En liten allmän fråga som kanske passar i min egna tråd.
Vi börjar fundera så smått på att ta bort lillans napp (eller snarare fundera på när och hur vi ska göra det). Då har också en ny fundering dykt upp. Nappen är vårt enda riktigt fungerande verktyg för att faktiskt få henne att varva ner en smula, när hon är uppskruvad. Det är nog det enda verktyg vi har när jag tänker efter, det enda där man verkligen ser hur hela hon slappnar av (om det ges vid rätt tidpunkt när hon behöver hjälp att pausa). Vi har ju såklart andra saker som t.ex. att läsa och även en betingad spellista med musik, men inget fungerar i närheten av nappen. Det är alltså inte nödvändigtvis för att somna (det kommer nog gå bra utan napp), utan mer om hon är väldigt uppe i varv eller om man ser att hon är trött/det blir för mycket och hon behöver en paus och varva ner.
Någon annan som också har barn som lätt skruvar upp och där nappen liksom varit ett bra verktyg för vila/paus? Hur har ni gjort? Det kanske löser sig själv och behovet blir mindre när hon blir äldre, men plötsligt tyckte jag nästan synd om henne om vi ska ta bort något nästan "hjälpmedel" för henne att få lite ro och avslappnad känsla i kroppen. Samtidigt kan hon förstås inte ha napp för alltid så vi måste ju hitta nya knep.
Tandläkare vill gärna ha bort den vid tre års ålder och som logoped är jag nöjd så länge den plockas ur vid tal. Har flera familjer som fasat ut nappen stegvis och haft kvar den längst just i situationer där inget annat fungerat.