Snacktråd för AR-frälsta!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Läkaren på VC var väldigt arg!
Lite ironiskt är att min pappa just drivit igenom en lagändring som tillåter patientpåminnelser per sms(visserligen till stor del för att han säljer den dealen). Men den lagändringen kommer spara bara Karolinska Sjukhuset 12 miljoner per år. Sen kan man ju slå ut det på vad hela Sverige kommer tjäna på det.
Han är minst sagt missnöjd med att hans dotter blir utan..:p

IW:

Ja, naturen runt omkring är helt fantastisk! Jättebra natur att rida offroad, klättra lite och annat som gymnaticerar dem bra. Otroligt vackert med sån där skog med massor av mossa, mkt grusvägar, lite sjöar och berg.
Jag som står närmre Stockholm på en liten ö är grymt avis! Vi får ju rida runt runt och vi ska rida långt. Där kan man ju rida hur långt som helst. Underbart!

Du gör rätt som sätter lillhäst i lekis där med lekfarbror. Han är suverän med att få fram stabila hästar. De är fasen inte rädda för mycket. Blir de skraja blir det väldigt lite reeaktion. De är lydiga, tåliga och trevliga. Alla hans små grejer de gör i skogen med åringarna och unghästarna har ju ett syfte(eller många). Det leder till saker som man har nytta av i både inridning och lastning etc.
Han är också bra på att rehaba de som varit med om trauman. Min lillkille har blivit så enormt hjälpt av det vi tränat ihop med honom. Jag gör ju inte exakt som han gör, utan en egen hybrid av det mina dressyrtränare och lekfarbrorn säger. Och mitt eget givetvis.
Men den mixen har funkat skitbra på min yngling som var rätt orolig i själen och hade mycket reaktioner han inte riktigt kunde styra i respons mot rädslorna/etc.

Jag skolrider ju mest redan inridna hästar till vardags, iaf tills alldeles nyligen. Jag har lärt mig väldigt mycket av vårt jobb ihop. Det använder jag nu på de specialfall jag har med hästar som lärt sig tycka ridning är skit av olika skäl. Jag lurar dem med hans skogsövningar, börjar från backen.

Nästa gång borde bli om ca 2 v. Ska försöka höra av mig i tid då. :P
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Nyss hemkommen efter full helg. Har varit iväg med min ena tränare på lite jobb under fredagen. Jag maskot:ade mest och var navigatör. Skönt med lite ledigt! Var förbi en del gamla kompisar till mig. Så det var superkul att träffa dem igen. Och två av hästarna har jag tränat en hel del. Så det var kul att återse dem med. Speciellt min lilla kärlek PREn.:love:

I lördags hade vi träning för samma tränare på gården jag står. Vi hade en gruppgrej i skogen. Jag tog en elevs häst och var med. Så fick hon vara med och observera. Hästen har förut ballat ur rejält då han varit ute och skrämt henne. Men vi har tränat och han är nu riktigt bra. Tränaren lånade honom som exempel på hur saker ska se ut. Han var jättenöjd med utvecklingen i hästen. Det var kul!
Sen hade han lite individuell träning och jag passade på att sköta mitt under tiden.

Idag hade jag blivit erbjuden gratisbiljett till Globen av en elev. Blev tvungen att tacka nej iom att jag skulle jobba(assistera tränaren och ett gemensamt jobb). Tyvärr ställde flera in med kort varsel. Så jag hade alltså kunnat ta mitt eget jobb på kvällen och gå på Globen om jag vetat tidigare. Blev rätt besviken ärligt talat. Hade verkligen velat gå..

Men dagen blev bra iaf. Hästarna piggar alltid upp!:love:

Zebling börjar bli så pass ok att han vill röra sig. Så nu får han nog gå ut en sväng imorgon. Såret är inte asäckligt och ingen feber fortf. Bra!

