Störiga saker vi stör oss på, del 38

• Tjatter
  • Trådstartare Trådstartare Görel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 396
  • Visningar Visningar 63 527
Jag gissar att dom menar att spisen ska vara avstängd. Ungefär som när man byter en vanlig lampa, antar att det är rekommenderat att armaturen är avstängd när man byter lampa.

Nej det står bortkopplad från elnätet

https://www.electrolux.se/support/support-articles/matlagning/ugnar/byte-av-ugnslampa/

1. Stäng av ugnen. Vänta tills ugnen är kall

2. Koppla bort ugnen från elnätet

3. Lägg en trasa i botten av ugnen

4. Vrid(vanligtvis åt vänster) på glaskåpan som skyddar lampan för att ta bort den. Ibland kan den sitta hårt, försök använda en kökshandduk eller en tång för att få bättre grepp

Det står i instruktionerna som Electrolux har skrivit på nätet. Ja, naturligtvis måste jag kolla att jag har en värmetålig lampa. Ska kolla exakt vilken på Electrolux hemsida. Det boooorde inte vara så svårt, eller?
Den enda gång jag har dragit ut sladden till spisen för att byta ugnslampa var när vi skulle byta en som satt så hårt fast att det inte gick att rubba den med bara handkraft. Vi fick ta till tång, lampan gick sönder och fick plockas ut i bitar.

Kan någon förklara för mig varför man sätter lappen med information om vilken model spisen har på baksidan av spisen längst ner?

Min äldsta herre har fått för sig att han inte ska äta sina mineraler längre. Och inte heller lusern. Äpplen smakar tydligen inte heller gott längre.
Tack och lov äter han hö med god aptit men han skulle behöva få i sig mer.
Testade lite av en müsli och den slank iaf ner. Så måste se över foderstaten hur jag ska lösa att han får i sig allt han behöver.

Plötsligt har lampan i min ugn slutat fungera insåg jag idag. Den fungerade perfekt när jag tillagade min lammstek i ugnen tidigare i veckan. Bugger. Måste dra ut spisen så jag kan koppla bort den från elnätet. Och kolla vilken lampa jag behöver byta.

Funderar. Istället för att dra ut spisen och koppla från elnätet, kan jag stänga av elen i köket genom att klicka av just den säkringen? Det borde väl betyda att jag säkert kan byta lampa? Ingen aning om vilken lampa jag behöver heller. Måste kolla (Electrolux). Spisen köpte jag för några år sedan så den är relativt ny. Inte ny nog att garantin gäller. Meh.

Det GÅR att bryta strömmen genom att klicka av säkringen (dvärgbrytaren). Men du bör inte göra det. Säkringar (av den moderna typen) åldras av att bli på och avslagna och man riskerar då att de inte löser ut när de ska. Detta gäller även säkringar som 'gått' ofta. Den gamla sorten som man skruvar ur tar dock ingen stryk.

Mvh Elo- som testat. På det dåliga sättet...

Igår var en såndär dag när jag åt allt hemma. Just nu ångest de luxe över situationen i Kenya och min mamma. Om jag bara spelade på Eurolotteriet så jag kunde vinna jackpott.

Afternoon tea som börjar 12:30 🙄
(Eller 13:00 men det tyckte jag inte var mycket bättre)

Fanns även ett som började 15:00, men såklart inte den helgen jag ville boka!

Det är några ungdomar som har fest i ett gårdshus och det är jättebra att den möjligheten finns istället för att ett helt hus riskerar att störas av en fest i en lägenhet, men jag skulle önska att de höll dörrarna stängda och höll käft istället för att stå ute och skrika.

*tantvarning* :cautious:

Skitväder! 🤯 Det ska komma regn på måndag, hur ska jag klara av att dra vatten till hästarna utan att bli sjöblöt om foten? Jag har ingen stövel som jag kan använda med ortos! :arghh:

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Stör mig på att jag måste köpa nya vinterdäck. Dyrt!
99 100 101
Svar
2 018
· Visningar
93 044
Senast: Görel
·
  • Låst
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
100 101 102
Svar
2 026
· Visningar
100 095
Senast: Mineur
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Vi fortsätter störa oss på störiga saker!
99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
129 487
Senast: Lilla
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 20/12 Arbetsterapeut Julia, startade film om sömn/sömnbrist. Jag hann inte se vad den hette. En stor del av människor mellan 18-35...
Svar
2
· Visningar
662
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka