Sv: Snacktråd för AR-frälsta!
Ja, jag minns känslan då Zeb först började bjuda på uppåt. Han kunde börja trampa eller terre a terre istället för att bara vräka på framåt/neråt så man trodde han skulle gräva ner sig i spånet som någon underjordisk lämmel liksom.
Det var så himla härligt!
Just att få igenom rörlighet i bäckenet och faktiskt få in känsla. Så man inte bara monotont och per automatik repeterar en rörelse är supernyttigt med att rida andra hästar. Då måste man tänka om i rörelsemönster och känna aktivt här och nu. Inte bara rida i det man "alltid" gjort på sin hemtama sak. Annars sitter man ju gärna och bara rör sig som man brukar utan att eg känna och få till så stora förändringar i sitsen.
Det finns lite superövningar som man gör för att trötta ut de felaktiga knipmusklerna. Man aktiverar de felaktiga musklerna så de blir helslut för att då komma djupare i sadeln. Sen ingår lite annan balansträning och core-styrka automatiskt i dem. Och man får en annan känsla för sin balans och sina sittben i en av dem speciellt.
Grodlår:
Börja med att utan stigläder dra ut benen från sadeln så att allt som vidrör sadeln är rumpan. Öppnar upp höftlederna rejält. Luta bakåt för att trycka ner sittbenen i sadeln och aktivera magmuskulaturen. Kör hårt så länge du orkar och sen lite till.
Dra sedan upp benen framför sadeln. Fortfarande får inte innerlår eller underskänkeln vidröra sadeln. Allt som får vara i sadeln är bakdelen. Benen kan vara raka för hårdare jobb och böjda likt grodlår för att minska jobbet lite. Att variera kan vara bra för balansen. Man flyttar ju tyngdpunkten lite.
Man lutar sig gärna bakåt så man nästan känner som att man ligger på hästen.
Sittbenen trycks ned i sadeln och man hittar en annan känsla med hur stor kontakt man vill ha med dem och sadeln. Dvs man lär sig att inte skumpa/glappa utan ge konstant kontakt. Blir det skumpigt lutar man sig mer bakåt.
Gärna också upp med armen och rita cirklar. Och andra cirklar med tårna. Super för koordinationen. Och tuffare för magen med armen upp.
Rida lätt utan stigläder görs också i samband med detta. Gärna så man står två steg och sitter ett för att efter ett tag växla.
Fältsits a la jockey utan läder görs också. Upp med benen i grodlår på sadeln och knip fast för att sen stå.
Att sitta och luta sig fram och bak utan att skänkeln rör sig är också bra.
Så när man känner att man kniper i sadeln så lossar man höftleder och benen likt i övning ett genom att dra dem rakt ut och lägga an igen utan spänning. Ofta behöver man då vrida om uppe i höftleden så man sitter mer på framsidan av låret.
Man är heeeldöd efter såna här pass. Men det funkar suveränt!
Kör man tre dagar i rad så får man ofta en helt förändrad sits om man haft lite problem.
Att stretcha måste också till.
Lite mer vardagsträning kan vara att rida lätt i olika kombinationer av sitta och stå. Även i galopp. Och att ställa och sätta sig utan att skänkeln rör sig i stillastående tex.
Kan man släppa igenom rörelsen i höften men hålla balansen i bålen så blir man inte så orolig om de skvätter till.
Min ena tränare är lite mer galen än att utsätta en för bara sånt här. Han brukar försöka rida upp jämte mig och rycka av mig. Första gången det skedde blev jag så här:
Jag satt på 3-årig hingst som jag ridit en gång innan. I snorhal gammal allroundsadel och sadelgjord som under turen blivit lite smått halv-förlång. Jag piper ngt om det och får till sva(på finlandssvenska)r: Det är väl för faaasen inte saaadelgjorden som ska hålla balaaansen åt dig flicka!? Det har du väl i maaagen?
Det börjar jag få mer och mer efter fler och fler turer med den dåren. :P
Heja dig säger jag bara! Jag fick träningsvärkskänningar i magen bara av att skriva det här.