man beskriver sin kompetens och sin erfarenhet - hur får de här männen jobb? Vad tror de - att arbetsgivare bara Å kolla, han har läst en utbildning, den är säkert relevant, och han säger att han är kompetent så honom måste vi ha!

Att det här stör mig är för jag vill ha blandade grupper men det går ju inte när de (männen) inte beskriver vad de faktiskt kan rent arbetsuppgiftsmässigt, då kallar ju inte vi till intervjuer utan väljer de som matchar våra krav. Vi kan ju inte gissa att mannen när han arbetade som C faktiskt jobbade med Excel.

Rant slut :)
Än en gång tror jag att jag kanske är man 😅
Jag tycker det är skitsvårt att veta vad jag ska skriva, och vad arbetsgivaren vill veta. Kanske tycker de att jag är löjlig om jag skriver att jag använt Excel, eftersom de kanske redan vet att man inte kan göra just det jobbet utan Excel? Kanske tycker de att jag babblar på om oväsentligheter om jag beskriver hurudana maskiner jag jobbat med, om jag ändå inte ska använda just sådana maskiner på nya jobbet?
 
Lastbilschaufförer i styckegodstrafik.
#inteallalastbilschaufförer

DHL skall hämta en pall på en specifik adress, på sjukhusområdet där jag jobbar. Frakten är enkel och okomplicerad, adressen/platsen i beställningen är tydlig och otvetydig, enkel att köra till och smidig att lasta på. Men chauffören vägrar, trots beställningen, att hämta godset någon annanstans än på en central godsmottagning. Han hävdar helt enkelt att "det är så de gör". :banghead:
Undrar om det är samma chaufför som jag haft problem med otaliga gånger. "Märkligt" nog är det bara den chauffören som vi haft det problemet med. :meh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
22 23 24
Svar
460
· Visningar
23 063
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 062
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 593
Senast: Lingon
·
Svar
2 001
· Visningar
98 113
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Tillskott för hund med skaldjurs allergi?
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp