Störiga saker vi stör oss på, del 38

• Tjatter
  • Trådstartare Trådstartare Görel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 387
  • Visningar Visningar 63 024
Ja, jag har för mig att en måste förvara dem i minst ett år efter att en sagt åt ägaren att hämta grejorna.

Man bör ansöka om handräckning via KFM. Dock kan kostnader riskera att hamna på en själv om motparten inte agerar på KFM uppmaning. Detta är en av anledningarna till att det vara bra att tänka ett extra varv innan man förvarar saker åt någon annan.

Får sådana flashbacks från när pappa gick bort och hans x krånglade något enormt med sina saker. Först skulle hon inte ta emot dem alls.
Slänga vågade vi inte göra. Mäklaren avrådde från det.
Jag fick först inte lämna de heller utan skulle behöva ta allt hem till mig.
Inte en suck. Tunga möbler.
Sen ändrade hon sig och ville att jag skulle renovera en fåtölj.
Höll på att tappa det helt där. Vilket jag på sätt och vis också gjorde.
Tillslut anlitade mäklaren en firma som skjutsade möblerna till olika ställen där de enligt henne skulle vara.
Jäkla soppa mitt i all sorg.

Man bör ansöka om handräckning via KFM. Dock kan kostnader riskera att hamna på en själv om motparten inte agerar på KFM uppmaning. Detta är en av anledningarna till att det vara bra att tänka ett extra varv innan man förvarar saker åt någon annan.

Ja, det är en anledning till att ingen får ställa saker på min gård eller i mina lador... till mina släktingars förtret :meh:

Angående att förvara andras saker så kom jag på en sak som stör mig. När man gett bort något och folk inte hämtar det någongång.
Eller ännu värre, man ger bort något och så frågar personen om de kan få förvara det hos en. Alltså nej, det är ju därför jag ger bort det, så jag ska slippa det från mina utrymmen :meh:

Ja, jag har för mig att en måste förvara dem i minst ett år efter att en sagt åt ägaren att hämta grejorna.
Jag har varit utsatt för att mina grejer som jag och en, som jag trodde, vän som jag känt i 40 år försökt sälja mina inventarier som stått i hans firma och som vi gemensamt använt. Nu gick det aldrig så långt men han påstod att det var hans och att han "glömt" att det var mina grejer när han sålde firman. Vi kommer aldrig mer att ha nånting med varann att göra iallafall, det är helt klart. Det sved för honom när jag tog en pelarslip han köpt istället för min traktorwinsch som han sålt, det var samma pengar det handlade om och jag har inte längre en traktor så för mig var det skit samma, pelarslipen hade han ändå tänkt sälja så egentligen var det ingen förlust för honom men är man pengakåt så är man.

Plötsligt har lampan i min ugn slutat fungera insåg jag idag. Den fungerade perfekt när jag tillagade min lammstek i ugnen tidigare i veckan. Bugger. Måste dra ut spisen så jag kan koppla bort den från elnätet. Och kolla vilken lampa jag behöver byta.

Funderar. Istället för att dra ut spisen och koppla från elnätet, kan jag stänga av elen i köket genom att klicka av just den säkringen? Det borde väl betyda att jag säkert kan byta lampa? Ingen aning om vilken lampa jag behöver heller. Måste kolla (Electrolux). Spisen köpte jag för några år sedan så den är relativt ny. Inte ny nog att garantin gäller. Meh.

Plötsligt har lampan i min ugn slutat fungera insåg jag idag. Den fungerade perfekt när jag tillagade min lammstek i ugnen tidigare i veckan. Bugger. Måste dra ut spisen så jag kan koppla bort den från elnätet. Och kolla vilken lampa jag behöver byta.

Funderar. Istället för att dra ut spisen och koppla från elnätet, kan jag stänga av elen i köket genom att klicka av just den säkringen? Det borde väl betyda att jag säkert kan byta lampa? Ingen aning om vilken lampa jag behöver heller. Måste kolla (Electrolux). Spisen köpte jag för några år sedan så den är relativt ny. Inte ny nog att garantin gäller. Meh.

Varför ska du stänga av elen? Du gör väl inte det när du byter en vanlig lampa? Det viktiga är att det verkligen är en ugnslampa, vanliga lampor även om det är rätt sockel tål inte värmen.

Varför ska du stänga av elen? Du gör väl inte det när du byter en vanlig lampa? Det viktiga är att det verkligen är en ugnslampa, vanliga lampor även om det är rätt sockel tål inte värmen.

Det står i instruktionerna som Electrolux har skrivit på nätet. Ja, naturligtvis måste jag kolla att jag har en värmetålig lampa. Ska kolla exakt vilken på Electrolux hemsida. Det boooorde inte vara så svårt, eller?

Jag gissar att dom menar att spisen ska vara avstängd. Ungefär som när man byter en vanlig lampa, antar att det är rekommenderat att armaturen är avstängd när man byter lampa.

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Stör mig på att jag måste köpa nya vinterdäck. Dyrt!
99 100 101
Svar
2 018
· Visningar
93 042
Senast: Görel
·
  • Låst
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
100 101 102
Svar
2 026
· Visningar
100 093
Senast: Mineur
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Vi fortsätter störa oss på störiga saker!
99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
129 487
Senast: Lilla
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 20/12 Arbetsterapeut Julia, startade film om sömn/sömnbrist. Jag hann inte se vad den hette. En stor del av människor mellan 18-35...
Svar
2
· Visningar
662
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka