Snacktråd för AR-frälsta!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jag har inget emot godiset i sig, men har sett fler exempel på när det gått fel, varav ett fall riktigt åt skogen, då hästen alltid förväntar sig godis konstant och blir odräglig när hon inte fått ngt. jag som provred denna häst, som för övrigt var en väldigt trevlig individ, blev förundrad när hon tvärstannade då jag gett beröm efter lite piaff, hon ville ha godis sa ägaren annars blir hon sur och vägrar fortsätta:crazy:.

Ja gör man fel blir det fel, med belöningsträning vikaväl som någon annan träning :) gör man rätt så fasas ju godiset ut när beteendet finns där. Är som med stödhjul, inte cyklar man med dom när man kan cykla... personligen kommer jag aldrig använda något annat på mina egna hästar, träningen blir effektiv och hästarna glada :). Respekterar dock om folk inte vill och är fullt kapabel att tränautan godis om så krävs, bara med tänket kommer man långt!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Tack för tips! :) Är ju mycket att ta in och allt kanske inte är aktuellt just nu, men jag ska ha det i åtanke!
Provade lite lätt skänkelvikning igår för att se om jag kunde få bättre riktning i bakkärran och lättare innerfram, fast så långt som att fatta direkt ur det har vi ju inte kommit än.



Mackan: vi har tränat massor på att "härda" vid galopp och nu tycker både jag och pålle att det är så roligt att det inte är något stress-moment med galoppen.
Tvärtom kan man få peppa upp ganska mycket för att orka, och galoppen är rätt bra för att göra av med energi om man sitter med störningsmoment runtom och vill använda energin till något istället för att få onödig spänning. :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

KL
Satt hela dagen igår på kurs och tittade, fotade och pratade ridning med trevliga ryttare. Vilken källa till inspiration det är. Nu var det några hästar jag aldrig sett förut, samt några jag sett sedan flera år tillbaka. Det ska bli jättekul att få följa de nya och det är roligt att se hur mycket de andra utvecklas mellan kurstillfällena. Lite nya roliga övningar har jag med mig hem också.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Ja eller hur, det är jättekul att kunna följa andra ekipage och se utvecklingen! :D
Så blir det per automatik på kurserna, men man borde åka iväg oftare för att titta på träningar!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Ja jag har inte varit iväg så mycket på senare tid. Det är så mycket med allt hela tiden. Livet kommer liksom emellan ibland. Men jag ska försöka komma iväg lite oftare för det är så himla roligt. En Welsh Cobhingst som var med ska bli extra roligt att följa. Den var importerad och hade varit i Sverige ett par veckor. Han var totalt ohyfsad och sagolikt vacker. Ägaren kommer att få en fantastisk häst, men det kräver mycket arbete. (och hon är lugn, sansad och väldigt målmedveten så det kommer gå bra) Ska se om jag har bild att lägga ut för han var så satans fin.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Åh, jag vill se bilder på den! Jag är sen liten svag för Welshar.

Min gamla 28-åriga ponny har gått i barndom eller någonting igen. Han har varit snudd på olidligt pigg att rida nu sen han varit sjuk och blev frisk. Han har lekt som en tok i hagen och jagat unghästen han går med för att tagga igång den. Ägarinnan till den är inte så nervöst lagd. Men hon hade snudd på blivit orolig för att hennes skulle slå ihjäl sig som så stor och lite klumpig med liten busponny efter sig. Han dessutom efter det slitit sig från inte mindre än två människor vid intag.:eek:
Han är sjövild och känns lite mer "med" mentalt också. Förut var han lite "tröttare"(för att vara honom, för någon annan mer normal) och kändes ibland snudd på senil. Nu är han lika vass som förr igen.
Jag tycker det är urkul att han orkar och är pigg. Men han får fasen inte terrorisera stallpersonalen!:devil:

Nu ska dock stallchefen åka bort och jag sköta stallet den tiden. Jag kommer bo i Polo-killarnas lägenhet på gården då de åkt hem och jag på så sätt sparar tid och energi. Så nu ska vi se om ponnyn vågar testa att sticka med matten.:p
Ska bli jättemysigt att bo där så nära hästarna! Nu ska Tino få börja jobba mer igen.

Vi har haft en del roliga träningar. Men jag har vilat vristen och försökt bli bättre. Så jag har bara kikat. Kul det med! Och en del gamla kompisar har kommit och tränat. Skitkul att ses!
Jag blir dock så jäkla ridsugen att det nästan bara är tortyr att kolla. Jag vill riiiida! Och då på riktigt.. Inte bara driva runt på lillponnyn..

Tino driver runt på lösdriften och spelar Allan fortf. Han har en del bitmärken på kroppen. Och jag såg någon kvinna som jagade bort honom lite en gång då han inte skötte sig. Men hon följde inte upp och drev igenom helt. Så Tino "vann" ju iaf.
Det ser helt otroligt harmoniskt och härligt ut med 30 hästar som bara går och njuter och betar allihop helt lugnt i den där helt fantastiska hagen.:love:
Hade inte Zebbe protesterat så extremt mot att sova ute och varit så gammal som han är så hade jag velat ha honom där med.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Åh, jag vill se bilder på den! Jag är sen liten svag för Welshar.
Ska leta rätt på en bild när jag kommer hem. Han är vacker!!
Min gamla 28-åriga ponny har gått i barndom eller någonting igen. Han har varit snudd på olidligt pigg att rida nu sen han varit sjuk och blev frisk. Han har lekt som en tok i hagen och jagat unghästen han går med för att tagga igång den.
Vad roligt att det är så mycket liv i den gamle mannen. Även om det är lite jobbigt så passa på att njuta.
Ägarinnan till den är inte så nervöst lagd. Men hon hade snudd på blivit orolig för att hennes skulle slå ihjäl sig som så stor och lite klumpig med liten busponny efter sig. Han dessutom efter det slitit sig från inte mindre än två människor vid intag.:eek:
Gamla människor brukar ju ibland "gå i barndom" igen. Det kanske drabbar även hästar?;)
Han är sjövild och känns lite mer "med" mentalt också. Förut var han lite "tröttare"(för att vara honom, för någon annan mer normal) och kändes ibland snudd på senil. Nu är han lika vass som förr igen.
Jag tycker det är urkul att han orkar och är pigg. Men han får fasen inte terrorisera stallpersonalen!:devil:
:rofl: Förlåt att jag skrattar, men det är ett hjärtiligt skratt, för visst är det underbart att de är så mycket liv i en 28-årig ponny! Han mår bra och njuter uppenbarligen av livet.

Vi har haft en del roliga träningar. Men jag har vilat vristen och försökt bli bättre. Så jag har bara kikat. Kul det med! Och en del gamla kompisar har kommit och tränat. Skitkul att ses!
Jag blir dock så jäkla ridsugen att det nästan bara är tortyr att kolla. Jag vill riiiida! Och då på riktigt.. Inte bara driva runt på lillponnyn..
Förstår att det lockar, men ha is i magen nu så du inte överanstränger dig.

Det ser helt otroligt harmoniskt och härligt ut med 30 hästar som bara går och njuter och betar allihop helt lugnt i den där helt fantastiska hagen.:love:
Låter ljuvligt. :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Nu har jag bott på gården en natt. Det är så himla mysigt. Så jag vet inte om de blir av med mig. :P

Idag har verkligen allt hänt. Vilken dag!

Börjar med att räven(antagligen) snott mina skor som stod utanför huset. Det märkte jag 05:45 när jag skulle gå och morgonfodra. Fick låna ett par enorma stövlar av en polokille. Som tur var har jag fler skor i stallet.
Väl i stallet ser jag att räven varit in i foderkammaren och rotat runt och dessutom skitit i en tjejs hö. När jag efter utsläpp ska bära ut det höet lyckas jag ju givetvis få rävskit på byxorna. Jepp..:devil:
Rider ut med galen ponny barbacka med en kompis. Få rida som ett djur hela tiden iom att ponny är sjövild. Tillbaks i stallet inser vi att hästen hon red trampat in en spik i hoven. Han är inte halt. Men den sitter med huvudet i ballen och pekar upp mot kotan. Så rör han sig riskerar den att gå in i kotan med. Ringer vet och frågar om man vågar dra ur den. Just då kommer min tränare som känner de flesta vet här. Så hon kikar och beskriver. Vet tycker dra ut. Tjejen som äger hästen är onåbar utomlands. Jag drar ut spiken med en tång och vet kommer så fort hon kan. Troligen kommer det gå bra och skadan rätt ytlig enligt henne.
Jag hade intag och lektion men blev fast med hästen tills vet kom då andra tjejen var tvungen att åka och hämta barn. Fick hjälp med intag. Tjejen som hjälpte mig tog min ponny "för han är ju alltid så simpel". Jo visst.. När de inte kom in så sprang jag ut efter en stund och ser ponnyn släpa henne fram och tillbaks. Jävla skitponny! Slet sig och matte fick bli aaarg och hämta. Kunde ju inte låta det lilla livet få sluta så och komma in. Så var tvungen att gå lite runt och fram och tillbaks för att se om han gjorde om. Men icke.. Nu tänker jag ta in den lilla saten själv i en v. Så får vi se..
Som tur var kom matten som äger hästen jag skulle rida och fixade henne. Så jag hann i tid tilllektionen iaf. Men väl där så är jag så trött och sönderstressad att jag skakar/vibrerar(kl nu typ 17.. så lång dag). Försökte andas och landa men förgäves. Red så virrigt att tränaren hotade med offentlig skampåle på sön(hon tyckte det var extra bra att det är stor tävling här då.. så fler får se mig). Efter en kvart eller så lyckades jag med tränarens hjälp och lite skäll ta mig samman. Så sen gick det faktiskt helt ok. Stor skillnad i hästen! Bäääästa tränaren!:love: Och fina gamla kvinnohäst!
Samtidigt som jag rider kommer nästa tränare. Han ser hur stressad och trött jag är. Så han ordnar lite snabbt mellanmål och sen åker vi och kollar Tino och diskuterar kring honom. Och han småtränar lite med Zeb medans jag grejar i stallet. Inser att jag glömt min påse med smink vid utebanan(ja, dagens i-lands). Nu var den borta. Paniken stiger i takt med att jag ser tusenlapparna rulla iväg. Men en person hade varit rar och tagit in den. Halleluja!
Nu har vi käkat och hängt och planerat lite morgondagens jobb. Då ska vi ut i skogen med Zeb och Tino. Han får ta Zeb lite med. Så någon annan än jag tar honom utan att han får rymma.
Åh, vad frustrerande att han börjat hålla på så med andra igen!! Jag trodde ju han blivit gammal och medgörlig. Han har ju skött sig prickfritt snudd på för dem i 2 år. Jag kan ju liksom inte göra så mycket iom att han inte gör så med mig. Och jag kan inte rida en 28-åring hur hårt och länge som helst. För vi pratar väl typ 4-tim för att han ska bli normal. Snart får jag ju flytta åbäket till egen gård. Maaah!:devil:

Jaja, ny dag nya tag imorgon. Godnatt buke och tack för att jag fick ventilera. :P

Biggan: Ska genast kika!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Ja det är klurigt det där med hur hästar beter sig mot andra.
Nu tror jag absolut inte det är så i ditt fall, men i vissa fall tror jag dock inte hästen är särskilt uppfostrad men ägaren har lärt sig gå runt det eller stå ut med, medans andra som är "bortskämda" med uppfostrade hästar tycker hästen är jättejobbig. :p
Som en t ex som fick väldigt lite hö för att vara fördelat på två fodringar, så den blev knäpp när man tog in den "vanlig" tid vilket var sent för den, men ägaren aldrig själv tog in den senare än 15-16 och då var den hur snäll som helst. Vi andra fick stå ut med halvt sken in och hovar vevandes i huvudhöjd emellanåt. :devil:
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Nej, det är ju tyvärr inte det som är problemet i mitt fall. Tyvärr är ju åbäket utdömd för lynnesfel för 20 år sen. Och han har innan det försökts användas på ridskola etc. Så han har vissa inlärda problembeteenden som han vet att han kan lyckas med med vissa personer, som lönar sig. Han kommer loss och får skoja till det/beta eller annat.
Jag har ju haft honom i snart 20 år nu. Och lärt mig se när han ens börjar tänka på sina hyss. Då bryter jag innan det sker.
Jag kan ju ta in honom sist av alla på hela gården i pannluggen typ. Jag låter honom alltid vara ute sist iom att han är den mest fostrade. Och för mig mest lätthanterlig även i pressade situationer iom att jag vet exakt hur han fungerar.
Tyvärr är han ju jävligt skarp och intelligent. Han är ju en rutinerad gammal räv. Och han scannar fort av vilka han nog kan skoja till det med. Tyvärr är det rätt många iom att han är så stark och kan knycka till i nacken och rakställa sig och dra iväg. Därför har jag honom gärna snett bakom mig. Då hinner man böja honom så man har en chans att stoppa OM han nu skulle få för sig något. Dessutom är han lugnast i den positionen, som de flesta hästar.
Jag håller honom ju väldigt kort. Så han märker ju direkt om någon inte har samma koll på honom.
Han får minst 13 kg grovfoder(och lite annat) på 4 mål. Och är d-ponny. Så hungrig borde han inte vara.

Idag var han som ett lamm att ta in, trots tävlingar, högtalare, folk, ljud och transporter etc överallt.
Man måste vara lite kvick och överlista honom om han skulle få för sig någonting. Förekommer man honom där och stoppar de små försöken att ta över så kommer man aldrig till de stora sakerna då han verkligen drar.

Jag kan ju gå med hästskrället med ngt runt halsen eller i pannluggen, rida m halsring, ställa honom lös och släppa och gå. Men tom med mina tränare ska det testas och bråkas ett bra tag. Han litar inte riktigt på andra och försöker då ta över.

Kul med hopptävlingar idag! En kompis vann. Hon var helt övertygad om att det var tack vare träningen för min ena tränare igår. Hon har varit med nu två gånger och märker stor skillnad i hästen tom i hoppningen. De var redan bra. Men nu var de bäst! Jättekul!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

*Knappsnatt*
Jag snubblade över en film som jag tänkte att vissa härinne kanske kan vara intresserade av att se.

Film.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

*kl*

Red imorse för tränaren på kallblodstravaren.

Lade på tränsbett för dagen då jag för tillfället är skovfri från värken för första gången på väldigt länge & upptäckte att han gick emot handen ordentligt, stången dolde det väldigt väl. :(
Dagens lektion gick åt att komma åt herrn, få honom att stressa ned, slappna av & inte gå emot handen på tränsbett.

För att komma dit gjorde han det betydligt mer besvärligt för sig, fick piaff, levader, speedryggningar, stjärnkikaresyndromet, bogar som stack ut överallt osv.
Slutade med en sjöblöt häst som jobbats i enbart skritt som definitivt INTE skulle slappna av. Han var mentalt uppstressad & blev sjöblöt av det.

Nu är det back to basics igen med honom & efter jag fått igenom detta igen så måste jag påminna mig att gå ned dit regelbundet & kolla så det sitter.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Inte roligt såna dagar då det inte funkar. Jag hade en sån dag idag. Kände direkt jag tog tyglarna att det inte stämde. Hästen var energilös och "tom". Hon gjorde mycket jag bad om men inte mer än mekaniskt. Det fanns inget energiflöde och hon kändes inte "med mig". Vi möttes inte utan var som två separata figurer. Hon fick för sig att hon inte ens kunde trava i höger varv. (och en massa andra konstigheter som inte alls är likt henne) Mitt fokus fick bli att få ett flöde bakifrån och fram och efter mycket arbete (och mycket svett) kunde vi trava på en åttvolt med bibehållen takt, balans och med sug på bettet i båda tyglarna. Då fick jag vara nöjd. Vissa dagar får man sänka ribban mycket. Jag kände att det var en sån dag då jag funderar på varför jag inte samlar frimärken istället.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jag blev så inspirerad av det du skrev om tränsbett att jag var tvungen att prova idag :p
Jag har nyss kommit in efter en hm.... intressant upplevelse. Ja, visst dolde stången en del, men det som slog mig mest var att jag hade förträngt att jag lätt blir stum i handen när jag rider på träns. Nåja, Besten sade ifrån ordentligt ett par gånger och sen hade min hand mjuknat. Det gick faktiskt riktigt bra när jag väl började rida som när jag rider på stången :cool:
 
Senast ändrad:
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Usch då.

Jag rider nästan uteslutande på träns, sidepull alt pelham hemma, har nästan bara stång & kapson på riddarträningarna alt när jag ridit lite uppvisning halvt inofficiellt.

Men nu har han gått med pelham el stång sen i Juni & inget tränsbett alls pga jag har haft så ont & knappt kunnat hålla alls i tyglarna.

Bara tillbaka till grunderna igen & ta om det på tränsbettet.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

KL
Jag använder både stång och tränsbett. Eftersom man använder handen lite olika vill jag känna att jag kan växla mellan dem utan att bli för van det ena. Jag vill ha koll på att min hand är anpassningsbar. För hästens del är det också viktigt att båda fungerar.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Vad tråkigt! Hoppas du håller dig så pass bra att du kan rida på tränsbett och ta igenom problemen! Det är jättetrist när man begränsas så av sin kropp. Så otroligt frustrerande när viljan finns men kroppen inte räcker till.:(
Best of luck!

Biggan:
Heja dig! Kämpa på så sitter det en annan dag!

Heja dig med Immer!

KL

Jag bor ju på gården nu. Jag stortrivs och vill inte åka hem!
Tyvärr är jag ju som alltid väldigt överdrivet optimist gällande hur mycket jag orkar och inte. Så jag har ju tagit på mig jobb från morgonfodring kl 06 i princip tom kl 22. Det är givetvis inte hållbart och jag blev sjuk.
Men nu har jag börjat äta ordentligt, fått hit vanligt kranvatten eller flaskvatten då jag tror att jag inte riktigt fixar vattnet som är från egen brunn här och sover mer.

Jag lät bli att rida mina idag och bad stallchefens syrra rida unghästen jag skulle ridit. Imorgon hoppas jag orka rida iaf en av mina.

Det har hänt massor den här veckan. Min tränare har varit här och umgåtts lite och pratat jobb. Jag har lite nya hästar som jag jobbat med, för hand från marken mest och lektioner. Och varit med till klinik och visat för veterinär på gården. Vet som kom till gården har jag diskuterat en del med. Hon rider själv svårklass dressyr och känner mina dressyrtränare väl. Så vi har diskuterat ridning och arbete vid hand. Jättekul! Där har jag absolut en veterinär jag kan tänka mig anlita om jag får problem med mina.
Idag jobbade jag lite med en häst som inte är lugn om han blir själv i stallet. Jag tror jag har lite ideer hur man kan lösa det. Så ägarinnan och jag ska prata om det imorgon. Vi får se hur det utvecklar sig. Det kommer nog ta tid och kräva en del jobb.
Hade lektion för en tjej med en fin hopphäst med. Duktig ryttare med feeling. Hästen är riktigt snygg i modellen. En känslig liten sak som är hög i blod och hoppar som en katt. Hon börjar röra sig med gung och häng i steget nu. Jättekul att se hur stor förändring det blivit i dem! Matten är en kämpe. De kommer nog bli skitfina!

Imorgon ska jag försöka hinna rida en unghäst, en iaf av mina, jobba två från marken vid hand, klippa 2, lektioner, hästar in i skritten, mocka 2 box, och så morgonfodra/släppa ut och eftermiddag/ta in. Förhoppningsvis hinna vila och bli frisk med. Heja mig!:eek:
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jag blev så inspirerad av det du skrev om tränsbett att jag var tvungen att prova idag :p
Jag har nyss kommit in efter en hm.... intressant upplevelse. Ja, visst dolde stången en del, men det som slog mig mest var att jag hade förträngt att jag lätt blir stum i handen när jag rider på träns. Nåja, Besten sade ifrån ordentligt ett par gånger och sen hade min hand mjuknat. Det gick faktiskt riktigt bra när jag väl började rida som när jag rider på stån
gen :cool:

Jag tänker inte gå in på det uppenbara här men det är ju bra att komma till insikt hur mkt stången faktiskt döljer istället för att bara hävda att "min häst fungerar inte på tränsbett".
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 344
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 215
Senast: Emtherlia
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 112
Senast: VLMF
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 186
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp