Störiga saker vi stör oss på, del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tänker alltid på sådant. Kollar och dubbelkollar, men det hjälper inte. Jag hörde om tipset att ta ett foto på spisen innan man åker iväg. Om inte min man hade varit kvar här när jag åker på morgonen så hade jag nog gjort det. Bara för att kunna känna mig säker!
Det är säkert ett bra tips men jag vill inte förstärka beteendet. Blir bara orolig över sånt när jag är ledsen/mer känslig. Börjar jag ta kort kanske jag tar oron med mig till "vardags" och till slut inte kan gå hemifrån utan att ta kort. Men det är jättebra om det fungerar för andra.
 
Ja släkt anser jag att man hejar på. Men eftersom att de inte ser när jag tok vinkar om jag går och de åker bil så räknar jag inte att de reagerar därför så ja jag tutar och märkligt nog så ser jag när jag möter bekanta. Men i vårt samhälle jhejar man på folk om man möter dem på trottoaren oavsett om man känner dem... så är det på mindre ställen.
Så du bryter lagen varje dag? Eller går alla du möter rätt ut i gatan så fara uppstår?
Tuta bara för att de inte hejar är inte ok😬
 
Hade någon annan än du sagt det hade jag utgått ifrån att det var ett skämt, som det är vet jag inte hur jag ska reagera 😂
Jag vet nog inte heller om det är ett skämt:o:D Jag har läst en lång artikel om hur guld faktiskt är det enda som inte påverkar smaken av vad du äter eftersom det inte reagerar med några molekyler. Samtidigt känns guldbestick lite väl Trumpiskt, inte så stilrent. Men det kanske finns stilrena guldbestick. Borde räcka med guldplätering?
 
Inte ar val jag den enda om tycket det ar helt rimligt att man "ar i sin egen lilla varld" nar man ar ute och gar?
Salange jag har hyfsat koll pa vart jag gar (t.ex. inte mitt i vagbanan, eller for den saken, mitt pa en promenadvag sa att andra kan ha svart att ta sig forbi), sa vill jag inte halla pa och ha koll pa varenda manniska, cyklist och bil jag passerar.
Att kunna vara ute och promenera med musik i lurarna kanns som en viktigare rattighet an att... hansynslosa bilister ska kunna kora fort? (For att vara overtydlig - jag pratar inte direkt om kyrkagardsscenarios har) Visst att olyckor kan handa, och man kanske forlorar viss omvarldsuppfattning med musik i lurarna, men den risken anser jag att jag som vuxen manniska ska kunna ta.
Som sagt, ett visst omvarldsmedvetande ska man ha, men cyklar jag med lurar i sa hor jag omvarlden minst lika bra som nagon som sitter inne i en bil med fonsterna uppe.
 
Inte ar val jag den enda om tycket det ar helt rimligt att man "ar i sin egen lilla varld" nar man ar ute och gar?
Salange jag har hyfsat koll pa vart jag gar (t.ex. inte mitt i vagbanan, eller for den saken, mitt pa en promenadvag sa att andra kan ha svart att ta sig forbi), sa vill jag inte halla pa och ha koll pa varenda manniska, cyklist och bil jag passerar.
Att kunna vara ute och promenera med musik i lurarna kanns som en viktigare rattighet an att... hansynslosa bilister ska kunna kora fort? (For att vara overtydlig - jag pratar inte direkt om kyrkagardsscenarios har) Visst att olyckor kan handa, och man kanske forlorar viss omvarldsuppfattning med musik i lurarna, men den risken anser jag att jag som vuxen manniska ska kunna ta.
Som sagt, ett visst omvarldsmedvetande ska man ha, men cyklar jag med lurar i sa hor jag omvarlden minst lika bra som nagon som sitter inne i en bil med fonsterna uppe.
Jag tycker det beror på var man går. Även som fotgängare är man ju en trafikant och där har man ett gemensamt ansvar, om än inte det tyngsta, för att trafiken ska fungera säkert. Samtidigt håller jag med dig om att man på vägar som är avsedda endast för fotgängare ska kunna gå i sin egen lilla värld.

Därför blir jag så irriterad (och trött) av cyklister och elskoter-förare som i praktiken gör att fotgängare inte längre har några frizoner. Det har blivit livsfarligt för t.ex. synskadade och äldre, men också folk med småbarn eller hund, att bara gå längs trottoaren. Jag har numera ögon i nacken för jag vet att det när som helst kan vina förbi två tonåringar utan konsekvenstänk på insidan av mig precis som hundarna upptäcker en oemotståndlig tikfläck på en gräsplätt. Eller vuxna utan hänsyn, för den delen.
 
Jag tycker det beror på var man går. Även som fotgängare är man ju en trafikant och där har man ett gemensamt ansvar, om än inte det tyngsta, för att trafiken ska fungera säkert. Samtidigt håller jag med dig om att man på vägar som är avsedda endast för fotgängare ska kunna gå i sin egen lilla värld.

Därför blir jag så irriterad (och trött) av cyklister och elskoter-förare som i praktiken gör att fotgängare inte längre har några frizoner. Det har blivit livsfarligt för t.ex. synskadade och äldre, men också folk med småbarn eller hund, att bara gå längs trottoaren. Jag har numera ögon i nacken för jag vet att det när som helst kan vina förbi två tonåringar utan konsekvenstänk på insidan av mig precis som hundarna upptäcker en oemotståndlig tikfläck på en gräsplätt. Eller vuxna utan hänsyn, för den delen.

Ordentlig stadsplanering med bra och saker infrastruktur for fotgangare, cyklister, mopeder och motorister ar sa otroligt viktig! De beter sig sa olika att de helst inte bor blandas!

(Som cyklist har jag forstaelse for de som valjer att cykla bland fotgangare om alternativet ar en bilvag eftersom en del bilister verkar se cyklister som giltligt byte, men naturligtvis ska hansyn visas - tycker UK's "Hierarchy of road users" ar en bra princip)
 
Ordentlig stadsplanering med bra och saker infrastruktur for fotgangare, cyklister, mopeder och motorister ar sa otroligt viktig! De beter sig sa olika att de helst inte bor blandas!

(Som cyklist har jag forstaelse for de som valjer att cykla bland fotgangare om alternativet ar en bilvag eftersom en del bilister verkar se cyklister som giltligt byte, men naturligtvis ska hansyn visas - tycker UK's "Hierarchy of road users" ar en bra princip)
Håller helt med!

Jag är uppvuxen i en stadsdel som bygdes under -60/70-talet. När den stadsdelen planerades så skapade man just en sådan plats. Det finns cykelvägar "överallt", till och från alla bostadsområden och till centrum, och dom leds över eller under där dom korsar vägar, tanken var just att fotgängare, cyklister och bilar aldrig skulle mötas :up:

Mellan varje bostadsområde och längs med cykelvägarna är det natur, parker eller skog. Det finns även mycket träd, buskar, grönytor och lekplatser inplanerade. Visst låter det för bra för att vara sant??

Det var tydligen ett "stadsplanerings-försök" som skulle utvärderas senare. Att jag vet det är för att min mormors systers man, var stadsträdgårdsmästare på den tiden och fick planera alla anlagda grönytor. Så det pratades mycket om det hemma, när jag växte upp där på -70-talet.

Däremot så har jag inte sett någon utvärdering på det senare och idag har stadsdelen växt och det som är tillbyggt från -90-tal och framåt har inte alls samma tänk tyvärr :down:
 
Elbilarna ar ett jakla otyg - flera ganger nar jag cyklar sa har jag helt plotsligt markt att jag har en tyst elbil som smyger alldeles precis bakom mig - man hoppar ju till!
Visst ar det bra att elbilar ar tystare an traditionella bilar, men med tanke pa hur jakla farliga bilar ar rent allmant, sa vore det nog bast om de gor nagot slags ljud, sa att man kan hora en varning om att de kommer!
Typ ”brumm brumm”. Eller nåt sånt här:
 
Ordentlig stadsplanering med bra och saker infrastruktur for fotgangare, cyklister, mopeder och motorister ar sa otroligt viktig! De beter sig sa olika att de helst inte bor blandas!

(Som cyklist har jag forstaelse for de som valjer att cykla bland fotgangare om alternativet ar en bilvag eftersom en del bilister verkar se cyklister som giltligt byte, men naturligtvis ska hansyn visas - tycker UK's "Hierarchy of road users" ar en bra princip)
Fast om cyklisterna cyklar där man ska gå finns det ingenstans att gå längre. Jag ser problemet med cyklister och - i rättvisans namn - framför allt elskoterförare på trottoarerna även där det finns bra infrastruktur i form av cykelvägar, men cykelvägen ligger kanske tio meter bort. Man får inte föra fram fordon på trottoaren, för att det ska vara säkert att gå där. Det är inte okej att äventyra de mest sårbara trafikanternas säkerhet för att man själv upplever det som snäppet smidigare eller säkrare för sin egen del. Det är ju bara att lämna problemet vidare. Lika osäker som cyklisterna upplever bilvägen blir ju trottoaren för fotgängarna.

Sen håller jag med om att infrastruktur är en förutsättning, det är därför jag tycker det är så galet att man i form av elskotrarna släppte lös en ny fordonstyp som det saknas sådan för, särskilt som det i många fall är barn och ungdomar som för fram dem.
 
Alltså. Ni vet när en har en pumpflaska, också måste pumpen skruvas lite på för att fungera, och så hamnar den helt snett och går inte att sätta rakt för är den rak så går den inte att trycka ner:rage::rage::rage: Det borde finnas nån EU-förordning som ger företagen böter eller nåt för det.
 
Jag stör mig på det här konstiga vädret vi har. Istappar på dyngsura täcken. Täcken som fryser till stela plankor. Tak som får en halvmeter snö på sig över en natt, sen toksmälter det och rasar.

Det svänger mellan -10 och +1 hela tiden och nederbörden kommer regnblandad. Om det vore april skulle det vara mer väntat, men det är ju januari. I Norrbotten. Jag har skottat mer snö på tre veckor än vad jag vanligtvis gör på en vinter, och under snön är det is så kan inte ens använda hjulingen för att ploga.

Jag vill flytta till fjällen istället 😡
 

Bifogade filer

  • IMG_20230118_161249.webp
    IMG_20230118_161249.webp
    104,9 KB · Visningar: 41
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
25 26 27
Svar
520
· Visningar
26 416
Senast: Nixehen
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 186
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 682
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag blev akut hungrig. Kommer ta en timme till maten är klar.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
111 588
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Triangelmärkt häst i verksamhet
  • Kimblehook
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp