Snacktråd för AR-frälsta!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Vågen talar emot dig. ;) Den visade nämligen 5 kg plus efter inte ens en v.
Och jag har ju ätit snudd på en halv veckas matintag per dag av ren tristess. Och en massa Ben & Jerrys!

Suberdoo: Åh vad trist med hovbölden. Men skönt med någon hyfsat enkel diagnos som är behandlingsbar iaf. Man blir ju mer rädd om de inget hittar eller om det är dålig prognos på det de hittar. Hoppas han snart tillfrisknar!

Förstår oron om hästen konstruktion. Min gammelponny är ju betydligt sämre byggd än din. Jag har nojat mycket om huruvida han kommer hålla eller ej. När han började komma upp sig i åren så tilltog oron givetvis.
Min tränare skojade om mig senast för någon v sen då en annan elev gjort samma sak och oroat sig i överkant för sin häst och mesridit. Hon är själv också den hysteriska typen och två av mina träningskompisar med. Så vi verkar vara fler. Hon tog upp det för att hon ofta stöter på såna mattar.
Jag behöver tränaren att bolla tankar med för att inte börja larva mig med min gamling. Jag tror inte han är halt eller sjuk. Men att han är gammal och svag och kanske inte orkar så mkt. Priset tog jag då jag red själv oövervakat ett par månader. Jag gick så långt att jag sa till tränaren "jag blir osäker på om han orkar" när jag skulle beskriva ngt första lektionen på länge. Nu tänker ni att jag kanske gjorde ngt lite krävande. Nej då.. Jag pratade om att rida sluta.. i skritt..:eek:
Min tränare såg ut som blå gubben ungefär. Sen:devil::eek::grin::crazy::mad::confused:: "Men snälla, lilla hjärtat! Om han vore så jäkla skruttig att han inte ens orkar lite sluta i skritt ska man väl inte ens rida på honom?! Fårstår du hur vansinnig du är nu? Han ger ju inte direkt intrycket av att han ska trilla av innen när som helst, vad?"

Nu kollar jag hästen om jag hispar till det. Sen kör jag! Och så får jag ringa och ventilera med nån av tränarna om jag hispar. Men då de kommer regelbundet behövs det inte mer. Då jag också bytt stall till ett ställe med bra uterittsmöjligheter får jag ju känna på gubben i annan terräng och på annat underlag. Det är bra! Har också insett hur mycket mer hållbar den typen av häst som han är är än sporthästar av nyare halvblodsmodell. Min skruttgubbe är mer stryktålig och seg.
Skip är väl också annat än halvblod? Var det inte någon ponnyras i honom med? Hur gammal är han?

KL

Jag är galet uttråkad. Legat hemma sjuk över en v. Tror jag börjar tillfriskna. Hoppas verkligen det. Fortfarande dålig. Men går nog åt rätt håll.
Har inte ens sett mina hästar på en v. Åh, vad jag saknar mina pussnäsor!:love:
Imorgon ska jag iaf åka ut och pussa dem lite.
Oroar mig över hur Zeb klarar av att stå. Han har ju stått sen förra fre. Han är så gammal att jag är rädd att han stelnar till. I övrigt har han fått så fin skötsel så. Men iom att han är som han är har jag inte kunnat be någon annan motionera. Sist jag gjorde det både attackerade han och släpade tjejen som longerade. Och har ju slitit sig nu lite vid intag med andra. Så vill inte be dem promenera. Och rida.. njä.. inte ensamma om han skickar av någon.
Tino går det nog ingen nöd på. Han är ju ung och frisk och går på lösdriften i stooor flock. Så han får aktiveras på sätt och vis iaf.

Iom att jag inte är frisk får jag se om jag orkar med Kalmar eller ej. Bläää! Trist om jag måste ställa in.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Haha ok då, men det kan ju vara en massa vätska du har samlat på dig och inte bara fett? :p

Angående det där med att man tror pålle ska gå sönder för lite sluta i skritt så tycker jag man får tänka på hur mycket snabbare (och för petigare orsaker) äldre hästar kan bli stela och därmed svårare att rakrikta, ex. mer stel i ett bakben. Man känner ju ändå själv om det tar emot i hästen och de behöver längre tid på sig att mjuka upp.
Nu är jag nog också alldeles för nojjig i överkant, men jag brukar sätta snällare gräns för hur mycket man "insisterar" för något man tycker hästen borde kunna om man känner att det är pga dagsformen det tar emot. Forsätta jobba med rakriktande övningar men kanske lite lättare övningar i början och se det som att det kommer när pållen kommit igång.
En bra sluta tror jag då inte de kan göra om de är stelare än vanligt i kroppen, men jag tror ändå dom kan må bra av att bli ridna för att komma igång och mjuka upp sig och inte rosta igen helt istället! ;)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Haha, jag känner verkligen igen det där. Fast jag har kommit så långt att jag har insett att är det något som han skulle gå sönder är ju att jag feg-rider. Han behöver ta i, få enegi och lägga över vikt på bakdelen. Det gör han inte om jag inte rider och ställer krav. Så så länge han inte är halt eller jag på annat sätt känner att han inte är fräsch så är det bara att rida på och ställa krav. Och det lustigaste att Skippen tycker att det betydligt roligare när jag faktiskt sätter lite press på honom. Det kunde jag inte ha anat innan jag testade, han är ju av den energisparande sorten.. :angel:

Skippen är 12 år och har precis allt annat än halvblod i sig, quater/arab/shettis bådar för ett långt liv tillsammans.. Så jag har egentligen väldigt lite att oroa mig över.

Däremot insåg jag nu när jag har varit borta över helgen så fick jag nya ögon att se på honom med, och jag har insett att han har tappat otroligt mycket under dessa 7 v som han har varit dålig från och till. Och snart kommer snön och hårt mark, och då blir det ju inte mycket till träning för oss som inte har ridhus i närheten.. Men men, precis som du skriver så kunde det ju varit betydligt värre..


KL

Jag är galet uttråkad. Legat hemma sjuk över en v. Tror jag börjar tillfriskna. Hoppas verkligen det. Fortfarande dålig. Men går nog åt rätt håll.
Har inte ens sett mina hästar på en v. Åh, vad jag saknar mina pussnäsor!:love:
Imorgon ska jag iaf åka ut och pussa dem lite.
Oroar mig över hur Zeb klarar av att stå. Han har ju stått sen förra fre. Han är så gammal att jag är rädd att han stelnar till. I övrigt har han fått så fin skötsel så. Men iom att han är som han är har jag inte kunnat be någon annan motionera. Sist jag gjorde det både attackerade han och släpade tjejen som longerade. Och har ju slitit sig nu lite vid intag med andra. Så vill inte be dem promenera. Och rida.. njä.. inte ensamma om han skickar av någon.
Tino går det nog ingen nöd på. Han är ju ung och frisk och går på lösdriften i stooor flock. Så han får aktiveras på sätt och vis iaf.

Iom att jag inte är frisk får jag se om jag orkar med Kalmar eller ej. Bläää! Trist om jag måste ställa in.

Usch och fy för att inte kunna ta sig till sina prinsar på så lång tid, och inte lätt med Zeb som är som han är. ;) Men han klarar sig nog fint, som du skriver så verkar det ju vara segt virke i honom. :p
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

*KL*
3:e träningen och idag tränade vi med honom lös på ridbanan. Döm om min förvåning när han redan efter 5 minuter lufsade efter mig som en hund. Tappade han fokus räckte det med att klappa med händerna ett par gånger så var han tillbaka i fokus igen.

Det känns superbra. Även med hästflocken på andra sidan staketet fick vi till det med fokuseringen. Efter en skitstressig tid på jobbet och en massa tråkigheter så var det som att alla stresspänningar släppte för en stund när vi tränade. Hästar kan hela.

Fortsätter vi så här så blir det nog uppsittning nästa träning och helt nya utmaningar.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Kul att det går framåt!
Hästar helar verkligen! Det håller jag helt med om!

Jag är hemkommen efter ett par underbara dagar i Kalmar. Jag åkte ner dit sjukt stressad, slutkörd och fysiskt sjuk av det. Nu fick jag medicin med. Hade mykoplasma. Men att umgås med så trevliga människor och hästar hela dagarna gjorde underverk med mig. Jag stressade ner och fick åter lite energi.
Vi har haft hästliv hela dagarna och kom "hem" till god mat, vin och trevligt sällskap på kvällarna. Fantastiskt för kropp och själ.

Jättekul att träffa så många olika sorters hästar och ryttare.
Jag ser mest halvblod och ridponnyer till vardags. Och engelskridande ryttare. Nu var det allt från engelskhalvblod till Morganhästar, Knabstrupper, Appaloosa Som reds western, tricktränande ridtravis och startande travare.
Har träffat mkt intressant hästfolk inom samtliga grenar. En del såna gamla rävar som varit med i 50 år aktivt som proffs och sett allt. Kul diskussioner!
Det var en ung tjej som var otroligt duktig också! Så himla fint samspel och ömsesidig respekt mellan henne och häst. Jättebra feeling har tjejen! Fantastiskt att se dem! Jag är SÅ impad spec iom att hon är så ung.
Och så fick jag leka med fööööl. Min akilleshäl är föl. Jag blir helt knollrig och bara piper: "fööööööl!"
För mig är det ju lite exotiskt. Tränaren bara himlar m ögonen varje g. ;)

Jag kom hem till en tiggande katastrof till ponny. :o
Han har fått så mkt godis ur hand vid tigg att han är fruktansvärd. Nu är det förbud!
Men han kändes inte så värst stel som jag var rädd för.
Det var kolsvart då jag kom. Så Tino slapp mig en dag till. Det är en bit till lösdriften, som är gigantisk. Och han var redan matad och kollad. Imorgon hoppas jag hinna dit. Saknar min prins!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Den här helgen har varit alldeles fantastisk!
De senaste månaderna har jag varit på väg att ge upp ridningen, inte för att mina hästar är problematiska utan för att jag själv känner mig allmer handikappad pga ryggont och övervikt. Jag måste ha hjälp vid uppsittning, då jag har svårt att få högerbenet över sadeln, och likaså vid avsittning. Skit. Jag drar mig för att be min man om hjälp, tycker att jag kräver för mycket även om han aldrig protesterat.
Nu har jag iaf fått besked på vad övervikten beror på, och förhoppningsvis ska jag kunna gå ner i vikt med tiden (på lång sikt). Och i veckan kom kallelsen till MR-undersökning av ländryggen.
Jag har inte ridit mer än en gång de senaste två veckorna (men Besten har agerat läromästare åt två av mina elever, så hon är igång).

För omkring en månad sedan var jag och kikade på en portugis, som regelbundet kommer till mina trakter och håller clinics. Jag gillade honom och anmälde mig på direkten till nästa träning.

Så närmade sig då träningen med stormsteg. I fredags kväll fick jag ångest - vad har jag gett mig in på? Och när jag läste veckans horoskop (vilket jag inte tror ett dyft på, och följdaktligen inte brukar läsa) så stod där att jag på lördag åter skulle få luft under vingarna så såg jag världens avsittning framför mig :crazy:

Så kom då lördagsmorgonen. Jag skulle vara första ryttare, så min man hämtade Besten på betet redan klockan 7. Tur att hon hade regntäcke på, annars hade hon varit lerig över hela kroppen. Efter en jobbig borstning lastade vi och for iväg. Jag var helt beredd på att bli sågad längs med fotknölarna - överårig. överviktig tant på en 19-årig kallblodstravare....

Men - vilken underbar helg vi fick uppleva, Besten och jag! Tränaren började försiktigt med att fråga om vad vi brukar jobba med, och när jag nämnde skolorna såg han lätt skeptisk ut. Så han satte oss på prov först - stor volt med mindre volter. Båda varven i skritt och trav. Och fick kommentaren "excellent" - och klart besked att vi definitivt skulle klara att jobba med både skolor och samling :p

Det var lite tungt underlag i ridhuset, tyckte Besten, och igår var hon inte särskilt framåt till att börja med. Men med tiden kom energin, och på slutet jobbade vi med piaff.

Idag var hon riktigt pigg och framåt, och vi hade ett fantastiskt pass. Den sista tredjedelen av passet fick en av mina elever sitta upp och jobba med galoppen (underlaget var så tungt att jag själv inte ville, tyckte det var oschysst mot hästen).

Hela tiden, både igår och idag, öste tränaren beröm över oss. Nästan så det blev genant, faktiskt. Idag sa han att Besten är en högt skolad häst och det jag ska jobba med nu är perfektionen! Och när jag tog farväl av honom och tackade för kursen så sa han att det hade varit mycket trevligt att få undervisa en så skicklig ryttare som jag :D Tur att det fanns vittnen, min man hade aldrig trott mig annars.

Efter ritten idag kom alla (ja, det var en 7-8 stycken) åskådarna fram och ville veta mer om Besten. En kvinna tog mig i hand och tackade mig för en fantastisk upplevelse, och sen gav hon Besten en påse morötter. Och hon höll på att sätta sig på rumpan när hon fick höra att Besten går på sitt tjugonde år :p

Vilken underbar helg det blev! Jag kommer att (som komplement till Bent och Carina) fortsätta rida för den här tränaren. Han har en härlig inställning och sätter hästens välbefinnande i första rummet. Jag fick massor av bra tips och fick faktiskt sätta mig ner i eftermiddags och skriva för att kunna komma ihåg allt.

Så nu svävar jag fortfarande på moln efter denna fantastiska helg. Det var väl det som horoskoptexten avsåg med luft under vingarna.:idea:
Om jag inte landat innan kvällen imorgon lovar min man att gå och hämta hagelbössan och skjuta ner mig :D

Och frimärkssamlandet får anstå.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Vad roligt att det gick så bra! Och eftersom du skrev portugis blir jag såklart nyfiken! Vem red du för? :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Vad roligt att höra! Och vilken time:ing att det här härliga kom just nu! :D
Hoppas du fortsätter kämpa och att du nu får hjälp med viktnedgången. Då kommer du rida ännu bättre!
Heja dig!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Vad underbart roligt för dig och besten, vilken härlig känsla du måste fått efter det :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Det kan du tro att jag fick!
Jag har, som sagt, inte landat riktigt än utan svävar fortfarande omkring på små rosa moln :)
(Och ja, jag vet. Inlägget var ett riktigt heldundrande skrytinlägg, men jag känner att jag kan kosta på mig att känna mig duktig)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jag tycker inte det var skrytigt. Du har fått beröm och delar med dig av det och din glädje. Klart du ska vara stolt och glad!

Jag fattar inte varför man inte ska få känna sig duktig i Sverige. Så länge som man inte är dum mot andra tycker jag det är fritt fram att vara stolt över sina bedrifter. Ännu mer om man haft lite motgångar eller inte de bästa förutsättningar från start.

Så jag säger bara heja dig och fortsätt vara stolt och glad!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Sparka jantelagen i röven.

Klart man får lov att skryta, nu blev jag enormt sugen på vem du red för.


OT.

Själv har jag knappt ridit dom sista 6 veckorna om ens det räcker, har varit sjuk i feber, haft värkskov, varit sjuk igen inkl skov osv..

Förra veckan skrittade jag en liten runda med medryttare, men följd att ena bakbenet på mitt ena halvblod trillade ned i en dold brunn, så jag har pysslat om även henne.
Häst & ryttare klarade sig med blotta förskräckelsen & lite skrapsår på framsidan av skenbenet.
På Söndag är det träning för min väpnare, nog läge jag faktiskt tar mig i kragen, motar olle i grind & kommer igång igen.

Skönt med medryttare, hästarna blir inte ståendes även dom inte blir skolade, sålänge dom blir vardagsridna räcker det länge.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 343
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 214
Senast: Emtherlia
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 112
Senast: VLMF
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 185
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp