spädbarn o fysisk kontakt

Sv: spädbarn o fysisk kontakt

Det var inte meningen att jaga upp dej, jag är inte aggressiv på något sätt. Om folk har barnen i egen säng eller föräldrarnas säng spelar absolut ingen roll för mig. Men att ha ett nyfött barn i ett annat rum är för mej oförklarligt.

Och det jag reagerade på att du skrev var att hundarna inte ska motas bort. I min värld signalerar du då (om du är flockledare) att den nya "valpen" får sova längre bort, medan de sover med flockledaren, alltså har de högre rang. Jag tvivlar inte på att de skulle vara jättesnälla mot barnet ändå, men om det uppstår en situation, t ex om barnet kryper bort och ska äta ur deras skål, och de anser att de är högre i rang än barnet, vad gör de då?

Bara mina tankar.

Det var inte specifikt dig jag reagerade mot, utan mot att så många verkade tycka att resonemanget var så fruktansvärt.

Ingen risk ;), maten är borta inom en halvminut vid utfodring av glupska spaniels morgon och kväll. Och jag tror inte jag signalerar att hundarna står över babyn i rang genom sovplatsen, då i praktiken barnet kommer att ligga i precis samma höjd och (minst) lika nära mig i sin spjälsäng som hundarna gör i fotändan.

Och oavsett vilket måste man ju se till att hundarna förstår att lillen är total fredad zon, och att de bara ska gå därifrån om de tycker han är jobbig när han blir lite större och inget annat.

Jaa, det är ju långa öron att dra i på cockrar ;)...

Om inte annat så skulle jag bli vansinnig över allt hundhår på barnets alla saker. I barnets mun osv.

Min hund sover inne men är ute resten av dagen så på morgonen börjar jag med att dammsuga överallt. Det är skitstörigt med hår överallt och det fastnar alldeles för bra i små svettiga händer. Men har man valt att ha en hårig fällande hund så får man ta hand om det också, genom att borsta, dammsuga mm.

Det finns så kallade babynests
babynestbaby_frontpage.jpg

som kan användas om man är rädd för att rulla över bebin.

Jag ser inga problem i att bebin sover i spjälsängen tätt intill sängen men jag ser ett problem med att inte vilja ha bebin i sängen PÅ GRUND av hundarna.

Vi har själv katt (och jag har tidigare haft hund i flera år) men med små barn anser jag att sängen ska vara fredad zon från hundhår och allergener i alla fall som spädbarn. Jag skulle heller inte avstå att sova tillsammans med mina barn på grund av mina djur, däremot har jag full förståelse för om barnet trivs bäst i sitt eget utrymme etc.

Hade jag varit dig så hade jag för säkerhets skull vant av hundarna med att sova i sängen före förlossningen, sedan får du väl själv känna in vad som känns lämpligt.

Då tycker vi väl olika helt enkelt, och jag är en lika urusel blivande förälder som alla andra här inne som av en eller annan anledning inte samsover/planerar att samsova med sina barn... Jag ser inte ens den här frågan som i fall den handlar om att hundarna GÅR FÖRE, men om ni som reagerar så starkt inte kan förstå det, så är det inte mycket jag kan göra åt det.

Och jag tror inte hundarnas rangordning i förhållande (dvs att de är UNDER i rang)till barnet kommer att bli sämre för att hundarna får sova i sängen och barnet i en säng alldeles intill. Han kommer ju deesutom att ligga i sängen när vi är vakna.

Dessutom ÄR jag rädd att lägga mig på honom själv, trots att alla säger att man inte gör det, men fy 17 - tänk om...

Jag bryr mig inte ett dugg om huruvida föräldrar samsover med sina barn eller inte. På ditt inlägg lät det dock som att skälet till att samsovning inte var aktuellt för din del var hundarna och den attityden kan jag inte förstå. Aldrig i livet att jag skulle låta djuren styra och ställa över hur jag väljer att sova med mitt barn.

Håller inte med om något du skriver här, och många studier pekar på att barn som bärs blir tryggare, självständigare och de gråter mindre.

Det låter som om du fastnat i 50-talets lära, med fasta rutiner och att bebisar skriker för att de är uppstudsiga.

Jag håller med Jadzia, och blir fundersam hur både jag och hon har fastnat i 50 -tals lära ? Allt är inte svart eller vitt, man älskar sina barn även om man inte samsover med dom. Trygghet för barn tycker jag är mycket mer än bara hur man sover på natten, eller att man ska bära omkring på dom jämt.

Tur att inte sonen märkt av att han ska tillhöra den skaran med otrygga barn ;)

Vad håller du med henne om? Att barnen ska sova i eget rum? Att man inte ska plocka upp dem när de gråter? Att det är för jobbigt att bära dem om de blir gladare av det?
Jag har skrivit i andra inlägg att man inte måste samsova med bebisen, men att inte ge den den närhet den behöver (för att den blir som en igel? bortskämd?) stämmer inte alls överens med hur jag uppfostrar varesig barn, hundar eller hästar (katter undantaget, de är så pantade).

Vad håller du med henne om? Att barnen ska sova i eget rum? Att man inte ska plocka upp dem när de gråter? Att det är för jobbigt att bära dem om de blir gladare av det?
Jag har skrivit i andra inlägg att man inte måste samsova med bebisen, men att inte ge den den närhet den behöver (för att den blir som en igel? bortskämd?) stämmer inte alls överens med hur jag uppfostrar varesig barn, hundar eller hästar (katter undantaget, de är så pantade).

Jag tycker också att aldelens oavsett om barnen blir trygga eller inte som vuxna individer beroende på hur mycket närhet de får som spädbarn, så är spädbarnet otryggt för stunden då det inte får närhet av sina föräldrar vid behov. Barn behöver mycket närhet och trygghet eftersom de utvecklas väldigt snabbt, och deras värld ständigt förändras. Att barnet inte mår bra av ensamheten för stunden är nog för att jag ska vilja ge det all den närhet det kan tänkas behöva.

Så vitt jag har läst så har inte Jadzia skrivit något om dom frågor du nämnt :grin:

Jag håller med henne om att barn som ständig har sina föräldrar brevid sig verkar bli otrygga, och klängiga i olika situationer. Bara för att man inte samsover eller bär omkring på barnen jämt betyder inte att man inte finns där som stöd.

Jag kommer ihåg att jag läste i någon bok när jag var gravid att det bästa var att ha ett eget rum o egen säng från allra första början...kommer inte ihåg vad boken hette och jag har inte följt några råd ifrån den heller...

Våran dotter sov på min mage de första två veckorna,
sedan ett tag bredvid,
sen har det blivit mer o mer i sin egna säng som först stod i vårat sovrum...
Periodvis har vi fått gå tillbaks o ha henne hos oss men det har inte gjort nåt:love:
Idag är hon 1,5år och Vill ligga i sin egna säng förrutom en stund på morgonkvisten då hon får komma över i våran säng om hon vaknat.

Självständigare vette fan med tanke på att de barn jag träffat som samsovit och burits och klemats med inte kan vara ifrån sig mamma en kvart utan att bryta ihop. Man ska inte förakta rutiner för de flesta av oss människor mår bra av att veta vad som ska hända och när.

Och nog sjutton finns det barn som vrålar för att de har tråkigt och kräver aktivering. Det är dock inget behov som ska fyllas utan bara en vilja, vilket inte alls är lika viktigt. Närhet, tröst och bärande ska ges när barnet verkligen behöver det, som vid ledsenhet, känsliga stunder osv. Drar man runt på dem jämt har man inget extra kraftfullt att ta till då det verkligen behövs. Dessutom vänjer man dem vid att vara sk. igel, vilket ger problem om man själv inte har lust aatta var det för en kväll. Man måste få vara en vuxen individ med vuxet umgänge också. Det ju hur knasigt som helst att man ska vara kedjad vid en annan individ i ett helt år.

Det här med barnuppfostran är lite sönderanalyserat. Och återigen, varför lära in fel för att sedan lära om när man kan göra det rätt från början? De ska ju in i eget rum till slut.

För egen del vill jag dessutom ha kvar ett vuxet liv och då kan det inte finnas barn i sängen.

Och de där studierna, det är skillnad på att bli buren då det behövs och idka igel-filosofin.

Självständigare vette fan med tanke på att de barn jag träffat som samsovit och burits och klemats med inte kan vara ifrån sig mamma en kvart utan att bryta ihop.
Om de klemas med kan jag förstå att de är som du beskriver, men varför buntar du ihop det med samsovning och att bära?

För egen del vill jag dessutom ha kvar ett vuxet liv och då kan det inte finnas barn i sängen.
Det går alldeles utmärkt att idka "vuxenliv" utan att vara i just sängen...

Jag uppfostrar mina hundar strikt men kärleksfullt och skulle av många kallas hård, men det är vad jag och många andra kunniga anser vara bra mycket bättre än de mjuka mdetoderna som mest bara tramsar till det för hunden.

Lite av samma inställning har jag till barnuppfostran. Barnen ska få vad de behöver, men de får inte allt de vill. Är de uttråkade kan de gott vråla för jag är ingen lekfarbror. Jag finns inte där för att aktivera dem så fort de har lust.

Det lustiga är att bland de bekanta som har barn så är det just hundfolket som delar min syn på hunduppfostran som har de gladaste och mest okomplicerade barnen. De sover hela natten i egna sängar, kinkar bara om det verkligen är något och sysselsätter sig själva utmärkt.

Jag tror på kärlek, konsekvens men också att direkt gå in i de rutiner man vill ha i framtiden. Då slipper vi tjafs och gråt om det sedan.

Om man både sover tillsammans och bär barnet dagtid så finns det väldigt lite tid över för barnet att lära sig vara utan mamma.

För mig är vuxenliv mycker mer än sex dessutom. Jag vill kunna knata runt och göra det jag vill efter barnet somnat, gå och lägga mig när jag själv blir trött utan att riskera att väcka en bebis, kanske slå på tv:n där inne och så var det då sexet. Att kunna breda ut sig i sänge är också en viktigt faktor.

Barnet torde helt enkelt sova både lugnare och bättre i eget rum.

Problemet är att många som ANSER sig göra det du beskriver inte förstått vad barnet vill/behöver. De tror sig veta men har aldrig tagit sig tid att lära sig hur barnet uttrycker sig. Tidigt ska barnet "härdas" och skrik tas inte på allvar. Barnet lär sig då att det är lönlöst att försöka berätta något. Det är lätt att knäcka ett barn.

Just nu är jag lite extra "på" om detta då jag i helgen bevittnade rena psykiska övergrepp där mamman resonerade som du gör. Där försökte mamman styra över kroppsfunktioner som man i den åldern som barnet var inte KAN FYSISKT bestämma över själv. Ändå ska barnet skämmas (det gjorde barnet, visste precis att nu blir mamma arg) och "uppfostras". Får inte välja mängd mat den ska äta eller i vilken ordning maten ska ätas, får inte dricka förrän maten är uppäten. Tror ni mamman gjorde så själv? Nope. Dessutom fick inte barnet gå från bordet, trots att övriga barn som ätit klart gick (med tillåtelse). "H*n måste lära sig att ha tråkigt och vänta också". Jaha, just nu? Mina barn får också lära sig ha tråkigt, såna situationer uppstår ändå utan att man behöver fixa till dem.

Ursäkta ivägvandrandet, men den här upplevelsen var bland det värsta jag varit med om. Mamman tyckte sig säkert ha helt rätt och uppfostrade sitt barn ungefär som en hund. Fast missade så många självklara saker.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 047
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 713
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 395
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 434
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tjockistråden 4
  • Säng
  • Vad gör vi? Del CCV