Störiga saker vi stör oss på, del 27

Status
Stängd för vidare inlägg.
Folk som går på fel sida av vägen åter igen!!!
Idag mötte jag 4 stycken, igår en som dessutom gick med näsan i telefonen, vi krockade ihop med axlarna :cautious:
Oj..... tur att du inte bor där jag är uppväxt..... det ligger en FOLKHÖGSKOLA...... under de 46 åren jag har passerat förbi där tror jag inte jag sett en runda elev klarat sv att gå på rätt sida av vägen....

Nu håller sockenrådet på och tjafsar de senaste 10 åren har de tjafsat om att göra cykelbana och gångbana.... men för i helvete det är vuxna människor börja terminen med att ha trafikutbildning...... ungar som växt upp i området har klarat av att gå på rätt sida av vägen..... sist vi åkte förbi har de kommit på nått genialt de har gjort en byaväg.... gångban på sidorna och ett körfält får man möte kör man på gångbanan..... jättesmart med kurva så man inte ser nånting....:banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead:
 
Finns det inget sätt att arbeta runt det, att helt enkelt sluta förvänta sig att de ska klara av att göra de där sakerna de aldrig klarar av. Tex om ni ska ses, gå ut och ät. Möts på restaurangen, om de alltid är sena säg en tid en timme innan den egentliga tiden till dessa personer. Liksom släpp förhoppningen om att de ska skärpa sig och bara arbeta runt problemet utan att själva göra jobbet. Kanske är jag helt skadad av att leva ihop med ett gäng helt ofunktionella människor men det har räddat mig i varje fall. Har de inga uppdrag behöver jag heller inte projektleda dom, de behöver inte klanta till det och vi slipper alla en massa frustration. Uppdragen som de fått blir ju ändå aldrig gjorda till fullo så ingen förlust där. Om syrran nu får för sig att ni absolut ska ses hos henne, se till att ha en bra takeaway på speeddial så ni kan beställa mat om hon fallerat osv eller föreslå hämtmat från början (varken hon eller pappan får hämta eller beställa). Ge dom inget att ansvara för utom att ta sig dit ni skall helst påklädda möjligen inom rimlig tid, om inte skit i dom och börja ät ;) eller kör alltid med förrätt som de inte hinner vara med på eftersom de är sena.
Så gjorde jag innan jag uteslöt sådana ur mitt liv. Skulle vi ses kl 18 sa jag 17 till hen eftersom hen brukade vara en timme sen, skulle något göras fick hen antingen inte höra om det alls eller att det skulle vara klart i så god tid att det fanns tid att rädda upp osv. Jobbigt det med men bättre än alternativet.
 
Finns det inget sätt att arbeta runt det, att helt enkelt sluta förvänta sig att de ska klara av att göra de där sakerna de aldrig klarar av. Tex om ni ska ses, gå ut och ät. Möts på restaurangen, om de alltid är sena säg en tid en timme innan den egentliga tiden till dessa personer. Liksom släpp förhoppningen om att de ska skärpa sig och bara arbeta runt problemet utan att själva göra jobbet. Kanske är jag helt skadad av att leva ihop med ett gäng helt ofunktionella människor men det har räddat mig i varje fall. Har de inga uppdrag behöver jag heller inte projektleda dom, de behöver inte klanta till det och vi slipper alla en massa frustration. Uppdragen som de fått blir ju ändå aldrig gjorda till fullo så ingen förlust där. Om syrran nu får för sig att ni absolut ska ses hos henne, se till att ha en bra takeaway på speeddial så ni kan beställa mat om hon fallerat osv eller föreslå hämtmat från början (varken hon eller pappan får hämta eller beställa). Ge dom inget att ansvara för utom att ta sig dit ni skall helst påklädda möjligen inom rimlig tid, om inte skit i dom och börja ät ;) eller kör alltid med förrätt som de inte hinner vara med på eftersom de är sena.
Det känns ju rätt taskigt mot svärmor?
 
Har också ett par sådana bekanta @Mineur , som av olika anledning inte går att undvika umgänge med. Det är ofta i matsituationer och utflykter som den/de är sena och har glömt sina åtaganden. Jag har med en snickers i väskan, ursäktar mig några minuter, trycker den och tar på ett glatt leende! :D Eller anländer hyfsat mätt redan. Mitt tålamod och humör dippar med blodsockret, så om det är fixat har jag mycket lättare att chilla och glida med i kaoset utan att bli grinig.
 
Om någon bjudit hem mig kl. 17 och inte är hemma när jag kommer och inte hört av sig (och detta var femtioelfte gången nåt liknande hände) hade jag nog bara vänt och åkt hem igen. Jag hade inte väntat utanför i en halvtimme om de inte ens hört av sig och meddelat att de blir sena.

