Snacktråd för AR-frälsta!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

KL
Höstförkylning, snorar som 17, feber, ont i halsen och tät i bihålor och näsa. Tvi! Två hästar att rida i dag varav en inbokad för tränare. Puh. Är preppad med Treo för att orka ens vara på benen. Ibland är det bara jobbigt.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Söt gammal ponny, men varför skulle du inte kunna rida unghästen när du kan göra allt detta på ponnyn:confused:
Du rider väl även andras hästar.

Det låter fortfarande som om du är rädd för den. Kandaret på ponnyn säger lite samma.:confused:

När jag hade stukat vristen i Mars- blivit sparkad på fotknölen så red jag, men red inte lätt.
Satt ner o började med galopp.

Inte förrän nu kan jag vinkla foten så pass att jag får på mig ridstövlarna utan blixtlås.

Man måste belasta o träna foten om den ska bli bra, men inte göra rena dumheter. Du borde ha varit frisk vid det här laget -6 mån.

så görs även efter benbrott just för rörligheten- rehab.

Fast jo vi har sett hästfolk på TV som gått på kryckor för... nageltrång:rofl:
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Usch, jobbigt med förkylning, allt blir så mycket mer ansträngande då. :/
Sist jag skulle iväg på heldags-träning var jag också förkyld, funderade på hur man skulle orka med tanke på allt jobb runtomkring - packa grejer och bära fram- och tillbaka, en timmes restid, en km med backar att knata fram och tillbaka flera gånger mellan stall och ridbana, sitta i timmar och titta på andra ekipage, upp före 6 på morgonen osv, sånt som hör till, och så ridningen såklart.

Men jag tror placebon gjorde att jag klarade mig rätt bra, för stackars farsan som följde med var ännu mer förkyld. Jag kände mig frisk i jämförelse! :devil:
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Ja, jag borde kunna vara frisk.
Men det är jag inte enligt min sjukgymnast. Så jag tränar under övervakning av sjukgymnast. Blir jag inte bra snart får vi kolla foten igen med läkare. Sjukgymnasten känner skadorna i ledbanden. Han har jobbat med basketlandslagen i runt 15 år. Det är den vanligaste skadan de har. Han har även forskat kring och skrivit någon grej om just ligamentskador i vristen. Så jag litar på honom mer än någon random person på nätet.
Felet jag gjorde var att inte vila nog i det akuta skedet.
Eller efter det för den delen. Men jag är ju tvungen att få in pengar. Och då kan jag inte vila helt från ridning. Och jag stod i kollektiv då. Så jag hade en del fodringar att sköta.

Att fresta på foten i stadigt tryck i lite planerade rörelser går numer rätt ok. Förr var det omöjligt ens det. Den svullnaden upp och var svullen dagar efter. Det är inte ett bra tecken.
Smärta är jag van vid iom väldigt trasig kropp och konstant värk i övrigt. Så om det gör ont att läka bryr jag mig inte om.
Men hastiga rörelser kan slita sönder den vävnad som nu håller på att växa ihop. Och uppe på lillprins kommer jag hastigt behöva trampa till med full kraft ibland om han slänger sig. För han blir rädd för saker minst någon gång per ridtur.
Så för att läka och sen kunna rida, jobba och träna rider jag idag bara hästar som inte slänger sig så mycket(kan ju hända med alla hästar.. men vissa är ju väääldigt coola). Jag har dessutom bara ridit såna utan gång som jag klarar av att rida utan stigbyglar. Nu sista 2 veckorna har jag testat stigbyglar ett par ggr med hyfsat resultat.

Självklart tyckte jag det var lite äckligt när unhästen reste sig. Jag är ju inte dummare än att jag fattar att det är farligt. Men nu gör han inte så mer(bakslag lär väl komma någon gång.. men han är en annan häst mentalt och går inte in i mental blockering mer). Så jag har inga skäl att vara rädd för honom. Han är en trevligt häst!
Han har det alladeles underbart på lösdriften och kommer in och jobbar lite ibland. Så jag tänker faktiskt ta rådet från mina läkare, sjukgymnast och mina tränare att vila så jag blir helt bra. Jag tänker nog ge mig själv någon eller några mån till.
Det gör visserligen att jag förlorar en del inkomst iom att jag måste tacka nej till att rida en del hästar. Men jag tror det lönar sig i längden.

Lilla ponnyn är bara rent skrattretande att tro att jag skulle vara rädd för. Jag var det absolut då jag för 19 år sen började rida honom. Då var jag 12 år och hästen var skvatt galen. Jag var livrädd i ett år och red honom bara för att jag inte vågade säga upp mig som medryttare. Jag grät och avskydde hästen.
Men idag är han en helt annan häst. Dels är han mentalt på ett annat ställe. Men han är också utbildad och svarar. Förr svarade han inte oavsett utrustning eller ryttare.
Och jag har lärt mig rätt mycket och vuxit upp både fysiskt och psykiskt sen dess.
Lite roande faktiskt att ponnyn tom ska dras i din diskussionen. Han har det väldigt bra. Jag tror också jag berättat att jag ridit i halsring, grimma/grimskaft etc. Det blir liksom lite tröttsamt när någon verkligen VILL hitta fel på en.

De människor som känner mig eller står på vår gård skulle skratta så de kiknade om de såg hur du försöker utmåla mig som en rädd ryttare. De tycker de flesta att jag är helt gränslös.
Jag skrattar faktiskt själv just nu. Hoppas du ursäktar! :)

Hoppas också vi kan lämna min unghästs träning någon gång. Han mår bra och jag mår bra i mitt beslut. Det borde vara vad som är viktigt.
Min vrist måste bli så stark att den klarar en elitgymnasts jobb. För jag tränar en hel del styrkekrävande/rörlighetskrävande saker som kräver så mkt av min kropp i vanliga fall. Jag vill tillbaks dit.
Så nej, jag tänker absolut inte lyssna på när någon föreslår att jag ska göra saker jag bestämt blivit avrådd från. Just iom att jag själv driver mig själv över vad som helst och genom vad som helst hur ont det än gör, hur rädd jag än är, hur hungrig jag än är, hur trött jag än är etc etc.
Jag har gått i terapi över att jag driver mig själv som en dåre. Så nu när proffs ber mig lugna mig så gör jag det, för det mesta. Inte alltid tyvärr.. Men jag börjar bli lite bättre på att inte vara envis in absurdum. *peppar peppar*
Så det skulle uppskattas om jag slipper mer press om att göra saker. För den har jag hela tiden innifrån iaf.
Jag ska försöka vara lite klok och tänka på mig själv och min framtid och då göra som proffs involverade i både mig och hästen råder. Även om det ibland framkallar sån prestationsångest i mig att jag bara gråter.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Ja inte blev det någon träning för mig igår inte. Jag blev bara sämre. Satt upp och skrittade fram. Kände att min kropp var alldeles vinglig. Undrade vart tränaren var när tiden gick. Efter att ha skrittat runt ett tag slog det mig att vi hade ändrat tiden denna gång. Det hade min sega febriga hjärna alldeles glömt. Jag insåg att jag inte kunde rida. Max åka häst. Ställde ut hästen i hagen och ringde tränaren som ställde in. Sen låg jag resten av dagen och skakade av feberfrossa. Nej det var inget vidare. Nu är det hopp om livet igen. Nu orkar jag sitta upp och febern är lägre. Kanske jag orkar lulla ut på en skrittur i skogen idag?
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Vilken söt Poonniii..

Gick in & kopierade ang min atrit blev lättast så.

Psoriasisartrit är en kronisk inflammatorisk ledsjukdom som orsakar smärta, stelhet och i sin allvarligaste form, rörelsehinder. Sjukdomen skiljer sig mycket mellan olika individer. Den kan vara mild, övergående och drabba ett fåtal leder men också vara mycket aggressiv och drabba ett flertal leder. Psoriasisartrit är ännu relativt outforskad och ofta underbehandlad.
De vanligaste symtomen vid psoriasisartrit är stelhet, rörelse- eller vilosmärta, svullna leder, ömhet över ledkapsel, muskel- och senfästen samt trötthet orsakade av inflammation. Inflammationen kan vara lokaliserad till en eller ett fåtal leder men vanligen är många leder engagerade. Lederna kan angripas och brytas ned av sjukdomen, så kallad leddestruktion, och om sjukdomen förblir obehandlad kan detta leda till funktionsnedsättning och funktionshinder.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

ikik11.jpg


Efter 5 månaders hälta är vi nu på igångsättning Jippie! :banana:
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Härligt värre!

Hur går det med Teddy?


Kl
Här hemma är Skip ofräsch i bak, hovslagaren kommer i början av veckan och ser över den gamla hovbölden så det inte är den som krånglar. Annars bär det väl vidare till klinik och utredning.

Himla tråkigt tycker både jag o hästen..

Den lille grå sköter sig fint, men inspirationen finns ju inte riktigt när prins är dålig. Men jag har börjat rida honom i repgrimma/halsring. Än så länge kan vi stanna, backa och flytta bakdel typ.. Sakta med säkert blir det nog ordning på honom med. Det tråkiga är väl det vaktum att han är 16 år och ingen har någonsin lärt honom vad en skänkel är, eller att man kan gå undan för tryck.. Men som sagt, sakta går det framåt!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Ja underbart! :D

Teddy är inte riktigt bra ännu =(

Tråkigt med Skippen! Hoppas han blir bra snart!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Fina damen! :d Kul att ni är igång igen! :)


suberdoo: usch vad tråkigt. Hälsa skippen att han får vara rädd om benen och fötterna sina! :p
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Han e ju faktiskt en herre ;) Även om många inte tror det(inte ens jag sj ibland :D) Ja det känns superhärligt! Hoppas det håller i sig bara!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

+ Totola: Tack! Han är stallets lilla favorit. Och han vet det! Nu har han fått snart en veckas omvårdnad av mina fantastiska stallkompisar. Han har fått så mycket morötter och äpplen att han nog inte vill se matten igen. :P

Spirit: Låter som en jobbig sjukdom. Hoppas du kan få lindring med medicinering och vård. Och att du slipper skov lääänge nu!

Biggan: Hoppas du är bättre nu! Jag klättrar på väggarna här hemma. Men förhoppningsvis är jag bra nog för en stalltur imorgon. Åh, vad jag saknar mina hästar!

Totola: Jag har legat hemma och bara ätit och ätit i en vecka nu snart. Jag börjar bli piggare. Men också fetare. Myyycket fetare... Det måste ju bara vara vätska. Man kan väl inte gå upp 5 kg på bara några dagar oavsett hur mycket man äter? Väl?*hoppas*
Jag laddar inför träningshelg. Sa dock ifrån mig min träningsplats nu på fre. Kändes rätt ovärt att vara med nu när hästarna vilat och jag med. Ev tränar vi lite för annan tränare lör med båda. Men beror på om han hinner eller ej. Och om han anser mig frisk nog. :p
Hur går ditt galoppande nu?

Zahlo: Att folk kan tro herr Pink är kvinna fattar jag inte! Han ser ju inte tjejig ut! Men iofs.. Pink.. Det kanske inte låter så manligt. ;)
Min ena tränare brukar ha svårt att komma ihåg namn(eh ja.. båda männen har väl det iofs.. men den andra kallar alla Linda ist.. annan taktik). Han kallar ekipagen "den gula", "islandshästen" etc. Jag brukar kallas "fuxmärren och nån av alla hennes hästar" när man ska beskriva ekipaget lite på skoj. Zeb var förr Islandshästen och Tino är "den där röda faa-an, märren". Vi skojar om det iom att han första gången han mötte Tino sa, halvt på skoj och halvt allvar: "Det där är en jävla skithäst! Köp dig en valack ist! De kan man ju RIDA på!".
Jag säger tjurigt: "Det ÄR en valack!"
tränaren, ngt förvånad: "Åh fan, jag trodde det var en märr!"
Tino såg ut och uppförde sig som en kvinna. Idag är han bitigare och iaf liiite mindre feminin i looken. Och rätt mycket mer möjlig att bara be om saker utan en massa krångel a la sto.
Kul att ni är igång äntligen! Saknat bilder på er här!
Hoppas lilla Teddy-pojken blir bra snart med! Vad var det med honom nu igen? Sorry, trött..

