Sv: Snacktråd för AR-frälsta!
Kul iaf att han testar ngt nytt. Jag vet hur låsta de kan vara i sitt invanda rörelsemönster. Det var en lång och kämpig tid för mig och ponny med.
Jag tycker du är duktig som kämpar på om du blir osäker. Heja dig!
Finns det någon stadig häst du kan få låna till sitsträning?
Om du är stark, genomsläpplig på rätt ställen och välbalanserad känns det inte så läskigt om de sprattlar.
Det finns ju lite mördarövningar som man fort kommer ner i sadeln av. Och hittar sin egen balans då man tröttar ut alla "felaktiga" muskler. Har du kört sånt?
Suberdoo: Åh, vad synd att inte sadeln kommit! Hoppas den anländer inom kort!
Det var inte alla för långt! Jätteintressant att höra hur någon annan gör!
Jag jobbar ju i träns, eller någon häst i kandar om de går på det annars.
Och så går jag bredvid. Typ strax bakom huvudet. Innertygeln har jag i min främre hand fattat strax bakom spännet. Yttertygeln har jag över halsen lite längre bak, nära manken och håller med min bakre hand. Där har jag spöet också.
Jag har börjat trampet ur samlad skritt. Efter att de kan jogga sakta och efter man kan precisionsplacera benen på dem. Antingen på rakt spår eller svagt öppnatänk. Då har jag främst toucherat korset i den takt jag vill ha dem.
Galoppen har jag bara fifflat med på två hästar. Och har inte hunnit med så mkt lektioner där än.
Men även det har vi tagit ur rak linje eller lite öppnatänk. Då har vi sagt galopp och toucherat kors i galopptakt. Jag vet inte riktigt vad jag gör fram då. Men ngt lite annorlunda gör jag. Måste återkomma.
Min tränare gör ju skolsprång avsuttet själv i långa tyglar. Så hur han lär ut är nog mkt baserat på det. Det måste vara ett extremt säkerhetstänk och en extrem lydnad. På spanska ridskolan är de ju två vid inlärning. Han måste fixa det själv då frugan tycker det är äckligt med 600 kg som är över huvudhöjd strax bredvid.
Jag kommer väl aldrig syssla med sånt. Men levad iaf borde jag och Tino hinna med innan vi dör.
Och sen vill jag kunna länga steget på dem vid hand med. Då måste jag springa rättvänt med de flesta av dem.
Kl
Jag är kanonsjuk igen. Sååå trist! Hoppade av julfirande för att försöka bli frisk. Men icke.
En elev mockade Zeb idag. Och jag avbokade alla ridlektioner och tränande av hästar.
Lilltjejen red själv. Och det gick bra. Skönt! "Hon gick nog inte i så fin form hela tiden. Men hon var iaf inte dum och läskig!"
Toppen!
Jag red ut hästen igår och fräste på rejält så hon fick blåsa ur. Hon var bättre än sist jag red ut redan från start. Trots att jag var febrig och borta.
Svarade bättre för skänkeln och gick att runda bättre i galoppen. I gengäld blev bytena bättre. Så jäkla rolig häst att rida! Vilken trav! Det är annat än mina egna krakar.
Lilla gulle är inte alls gullig nu. Matte har fått ta honom själv. Och han är riktigt dum mot henne. Så när jag blir frisk måste vi lösa det där. Mer lektioner och inte bara att jag tar.
Måååste bli frisk nu! Övriga kunder klarar sig. Men de där två vill jag inte släppa just nu. :s