Störiga saker vi stör oss på, del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
ALLT som har med det har landet att gora!
Kanske ar det january blues, kanske ar det att INGENTING FUNGERAR OCH ALLA AR KORRUPTA, men det ar svart att gilla min adopterade land just nu. kollapsande sjukvard, ingen ambulans att ringa, ingen post utomlands, tagen gar en gang varannan vecka ungefar, polisen ar full av valdtacktsman (https://www.bbc.co.uk/news/uk-england-beds-bucks-herts-64289461), korruptionen pa arenasakerhet ar utbredd (https://www.lbc.co.uk/news/brixton-academy-security-took-bribes-to-let-people-in-without-tickets/) , och min hyresvard stadar inte undan tippen av gamla mobler och annat skit som en annan hyresgast har lamnat utanfor var bostad. PALLAR INTE
 
Och folk undrar varför jag inte skaffar spotify och har headset när jag går till och från jobbet...
Jag har bara hörlurar på ena örat. Samma på jobbet använder jag hörselskydd på fler ställen än där jag måste har jag bara över ena örat. Blir galen på jobbet på en del när man inte kan få kontakt + om nånting händer... :devil: :devil: :devil:

Har sagt till dottern att har hon hörlurar på sig när hon är ute så är det bara ena örat som gäller....
 
Eller så kanske man inte ska köra nära folk på en kyrkogård/överhuvudtaget? Jag tycker eltruckar/bilar överlag är svåra att höra även utan hörlurar..
MVH, kommer aldrig gå utanför dörren utan mina hörlurar, men kan bete mig ändå ;)
Det är våra arbetsfordon. Man kan inte sköta en 18 ha stor kyrkogård utan fordon för att transportera redskap från garagen eller skräp till komposten. De är inte stora som en bil, det är arbetstruckar. Tänk ett steg till nästa gång.
 
Det är våra arbetsfordon. Man kan inte sköta en 18 ha stor kyrkogård utan fordon för att transportera redskap från garagen eller skräp till komposten. De är inte stora som en bil, det är arbetstruckar. Tänk ett steg till nästa gång.
Oj vilken trevlig ton man kan ha :heart
Jag är fullt medveten om hur man sköter en kyrkogård, men om man flertalet gånger är nära på att köra på folk, oavsett om de hör ordentligt, är döva, lyssnar på musik eller vad som helst kanske man ska "tänka ett steg till nästa gång" och inte köra så nära, inte ha så bråttom eller vad som helst.

Är dock förvånad över att ni andra inte verkar kunna ha koll på er omgivning utan att ha ena örat utan hörlur. Har aldrig haft problem med att höra även om jag har musik över (håll i er nu!!) båda öronen. Kan fortfarande kolla innan jag går över ett övergångsställe eller hålla åt mig på en trottoar. Men ska lägga på minnet nästa gång jag är på en kyrkogård att hålla ögonen extra öppna för kyrkogårdsanställda, så att jag inte är i vägen för dem och deras fordon :p
 
Ni verkar tro att vi kör rally, och nej, vi kör inte på folk. Truckarna går MAX i 18 km/h och då skakar det enormt obekvämt mycket. Men när folk går mitt i gångarna och inte märker att man kommer så är det tröttsamt, det är inte så att man enkelt tar en genväg liksom.
 
Jag tänker alltid på sådant. Kollar och dubbelkollar, men det hjälper inte. Jag hörde om tipset att ta ett foto på spisen innan man åker iväg. Om inte min man hade varit kvar här när jag åker på morgonen så hade jag nog gjort det. Bara för att kunna känna mig säker!
Ett annat tips som fungerar bra för mig som är likadan, är att stå bredvid vad det nu är du ska göra och med auktoritär röst säga "nu har jag.....". I min värld "nu har jag stängt av vattnet". Man känner sig lite löjlig med det funkar!! Mina returresor till stallet har absolut minskat.
 
Ni verkar tro att vi kör rally, och nej, vi kör inte på folk. Truckarna går MAX i 18 km/h och då skakar det enormt obekvämt mycket. Men när folk går mitt i gångarna och inte märker att man kommer så är det tröttsamt, det är inte så att man enkelt tar en genväg liksom.

