spädbarn o fysisk kontakt

Sv: spädbarn o fysisk kontakt

Bebisar behöver så mkt närhet de behöver! Det finns inga som helst gränser för det! Hur ska de annars växa upp och bli trygga i sig och sin familj?

Så du menar att de barn som inte legat i samma säng som sina föräldrar blir otrygga barn?

Så du menar att de barn som inte legat i samma säng som sina föräldrar blir otrygga barn?

Man kan ju ge närhet utan att sova ihop. Inget i texten du citerar säger SOVA IHOP.

Men jag förstår, för hela attityden som TS beskriver tyder på att barnet inte kommer få den närhet den behöver dagtid heller.

*knapplån*

Jag har inte bestämt hur jag skall göra utan tar det när det kommer. Det verkar som om bebisar har väldigt olika behov och "önskemål". Vissa sover bäst om de har en egen säng och vissa sover bäst om de är riktigt nära.

Dock vill jag nog inte att tex en 4:åring jämt sover i samma säng som oss. Självklart kan hon/han komma och krypa ner i sängen om det har hänt något som barnet tycker är obehagligt men det skall inte vara standard.

Däremot så behöver man inte bekymra sig om att man skulle ligga ihjäl barnet. Efter åtskilliga hundvalpar som har sovit i sängen så skulle jag vilja säga att den risken är så gott som obefintlig. Däremot så kanske man får passa sig om man tar sömntabletter, är på fyllan eller liknade.

Mvh

Tora

*kl*

Sen kan det ju vara bra att tänka på att det är individer. Alla barn är inte lika, dessutom kan närhetsbehovet variera med tiden!

Min 6 åring som tidigt (i mina ögon, 3 år :-) ) i eget rum och egen säng har efter min separation från pappan velat sova mer inne hos mig igen.

Våran dotter sov i egen säng från början... första 5 månaderna i vårat rum sedan i eget. :)

Det hade inte gått att ha henne i våran säng, sambon har spasmer och är ganska våldsam i sömnen :rofl: Vi sov dock mkt middag ihop hon och jag första tiden... och hon fick mkt kroppskontakt hela tiden ändå.... jag menar man går ju upp några hundra ggr (liiite överdrivet) per natt och ammar och myser.

Dottern är f.ö väldigt trygg och älskad :)

Jag tycker absolut att ett spädbarn ska ha så mycket närhet som möjligt.
Hur man väljer att sova beror väl lite på hur bebisen trivs bäst också, tror inte alla bebisar trivs bäst att sova i föräldrarnas säng.

Min son är 2 månader, han sover i vårat sovrum men somnar alltid i sin egen säng, han vaknar bara för ett nattmål och efter det somnar han nästan alltid i våran säng och sover där tills vi går upp.Då verkar det som han känner sig lite otrygg och får vara hos oss, så jag tror det bästa är att anpassa sig efter sin bebis och låta den styra, de är ju redan som nyfödda egna individ.er som känner själva hur de vill ha det

Min mamma blev livrädd när jag berättade för henne att bebisen kommer sova tillsammans med mig och min sambo när den är född. Hon blev genast väldigt orolig för att vi skulle ligga ihjäl bebisen. Jag har delat säng med nyfödda kattungar utan att ligga ihjäl någon. :grin: Dessutom kan man ju bulla upp med kuddar och filtar runt bebisen som hindrar en från att rulla över bebisen om man är rädd för det.

Däremot är jag öppen för att lägga barnet i korg/vagga/spjälsäng tidigt om det inte funkar att ha det i sängen. Det är ju självklart. Alla behöver ju sova bra också och om barnet inte sover bra eller om vi föräldrar inte kan sova med barnet i sängen så får vi anpassa oss efter det.

kl

Som flera andra har sagt så kan det där mycket troligt ändras när hon väl fött barnet. Jag hade också en massa åsikter och teorier om hur vi skulle göra med vårat barn. Och när hon kom så blev det kanske inte alls så. Man kan aldrig föreställa sig hur det ska bli.

Nikki sov i vår säng den första veckan efter vi kommit hem från BB, men vi sov inte så bra någon av oss då, så hon fick flytta över till sin spjälsäng som står alldeles bredvid våran säng.
Nu sover hon alltid själv, men på morgonsidan när hon vaknar vid 7, så brukar jag ta över henne till vår säng och så ligger vi där och myser till klockan 9 ungefär.

Precis! Jag tror på att ha lite fasta idéer. Att ha någon slags "bild" för sig själv på hur man önskar/vill ha det. Men sådana "bilder" är ju ständigt omförhandlingsbara - man kan och får ju ändra sig! Om det inte funkar så gör man det som funkar helt enkelt!

Vitsen med någon slags målsättning är ju att man i alla fall har något som känns lite "stabilt" i tillvaron - "såhär vill vi göra" så att man i alla fall VET hur man tänker prova göra.

Jag kan inte se att det är farligt att ha sådana åsikter innan barnet är fött, (mer än att andra retar sig på det) om man nu är villig att ändra på sig om det inte fungerar. Fenomenet finns ju här på forumet också. Många som vet hur de har tänkt sig in i minsta detalj. Hoppas bara de kan svälja lite av stoltheten sedan, och ompröva sina åsikter.

Det är illa om man fortfarande står fast vid sitt ord, trots att man får ett barn som skriker efter närhet och inget annat vill än ligga nära, då måste man kunna tänka i andra banor.

Och det hoppas jag verkligen att den här människa kommer göra.

Man gör som man vill, tycker jag. Både barnet och föräldrarna är individer, och har därmed alla olika önskemål och behov. Min dotter har sovit i egen spjälsäng från dag ett, först (4-5 mån) i vårt sovrum, därefter i eget rum. Och jag var nog rätt säker på att jag ville ha det så redan när jag var gravid. Jag är en sådan person som helst sover för mig själv, utan fysisk kontakt med någon, och när det nu funkade med dottern i egen säng från början var det ju bara att tacka och ta emot. Det handlar för min del inte alls om att "mota bort" barnet, utan om att själv få så god sömn som möjligt, och att ha en lite "fredad zon" - min dotter var ett sådant barn som ville bli buret mycket, så när kvällen kom var jag mer än "mätt" på kroppskontakt....

Självklart har dottern (nu snart 8 år) fått ligga hos oss om det varit något särskilt - sjukdom, mardrömmar, åska..... men som regel har hon somnat och sovit bra i egen säng och alltid varit ett tryggt barn.

Barnet kan inte få för mycket fysisk kontakt.

Jag kommer inte att våga låta vår baby sova i sängen när vi sover som nyfödd (dock gärna så länge man själv är vaken) utan i en ehen liten säng bredvid av den enkla anledningen att hundarna sover i sängen (och de ska inte motas bort - det känns ju som ett klockrent sätt att få dem att känna sig undanskuffade av babyn). När babyn blir lite större och risken att bli kvävd av cocker spaniel minskar är det ju en annan sak.

Man gör ju som man vill, men att låta hundarna sova i sängen men inte ens baby känns lite snett :crazy:

Om du nu är rädd att sända fel signaler till hundarna (om de skulle få gå ner ur sängen till förmån för babyn,) vad sänder du då för signaler till hundarna ang. den nya familjemedlemmen? (Om hundarna får sova där, men inte babyn?)

Fast frågan är om det är barnen som behöver all denna närhet eller om det är föräldrarna som gör det?

Jag tror att själva barnets existens kan rubba på rätt många järnhårda uppfattningar folk ev. hade före barnet föddes. Barn har en tendens att visa tydligt vad de vill och de allra flesta föräldrar brukar vara lyhörda.
När det gäller samsovning tyckte jag att det var toppen med vaggan bredvid sängen eller spjälsäng med ena änden borttagen mot föräldrasängen, lätt att dra åt sig barnet och amma och lätt att trycka tillbaka det i barnets område där de är trygga för ev. föräldrarullningar.
Det tog lång tid innan jag var bekväm med att sova med båda barnen i sängen, två prematurer under 50 cm har nämligen en tendens att "försvinna" i sängen och det är ytterst obehagligt.

Våra barn (3 år gamla) sover fortfarande i vårt sovrum och det trivs vi bra med. Vi håller dock på att göra i ordning deras kommande sovrum så innan 4-årsdagen är det tänkt att de ska sova i eget rum (med ständig tillgång till föräldrasäng förstås;))

Vill du inte att barnet ska ha högre status än hundarna? Är inte babyn top class, no 1 och ajaj inte röra?

Eh, låter som att hon är självisk.

Visst, min son sover inte i samma rum, men han är snart 11 månader.

Vi hade honom i samma rum i 10 månader. N'r han var nyfödd och sedan någon månad eller 2 gammal så sov han i vår säng. Sedan började vi vänja honom vid hans egna.

Förstår hon inte att bebisen kommer att känna sig väldigt otrygg?

Jag har spjälsängen jämns med min säng och så har jag lyft bort långsidan. Han sträcker ut handen då och då och känner efter om jag finns där. Han har sovit hela nätter (23-9) sen han var ca 3 månader (med undantag om han varit hungrig) Vill han inte amma så vaknar jag inte en endaste gång under nätterna. Tja vi kanske får problem senare. Vad vet jag. Men jag gillar att sova gott och slippa stiga upp...

Vill du inte att barnet ska ha högre status än hundarna? Är inte babyn top class, no 1 och ajaj inte röra?

Självklart kommer barnet att ha högre status för mig och för sin pappa än vad något av våra högt älskade djur har, jag kan inte tänka mig något annat än att man lär älska honom över allt annat. Dock tror jag att det bästa sättet att få hundarna- som ju trots allt också är älskade kompisar- att tycka att det är fullt shysst med en ny liten familjemedlem, och att få dem att vara lika nöjda med livet som tidigare, är att inte ändra för mycket på deras rutiner och skuffa undan dem för mycket. Det kommer ju ändå automatiskt att bli så att de får mindre uppmärksamhet och tid med en nyfödd bebis i huset, och då tycker inte jag det känns bra att köra bort dem från den sovplats de haft i flera år.

Och på tal om inte röra. Jag är helt övertygad om att ingen av vovvarna avsiktligt skulle kröka ett hårstrå på lillen, men jag litar däremot inte på att de har samma "inte råka lägga sig på babyn - radar" som man har som förälder.

Men,man får väl se när lillen är född. Om han bara trivs om han får sova nära hela tiden får man ju lösa det då. Maken får väl sova i Bia- bädden med vovvarna, så blir alla (utom kanske han..) nöjda ;)...

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 713
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 395
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 432
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022