Snacktråd för AR-frälsta!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Hepp, nu är det tid igen.
Började få ont i axeln i förrgår, nu armbågar & handleder, nu väntar jag bara på fingarna.

Det var kul så länge det varade, bara att ta på sig handleds stöden med skenor, BOT vantarna, knapra Ipren igen tills inflammationerna lägger sig & förlita sig helt på medryttarna ett tag :(

Gud vad jag är trött på detta :cry:
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Åh, vad jag lider med dig!:(
När jag var som sämst gick jag en perod till smärtpsykolog. Han hjälpte mig hitta sätt att hantera smärtan som inte tog så mycket energi. Och även att hantera förlusten, för det är ju vad det är. Man förlorar en del av sitt liv och av förmågan att styra sig själv och en del av sin funktion.
Har du fått någon sån hjälp?

Kl

Idag har jag fått rida! Har ridit unga tjejens storhäst. Jag red ut den här om dagen. Och jag förstår att den kan skrämma henne. Hästen är nog lite överladdad. Den behöver blåsa ur systemet lite mer och regelbundet.
Den reser sig tydligen en del och försöker bocka av henne.
Hon försökte ngt sånt med mig. Och var "rädd" för stenar etc. Jag tog ner henne i form och ramade in väääldigt tydligt med benen och bara red fram i frisk trav, böjde, flyttade, tempoväxlingar etc. Men framför allt fraaaam. Hon försökte dra iväg och studsade på stället någon gång med. Men jag red lätt och satte takten och tvingade fram trav.
Sen när hon var mer på hjälperna så galopperade vi en hel del med.
Dagen efter var hästen lugn och trevlig. Testade inget alls varken med annan tränare eller tjejen.

Tyvärr höll det inte så länge. Hon var ledig i lör. Och igår hade hon varit riktigt ful igår och försökt resa sig bara tjejen tog tyglarna. Och sen bockat.
Fick reda på idag att hon får mkt havre. Så den ska bort. Och så ska jag rida ut den en eller två ggr i v. Och blåsa ur henne. Och så har jag rek att en hopptränare ska gymnastikhoppa henne så hon blir flåstrött och avspänd en g/v.
Vi ska ha lite balansträning tjejen och jag på en annan elevs stadiga gamla sto med mindre gång. Så får hon upp sin självkänsla igen. Inte kul att så ung behöva fly av sin nya, fina häst. Det är ju nu grunden för hennes rid-självkänsla ska byggas. Det ska ju vara kul med häst! Så vi ska försöka jobba upp hennes balans. Så hon kan känna sig tryggare om stoet brakar iväg.
Det är ju himla skillnad med stooort och storgångat halvblod mot en markbunden ponny.
Hästen var supertrevlig ¨då de provred och första tiden. Så det är inget heldumt köp. Den är trevlig. Men lite småsaker måste justeras.
Tjejen är duktig för sin ålder. Väldigt mogen och med bra feeling. Så jag tror inte hoppet är ute för dem. Tjejen måste bara tro mer på sig själv.

Idag red jag iaf stoet. Och hon var laddad. Men tog från marken först lite. Sen då jag satt upp fick hon ett litet sprattelryck och blev "rädd". Men jag böjde henne lite och red framframfram i lägre form. Hon skärpte till sig. Och även om hon var energifylld så gjorde hon inget mer. Vi red i alla gångarter och jag red på rätt hårt så hon blev lite trött.
Det är eg en fin häst. Hon är tävlad MSV iaf och trevlig som bara den då man ridit ett tag. Jättefin trav!
Jag blev faktiskt lite svettig och andfådd av dagens ridpass med henne. Jäklar vad jag fick rida! Red en massa travökningar. Så i hennes jättetrav fick jag verkligen jobba med bålen.:eek:
Kul häst!

Lilla elsklingsprojektet var super idag! Han har ju ogillat ridning. Men nu är han positiv och ställer gärna upp sig vid pallen. Han har inte riktigt velat bjuda framåt. DEet har gått åt rätt håll. Men jag har tagit det piano med kraven iom att han förr haft ont och ridning varit lite brutalt. Idag bjöd han jättefint fram genom kroppen. Han har fått sånt gung och så mycket mer takt/balans/etc.
Lilla gullhjärtat!:love:
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

JAg har blivit erbjuden kortison tabletter eller Embrel sprutor, men jag avböjde båda. Avskyr att bli stucken i fingrar el i armar. Vilket dom hade gjort 1-2 gånger i veckan till en början för att sen trappas ned med tiden till varannnan el var 3:e månad.
Embrel skulle jag ta en gång i veckan i buken & göra det själv.

Blue lotion, handleds stöd, BOT vantar & Panodil Zapp gör att jag har en fungerande vardag. Kan inte rida då jag inte klarar dra sadelgjorden, nu när jag fått gamlingen fin på fränsbett vill jag ogärna ta stången som jag klarar trots värken. Han går att rida barbacka. Stona ska jag minst ha sadel & fegis snören på då dom är lite lätta i båda ändarna.

Idag lekte jag & min jullovs lediga 2½ åring med Fimo lera. Det var kul :D
404761_10150535403909042_751749041_10588220_1685036576_n.jpg


Sen klappade vi hästarna ute i hagen. Vi fick båda massor med pussar & varma mular som nyfiket hälsade på oss.

Tauphua.
Det stoet verkar ha en massa energi, hon låter som mina tjejer, jobbar dom inte regelbundet, blir det spännande nästa gång man sitter upp, dock inte tokspel. Men gäller att hålla i hatten.
Men skönt att tjejen får hjälp med att blåsa ur energin ur sin häst tills hon blir tillräckligt modig själv att förvalta energin på ett bra sätt.
Vilka klippor ni är i det stallet :love:

Nu har min zapp börjat verka, så nu är det hopp isäng för min del.

Natt natt
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Mycket klokt du skriver!

Det ska vara roligt att ha häst, men det är klart, har man "mycket häst" och bara den att rida är det lätt att tappa självförtroendet. :/
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Oj, jag förstår att du inte ville ha det. Jag har själv på eget bevåg slutat med alla värktabletter och de flesta sömntabletter. De hjälpte iaf inte. Jag blev bara deprimerad och trött/borta i huvudet.
Sticka mig själv i magen hade jag också tyckt var läskigt!

Vilken otroligt söt ponny!:love:
Du väckte nästan pysselådran i mig. Och det är bra gjort. Jag har för svårt att vara still just nu. Trots att jag förr tom pluggat färg/form/etc.

KL

Idag var jag på behandling hos min bästa kiropraktor. Tyvärr är jag rätt risig just nu. Jag vet inte om det är kylan eller de hanteringsjobb jag tagit från backen med problemindivider som drar. Då måste man ju ta i lite. Kanske fixar inte min kropp det riktigt.
Jag är iaf stark nu. Det tyckte han var bra. Men jag är väldigt låst och stel bitvis.

Jag fick order om att ta det lite lugnt efter hård behandling. Så lät mina två och en annan stå. Red bara stora stoet. Tjejen ska rida imorgon. Så jag ville inte låta hästen stå. Idag var hon ingen picknick. Vi var i vårt stora ridhus. Det var en stooor och tung unghäst där som av naturen rör sig med ett väldigt stampigt steg. Han dunsar fram och frustar och låter mycket. Dessutom fick han spel varje gång han skulle passera ena kortsidan. Så då han fick spel fick "lilla" fröken också fnatt. Hon skuttade iväg jämfota och försökte ömsom resa sig och ömsom bralla. Jag red på fram och böjde i början. Idag gick det inte att rida fram så mycket först. Då exploderade hon.
Men vi körde på. Och efter ett tag kunde unghästen få spel utan att den jag red fick det. Och hon blev inte rädd av att ha honom bakom sig. Sen kunde vi börja rida. Försökte trötta ut henne lite. Så vi red en hel del ökningar i trav och galopp, mkt sidvärts och tempoväxlingar.
Men skulle nog eg behövt ut och blåsa ur ute. Men vi har vidrigt väder med kramsnö blandat med isgata. Jag vill inte rida ut på en häst utan snösulor som skuttar runt så. De får styltor bara av att gå till ridhuset.
Hoppas hon sköter sig imorgon iaf!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Länge sen jag skrev själv, men jag läser allt vad ni skriver. Kul att höra hur det går för er!

Tuaphua, det verkar som om du har ett helt fantastiskt stall där du står. Och vad det måste vara motiverande att få hjälpa till med alla dessa hästar!

Kl
O så en liten uppdatering från mig!

Jag har precis köpt en begagnad engelsk allround sadel till Skip, nu ska vi lära oss hoppa! :p Som en fix idé. Så nu blir det löshoppning nästa vecka, o sen ska jag testa att hoppa honom efter det (och det är över 8 år sen hästen hoppade alls, och jag har inte hoppat på mer än 10 år, så det här kan verkligen bli spännande!) Så ska vi vara med i en liten clear round hoppning på trettondan, bara för skoj!

Men förutom tokiga idéer om hoppning så håller jag på att jobba upp Skip till det han var innan hovbölden kom. Går lite segt, tycker att det är svårt att motivera sig såhär när det är mörkt och antingen för blött ute eller för halt. Men denna veckan har jag varit duktig, och Skip uppskattar det verkligen. Han håller energin uppe både ute och på banan, och DET är inte nått som är helt vanligt, men det är precis som han verkligen tycker att det är skitkul att vara på gång igen. :p

Sen har jag även testat en väns tredelade tränsbett på honom, och hör och häpna, jag kunde bara konstatera att jag har skolat honom väl på stång och stång och kapson, för det fungerade faktiskt att rida på trånsbettet. Och till saken hör att jag inte kunde det alls för ca 5 år sen, han trivdes inte med bettet, gick emot osv.. Skönt att få bevis på att man har gjort nått bra! :idea:
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Oj vad mycket spännande du hittat på! Duktig på att sätta mål också, själv hade jag tyckt det varit alldeles för snålt om tid, men lyckas ni bara ta er runt tycker jag ni gör det kanonbra! :banana:

Det där med bettet är lite spännande, är ju skönt när man får som kvitto att det fungerar bättre och bättre på andra bett också!
Kul att ni är igång igen! :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Åh, vad skoj med clear rounden! Hoppas det går bra!
Jättebra att det funkar med tränsbett också nu! Himla roligt!
Och jättekul att han gillar jobbet så. Då har du ju lyckats motivera honom rätt!

Ja, det finns helt otroligt mycket fina människor i vårt stall. Vi är ju så många! Det är ju 70 privathästar, vissa med medisar etc. Och så några poloryttare, tränare etc etc. Så det finns mycket folk. Iom att jag är där så mycket och är i de olika stallarna, har träningar, håller i en del andra tränares träningar och sitter med i dressyrkommitén så kommer jag ju i kontakt med många.
Och många av dem är helt fantastiska. Iom att vi har mycket träningar, aktiviteter, föreningar etc på gården så blir sammanhållningen ganska bra. Det är himla kul med så stort stall där stämningen är god. Inte helt vanligt här i Stockholm.

Idag var stoet hyfsat avrastad efter igår. Så hon var tam och trevlig då tjejen skulle rida. Jag var med som stöd och sen tog jag hästen från backen lite innan. Sen red tjejen lektion. De var så duktiga så! Tror det var bra för självförtroendet hos lilla matte!

Sen tog jag lilla favvoprojektet från marken. Vi fick publek av en tjej+mamma som nog tycker AR är jäkligt märkligt. Mina tränare känns väl i hennes ögon lite mindre märkliga. Men fortf konstigt att börja med att böja lite och att jobba långsamt innan tempo. Och att jobba formgivning fram tidigt. Men tjejen är lite nyfiken och frågar. Och jag tror hon tyckte svaren var bra. Hon har bara sett nybörjarlektioner för mina tränare. Nu har hon ju sett resultatet bla i favvoprojektet. Och även i hennes bra kompis hopphäst som nu hoppar bättre och rör sig bättre. Så hon är nyfiken. Och både hon och mamman ser ju att favvoprojektet blivit väldigt fin i kroppen. Och han håller ju. Till skillnad mot förr. Då han varit trasig jämt.
Lilla favvo var bra idag! Han är jäkligt bra nu! Börjar bli så jämn och fin i kroppen. Och super i reglage i form. Man kan lägga honom hur man vill. Han blir lite för taggad ibland. Men det går väl över. Jag förstår nu i kylan att de piggar till. Han börjar ju få kondis och styrka och känna sig frisk. Och hagarna är så leriga att de inte inbjuder till så mkt rörelse.
Det är skoj att han är så bra att andra kan få testa för hand. Många tycker det är rätt kul. Och nyttigt är det ju absolut!

Sen hade jag en häst som jag bara haft ridlektioner för. Ett sexårigt sto e: Camaro. Jättefint, feminint, långlinjerat, litet hoppsto. Hon hoppar helt super! Som en katt! Matte är en duktig hopptjej med bra feeling för vad som händer i hästen. Hon har börjat vara med för min ena tränare. Och hästen hoppar och rör sig bättre nu. Hon har fått skitfin gång.
Idag tog jag henne för hand första gången. Det är ett känsligt sto. Och hon är rätt oliksidig efter en skada som nu är läkt. Men hon är lite ojämt stark fortfarande. Hon blev dock bättre och lite jämnare. Matte ville inte gärna testa själv. Rädd för att göra fel. Men jag tvingade henne. :P
Sen ska vi ta henne igen. Men en helt ok första gång.
Hon är väldigt lik Tino i utseendet lilla damen. Och i rörelsemönster och sätt med. Så jag gillar henne givetvis. :P
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Låter som allt går på räls just nu :bump:


Skulle varit på möte idag i stan för jobbets räkning men det blev avbokat pga sjukdom, ringde mamma & frågade om hon ville passa dottern ändå, vilket hon gärna ville.
Ringde ena medisen & frågade om hon ville med ut en sväng i skogen, ha pratat med henne 2 gånger till men fortfarande inte fått svar. Efter 3 timmar hämtade jag kallblodet, gjorde honom iordning & satt upp, insåg då att jag glömde släppa in valpen.
Hon fick helt enkelt hänga med på en liten skritt tur på fältet på ca 20 min. Dum som en nöt var jag som tog tränsbettet, herrn var på hugger & taktade i stort sett hela rundan, till slut var jag så trött i händerna & sitta & rida skolor triggade honom ännu mer. *suck*

Men vi kom hem, red in på min ridbana & lösgjorde bogarna, såg till att vi fick koll på den, checkade längning av nacke när han taggade ned. Fick till ett par fina volter där han inte flöt ut med bogarna.
Avslutade & släppte sen ut i hagen.

Min valp (snart 6 månader) lyssnade jättefint på mig från ryggen & ligger just nu på sina filtar & snarkar så fönster rutorna skallrar.

Nu får hon börja följa med lite smått när jag bara ska skritta en sväng, till våren kan hon hänga med på längre & mer kuperade rundor.

Efteråt fick hästarna kraftfoder, jag puttade ut en ny hösilagerundbal i hagen som skars upp, fyllde på vatten. Nu är jag helt slutkörd.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

+ totola

Ja, det känns verkligen toppen att han är så positivt inställd. Framförallt när jag tänker tillbaka 8 år i tiden och då jag red western på honom med tillhörande sporrar och knappt få honom att trava.. Det känns så otroligt kul att han faktiskt bjuder till själv!

Ja, det ska bli kul med hoppningen, och jag håller helt med dig Totola, det ÄR kort tid, men sätter man kraven efter detta så tror jag att blir bra! Jag är glad om vi överhuvudtaget tar oss runt banan. Tänkte anmäla oss till två klasser så vi har lite större chans att ta oss runt.. :P
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Den missen har jag också gjort med apstark och då oskolad ponny och extrem smärta och tränsbett ut. Det blev vidriga turer med vidrig värk efter.

Du kan iaf verkligen känna dig stolt över dagsverket!

Suberdoo:
Jag tycker du är superduktig som kör på Clear rounden! Jag är sån vidrig perfektionist och tävlingsmänniska om jag nu tävlar. Så startar jag ska jag ha vinstchans och jag vill inte starta lätta saker heller. Det är ju helfel inställning! Man får ju träna, träna och träna i evigheter..
Så jag tycker du har en superhärlig inställning och hejar på er!

Idag har jag haft låååång dag! Många hästar och mycket jobb!
Men lilltjejen red sin häst från start idag. Jag tog lite från marken först bara. Och de var så duktiga! Idag var hästen lite taggad. Men tjejen har nu lite lärt sig parera och styra upp. Hon var jätteglad efter. Kuuul och härligt i hjärtat att se!
Efter det fick hon en liten andningspaus innan hon slängdes upp på en annan elevs superstadiga, äldre sto med mindre gång och lägre höjd. Väl där uppe fick hon göra superjobbiga sitsövningar som tröttar ut de muskler hon annars kan knipa lite med då hon blir nervös. Hon kom ner i sadeln mycket bättre. Men hon var sluuuut sen stackars flickebarn!
"Du tror att jag är så himla snäll och gullig.. Det kan du glömma nu, lilla gumman! Upp med benen! Nej, vad är det däääär? Upp med benen sa jag! Nu får du igen för all den där tiden vid datorn! Keeempa! Jaaa, liiite tiiill!"
Men hon var nöjd efter och kände skillnad.
Fina julklappar fick jag också! Tur att hon gav mig dem innan sitslektionen. annars hade jag aldrig fått dem. :P

Själv har jag inte hunnit tvätta på evigheter. Så fick idag gå runt i en stickad, dyr och fin tröja med fronstycke i siden, knytdetalj i halsen och klädda kanppar. Väldigt tjusigt. Till det dock avlagda fula ridbrallor som är sååå fula. Men allt annat är smutsigt. Imorgon får jag fasen gå och köpa någon varm tröja på HM att ha någon dag. Så hoppas jag hinna tvätta sen. :P
Hoppas på nya ridbrallor i paket på julafton. De jag hade idag minns jag nu varför jag inte använt. Stelt äckligt skinn som skaver. Att rida 3 hästar och ta 1 för hand, fodra, mocka och ha sig var ingen höjdare i dem. Ajaj!

Nu ska jag äta hemgjorda chokladpraliner som jag fick idag! Mums!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Bra tänkt, förbättra oddsen! :D

Ja så är det ju, den riktiga ridglädjen får man bara till om hästen vill vara delaktig i det man pysslar med! Bjuder till. Kul när man kan titta tillbaka och jämföra och förstå hur mycket som faktiskt har hänt! :)

Just nu sitter jag ibland och är frustrerad över hur lite som krävs för att pålle ska tänka galopp ifrån traven (alternativt istället för traven i övergångar) värsta lyxproblemet! ;)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Haha, det låter ju som det har gått åt rätt håll med andra ord! Försök att bortse från perfektionismen i trav-arbetet, alltså bortse från att han bjuder på galopp när du inte ber om det helt enket. Det blir ju lite sådär i alla inlärningsfaser. Hästarna är inte riktigt säkra på hjälpgivningen och försöker ibland en eller två gånger för mycket. Det brukar ju lägga sig efter ett tag!

Själv kämpar jag med att lära Skip skillnaden mellan samlad trav och skolgaloppsanslag/språng i arbetet för hand. Jag har först nu, efter att ha tränat detta med honom i snart ett år, börjat kräva mer fokus på vad jag ber om. Men inte så mycket fokus så han glömmer bort att ha roligt. Jag började ju med markarbetet för att leka fram saker med honom, som motivationshöjande egentligen. Därav har jag dragit på att lägga till min vanliga perfektionism i detta arbetet. Den jag kräver mest av när vi jobbar med detta är mig själv. Skippen speglar ju bara vad jag gör, så det är ju bättre att börja hos mig!


Tauphua
Åh vad glad jag blir över dina ord! Jag försöker att hela tiden sänka mina normalt sätt höga krav på mig själv, och försöka hitta det som är ROLIGT istället. Inte alltid lätt men jag blilika glad varje gång vi lyckas.
Sen underlättar det ju att inte ta clear rounden på för stort allvar när varken jag eller hästen eg KAN hoppa.. :P
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Yep, tack för påminnelsen! :) Jag får ju inte glömma att vara GLAD över det lyxproblemet även om jag ibland kan se det som problem för att göra det jag vill för dagen! Traven finns liksom där och den brukar bara bli bättre av att jobba med en massa annat.
Fast anslagen är jobbiga så det är trevligt att slippa dom där dagarna då det inte finns något emellan skritt - galoppanslag, blir klurigt att trappa upp intensiteten på ett bra sätt och mao mest skritt under passen de dagarna, och det är supersvårt för mig att hålla mig avspänd och inte råka fastna med handbromsen i. :o
Så jag får nog göra som du skrev, fokusera på mig själv och vad jag gör, och försöka bara köra vidare om det råkar bli lite annat. Det är ju mycket att jag själv måste lära mig behärska mina signaler och vara tydlig med vad som är vad.

Den där ständiga perfektionen som ska lägga sig i! Smart att omvandla det till dig själv istället, fast nog känner hästarna säkert av det ändå! :angel: Haha, perfekt kontrast med hoppningen där det inte går att kräva någon perfektion!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Ja, jag är en katastrof vad gäller hoppning. Så jag beundrar de som kan eller iaf försöker. :P

Såg det där om skolgalopp/trav för hand. Hur gör du för trav vs galopp?
Jag har ju inte jobbat för hand lika mkt som jag ridit. Nu börjar jag få till mycket saker. Jag börjar känna att jag fixar iaf det mesta med alla hästarna. Men just galoppen är jag ju rätt grön på. Det har jag bara sysslat med ngt år.
Hur gör du vid tramp ur skritt?
Kul att se om folk gör olika.

Totola:

Så där är Zeb med. Så fort han lärde sig galoppera så har det varit lite halvsvårt att få honom att sluta. ;)
Om en annan häst gör så kanske man suckar och gör om. När Zeb gör så så piper jag förtjust fnissar och gör om(för det mesta iaf:eek:). Haha.. helt andra spelregler..
Det är bara att kämpa vidare. Men gratulerar!:D Skitkul ju att han VILL och KAN nu!

KL

Idag var jag och kollade på lilltjejens lektion för herr tysk beridare. Hästen skötte sig fint. Tjejen red jätteduktigt. Och Herr beridare sa att jag gjort ett bra jobb med dem båda. De har båda utvecklats mycket åt det bra hållet.
"Jag red ju den där förra veckan och försökte verkligen provocera fram någonting. Men nä.. så.. jäääkligt bra jobbat!". Han rekommenderade att de fortsatte ta hjälp av mig mellan hans träningar.
Skitkul att få så fina ord från en sån som han!:D
Och att se tjejens lycka över att hästen och hon verkar fungera för närvarande. Bästa julklappen!:love:

Lilla gulle tog jag för hand. Han gjorde det han skulle helt ok. Inte super dock. Fast skrittpiruetterna var bra och diagonalslutorna med. Och några tramp. I övrigt var han lite överladdad och galoppig. Han är lydig och rymmer inte i tempo. Men byter gångart och försöker få galoppera. Så takten blir kass.

Idag är jag helslut! Imorgon tänker jag inte rida ngt. Måste bara sköta lite sårvård på ponny, mocka och ta hand om en annan häst. Och jag tänker somna på soffan hos släkten. Artiga jag..:eek: Nej, men jag måste nog sova lite där för att överleva.
nu: söööömn!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Hehe, hade han kunnat så hade det varit mindre av ett problem, för han har absolut inte tekniken än utan det är lite random! ;)
Det vi fokuserat på är muskelanvändningen och det är ju toktrevligt att fattningarna kommer bakifrån med mycket energi, och att det blir några fattningar överhuvudtaget, men det är MASSOR med teknik att pussla ihop (ser det på sätt och vis som positivt att han fortsätter testa sig fram, iom att han har svårare i vänster, bra att han fortsätter klura så han inte blir bekväm i den lättare galoppen) kvalitén blir tyvärr inget vidare dom dagar han är väldigt "på" för då är det så svårt att få till bra timing och att jag inte råkar spänna mig eller glömma ge efter i handen, Ibland har jag varit förvånad att jag suttit kvar! (därav lätt att jag spänner mig och fastnar med handbromsen om jag inte ens bett om det... jättesvårt att förutse rörelserna och hålla balansen när tekniken kan variera massor, lite som att försöka hålla sig kvar när man hoppar en häst som inte lärt in en hoppteknik än utan tar hindren väldigt random! :p)
Bäst blir det ju när jag kan lägga upp en övning och driva in i ansatserna snarare än att han tar ett anslag när jag bromsar. :angel:
Men självklart är det jätteroligt att galoppen börjar bli en del av registret och att han har så nära till hands för den! :)

"Problemet" som sagt, lyxproblemet, är att matte måste höja sig många snäpp för att hänga med pålle, har fått häst med större register, mycket häst helt plötsligt i jämförelse, så jag måste både höja mig tekniskt och mycket mentalt - inte bli skakis i benen om han plötsligt tar till anslagen i protest och för att rubba matte ur balans, se till att kunna fokusera vidare och rida på som vanligt och bli ÄNNU MER noggrann med mig själv så jag inte plötsligt sitter och tjyvhåller tyglarna för att lättare kunna hålla traven, bli ännu mer fokuserad på det jag vill ha så jag kan vara tydlig med det gentemot hästen.
En riktig utmaning!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Ja, jag är en katastrof vad gäller hoppning. Så jag beundrar de som kan eller iaf försöker. :P

Såg det där om skolgalopp/trav för hand. Hur gör du för trav vs galopp?
Jag har ju inte jobbat för hand lika mkt som jag ridit. Nu börjar jag få till mycket saker. Jag börjar känna att jag fixar iaf det mesta med alla hästarna. Men just galoppen är jag ju rätt grön på. Det har jag bara sysslat med ngt år.
Hur gör du vid tramp ur skritt?
Kul att se om folk gör olika.

Haha, ja nu inväntar jag bara sadeln, jag trodde inte att bussgods tog helg.. :cool: Jag som har fixat så vi får åka till en vän och hoppa i hennes ridhus ikväll, men det känns ju lite sådär om jag inte har någon sadel.. :grin:

Oj, jag är ju verkligen ingen mästare på arbete för hand. Eller enligt Bents termer så är det väl mer korrekt att använda markarbete (jobbar Skip i kapson från marken och är ofta placerad något framför honom).
Jag började eg med detta mest för att leka fram lite mer energi i honom och började med att prova lite själv. Sen har jag väl fått några lektioner i det, men då har vi bara kollat på skrittarbetet, böjning/spårning, öppnor, slutor och piruetter. O kanske nån trav/halva steg uppgång.
Sen har jag jobbat vidare med hjälp av Skip som lärare med travarbete (jag börjar bli hyfsad på att springa baklänges, tur att jag har en liten häst!), och även skolgaloppsanslagen.

För övergången skritt -> halva steg så har jag fått lära mig att touchera innerbak upp i takt med ytterfram. på så sätt kan man antingen få fram skolskritt eller uppgång till halva steg. Jag kan väl villigt erkänna att jag faktiskt inte har jobbat så mycket med detta, men lite har vi testat och jag har väl som plan att fortsätta med det framöver. Ibland använder jag även spöhjälp i skänkelläget istället för på innerbak, ibland tycker jag att Skip svarar bättre för den inlärda skänkelhjälpen än toucheringen av bakbenet.

Galoppanslagen brukar jag göra från samlad skritt och sluta. Nu måste jag tänka till hur jag gör, men jag tror att jag ger honom hans pussljud som signal för att det är galopp jag vill ha. Jag tror faktiskt inte att jag gör nått mer alls.. Jag ska tänka på det nästa gång jag arbetar honom för hand, jag återkommer! :idea:
Jag har även börjat göra galoppanslagen från öppna, nu när han förstår vad han ska göra.

Det som är roligt med anslagen för hand är att man ser så tydligt varför det blir "fel" galopp när man går bredvid.. Man får alltså snabbt återkoppling om man har missat formgivningen och ställningen = det blir ofelbar fel galopp om/när han ställer om/ tappar ställningen i fattningen..
Sånt här är sånt jag roar mig med och tycker är spännande i min hästvardag. Jag kan tycka att det är helt fantastiskt roligt att få testa själv, söka felkällor och förbättra, utan att träna för någon.. Sen tränar jag ju mycket för tränare också, minst en gång i månaden är jag iväg på något, och självklart är det fint att få lite reflektioner även på markarbetet från mina tränare så jag vet att jag är på rätt väg!

Oj, jag har visst skrivit en halv roman som svar, hoppas jag inte har svamlat alltför mycket bara! ;)


KL

Idag var jag och kollade på lilltjejens lektion för herr tysk beridare. Hästen skötte sig fint. Tjejen red jätteduktigt. Och Herr beridare sa att jag gjort ett bra jobb med dem båda. De har båda utvecklats mycket åt det bra hållet.
"Jag red ju den där förra veckan och försökte verkligen provocera fram någonting. Men nä.. så.. jäääkligt bra jobbat!". Han rekommenderade att de fortsatte ta hjälp av mig mellan hans träningar.
Skitkul att få så fina ord från en sån som han!:D
Och att se tjejens lycka över att hästen och hon verkar fungera för närvarande. Bästa julklappen!:love:

Lilla gulle tog jag för hand. Han gjorde det han skulle helt ok. Inte super dock. Fast skrittpiruetterna var bra och diagonalslutorna med. Och några tramp. I övrigt var han lite överladdad och galoppig. Han är lydig och rymmer inte i tempo. Men byter gångart och försöker få galoppera. Så takten blir kass.

Idag är jag helslut! Imorgon tänker jag inte rida ngt. Måste bara sköta lite sårvård på ponny, mocka och ta hand om en annan häst. Och jag tänker somna på soffan hos släkten. Artiga jag..:eek: Nej, men jag måste nog sova lite där för att överleva.
nu: söööömn!


Kul att tjejens tränare tyckte att du har gjort ett så bra jobb med hästen och henne så de ska fortsätta för dig, alltid skönt att få lite bekräftelse! :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

JAg har blivit erbjuden kortison tabletter eller Embrel sprutor, men jag avböjde båda. Avskyr att bli stucken i fingrar el i armar. Vilket dom hade gjort 1-2 gånger i veckan till en början för att sen trappas ned med tiden till varannnan el var 3:e månad.
Embrel skulle jag ta en gång i veckan i buken & göra det själv.

Du är galen som tackar nej.:(

Dessa mediciner gör , med största sannolikhet, dig inte bara bättre nu utan bromsar även att dina leder blir förstörda på sikt.

Gilla läget, blunda och stick-om inte annat så måste du känna någon annan som kan sticka?:)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Kul iaf att han testar ngt nytt. Jag vet hur låsta de kan vara i sitt invanda rörelsemönster. Det var en lång och kämpig tid för mig och ponny med. ;)

Jag tycker du är duktig som kämpar på om du blir osäker. Heja dig!
Finns det någon stadig häst du kan få låna till sitsträning?
Om du är stark, genomsläpplig på rätt ställen och välbalanserad känns det inte så läskigt om de sprattlar.
Det finns ju lite mördarövningar som man fort kommer ner i sadeln av. Och hittar sin egen balans då man tröttar ut alla "felaktiga" muskler. Har du kört sånt?

Suberdoo: Åh, vad synd att inte sadeln kommit! Hoppas den anländer inom kort!
Det var inte alla för långt! Jätteintressant att höra hur någon annan gör!
Jag jobbar ju i träns, eller någon häst i kandar om de går på det annars.
Och så går jag bredvid. Typ strax bakom huvudet. Innertygeln har jag i min främre hand fattat strax bakom spännet. Yttertygeln har jag över halsen lite längre bak, nära manken och håller med min bakre hand. Där har jag spöet också.
Jag har börjat trampet ur samlad skritt. Efter att de kan jogga sakta och efter man kan precisionsplacera benen på dem. Antingen på rakt spår eller svagt öppnatänk. Då har jag främst toucherat korset i den takt jag vill ha dem.
Galoppen har jag bara fifflat med på två hästar. Och har inte hunnit med så mkt lektioner där än.
Men även det har vi tagit ur rak linje eller lite öppnatänk. Då har vi sagt galopp och toucherat kors i galopptakt. Jag vet inte riktigt vad jag gör fram då. Men ngt lite annorlunda gör jag. Måste återkomma.

Min tränare gör ju skolsprång avsuttet själv i långa tyglar. Så hur han lär ut är nog mkt baserat på det. Det måste vara ett extremt säkerhetstänk och en extrem lydnad. På spanska ridskolan är de ju två vid inlärning. Han måste fixa det själv då frugan tycker det är äckligt med 600 kg som är över huvudhöjd strax bredvid. ;)
Jag kommer väl aldrig syssla med sånt. Men levad iaf borde jag och Tino hinna med innan vi dör. :p
Och sen vill jag kunna länga steget på dem vid hand med. Då måste jag springa rättvänt med de flesta av dem.

Kl

Jag är kanonsjuk igen. Sååå trist! Hoppade av julfirande för att försöka bli frisk. Men icke.
En elev mockade Zeb idag. Och jag avbokade alla ridlektioner och tränande av hästar.
Lilltjejen red själv. Och det gick bra. Skönt! "Hon gick nog inte i så fin form hela tiden. Men hon var iaf inte dum och läskig!"
Toppen!
Jag red ut hästen igår och fräste på rejält så hon fick blåsa ur. Hon var bättre än sist jag red ut redan från start. Trots att jag var febrig och borta.
Svarade bättre för skänkeln och gick att runda bättre i galoppen. I gengäld blev bytena bättre. Så jäkla rolig häst att rida! Vilken trav! Det är annat än mina egna krakar. ;)

Lilla gulle är inte alls gullig nu. Matte har fått ta honom själv. Och han är riktigt dum mot henne. Så när jag blir frisk måste vi lösa det där. Mer lektioner och inte bara att jag tar.

Måååste bli frisk nu! Övriga kunder klarar sig. Men de där två vill jag inte släppa just nu. :s
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Måste bara inflika: så klart har jag fått julklappar av nära och kära. Men jag fick pm från en väldigt rar bukefalist som erbjöd mig ridbyxor om de var i rätt strl. Nu var de tyvärr inte det. Men jag tyckte det var så rart gjort!
Vill bukefalisten ge sig till känna får den göra det.
Jag blev iaf rörd! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 343
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 214
Senast: Emtherlia
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 112
Senast: VLMF
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 185
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp