spädbarn o fysisk kontakt

Sv: spädbarn o fysisk kontakt

Jag kommer inte att våga låta vår baby sova i sängen när vi sover som nyfödd (dock gärna så länge man själv är vaken) utan i en ehen liten säng bredvid av den enkla anledningen att hundarna sover i sängen (och de ska inte motas bort - det känns ju som ett klockrent sätt att få dem att känna sig undanskuffade av babyn). När babyn blir lite större och risken att bli kvävd av cocker spaniel minskar är det ju en annan sak.

Avvänj hundarna från sängen innan barnet är fött. De gör då knappast någon koppling mellan den nya vanan och barnet som föds senare.

Låter för mig helt vansinnigt att inte ha barnet i sängen pga. hundarna. Barn går för djur, alltid. Mina katter får aldrig vara i sovrummet, men hade de fått vara det hade de åkt ur sängen före barnet kan jag säga.

Avvänj hundarna från sängen innan barnet är fött. De gör då knappast någon koppling mellan den nya vanan och barnet som föds senare.

Låter för mig helt vansinnigt att inte ha barnet i sängen pga. hundarna. Barn går för djur, alltid. Mina katter får aldrig vara i sovrummet, men hade de fått vara det hade de åkt ur sängen före barnet kan jag säga.

Mkt välskrivet inlägg, håller fullständigt med!

Exakt min tanke. Jag skrev inte det då jag tyckte det var en självklarthet för någon som verkar värna om sina hundar vanor i övrigt :o

I början hade vi vår bebbe mellan oss i sängen. Hon var då tvungen att ligga rätt långt upp mellan våra huvuden men det blev rätt jobbigt ur amningssynpunkt tyckte jag. Varje gång blev jag tvungen att sätta mig upp och flytta henne och greja. Slängde ut karln och så fick bebben och jag dela på dubbelsängen. Det funkade klockrent. Hon sov på ena sidan och jag kunde lägga mig nära och amma och sedan glida över till min sida. Från 3 mån ungefär fick hon sova i sin egen säng men vi tog bort ena sidan på spjälsängen och skruvade ihop den med min säng. Så min stackars man fick tillbaka sin säng men jag kunde fortfarande amma liggandes utan att flytta på bebben och vi kunde lätt somna om igen. Helt lysande lösning enligt mig. När jag slutade amma och bebben blev mer rörlig så skruvade vi ihop sängen igen men lät den stå kvar i vårt rum. När hon blev 10 mån så fick hon flytta in till sitt rum. Hon störde mig för mycket på natten. Hon ligger och suger på handen i sömnen och det lilla räcker för att jag ska vakna. På dagarna så somnade hon ofta på mig. Jätte mysigt! Kan sakna lite att hon kurade ihop sig som en groda och somnade i min famn. Nu vill hon helst sova i sin säng i lugn och ro.

Fast frågan är om det är barnen som behöver all denna närhet eller om det är föräldrarna som gör det?

Som snart 40 årig 3 barns mamma med småsyskon som jag skött kan jag berätta att det är min erfarenhet så som jag skrev.

Jag kan se och känna skillnaden på om det är jag eller barnet som behöver kontakt.

Och, det är min erfarenhet att spädbarn inte kan få för mkt kontakt och att de alltid, ska ha fri tillgång till fysisk närhet.

Att lägga barnet i ett annat rum är för mig så främmande att jag inte ens kan ta in det.

Fast frågan är om det är barnen som behöver all denna närhet eller om det är föräldrarna som gör det?

För min del var det ömsesidigt.
Det är ju knappast så att jag motvilligt gosade med mina barn för deras skull, eller de som ställde upp för mammas bebisnödighet.

Vi mådde alla bra av obegränsad närhet och de har vuxit upp till två trygga, glada ungdomar som fortfarande kramas massor.

*kl*

Varför måste alla samsova med sina barn? Det finns inget i det som antyder att barn blir tryggare och känner sig mer älskade än barn som sover i egen säng. Man ska inte känna sig som dålig förälder eller få påhopp för att man vill göra på sitt sätt.

Alla föräldrar har olika synsätt, och inget är fel så länge ens barn mår bra.

Våran lilla dotter på 4månader sover ibland hos sin mamma o pappa i sängen:love: men hon kan även sova en helnatt själv i sin säng men den står max 2m ifrån våran säng..
Men som mest så sover hon i våran säng:laugh:
Jag tror hon tycker det är skönt och hon vaknar mindre under nätterna när hon sover med oss än när hon sover själv..då kan hon oftast ta o vakna till o vara lite gnällig så då får hon komma till sängen..:p

kl

Jag har inte funderat så mycket på det här ännu, och jag tror inte att jag tänker göra det heller. Det får bli som det blir helt enkelt, och det kommer säkerligen att bli bra! Antagligen får lillen sova med oss den första tiden iaf, men visst har vi tänkt införskaffa en liten säng också. Jag frågade min man hur han tänkte nu när jag läste tråden och han ryckte på axlarna, log och sa: Det får väl bebisen bestämma! :love:

//Julia

Att bebisen får bestämma tycker jag låter som en bra idé:laugh:
Så har vi låtit våran dotter göra och edet funkar:idea:

*kl*

Varför måste alla samsova med sina barn? Det finns inget i det som antyder att barn blir tryggare och känner sig mer älskade än barn som sover i egen säng. Man ska inte känna sig som dålig förälder eller få påhopp för att man vill göra på sitt sätt.

Alla föräldrar har olika synsätt, och inget är fel så länge ens barn mår bra.

Håller med!
+ knapplån

Ett jäkla hackande på föräldrar som inte vill samsova med sina barn...... Stör det så fasligt att det finns föräldrar vars barn faktiskt trivs med att sova i egna sängar?

Ursäkta mig att jag vill ha min säng för mig själv, att jag vill sova ifred, att jag vill försöka vara utvilad så att jag dagtid orkar ta hand om mina tre barn.

Ursäkta mig att mina barn lärde sig sova i egen säng redan som nyfödda och som inte vaknar på nätterna och är ledsna.

Ursäkta mig att mina barn trots min fruktansvärda behandling av dem faktiskt vaknar utvilade och glada.

Ursäkta mig att jag anser att man på natten sover och på dagen är vaken och kan gosa och ha närhet osv osv (inom rimliga gränser såklart. Måste ju nämna att jag tröstar mina barn om de vaknar på nätterna av en dröm eller är sjuka eller liknande, sker dock mellan 2 och 5 gånger per år per barn. Tänkte bara berätta det så att det inte uppstår några missförstånd där ni tror jag inte vill veta av mina barn nattetid, folk har så lätt för att missförstå här ....)

Behöver inte ursäkta dej för något tycker jag..
Vi är alla vuxna individer med egna barn och var och en bestämmer vad som är bäst för sitt barn...
Vad vi som föräldrar bestämmer så är inget rätt o fel så länge det inte skadar barnet fysiskt lr psykiskt...

Jag har bara resonerat som så att jag känner mig ensam om min sambo inte sover bredvid mig utan t.ex. somnar på soffan. Därför hade jag inte en tanke på att mitt barn skulle sova ensamt. Om inte ens jag tycker att det är mysigt, varför skulle mitt nyfödda barn göra det? Varför är det störigt att vissa vill samsova? Vill vi det så gör vi det.

Det är absolut inte störigt, har aldrig någonsin påstått det.

Men det verkar vara den allmänna uppfattningen att det är fel att inte vilja samsova, att föräldrar som inte vill samsova är dåliga föräldrar.

Varför kan man inte bara acceptera att vissa vill samsova och vissa vill inte, utan att klaga över folk som inte tycker som man själv?

Vi har gjort så att Isak sover i vaggan precis vid våran säng.
Första tiden sov han dock mest med oss i våran säng, mellan oss.
Vilket gav en väldig "vi" känsla.

Sedan i vaggan vid fotändan av vår säng. Vi vände då på oss och sov i fotändan istället.
Nu är han 4 mån, sover i vaggan och vi i huvudändan (vad rörigt det här blev)

Fast han sover med oss ibland nu också

Det är absolut inte störigt, har aldrig någonsin påstått det.

Men det verkar vara den allmänna uppfattningen att det är fel att inte vilja samsova, att föräldrar som inte vill samsova är dåliga föräldrar.

Varför kan man inte bara acceptera att vissa vill samsova och vissa vill inte, utan att klaga över folk som inte tycker som man själv?

Men det hela handlade väl inte bara om samsovning, utan hela attityden att barnet ska ha EGET rum, långt bort från föräldrarna och intrycket att barnet endast kommer bäras på till vagnen. Alltså inte närhet heller dagtid.

våran son har legat i egen spjälsäng sedan han föddes dom första 4-6 månaderna inne i min sambos o mitt sov rum mén sedan i sitt eget rum.
Han har inte tagit någon skada av det tvärt om.
Skönt att kunna ha ett barn (som i dag är snart 2 år) som kan somna var som hellst i sin rese säng och sover hur bra som hellst i sin egen säng hemma.
Han sover mycket bättre i sin egen säng än i våran.
Enda gg han har legat och sovit i våran säng är när han har haft night fear perioder och man inte har kunnat lägga tillbaka honom i sin egen säng efter att han har fått somna om hos oss.
Men som sagt han har inte tagit någon som hellst skada av detta har bara haft possitiva upplevelser....

/// LAdy_ann

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 713
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 395
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 432
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022