Störiga saker vi stör oss på, del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är väl ett återkommande ämne men hantverkare och deras tider. Ska komma en elektriker idag ”efter 12” som jag sitter och väntar på. Det dumma är att jag skulle behöva åka och handla en grej men kan inte eftersom jag väntar på elektrikern. Grejen är att han egentligen inte ens måste komma idag utan jag behöver ändå boka in honom för en till grej som inte går att göra nu, så han kan lika gärna komma då och fixa allt. 💁‍♀️

Jag ser då och då ett "liksom" instoppat i en mening där det inte har någon annan funktion än att understryka att någonting borde vara självklart eller uppenbart, och att mottagaren borde ha förstått. "Det är liksom inte Skatteverkets fel att du får restskatt." "Ett cykelhjul är liksom inte fyrkantigt." Liksom är ett användbart ord men ibland skapar det en litet tråkig klang imho.

Stör mig som f*n på hur alla anti-vaxxers drar igång på facebook hela tiden. Jag försöker undvika kommentarsfält, men herregud. Någon ung golf talang har dött i Dubai av hjärtattack och hela kommentarsfältet på nyhetstidningen är alla som konspirerar om att det måste minsann vara vaccinets fel. :crazy: Ingen info om att han ens är vaccinerad. Jag tycker folk måste ta det lugnt och jag tycker det är helt sinnessjukt hur "the village idiot" plötsligt har fått sådan utrymme att yttra sig.

Åh vad det stör mig!
Tummen på den!

Jag ser då och då ett "liksom" instoppat i en mening där det inte har någon annan funktion än att understryka att någonting borde vara självklart eller uppenbart, och att mottagaren borde ha förstått. "Det är liksom inte Skatteverkets fel att du får restskatt." "Ett cykelhjul är liksom inte fyrkantigt." Liksom är ett användbart ord men ibland skapar det en litet tråkig klang imho.
Känner igen! På mig råkar det vara helt bortkastat efter att min kusin hade en fas där han stoppade in liksom i varannan mening. Han var också ca 6 år med attitydproblem och utan framtänder, så för mig ger översittarliksom rena kaxbarnassociationer. :D

Behöver handla på apotekhjartat.se men kassasidan krånglade. Försökte säkert sju gånger med två webbläsare på ipaden och en på telefonen men det funkade inte.
Till slut kom det upp en ruta där det stod något om att kontakten med klarna avbrutits(?).
Får prova igen senare eller nån annan dag.

Ah, jag förstår!

Antivaxxers som har fräckheten att ta tjänstledigt när corona dyker upp på arbetsplatsen och då omöjliggör för personal i riskgrupp att stanna hemma då det blir personalbrist.

Att corona gjort att vi fått skjuta upp morgondagens fika med min pappa och min pojkvän.

Och så glömde jag mitt flingsalt hemma så browniesarna jag tänkt baka får snällt vänta :meh:

För att trösta dig så kan jag säga att jag kommit hem en förmiddag för att se när tre ingenjörer, varav en nu är en framgångsrik företagsledare och en annan mensamedlem med en doktor i materialfysik, har misslyckats med att steka pannkakor för att de inte lyckades få bort barnlåset på spisen… vitvaror är knepiga 😉
Hoppsan 😁

Jag är säkert lite udda som stör mig på detta men jag retar mig på WhatsApp-grupper.

Ja de kan vara jättebra för att få ut info till alla på en gång.

Däremot är det irriterande när nån drar igång en diskussion om något mer eller mindre irrelevant så att gruppen plötsligt har 45 nya meddelanden på 1 timme.
Jag stänger alltid av notiser på gruppchattar för jag blir jättestressad när det börjar plinga hela tiden.

Men gillar inte heller att plöja igenom chattar för att se om det eventuellt finns något relevant som jag måste ta del av.

Har precis insett hur man som multisjuk påverkar miljön. Alla mediciner med tabletter i foliekartor och plastburkar och plastförseglingar till plastburkarna för att säkerställa att de inte öppnats. Få mediciner jag behöver ligger i en stor burk och aldrig i så fall i något annat än plast. Alla bipacksedlar i varje förpackning. Osv. Borde det inte vara möjligt med mer hållbara förpackningar etc? Eller behöver så många piller ligga insvepta en och en i folie för att hålla? Måste det vara plastburkar för de piller som kan ligga lösa i burk? Och när man äter alla dessa piller, vad blir det för restprodukter ut i avlopp? Det känns som att allt det (lilla) jag gör annars i vardagen med hänsyn till miljön äts upp av det här :-(

Så många frågor... Ibland kanske man inte ska fundera så mycket.
Det görs ganska mycket tester på vad mediciner behöver för slags förpackning och hur länge de överlever i olika förpackningar, så det är inte random att dom är placerade som dom är. Såklart jobbar man mot mer hållbara material, men tyvärr är nog förpackningarna minsta slöseriet när det kommer till tillverkning av mediciner då standarden av hygien måste hållas på så enormt hög nivå så att säkra produkter och mediciner kan levereras.

Det görs ganska mycket tester på vad mediciner behöver för slags förpackning och hur länge de överlever i olika förpackningar, så det är inte random att dom är placerade som dom är. Såklart jobbar man mot mer hållbara material, men tyvärr är nog förpackningarna minsta slöseriet när det kommer till tillverkning av mediciner då standarden av hygien måste hållas på så enormt hög nivå så att säkra produkter och mediciner kan levereras.
Jag äter just nu låg dos antibiotika. De är i kapslar, inslaget var och en i aluminium (?) Och därefter i en kartong. Jag måste erkänna att det känns överdrivet. 🤷

Jag äter just nu låg dos antibiotika. De är i kapslar, inslaget var och en i aluminium (?) Och därefter i en kartong. Jag måste erkänna att det känns överdrivet. 🤷
Kan inte svara på varför dom ligger förpackade på det viset och om det är överdrivet, men arbetade ett tag med kapslar som inte klarar mer än 30 minuters exponeringstid i fel klimat (dvs högre/lägre temp och luftfuktighet än rekommenderat.) och på sommaren hade dessa inte klarat att ligga framme utan att de skulle bli förstörda.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Stör mig på att jag måste köpa nya vinterdäck. Dyrt!
86 87 88
Svar
1 745
· Visningar
80 577
Senast: NilHe
·
  • Låst
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
100 101 102
Svar
2 026
· Visningar
99 637
Senast: Mineur
·
Relationer Stör mig på hundmänniskor som tackar nej till att komma och hälsa på om deras hundar inte får följa med. Jag har katt. Nej jag vill...
12 13 14
Svar
263
· Visningar
11 647
Senast: hastflicka
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008