Börjar bonda väldigt mycket med en häst jag har i träning. Gud vad härlig individ! Han är så kul att jobba med iom att han lär sig så fort. Intelligent och vill lära sig och tänka/jobba. Det var också väldigt mycket att jobba med från start. Så framstegen blir ju då så tydliga. Idag har vi travat cavaletti och tricktränat lite. Han har blivit så trygg med vad jag håller på med. Och följer som en hund även lös. Underbar och social häst!:love:
Jag rider honom mest barbacka iom att jag hellre lägger 5 min till på hästen än grejar sadel/schabrak/stigläder etc. Allt barbackaridande jag sysslat med på sistone är bra för både min trasiga kropp och min sits. Förut hade jag studsat av en sån här häst över bommar. Nu är det lugnt. Det känns jäkligt roligt! Jag är ju starkare i kroppen nu med. Så det hjälper mycket. Och vristen läker bättre med.

Lilla Tino fick vila idag. Han ska få ut på skogstur imorgon tänkte jag.
Fick veta idag att en av hans poloponny-kompisar som jag hittade trasig i hagen förut kommer få tas bort. Operationen hjälpte inte och det har blivit någon infektion inne i leden mm. Så lilla sötnosen får tas bort. Himla tråkigt! Är en så rar häst! Och gårdens bästa poloponny.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Trist att du gick miste om tävlingarna. :(


Jag kom hem i stormen igår, inte alls kul att köra Renault Clio i klass 3 storm. Stenungsund-Södra skåne en sträcka på ca 35 mil.

Men jag deltog i en liten miniclinic i Integra ridkonst focus Sits & balans på hyrd häst.
Jag fick sitta på en välutbildad häst & rulla med sittbenen fram & tillbaka för att hitta mitt "mittläge"
Sen kollade instuktören hur jag gjorde när jag utövade skolorna. Har haft lite trassel med dem på min häst.
Det visade sig att jag overdoing it way to much. :cool:
Sen fick vi lära oss sätta i lätt sits & sen sätta oss i "portugisisk sits" dvs sätta oss i sadeln som en redig karl, ta plats & typ moffa ned oss i sadeln. Skulle se vad som hände med hästens formgivning, sen återgå till den lätta sitsen.
Spännande att se hur hästen längde sig, ökade steget när man stod lätt & hur den kortade upp, lyfte fram när man moffade ned sig i sadeln.
Tänkte om jag hinner sitta upp imorgon & testa på gamlingen.

Åker nog åka upp nästa gång dom har en minikurs & hyr häst igen, sen till våren åka upp med häst när det är en hel helgclinic.

Klart superintressant, sen fick vi sitta på en Feldenkrais sits & inspektera våra sittben.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Vad roligt med kurs! Extra kul och nyttigt med annan häst! Speciellt en välriden sådan!

Hoppas du håller dig frisk nog att kunna öva lite hemma!

Biggan:
Ja, jag har inte ens sett tv. Men vad gör det? Jag har ju klafsat i lera, halvt blåst och regnat bort, mockar bajs, sprutat hästar och bytt bandage. ;)
Nej, jag har gjort mycket kul med!

Idag var min favoritvet ute till ett projekt. Så kul med en vet som själv rider och det riktigt bra, tävlat svårklass många år. Hon var supernöjd med hur mjuk och liksidig hästen blivit i kroppen, taktens fasthet och gunget i steget.
Han är ok:ad för fortsatt jobb. Hon tyckte han blivit väldigt bra att hantera och "började bli en riktigt fin ridhäst", "otroligt mkt bättre".
Det var riktigt kul att höra! Jag blev jätteglad!

Hon passade på att kolla på Zebs sår och tyckte man skulle skära bort det som var på utsidan av fickan. Så zebi sederades och bedövades och såret snyggades till. Nu trodde hon det skulle läka snabbare.
Han reagerade väldigt starkt på sederingen. Han fick pyttedos. Men trots det höll han på att trilla ihop.
Hon har aldrig sett Zebi förr och blev förvånad över att jag hade det gamla luddet. Hon hade tänkt dig en annan häst till mig sa hon.
Men tyckte han var otroligt fräsch för sin ålder. Efter ihoplappning skojade hon om att han kan "plåga dina tränare några år till". De känner varann bra och vi har skojat en del om min surponny som de måste dras med år efter år. Mig med iofs.. :p

Men det var skönt att få honom kollad och fixad.
Och jäkligt skönt att andra hästen är ok IOM lång sjukhistoria innan vi börjat vår resa ihop. Hoppas han håller!

Nu intagit en massa Pepsi Max och mat. Ut för lite mer jobb innan dagen är slut!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Ja, hon är super! :love:

Zebis sår ser jättebra ut nu. Sååå himla skönt! Nu har jag tom ridit lite försiktigt två dagar. Igår var vi på prommis ner till Tino och hälsade på. Iom att hästen är ohalt och jag blev sugen så skuttade jag upp i grimma och ett grimskaft i stormen Berit på ponny som stått på hemväg. Inte det mest lysande draget jag gjort. Jäklar vad jag fick rida!
Men iom att jag satt barbacka så tänkte jag att i värsta fall får jag väl bara glida av. Men det gick vägen även om vi just bara var någon mm hitom gränsen. Det var nog lite dumt gjort. Men som tur var gick det vägen.

Idag red vi lite i ridhuset, Zeb o jag. Vi tränade en hel del trick också. Insåg här om dagen att de hästar jag jobbar med kan mer än mina egna där. Fick lite småpanik. ;)
Han var så uttråkad och laddad att jag ville träna honom trött mentalt iaf.
Det var lite småproblem med 2 saker först. Zeb är ju lite envisare än halvblod. Men det löste sig rätt fort iaf. Jag tycker han blivit så duktig och hanterbar.:love: Han kan stanna upp, vänta och känna efter/fundera istället för att bara reagera och då som förr i flykt eller attack. Nu är han lugn och frågande/kommunicerbar.
Zeb har sportat olika trendiga bandage varannan dag. :P Det har varit blått, orange, illrosa, svart m döskallar och gult med fyrklöver(för tur). Imorgon ska han få rosa med röda hjärtan. :D

Lill-Tino och jag var ute och red, gick, sprang etc idag. Vi var ute en lååång tur på runt 2,5 h. I mitten av turen så stannade vi och vilade och matte fick fika med. Jag gjorde ju bort mig lite och bara grabbade med mig grimskaft och hjälm då jag gick ner dit. Planerade bara hoppa upp och rida ut direkt därifrån. Tänkte inte riktigt på att hästen går otäckad på lösdrift. Han var ju täckt i lera.:eek:
Jag försökte krafsa bort det värsta med handen. Det gjorde iaf att det blev mindre halt att sitta på honom. ;)
Han är en så härlig liten häst!
Men av den vackra, ädla yngligen jag köpte ses inte många spår. Han har blivit så raggig och lurvig av utelivet. Dock trivs han ju fantastiskt bra. Så matten får väl blunda tills det blir varmt igen och vinterluddet ramlar av.

I övrigt har jag idag varit ledig och bara latat mig. Vi har julpyntat i stallet och fikat, fikat och fikat. Var förbi och drack lite glögg hos en stallkompis med. Skön och lagom dag i goda vänner lag, fyrbeningar som tvåbeningar.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Härlig läsning.


Tyvärr knackade jag ihop efter min resa, 20 mil i storm med liten clio slet hårt på mina leder & inflammationen kom som ett brev på posten.

Men idag red jag för första gången sen jag var i göteborg. Tränaren var ute & drillade medisarna, även jag klättrade upp på ryggen på gamlingen en stund.
Vi roade oss med att stänga ytter bog så den inte flöt iväg, jösses vilka resultat man fick när jag fått åt den helt på plats & han slutade tränga.
Provade galoppen, och den var fin som snus efter jag först petat in bogen i trav, längt & sänkt nacken. Satt helt chockad på ryggen av min fina häst. :love:

Idag är jag så jäkla glad att jag hängde in stång & kapson i en hörna i sadelkammaren & enbart ridit på pelham eller tränsbett sen tidigt i höstas. Nu får dessa stånghatare vatten på sin kvarn. Men just för oss har det varit otroligt nyttigt & vi har hittat många missar i vår utbildning som stången dolt.

Jag får se om jag tar fram det igen längre fram eller låter det helt enkelt hänga kvar & samla damm. Först ska alla luckorna fyllas i.

Mitt ena snart högdräktiga 19 åriga sto gick med sin medryttare, även dom har fått massor på plats. Tanken var att hon skulle börja trappa ned efter jul & sen ställas av inför fölningen i början på April. Men när kärringen är så pigg att hon står på stället & galopperar med glada öron & tar i för kung & fosterland med sina uppgifter, då får hon nog hänga med ett tag till. :p

Unghästen & hans mamma fick bara en borst.

Sen trots hund inte hör till denna delen av forumet så tog min 5 månaders valp sitt första spår idag klockrent med husse. Nu blir det att få klart jägarlicensen, klara spårproven till eftersök. Sen kan vi ställa upp vid viltolyckor :bump:
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Åh, vad tråkigt att du blev dålig! Vet hur frustrerande det är! Och deprimerande!:(

Men härligt med ridlektionen! Jag tror man får gå på niten med stångridning ibland för att sen på allvar fatta vad det gör då man kan få in ytterbog. Man tror hästen är loss och fin innan. Men inser att balansen varit off för en riktig lösgjordhet och när man får in hästen på linjen, balansen kommer och de släpper igenom heeela kroppen på riktigt får man en helt annan känsla och en annan rörelse i hela hästen. Mer gång!

Vad är det för sto och vad är hon betäckt med? Vad spännande!

Och skoj med hunden med! Klart den kan få nämnas här!

KL

Jag har haft tvådagars med min ena tränare. Det blir långa dagar med mycket jobb. Men vi har himla kul!

Tränaren fick för första gången testa jobba ett av mina små projekt. Det lilla livet var så klart helt överladdad och busade hej vilt mellan varven. Han är inte helt igångsatt än. Som yngling blir han så klart understimulerad av det. Det löste sig dock hyfsat.
Dag två tog jag honom själv på morgonpass och sen tog tränaren lite på sen kväll. Då var hästen skitfin!
När han är bra är han väldigt bra. Och när han är dålig är han väldigt dålig. Han är dock bara dålig pga att han är ung och inte skolats korrekt. Så jag har gott hopp om honom. Allt går åt rätt håll. Och det blir ju så stora framsteg då allt var så himla dåligt från början.;)
Tyvärr är jag också dålig i kroppen nu. Låsningar i snudd på hela rygg och nacke. Då blir jag stelare och långsammare i hjälpgivning och att hinna undan för exploderande hästar. Jag är ju lite låst i försvar mot smärtan med hela tiden i kroppen, spänd.
Så jag har lite undvikit att rida tillfälliga hästar. Det har blivit mycket jobb från marken ist. Men det är bra! Jag börjar bli rätt bra på det nu. Och det är rätt roligt med! Jag trodde inte jag skulle kunna få samma intresse för det som för ridningen. Men det är kul!

Idag var jag solo igen. Tog samma lilla liv ut i skogen och gick, sprang, red etc. Vi tog en långtur och hade supermysigt!

Tino har fått vara ledig under helgen. Min tränare älskar ju honom. Men vi var båda så trötta att han fick vara kvar på lösdriften. Vi vill båda ge rätt energi när vi jobbar med honom. Annars var väl tanken att tränaren skulle jobba lite med honom.

Zeb har haft skoj och rymt med folk igen.:devil:
Han är rätt understimulerad han med nu iom sår, sjukhage etc. Idag frös jag efter lång jobbdag och när jag väntade på mitt sällskap hoppade jag upp på Zeb i boxen då han åt och lade mig bak och fram med överkroppen på hans rumpa. Tänkte sno lite värme på så sätt.
Jag var dock lite klantig och låg för still för länge för hans gamla senilhjärna. För ponnyn glömde att han bar sin matte och fick helt plötsligt panik och höll på att sätta sig och blåste som bara den. Som tur är så är vi ju så samkörda att han blir lugn av min röst. Så jag satte mig upp och pratade och hojtade lite åt honom och han kom på att han visst bar på sin matte och höll på att tappa henne. Sen återgick han till att tugga hö som om inget hänt.
Knäppskalle!:love:

Provade också med nya godis-slickstenen som belöning vid lite trick. När vi gjort en del uppsuttet så satt jag och funderade vad vi skulle göra för nytt. Då började ponny testa alla saker han kunde för att få sitt godis. Jag tyckte han var för hetsig och på. Så ville inte belöna. Satt bara och väntade tills han droppade huvudet och slappnade av. Han snusade på ngt på marken. Då belönade jag. Efter 3 ggr satt det klockrent. Han touchade marken och sen fort vände huvud för att få sitt godis. När jag sen hoppade av och gick ut touchade han marken och vände sig mot skänkelläget där jag suttit och hållit fram slickstenen. Men där var tomt!:eek:
Han gick ett varv runt åt det hållet.. Inget godis i sikte. Touchade marken.. Vände sig.. Inget godis? Vad fasen? Ett varv runt till..:rofl:
Åh, vad söt han var! Härliga gamla gubbe!:love:
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Åh, vad tråkigt att du blev dålig! Vet hur frustrerande det är! Och deprimerande!:(

Men härligt med ridlektionen! Jag tror man får gå på niten med stångridning ibland för att sen på allvar fatta vad det gör då man kan få in ytterbog. Man tror hästen är loss och fin innan. Men inser att balansen varit off för en riktig lösgjordhet och när man får in hästen på linjen, balansen kommer och de släpper igenom heeela kroppen på riktigt får man en helt annan känsla och en annan rörelse i hela hästen. Mer gång!

Vad är det för sto och vad är hon betäckt med? Vad spännande!

Och skoj med hunden med! Klart den kan få nämnas här!

Nu fick han även upp länden när jag kom ihåg att peta till magen så den lyftes inkl lång nacke, hela hästen blev längre, manken blev längre, länden så bakbenen kom längre in under honom & han blev inte framtung.
Han jobbade på jättefint & vi fick beröm av tränaren.

Sen att galoppen blev så fin var en glädjande bonus, vårt största jobb är att få honom att släppa mentalt, då han är en stressad individ med 120 travstarter bakom sig.

Ena stoet är ett SWB -Rocky, Celebration, Mowgli. Dräktig med Züidenwind. Jag har mao lagt dressyr hingst på ett hoppsto ;)
Andra stoet KWPN -Kimberley, Canita, Legaat är dräktig med Canterbury

Ska bli kul att se vad som tittar ut i slutet på Mars & början på April nästa år. :bump:

Sen har jag unghästen jag sparat efter kwpn stoet: Dionysos, De Niro, Kimberley. Fux med bläs & 4 vita strumpor :love:

Jag uppfattas som underlig av min bekantskapskrets, 3 fina halvblod varav 2 ridbana (men kwpn:aren är triangelmärkt pga olycka men ridbar) & jag rider helst min kallblodstravare. :D

Nu ska jag kvällskissa min Plottosaurus, som ligger & snarkat som en gris hela kvällen, helt slut efter spårat hela eftermiddagen & lekt med sina kurskamrater.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Igårkväll, blev det ridhuset.
Var ingen prestation utan mest bara kul, byggde upp ett räcke & en oxer.

Tror vi hoppade runt 70 cm sista gången i trav, herrn vägrade galoppera.
Fick jag honom i galopp mot hindret, bröt han av till trav strax innan & rev naturligtvis med frambenen.
Kompisen som red mitt KLT sto, lallade mest bara runt & pillade med bogarnas placering.

Det var kul, ser fram emot att börja hoppträna en gång i veckan på fritidsnivå efter jul. Blir mestadels bomarbete & småhinder i gruppen jag ska rida i.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Det lät kul att skutta lite! :) Sådär var min också tydligen i sin "hoppkarriär", väldigt sällsynt att det blev någon galopp upp till 90cm-banor. :angel: men jag antog att det skulle bli bättre ju tryggare/mer balanserade dom känner sig i galoppen?
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Åh, vad spännande med fölisarna! Zuidenwind är jag lite förtjust i.

Ja, att man får ihop kroppen på hästen på ett annat sätt med träns håller jag med om!

Förstår det där med stres-huvud med. Min ponny är ju sådan. Det värsta med honom är inte hans kassa exteriör. Det är allt mentalt bagage. Han taggar igång för ingenting. Det är först på senare år som han är kommunicerbar hela tiden.

Åh, vad skoj att hoppa! Det närmsta jag kommer det är pinnar i skogen som vi tar på skoj. Och idag då jag red en elevs häst i hennes läder(betydligt kortare än mina). Barnstigbyglar till mina 39-or i vinterstövlar var ingen hit.:p
Jag fick in främre delen av tårna.
Det är en duktig och ambitios tjej som just köpt första storhästen efter ponnytiden. Hon är ung och hästen stooor med hyfsat stor gång. Hästen har börjat busa till det lite. Och jämfört med ponny känns det så klart äckligt med sån stor som busar och studsar. Så idag tog jag den lite en stund från marken för att känna riktigt hur illa det var. Har bara fått den beskriven för mig. Hon skulle bli rädd, slänga sig och bocka vid krav på arbete.
Sen red jag bushästen. Hon visade sig vara riktigt trevlig. Behövde bara läggas ner i form och lossas och sen ridas på framåt lite.
Idag har vi storm här i komb med ösregn. Så ridhusen höll till råga på allt att skallra sönder och det lät väldigt mycket. Många skuttiga hästar och tom en tjej som åkte av.
Men när hästen var stabil fick tjejen ta henne en stund från marken för att känna skillnaden i henne. Och sen fick hon hoppa upp. När hon ridit ett tag insåg hon att hästen höll sig i skinnet om hon gjorde som jag sa.
Skönt att kunna hjälpa så ung tjej tillbaks till tryggheten.
Vi ska köra vidare imorgon med balansövningar och lite vidare på samma linje som idag med lugn i lite låg form tills hon kan hantera det. Får hon bättre balans i sadeln kommer hon känna sig tryggare ä'ven om hästen far runt.

Zebi var piggeliiin idag. Men han var kommunicerbar och energin var riktbar för det mesta. Så han bjöd på lite mer jobb än han eg orkar tror jag. Vi får se om det är träningsvärk imorgon. Vi red bara lite i skritt och trav utan direkta rörelser eller försök till samling. Men han var så taggad att han själv bar sig ganska bra och sviktade i steget och bjöd bra att jag tror han borde vara lite trött imorgon. Han har ju tappat nästan allt under all sjuka i höst.

Lilla gullprojektet var lugn och trevlig idag. Han var coolast av alla hästar i ridhuset som lät så extremt. Heelcool! Trevlig överaskning från helgens extrema urflipp. En annan elev fick testa ta honom från marken lite. För där är han riktigt bra nu. Hon ska ha sån lektion imorgon för första gången med sin dotters ponny. Tyckte det kunde vara bra att få känna hur en häst ska kännas där. Och när han är så snäll funkar det ju.

Lilla Tino var på tårna han med. Men ändå ganska bra. Taggade dock till lite osunt en gång. Men det gick rätt bra att bryta det. Han är så mycket bättre nu. Jättekul! Hade ju känts som självmord att rida barbacka ute på honom då jag fick honom. Nu orkar jag sällan sadla. Gullprins!:love:
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Min dressyrtränare hade hoppkurser i vårt förra stall för en herrans massa år sen. Han har ju hoppat och ridit fälttävlan rätt mkt förr.

Jag ville vara med. Men Zeb och jag fick inte! Han hade för dålig galopp ansåg tränaren. Diskade direkt!:p

Idag är väl galoppen bra nog. Men ponnyn känns lite gammal att börja hoppa med.;)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Min dressyrtränare hade hoppkurser i vårt förra stall för en herrans massa år sen. Han har ju hoppat och ridit fälttävlan rätt mkt förr.

Jag ville vara med. Men Zeb och jag fick inte! Han hade för dålig galopp ansåg tränaren. Diskade direkt!:p

Idag är väl galoppen bra nog. Men ponnyn känns lite gammal att börja hoppa med.;)

Och min kan knappt galoppera vettigt. Antingen trav eller fullt ös ;)
Känslig tränare det där tycker jag, man måste inte börja tävla för att hoppa. Det är jättebra gymnastik & även ett bra komplement till dressyren & framförallt man gör någonting helt annat än vänder grus hela tiden. :p

När jag mår fint rider vi mycket ut, galopprejs på fälten, för att även fintrimma på ridbana alt ridhus.
Jag erkänner, trots jag fyller 33 nästa år, är jag fortfarande en liten ponnyunge :d

Ena medisen på 17 år undrar ibland om jag är riktigt klok som kan hojta Jihaa!! & dra iväg :rofl:
Medisens mamma, har slutat vara stel, tråkig & korrekt utan även hon kan börja busa till det lite med hästarna.

Det ska vara kul & hästarna ska ha kul. Det ska vara roligt att vara häst hos mig & det ska vara kul för mig att ha häst.



Trevligt du kunde ge tjejen en bra upplevelse av sin häst, det är gigantisk skillnad att gå från ponny till storhäst, att den hästen sen tenderar att busa kan bli ännu mer läbbigt.

Igår vilade hela gänget, jag var så fuktansvärt tokförbannad på hela gänget. När jag kommer ut hade dom sprängt linan som håller dom borta från hösilagebalarna. Odjuren hade öppnat 8 stycken, alla är tejpade osv nu, nu håller jag tummarna att balarna håller & att det fryser på & blir -10 snarast.
Min ekonomi klarar inte att köpa in extra hö just nu, har precis betalat mina 40 balar. :crazy:
Men nu är staketet runt fixat & en ny fin tråd är dragen med mycket ström, nu kan dom försöka igen :devil:
Veckan innan öppnade dom 2 balar för mig som jag lyckades rädda 1½ av.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Och jag tycker nästan tvärtom Spirit att det låter som en väldigt klok tränare! :p
Kan dom inte hoppa i balans så är ju frågan hur trevlig upplevelse och hur slitsamt det blir. Men det är klart, dom kanske kan vara balanserade nog ändå i traven för mindre skutt, och dom är väl olika känsliga.
Jag själv har ju bestämt att jag inte ska börja hoppa förrän hästen har en stabil, balanserad galopp i båda varv så man kan "rulla runt" utan att behöva hjälpa hästen för mycket eller tappa balansen stup i ett. För oss är det ganska mycket begärt utifrån utgångsläget så jag tror inte han hinner innan defenitiv hopp-pension! ;)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jag håller med idag! Då hade jag inte kunskap nog att förstå själv att han inte var redo. Men jag litade på att tränaren visste vad han pratade om och tyckte det lät logiskt då han förklarade.
Idag tänker jag själv likadant med hästar.
Det blir för mycket slitage och för mkt "sätta dem i skiten" om de är så obalanserade som han var då. Han var också så stressad att det vore ett trauma för honom att rida på i sånt tempo man behöver för att rida över hinder.
Vi tog något enstacka pluttskutt i skogen då. Och busred ute. Men att i det lilla ridhuset hoppa bana eller ens enstaka hinder kändes inte som just mot hästen.

Jag tycker absolut att hoppning är bra gymnastik(mindre hinder då.. 150 känns inte som det ger så mkt som det sliter.. överdrift iom att jag aldrig kommer hoppa så högt ;)).
Men då ska hästen vara redo för det.
Annars kan man löshoppa, tömköra, släppa dem lösa, ha som handhäst eller busrida ute för att blåsa ur dem energi.
Men jag tror annars på att gymnastikhoppa normalhästen lite varje vecka.
Iom att jag är fullkomligt kass på att hoppa själv tänkte jag låta en duktig stallkompis/elev/hopptjej hoppa in Tino då han känns redo för det.
Hon kommer nog tycka det är skitkul med hoppning. Om han slipper mig på ryggen. :P

Idag har jag ridit stooorhäst först. Fin med bra gång. Hyfsat välriden. Den jag red igår. Red igenom den lite mer och krävde lite mer. Lade ner den på slutet och red med lösa tyglar i form och gasade på lite så tjejen fick se att hästen inte exploderade iväg någonstans för att man släppte tyglarna. Hon ligger kvar rätt bra på sitsen och är reglerbar iaf.
Sen fick tjejen rida. Och jag pressade henne att gasa på lite och komma över sina mentala spärrar.
Jätteglad tjej efter! Hiimla kul att få hjälpa en så ödmjuk och ambitiös, ung tjej!