Min sambo har sådana vänner. Vår kompromiss är att om dom är sena/inte planerar så åker vi utan dom/dom får skylla sig själva om dom misslyckas. Jag gör ingenting för dom längre.
Jo, jag skulle som sagt också helst hantera det såhär men nu är det inte riktigt upp till mig. Känner också att det är en ganska stor skillnad mellan vänner och familj här, det är just det att det rör sig om nära familjemedlemmar som komplicerar saker i det här fallet.

Finns det inget sätt att arbeta runt det, att helt enkelt sluta förvänta sig att de ska klara av att göra de där sakerna de aldrig klarar av. Tex om ni ska ses, gå ut och ät. Möts på restaurangen, om de alltid är sena säg en tid en timme innan den egentliga tiden till dessa personer. Liksom släpp förhoppningen om att de ska skärpa sig och bara arbeta runt problemet utan att själva göra jobbet. Kanske är jag helt skadad av att leva ihop med ett gäng helt ofunktionella människor men det har räddat mig i varje fall. Har de inga uppdrag behöver jag heller inte projektleda dom, de behöver inte klanta till det och vi slipper alla en massa frustration. Uppdragen som de fått blir ju ändå aldrig gjorda till fullo så ingen förlust där. Om syrran nu får för sig att ni absolut ska ses hos henne, se till att ha en bra takeaway på speeddial så ni kan beställa mat om hon fallerat osv eller föreslå hämtmat från början (varken hon eller pappan får hämta eller beställa). Ge dom inget att ansvara för utom att ta sig dit ni skall helst påklädda möjligen inom rimlig tid, om inte skit i dom och börja ät ;) eller kör alltid med förrätt som de inte hinner vara med på eftersom de är sena.

Har också ett par sådana bekanta @Mineur , som av olika anledning inte går att undvika umgänge med. Det är ofta i matsituationer och utflykter som den/de är sena och har glömt sina åtaganden. Jag har med en snickers i väskan, ursäktar mig några minuter, trycker den och tar på ett glatt leende! :D Eller anländer hyfsat mätt redan. Mitt tålamod och humör dippar med blodsockret, så om det är fixat har jag mycket lättare att chilla och glida med i kaoset utan att bli grinig.
... så i stället har jag löst det genom att anta en blandning av ovan nämnda approacher. Jag har, om inte annat, lärt mig en hel radda nya "coping mechanisms" (förlåt, vet inte riktigt vad man säger på svenska) av allt det här. Att se till att inte vara hungrig redan från början är definitivt en av de allra viktigaste :D

(sen var det den där gången då svägerskan för en gångs skull faktiskt kom i tid och vi hade sagt 17:30 till henne men 18:00 till alla andra. Hon ringde från restaurangen och frågade var vi var, och vi sa som det var. Som tur är kunde vi skratta åt det allihop!)
 
Suck, med värmen och solen kommer halvnakna men ut. Såg tre stycken idag med bara shorts på sig. Extremt ohygieniskt ffa i matvaruaffärer men även annars. Eftersom jag är kort är det inte roligt att stå med näsan i en svettig, hårig, armhåla på tunnelbana eller pendel.
Jag hylar dom butiker som har börjat förbjuda detta fenomen. Tycker inte det är okej att behöva tvingas upp mo mäns nakna överkroppar på detta viss.
 
Mer störning, satt ju kvar efter jobbet igår för avslutningsfika på takterrassen med styrelsen i fackföreningen. Då det var ett glapp mellan jobbet och tills de andra kom så gick jag upp och paxade ett par bord och stolar så vi skulle få plats och sen kom det både kakor, tårta och kollegor och höll mig sällskap, så långt allt bra.

När tårtan skickades runt, gräddtårta med grädde och geléglaserade jordgubbar på toppen så hann tre av oss ta varsin bit, men när en kollega skulle vara snäll och lyfta tårtan som stod på botten av förpackningen så vek sig hela härligheten och gled ner på vår fackordförande och kollega bredvid försökte instinktivt rädda situationen med sin kaffekopp och andra handen, så vår ordföranden fick en blandning av kaffe och tårta över sig! 😱

Nåja, det gick ganska bra, tårtan hamnade på terrassen, ordföranden fick massor med servetter att torka av sig med och den andre kollegan gick in för att tvätta av sig. Vi andra erbjöd sina tårtbitar och kakorna var goda. Faktiskt riktigt goda hallongrottor, de bästa jag ätit.

Sen var det trafikolyckor när jag skulle hem så kom inte hem före 18 så det blev en heldag, åkte in 05:30. :( Idag när jag åkte in var de istället försenade med ett vägarbete så bara ett körfält öppet på en trefilig motorväg. Kom ca 10 minuter försent trots att jag tog omvägar för att slippa köerna, men det hade även några andra kommit på. 😐
 
Jag stör mig mest på att män tycker deras bara överkroppar hör hemma i butiker, på stan och på publika transportmedel. Där kan man ha vett och ha kläder på sig. På stranden, hemma på gården, en promenad runt byn. Där bryr jag mig inte, där kan dom få gå utan tröjor om dom vill.
Kommentaren fälldes i en matvaruaffär och jag håller med exet.
Tycker man kan ha iaf ett linne på sig om man går ute på byn, i övrigt håller jag med dig. Själv är jag glad att närmsta grannen ha kalsonger på sig när han jobbar ute, annars så hänger hans brallor ofta ner så halva skinkorna är fullt synliga. :nailbiting:
 
Kommentaren fälldes i en matvaruaffär och jag håller med exet.
Tycker man kan ha iaf ett linne på sig om man går ute på byn, i övrigt håller jag med dig. Själv är jag glad att närmsta grannen ha kalsonger på sig när han jobbar ute, annars så hänger hans brallor ofta ner så halva skinkorna är fullt synliga. :nailbiting:
En man jag kände väl gick ofta med byxor och kalsonger hängande så lågt att det blev en bar rand mellan t-shirt och byxor. En gång, i mataffären :jawdrop: satt byxorna så lågt att man såg halva röven, och då påpekade jag faktiskt det, och frågade varför han gick omkring med byxorna så. Han flinade och menade att vi kvinnor ju tycker om det :D Jag kände mig tvungen att informera om att trots att det just då var något mode där unga killar gick omkring och visade strängen på sina CK kalsonger, så tycker ingen kvinna i världen att det är sexigt att se en luden halv röv på en medelålders man då man handlar mat. Han ville menna att någon tjej på hans jobb går klädd så att man ser stringtrosorna och han tycker det är sexigt, så det är ju det samma om han går omkring så? Eller. :wtf:

Efter den diskussionen har jag aldrig mer sett hans röv, utan han har hissat upp byxorna i midjehöjd. Glad att jag kunde rätta till missförståndet, trots att det var ett av det mest absurda samtal jag någonsin haft.
 
En man jag kände väl gick ofta med byxor och kalsonger hängande så lågt att det blev en bar rand mellan t-shirt och byxor. En gång, i mataffären :jawdrop: satt byxorna så lågt att man såg halva röven, och då påpekade jag faktiskt det, och frågade varför han gick omkring med byxorna så. Han flinade och menade att vi kvinnor ju tycker om det :D Jag kände mig tvungen att informera om att trots att det just då var något mode där unga killar gick omkring och visade strängen på sina CK kalsonger, så tycker ingen kvinna i världen att det är sexigt att se en luden halv röv på en medelålders man då man handlar mat. Han ville menna att någon tjej på hans jobb går klädd så att man ser stringtrosorna och han tycker det är sexigt, så det är ju det samma om han går omkring så? Eller. :wtf:

Efter den diskussionen har jag aldrig mer sett hans röv, utan han har hissat upp byxorna i midjehöjd. Glad att jag kunde rätta till missförståndet, trots att det var ett av det mest absurda samtal jag någonsin haft.

Som sagt, det vore underbart att ha självförtroendet hos en vit medelålders man :rofl:
 
Jag förstår inte hur hon straffas? På vilket sätt kommer hon i kläm om man inte låter svärfar och svägerskan få några praktiska uppgifter?

För att de då antingen kommer läggas på svärmor eller att man undviker att göra saker med dem och då inkluderas svärmor i det. Hon blir då straffad indirekt av att hennes man och dotter inte går att lita på. Jag tycker synd om henne som är omringad av såna människor. Hur snälla de än är så är det jobbigt att vara i svärmors sits.
 
För att de då antingen kommer läggas på svärmor eller att man undviker att göra saker med dem och då inkluderas svärmor i det. Hon blir då straffad indirekt av att hennes man och dotter inte går att lita på. Jag tycker synd om henne som är omringad av såna människor. Hur snälla de än är så är det jobbigt att vara i svärmors sits.
Så blir det ju ändå iom att @Mineur s man och svärmor alltid får reda upp situationen. De får alltså göra samma mängd arbetsuppgifter bara mer oplanerat och med större frustration. Bättre då att planera för att ingen gör dom (ses på restaurang använd catering etc) eller att de delas upp mellan de som är pålitliga dvs Mineur, Mineurs man och svärmor. Att de inte ska träffas har aldrig varit en del av det förslag jag gav.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
22 23 24
Svar
460
· Visningar
23 200
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 062
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 602
Senast: Lingon
·
Svar
2 001
· Visningar
98 113
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp