Min svägerska och svärfar. Jag vill verkligen tycka om dem, jag vill verkligen kunna njuta av att vara i deras sällskap, men varenda jäkla gång vi hittar på något ihop så är det bara
så jobbigt. De är sådana där personer som aldrig planerar någonting, alltid kommer för sent, aldrig tänker igenom saker i förväg, alltid glömmer något och rent allmänt är väldigt vana vid att leva i kaos. De verkar rätt nöjda med det, och det är väl bra antar jag, men det är så sjukt jäkla dränerande för mig, min man och min svärmor. Det gör också att det ofta uppstår stress och frustration när vi väl ses, och att allt tar dubbelt så lång tid som det borde eftersom vi måste börja med att vänta på folk och/eller lösa en massa problem. Det går verkligen ut över oss andra, och tillställningar som hade kunnat vara supertrevliga blir istället ganska jobbiga. Nu ses vi inte särskilt ofta, och både mannen och svärmor vet hur jobbigt jag tycker att det är (och de också för den delen, men de har hunnit vänja sig vid det mer än jag), men det gör lite ont i mig att aldrig riktigt kunna känna att jag uppskattar hela familjen helhjärtat. Att aldrig helt kunna se fram emot att göra saker med dem. Samtidigt kan jag inte låta bli att känna att de får väl för fan ta och skärpa sig lite, men de har kommit undan med det här beteendet så länge nu att det aldrig kommer att förändras.
Exempel från kvällen: Svärmors födelsedag. Vi var hembjudna till svägerskan kl 17. Vi kommer dit och då är ingen hemma, eftersom svägerskan glömt tiden och åkt iväg för att handla. En halvtimme senare kommer hon hem och då visar det sig att hon köpt ingredienser till ca 2/3 middag, men inte tänkt igenom resten. Min man får åka och handla det som saknas. Svärfar anländer 18:15, alltså en dryg timme för sent, och säger ingenting om sin försening. Efterrätten han sa att han skulle göra och ta med lyser med sin frånvaro och inte heller den nämns. Det blev ingen efterrätt. När maken och jag senare lämnar över vår present försvinner svägerskan iväg och kommer sedan tillbaka med ett nyutskrivet A4-blad som knappt går att läsa (eftersom skrivaren hon nyss använt hade ont om bläck). På pappret finns ett presentkort på en upplevelse som endast går att utnyttja fram till slutet av juli, vilket kommer att bli svårt för svärmor att hinna med. Svägerskan hade inte kollat upp detta, och det var pinsamt tydligt att det rörde sig om en hastigt påkommen sista minuten-present. Svärfar hade ingen present alls.
Min man väntar för övrigt fortfarande på födelsedagspresent från sin syster. Den har varit "på gång" i mer än en månad nu...
Oj, vad långt det blev
Behövde nog skriva av mig lite!