Suberdo: Vad trist med lilla Skip! Han är så söt lilla finingen! Hoppas han blir bra omedelbums! Få saker är så jobbigt som när ens älsklingar är dåliga!:(
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Är det någon på AR-forumet som finns i Kalmar-trakten? :laugh:

Jag ska antagligen dit om någon v eller två. Tänkte om det var någon man kände igen som vill komma förbi och fika. Jag kommer om jag åker med ner dit vara assistent åt min tränare(inget jobbragg, schemat fullt och fel inriktning för detta forum iaf). Så jag kommer assistera, fota och babbla med hans kunder en del. Men jag har ju tid att fika och prata och så om jag vill ett tag eller i varv mellan gångerna.

Vore kul om någon fanns där och ville ses! :banana:
Vill man kika på hans lektioner är det nog fritt fram gratis skulle jag tro.

Jag är en trevlig och glad prick som är lättpratad och social.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Tyvärr är Kalmar långt härifrån, men om du ska förbi Karlstad någon gång så hojta till så bjuder jag på fika. Det skulle vara jättekul att träffa Bukefolk irl.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Oj förlåt! :o Vilken förolämpning det måste vara! :rofl: Fina karln menar jag såklart! :D


tuaphua: jag tror inte man kan gå upp 5kg på några dagar heller, ska till några veckor iallafall! Men jag tror man känner sig fläskigare än man är för att musklerna inte är "tonade" som när man tränat nyligen! :p Allt blir slappare.
Tycker det är samma med kusen, om dom som han är nu är lite i överhull men inte överdrivet, men får mycket grovfoder så räcker det med en dags vila för att "släppa ut" storbuken. :devil:
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

+Totola, +Zahlo

Jag ringde till bästa veterinären i måndags och fick en tid hos honom samma dag. Han böjde igenom hela honom och kunde konstatera att han var lite ansträngd i kotan bak på samma ben där hovbölden har varit, och även att hövbölden fanns kvar och hade flyttat på sig. Dock låg den kvar långt ner i hoven (kollade med röntgen) så nu står han åter igen med bandage och med medicin. Förhoppningsvis är detta över efter det här.

Skönt att åka in så jag verkligen fick reda på vad det var. och även skönt att han kollade hela Skip, eftersom han är byggd som han är så kan jag ju då och då bli lite nervös för hans framben.. Men det var ingen fara med dem!

Imorgon kommer en annan veterinär ut och ska kolla tänderna på båda två här hemma. Det blir så att säga inte billigaste månaden som hästägare nu inte..
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Låter som att det svider i börsen det där ja! Men som sagt, låter skönt att veta vad det är iallafall.
Håller tummarna för att den envisa bölden försvinner nu då!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jo, men det blev ingen raspning idag iaf, tänderna var så fina att det inte var någon idé på någon av dem. Fick även skip avlyssnad så nu vet jag att det inte är någon fara med hans kroniska hosta, trots att han står inne just nu. Skönt att veta!

Ja, nu tycker jag att den bör ge med sig, men han har fått en rejäl kur så det skulle ju bara fattas omo den inte ger med sig!

Idag blev jag ridsugen när jag kom hem från skolan, så jag tog in min lilla flodhäst och gjorde iordning honom för en ridtur. Helt plötsligt gick han från lugn och långsam till full fart framåt. Passade även på att bocka i skritt i nedförbacke. Tur att han inte är större!
Funderade mycket på det här med att våga lita på att hästen gör det man ber om. Så länge jag litar på honom så funkar det mesta helt perfekt. Vill inte ens tänka på hur det skulle bli om jag ändrade inställning inför honom!

Oj, massa svammel från mig såhär en fredagskväll när jag för ovanlighetens skull inte är iväg på jobb. Däremot borde jag verkligen packa inför imorgon, för då är det dags för jobb...
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Ja sånt där är ju klurigt, särskilt med dom tankeläsande rackarna till hästar! ;) Blir nog lätt en ond cirkel, att händer det något så litar man inte på hästen och har en massa negativa scenarion i skallen, som pållen så snällt följer! :devil:

Min pålle spelar verkligen på att utmana min pessimistiska och nerviga sida, är en riktig tankeläsare. Samtidigt är jag tacksam över att ha en så tydlig häst, för att kunna utvecklas som person på sikt! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 343
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 214
Senast: Emtherlia
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 112
Senast: VLMF
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 185
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp