Störiga saker vi stör oss på, del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack för bra tips!
Vart köper du det?

Förresten så använder jag spraybalsamet, Bruna nr 19, som du tipsade om flitigt. Och det är så bra! 👍
Selsun finns på apotek. Funkat bra för mig.

Mina problem har slutat helt sen jag gick över till äppelcidervinäger efter varje hårtvätt. Sköljer med utspädd äcv (ca 1:5, blandar drygt en liter och sköljer hår och hårbotten).
Aleppotvål har också gjort både hår och hårbotten bättre.

Selsun finns på apotek. Funkat bra för mig.

Mina problem har slutat helt sen jag gick över till äppelcidervinäger efter varje hårtvätt. Sköljer med utspädd äcv (ca 1:5, blandar drygt en liter och sköljer hår och hårbotten).
Aleppotvål har också gjort både hår och hårbotten bättre.
Duschar mest på simhallen så kan inte hålla på med så mycket olika grejer att skölja med då tyvärr. Men bra tips när jag duschar hemma. 👍

Duschar mest på simhallen så kan inte hålla på med så mycket olika grejer att skölja med då tyvärr. Men bra tips när jag duschar hemma. 👍
Jag har ÄCV med till simhallen. Häller ½-1 dl i en sirapsflaska som sedan fylles upp med lagom mängd varmt vatten i handfatet innan jag går i duschen. Mycket bra pip på flaskan för att få ut överallt i håret och ner i botten, men rinner bara när du själv trycker. När jag är van känns det inte krångligare än att ta med balsam som jag hade innan, bara tusen gånger bättre för håret.

Jag har ÄCV med till simhallen. Häller ½-1 dl i en sirapsflaska som sedan fylles upp med lagom mängd varmt vatten i handfatet innan jag går i duschen. Mycket bra pip på flaskan för att få ut överallt i håret och ner i botten, men rinner bara när du själv trycker. När jag är van känns det inte krångligare än att ta med balsam som jag hade innan, bara tusen gånger bättre för håret.
Låter iofs enkelt. 👍
Jag brukar använda spraybalsam istället för vanligt för att det är smidigare. Men kanske ska testa det där. 🙂

Låter det alltid självtorka, ska testa att börja föna det torrt. Inte tänkt på det.

Jag är kass på att gå till frisören, blir typ en gång i halvåret och då ofta olika frisörer. Men kanske värt att gå dit snart och prata med henne, behöver ju uppenbarligen råd nu.
Testa att föna några gånger och se hur det reagerar. Åtminstone är det gratis att testa. :)

Och ett frisörbesök kan vara bra. Låt henne kika och säga om hon tror att du borde visa upp dig för en läkare.

T. ex hårbottenspsoriasis behöver ofta receptbelagda lösningar och seborré kan bara bra om en läkare också kikar på. (Knappast högprioriterat så du behöver väl inte springa till akuten ikväll men en icke-brådskande tid nån gång i vår vore väl knappast fel).

Stör mig på en avlägsen släkting som prompt ska ta med sig alla sina 7 husdjur när denne ska hälsa på och som kräver att dessa ska få komma in i huset också. Och som dessutom blev riktigt sur när jag sa nej.
7 vadå?😬 skulle aldrig falla mig in att ta med så många djur, tycke jag har med för många med 2 katter 🙈

Häller du det bara över håret och sen sköljer bort? Eller inte sköljer efteråt? Det måste väl rinna ner i ansiktet och på resten av kroppen?

Kan ju svara på hur jag gör.
Jag lutar huvudet framåt och sköljer bakifrån liksom. Ingen sköljning efteråt.
Måste slänga in en fråga till er som använder ÄCV i håret/hårbotten. Är någon av er blond och kan säga om det färgar håret?
I flaskan är det ju en färgad vätska tänkte jag på :o

Häller du det bara över håret och sen sköljer bort? Eller inte sköljer efteråt? Det måste väl rinna ner i ansiktet och på resten av kroppen?
Min mening är att inte skölja för att inte höja pH igen, men varierar hur det blir i praktiken.
Lämpligt att blunda för att inte få i ögonen, men annars gör väl inget att det rinner? Stryker bak håret och sköljer ansiktet efter om det behövs för ögonens skull.
Beror nog lite hur tjockt och långt hår en har om det funkar att bara hälla över, eller om en får styra lite för att det ska fördela sig överallt.

7 vadå?😬 skulle aldrig falla mig in att ta med så många djur, tycke jag har med för många med 2 katter 🙈
3 hundar, 2 katter, 1 kanin och 1 chinchilla. 😶
Hen tycker det är fullkomligt rimligt att dessa ska få följa med in i vårat hus, tyckte det var rent oförskämt att kräva något sådant när hen dessutom vet att min sambo är oerhört allergisk mot just katter och att vi har en egen hund som inte är jättesugen på att få sitt hus invaderat av främmande djur.

Min mening är att inte skölja för att inte höja pH igen, men varierar hur det blir i praktiken.
Lämpligt att blunda för att inte få i ögonen, men annars gör väl inget att det rinner? Stryker bak håret och sköljer ansiktet efter om det behövs för ögonens skull.
Beror nog lite hur tjockt och långt hår en har om det funkar att bara hälla över, eller om en får styra lite för att det ska fördela sig överallt.
Jag har långt hår så det skulle per automatik hamna tja... överallt.

På att jag kände mig allergisk efter att ha fixat med hästarnas mat.. Men det håller fortfarande i sig, så nu vet jag inte om det kanske är en förkylning :confused:
Kan en förkylning kännas som allergi? Med kli i näsa, kli i ögon och även lite i munnen.. Täppt som bara den

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Stör mig på att jag måste köpa nya vinterdäck. Dyrt!
85 86 87
Svar
1 736
· Visningar
80 072
  • Låst
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
100 101 102
Svar
2 026
· Visningar
99 637
Senast: Mineur
·
Relationer Stör mig på hundmänniskor som tackar nej till att komma och hälsa på om deras hundar inte får följa med. Jag har katt. Nej jag vill...
12 13 14
Svar
263
· Visningar
11 639
Senast: hastflicka
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008