Sv: Snacktråd för AR-frälsta!
Ja gör man fel blir det fel, med belöningsträning vikaväl som någon annan träning gör man rätt så fasas ju godiset ut när beteendet finns där. Är som med stödhjul, inte cyklar man med dom när man kan cykla... personligen kommer jag aldrig använda något annat på mina egna hästar, träningen blir effektiv och hästarna glada . Respekterar dock om folk inte vill och är fullt kapabel att tränautan godis om så krävs, bara med tänket kommer man långt!
Jag har inget emot godiset i sig, men har sett fler exempel på när det gått fel, varav ett fall riktigt åt skogen, då hästen alltid förväntar sig godis konstant och blir odräglig när hon inte fått ngt. jag som provred denna häst, som för övrigt var en väldigt trevlig individ, blev förundrad när hon tvärstannade då jag gett beröm efter lite piaff, hon ville ha godis sa ägaren annars blir hon sur och vägrar fortsätta.
Ja gör man fel blir det fel, med belöningsträning vikaväl som någon annan träning gör man rätt så fasas ju godiset ut när beteendet finns där. Är som med stödhjul, inte cyklar man med dom när man kan cykla... personligen kommer jag aldrig använda något annat på mina egna hästar, träningen blir effektiv och hästarna glada . Respekterar dock om folk inte vill och är fullt kapabel att tränautan godis om så krävs, bara med tänket kommer man långt!