Störiga saker vi stör oss på, del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men du kanske borde fundera på att stänga av datorn på natten när du inte använder den. Jag tror att den drar en hel del ström om den står på.
Så mycket kan det ju inte vara. Vill ju inte heller tappa allt jag håller på med. Sitter vid datorn från morgon till kväll och håller på med saker.

Nej. Jag stänger aldrig av datorn. Bokmärker ibland, men långt ifrån alltid.

Nu passade katten på att gå på datorn när jag gick ifrån en stund. Satt ju och höll på med grejer.

Och alla sparade jobb hos arbetsförmedlingen är borta. Satt med runt 30 sparade jobb och nästan hälften var markerade som sökta. Nu har jag förvisso skrivit upp vilka jobb jag har sökt, men vore ju bra att ha kvar annonserna också. Provade att söka efter en av dem som jag blivit kallad till intervju för, men hittade den inte.
Bokmärken har ett riktigt bra mappsystem som kanske skulle funka bra?
Du kan ju t.ex ha en mapp för jobb som ser intressanta ut men som du inte hunnit söka en, sen en mapp för sökta jobb.

Bokmärkesmenyn går ju att få upp på sidan i webbläsaren så det ser ut ungefär som i utforskaren, där kan du bara dra bokmärken mellan olika mappar. Lätt och överskådligt :)

Så mycket kan det ju inte vara. Vill ju inte heller tappa allt jag håller på med. Sitter vid datorn från morgon till kväll och håller på med saker.
Håller med om att det kan vara förbannat retligt med t ex strömavbrott eller datorhicka när man har många viktiga flikar med websidor uppe.
Men om man, som du beskriver, har dem uppe under många dagar eller veckor så är det nog ändå en bra idé att göra i stil med det @Exile föreslår. Allt annat blir ju oundvikligen ett risktagande.

Datorn drar inte jättemycket ström, i det stora hela. Men datorn mår ändå bra av att få stängas av ibland, eller åtminstone läggas i viloläge (inte att förväxla med strömsparläge), för att hålla längre. När du har den i viloläge ska allt sparas helt intakt så det bara är att fortsätta jobba när den sätts på igen. En bra sak att göra exempelvis varje dag för längre hållbarhet :)

Har inte använt firefox på ett tag. Men vad jag kommer ihåg så kan du gå in på menyn och klicka på "options", sedan ska det finnas något som heter "when firefox starts" eller något liknande. Där ska det gå att klicka i "show tabs from last time".

Då kan du stänga firefox, och när den öppnas igen öppnas den med alla flikar du hade framme senast.
Jag hittar det tyvärr inte. Vet inte ens riktigt var jag hittar menyn. Är det den som dyker upp när jag klickar på de tre ränderna längst upp till höger under krysset? Där har jag inget "Alternativ" (min webbläsare är svensk).

Jag hittar det tyvärr inte. Vet inte ens riktigt var jag hittar menyn. Är det den som dyker upp när jag klickar på de tre ränderna längst upp till höger under krysset? Där har jag inget "Alternativ" (min webbläsare är svensk).
Ja, klicka på de tre ränderna och sen historik, så ska du hitta nyligen stängda flikar eller något liknande

Nu ska vi se.
Uppe i högra hörnet finns tre streck, det är menyn.
Klickar du på den får du upp en meny med olika alternativ med bokmärken osv. Där ska du klicka på "inställningar" (kanske det är?) För mig är det fjärde uppåt från "Avsluta"/Exit. Under "zoom".
Klickar du på den ser du längst upp "Startup". Det blir nog "Uppstart" eller liknande på svenska.
Där finns en inställning du kan kryssa i som kanske säger typ "Återställ föregående session" eller något liknande :)

Dessa pennor som tappar udden när man vässar dem :arghh:
(Nu hade jag ingen utan udd för tillfället, men det är ett återkommande problem!)
Visa bifogad fil 85154
Du behöver en annan pennvässare bara :up: Det finns dom som kan vässa mjuka pennor lite "kortare", den du har gör udden för lång.

Edit: Jag har en med en roterande kula i, man vässar genom att snurra pennan i vässaren, då kan man själv bestämma hur lång eller kort udd man gör och den kan man göra pennan sylvass med :idea:

Har inte använt firefox på ett tag. Men vad jag kommer ihåg så kan du gå in på menyn och klicka på "options", sedan ska det finnas något som heter "when firefox starts" eller något liknande. Där ska det gå att klicka i "show tabs from last time".

Då kan du stänga firefox, och när den öppnas igen öppnas den med alla flikar du hade framme senast.
Ok. Öppnade inställningar. Där fanns "öppna föregående flikar och fönster" direkt på första sidan. Den bockade jag i. Sen fick jag upp samma flikar när jag öppnade webbläsaren på nytt.

Ja, klicka på de tre ränderna och sen historik, så ska du hitta nyligen stängda flikar eller något liknande
Mina tappade flikar låg inte där.

Ok. Öppnade inställningar. Där fanns "öppna föregående flikar och fönster" direkt på första sidan. Den bockade jag i. Sen fick jag upp samma flikar när jag öppnade webbläsaren på nytt.
Bra, då borde den i fortsättningen komma ihåg de flikar du hade framme när datorn/firefox stängdes :up:

Mina tappade flikar låg inte där.
Kolla om det finns något under historik - nyligen stängda fönster med. Det har räddat mig förr.

Mvh bokmärker aldrig

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Stör mig på att jag måste köpa nya vinterdäck. Dyrt!
85 86 87
Svar
1 738
· Visningar
80 210
Senast: Mirre
·
  • Låst
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
100 101 102
Svar
2 026
· Visningar
99 637
Senast: Mineur
·
Relationer Stör mig på hundmänniskor som tackar nej till att komma och hälsa på om deras hundar inte får följa med. Jag har katt. Nej jag vill...
12 13 14
Svar
263
· Visningar
11 644
Senast: hastflicka
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008