Men det måste ju vara fler personer än de som har hörlurar som har svårt att höra er? Det räcker ju med att man går och pratar med en annan människa för att man inte ska höra en eltruck komma åkande. Och sen folk som har nedsatt hörsel. Om man ska vara lite generaliserande brukar ju just kyrkogårdar ha extra hög förekomst av folk som tenderar att höra sämre (äldre).

Säger inte att det är en ursäkt att gå med hörlurar i sin egen lilla värld, men oavsett känns det ju som att det finnas en lösning med tex ljudsignal från truckarna för både er och besökarnas skull.
 
Ni verkar tro att vi kör rally, och nej, vi kör inte på folk. Truckarna går MAX i 18 km/h och då skakar det enormt obekvämt mycket. Men när folk går mitt i gångarna och inte märker att man kommer så är det tröttsamt, det är inte så att man enkelt tar en genväg liksom.
Jag blir ledsen av ditt resonemang. Jag förstår att du precis som alla andra bara vill sköta ditt jobb men när man rör sig runt människor (eller djur) får man visa hänsyn. Detsamma gäller oavsett vilket fordon man framför och oavsett i vilket sammanhang. Som gravt hörselskadad har jag inte en chans att höra elfordon (sällan vanliga heller) och jag kan knappast gå baklänges hela tiden även om jag ofta vänder mig om på ställen där det är risk att det kommer ett fordon.
De proppar du nämner är populära hos människor med hjärntrötthet, ADHD, autism, hörselskadade och andra grupper som har svårt att stänga bort ovidkommande ljud alternativt har ont av ljud. Det finns säkert en och annan som använder dem bara för att det är skönt att slippa ovidkommande ljud också såklart. I vår extremt ljudliga värld är det inget konstigt. Egentligen borde alla ha det så att deras hjärnor får välbehövlig vila. Att ha musik så högt på att man blir helt döv för omvärlden är såklart inte särskilt bra men att utgå ifrån att människor är i vägen av respektlöshet blir väldigt märkligt. Utgå istället ifrån att alla är döva och därför inte hör dig komma. Ni bör väl ha någon form av tuta på truckarna och om inte så får de ansvariga se till att lösa det.
 
Oj vilken trevlig ton man kan ha :heart
Jag är fullt medveten om hur man sköter en kyrkogård, men om man flertalet gånger är nära på att köra på folk, oavsett om de hör ordentligt, är döva, lyssnar på musik eller vad som helst kanske man ska "tänka ett steg till nästa gång" och inte köra så nära, inte ha så bråttom eller vad som helst.

Är dock förvånad över att ni andra inte verkar kunna ha koll på er omgivning utan att ha ena örat utan hörlur. Har aldrig haft problem med att höra även om jag har musik över (håll i er nu!!) båda öronen. Kan fortfarande kolla innan jag går över ett övergångsställe eller hålla åt mig på en trottoar. Men ska lägga på minnet nästa gång jag är på en kyrkogård att hålla ögonen extra öppna för kyrkogårdsanställda, så att jag inte är i vägen för dem och deras fordon :p
Äsch då jag har lurarna i båda öronen jag också (om jag har dem på mig, ibland vill jag även lyssna på fåglarna) men jag stänger aldrig ute omgivningens ljud helt (har inte såna lurar heller som kan ta bort ljudet). Jag hör både bilar och människor som rör sig runt mig.
 
Är dock förvånad över att ni andra inte verkar kunna ha koll på er omgivning utan att ha ena örat utan hörlur. Har aldrig haft problem med att höra även om jag har musik över (håll i er nu!!) båda öronen. Kan fortfarande kolla innan jag går över ett övergångsställe eller hålla åt mig på en trottoar. Men ska lägga på minnet nästa gång jag är på en kyrkogård att hålla ögonen extra öppna för kyrkogårdsanställda, så att jag inte är i vägen för dem och deras fordon :p
i stort sett varje dag tutar jag på bekanta som varken ser eller hör att man möter dem. Helt i sin egna värld.. mycket skrämmande faktiskt.
 
Stör mig på att en vikarierande äldre journalist skrivit en helt felaktig artikel. Full av helt galna fel. Försökte maila honom (tel.nr finns inte) Han svarar inte.
Ringde redaktionen till slut och fick det rättat.

Nu messar reportern mig och är REJÄLT sur - eftersom han inte skrivit nåt fel alls. Han har uppfattat info fel och dragit egna slutsatser som inte är det minsta korrekta. Men står på sig och säger att han har allt inspelat - det han pratat med en person om, som inte är varken sammankallande eller sakkunnig.

Herregud, du har fattat fel och dragit egna slutsatser och skrivit om nåt helt annat. Nu är verkligheten korrekt beskriven i tidningen och du är ARG för att dina fel inte fick stå kvar. Ge dig gubbe
:rage::rage::rage:
 
i stort sett varje dag tutar jag på bekanta som varken ser eller hör att man möter dem. Helt i sin egna värld.. mycket skrämmande faktiskt.
Du tutar på folk som går när du sitter i en bil? Alltså jag skulle ALDRIG reflektera över vem det är som sitter bakom ratten när jag är ute och går, kollar aldrig direkt på folk jag möter vare sig det är på en gågata full av folk eller om jag möter en enskild person på en trottoar. Varför skulle jag göra det för? Jag säger alltid till vänner som undrar varför jag inte hälsar när de ser mig på stan, att de får gå fram och hälsa på mig. Jag registrerar att det är personer runt mig, men aldrig att jag aktivt scannar av och ser om det är någon jag känner (om jag inte letar efter någon eller ska möta upp med någon självfallet). Inte alls särskilt skrämmande tycker jag, jag bara mest inte bryr mig mer än att hålla koll så att jag flyttar på mig om någon vill förbi eller håller rimligt avstånd till folk jag inte känner :)
 
Jag blir ledsen av ditt resonemang. Jag förstår att du precis som alla andra bara vill sköta ditt jobb men när man rör sig runt människor (eller djur) får man visa hänsyn. Detsamma gäller oavsett vilket fordon man framför och oavsett i vilket sammanhang. Som gravt hörselskadad har jag inte en chans att höra elfordon (sällan vanliga heller) och jag kan knappast gå baklänges hela tiden även om jag ofta vänder mig om på ställen där det är risk att det kommer ett fordon.
De proppar du nämner är populära hos människor med hjärntrötthet, ADHD, autism, hörselskadade och andra grupper som har svårt att stänga bort ovidkommande ljud alternativt har ont av ljud. Det finns säkert en och annan som använder dem bara för att det är skönt att slippa ovidkommande ljud också såklart. I vår extremt ljudliga värld är det inget konstigt. Egentligen borde alla ha det så att deras hjärnor får välbehövlig vila. Att ha musik så högt på att man blir helt döv för omvärlden är såklart inte särskilt bra men att utgå ifrån att människor är i vägen av respektlöshet blir väldigt märkligt. Utgå istället ifrån att alla är döva och därför inte hör dig komma. Ni bör väl ha någon form av tuta på truckarna och om inte så får de ansvariga se till att lösa det.
Bara för att de drivs på el så är de inte tysta. De skramlar och elmotorn låter. Det är ju inte direkt nyaste modellerna. Tuta har vi men det är inte direkt populärt att använda på kyrkogården. Många besökare tycker att vi inte ska synas eller höras öht.
Som du vet har jag också adhd och svårt med intryck, men jag skulle aldrig skärma mig bort med såna hörlurar i trafiken, det är livsfarligt.
 
Folk som har högljudda onlinemöten i öppet kontorslandskap, gärna utan hörlurar. Nog för att man får prata med kollegor och i telefon där vi sitter (det finns rum + landskap där man inte får det) men ska man ha ett längre möte med högljudda diskussioner kanske det är trevligt att sätta sig lite avsides åtminstone.
 
Du tutar på folk som går när du sitter i en bil?
Ja släkt anser jag att man hejar på. Men eftersom att de inte ser när jag tok vinkar om jag går och de åker bil så räknar jag inte att de reagerar därför så ja jag tutar och märkligt nog så ser jag när jag möter bekanta. Men i vårt samhälle jhejar man på folk om man möter dem på trottoaren oavsett om man känner dem... så är det på mindre ställen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
25 26 27
Svar
522
· Visningar
26 588
Senast: sweep
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 202
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 682
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag blev akut hungrig. Kommer ta en timme till maten är klar.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
111 590
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Bästa råttgiftet?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Triangelmärkt häst i verksamhet
  • Kimblehook
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp