Ett hus där jag regelbundet kör förbi har en "gårdsbelysning" som snarare är en byggstrålkastare. Monterad på fasaden utan någon skärm eller annan anordning för att rikta ljuset. Så den lyser upp en halv lägda till typ dagsljusnivå. Vilket är en trist ljusförorening, men vill de ha så får de väl det...
Dock är problemet att vägen går 5 meter från huset. Så när man kör där är det som att möta en bil som inte bländar av.
Jag har irriterat mig kraftfullt på nya grannar som monterat upp något fasansfullt som också har stått och vräkt på ljus, trodde först det var ett flygplan som var på väg in för landning på min ridbana när jag såg eländet. Dessutom stod den på dygnet runt så det syntes in i mitt sovrum trots att det säkert är 300 meter bort. Men det verkar ha varit någon form av byggstrålkastare för tillfälligt bruk så hoppas den är avstängd för gott nu. De byggde ju inte på nätterna heller i och för sig.
Det räcker liksom med alla andra utflyttade från stan eller mer tätbebyggda områden som omedelbart ska vira in hela logen, stallet och alla uthus i kilometervis med ljusslingor. Stjärnhimlen är ändå något försonande drag med denna fördömda årstid, men ska det fortsätta med ljusföroreningar även så här på landet så kommer det också att bli förstört.