Sen direkt efter det jobbade jag en mkt nätt, liten d-ponny för hand. En med mycket humör som skrämt folk rejält. Dottern rider ponnyn för en bra tränare nu(inte mig själv jag pratar om :)). Så den har börjat bli lite mer kommunicerbar. Men han är fortfarande väldigt respektlös och tempramentsfull ibland. En känslig och framför allt balanskänslig liten häst. Han spänner då de rider till sig och vill gå hög och låst bakom handen. Det har blivit bättre. Men från marken kan man ju lägga ner honom direkt. Han fick två utbrott. Ett mindre och sen ett stort. Jag hade ju maaage att be honom flytta sig från sin älskade innerbog som han vill hänga på. Efter det utbrottet insåg han att det var ändå ganska skönt att vara i balans. Inte så läskigt som han trodde. Han kom loss och kunde våga sträcka ut och ner halsen och ligga kvar i balans, fick gung i kroppen etc.
Kul! Sen fick mamma till dottern testa. Så ska hon försöka ta hästen från marken lite då och då för att hjälpa dottern. Vi ska köra vidare.

Direkt efter det tog jag favvoprojektet och tog lite för hand. Men red sen mest. Han var super idag. Matte var med och kollade. Och var nöjd med utvecklingen. Han är himla härlig när han är avrastad. Då är han kommunicerbar och väldigt trevlig! Han är ju ett halvblod med hyfsat trevlig exteriör. Han är välbalanserad och har bra takt. Men ingen fantastisk gång. Väldigt lätt för att sätta sig. Lättgallopperad och lätthoppad..

Sen tog jag en snabbis på Zebbe, min Islands-mammutt. Hade lämnat mitt tränsbett hos favvoprojektet. Och orkade inte kuta och hämta. Försökte mig på att få någon typ av ok form på grimma. Men det blev inte bra. Så gav upp den tanken och bara rastade lite med att låta honom röra sig.

Efter det hade jag ridlektion för en jäääättehäst igen. En av mina favoriter. Han är så himla just och trevlig hästen. Det är en lite bekväm, stor halvblodsvallack. Men han är inte helslö och trist. Har 9-or rakt igenom på gången. Och toksnygg med höga strumpor och bred bläs. (Marwin-avkomma med den där underbara magfläcken med:love:). Han har lite kul personlighet som man nästan kan likna vid att ha humor om hästar kunde ha det. Tokrolig och goofy sak..
Matte är en duktig ryttare som är väldigt analytisk och intelligent. Hon har bra feeling också.
Tyvärr har hästen lyckats vara dålig nästan hela tiden jag stått där, 2 år. Han fick benet avsparkat, anaplasma och sviter av det med vingel etc, slog sönder sig i hagen etc etc.. Nu är hästen igång och vi hoppas han håller! Han är en klantaskalle som är mycket för att skutta runt i hagen och slå sig.

Så idag har det varit väldigt varierande pott hästar. Och väldigt olika ryttare/mattar. Det är kul och lärorikt att nyansera sina ord, sina tankar och hur man lägger upp lektionerna för mattarna med.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Håller med ang hinderna, men håller man sig på max 50 & inte gå upp på några höjder.
Har märkt att gymnastikhoppning & bomarbete är bra för honom musklulärt & mentalt.
Vi kommer aldrig komma upp på 1.10 igen pga hans slitna bakknän, tror det är snart 4 år sedan vi senast tog den höjden för tränaren, då var han välbalanserad i galoppen men hans mentala spärrar är lite jobbiga.

Själva hoppningen gjorde mycket för galoppen.

Men det är olika från häst till häst, man får ta det efter individen.

Nu får vi jobba på med galoppen igen, att stå nästans till i 2 år var inget bra för honom pga jag fick barn, inga vettiga medisar. Utan han blev enbart skogsriden. :(
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Ja, spännande med så olika ekipage! :)



Som sagt, beror nog en del på ekipaget också... Extremfallen kanske inte borde gå över en bom på backen ens förrän efter en del grundjobb. :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 343
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 214
Senast: Emtherlia
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 112
Senast: VLMF
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 185
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp