Jag stör mig på att så många människor har aggressiva hundar som slänger sig i kopplet när man passerar med sin hund! Jag tycker att det är mycket obehagligare med folk som har aggressiva kopplade hundar än de som har lydiga lösa hundar. Jag möter båda typerna på mina promenader och jag är alltid lika rädd att ägaren till de aggressiva kopplade hundarna ska tappa kopplet eller att kopplet ska gå sönder. Jag har ingen egen hund men rastar en hund regelbundet och min rädsla för dessa aggressiva kopplade hundar förtar en del av nöjet med att gå med hunden. En av de aggressiva hundarna i närheten avlivades för några månader sen. Den hade visst varit aggressiv mot familjen också. Men det finns tyvärr några kvar.
Om man nu har en aggressiv hund, kan man inte iaf sätta på den en munkorg på promenaderna ifall att kopplet går sönder. Speciellt på de hundar av stora och kraftfulla raser som kan orsaka stor skada om de attackerar!
Nu senast mötte jag en kvinna med en stor mycket kraftfull hund som var mycket aggressiv och hon var tvungen att hålla den med båda händerna och ta spjärn med hela kroppen för att den inte skulle komma fram till min. Lydnad = noll i det läget. Då ska alltså min hunds säkerhet endast baseras på att hennes koppel inte går sönder, att hon inte tappar kopplet eller hunden blir för stark för henne! Det stör jag mig enormt på!!