Snacktråd för AR-frälsta!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

tex travare. De har lärt sig att det är fel att galoppera och nu ber helt plötsligt den där uppe om galopp. .
Måste bara kommentera detta, även om det är lite o t. Travare låter inte bli att galoppera för att de har lärt sig att det är fel, utan för att de är avlade för att välja trav i större utsträckning. De som har för lätt för att istället välja galopp blir i allmänhet utsorterade efter ett tag, just för att det knappt går att lära en häst att hålla sig i trav om det inte ligger för den. Stressen i galopp kommer oftast av att tempot blir högt.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Hur lugn och konsekvent man än är och ger rätt signaler så kan hästen bli stressad lr ovillig, kanske har den ont nånstans.QUOTE]

Jag missade det här innan. Har hästen ont ska den ju inte ridas ö h t. Det tror jag att du håller med mig om.
Stressad kan hästen absolut bli. Det är därför jag tycker att man ska skritta på lång tygel efter varje fattning, för att lära hästen att fortsätta vara avslappnad. Och så börjar man såklart inte att öva på galopp på en häst som inte är avspänd innan. :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Tack för tipsen! (ni som tipsat) :)
Vill inflika att även om man får sålla lite i vad jag tror fungerar just nu så är det ändå givande att diskussionen kommer upp igen, fräscha upp de olika synvinklarna på det!

Jag har inget emot lättridning, men nuförtiden använder jag det sällan själv, för att jag tycker det blir för svårt att hålla balanspunkten exakt stilla och hinna inverka med sitsen. Bara som svar på de kommentarer som dök upp! Men många övningar kan man ju "översätta" till vad som skulle fungera för en själv. :) Bara man har poängen med den.


Migo: Du får jättegärna beskriva övningen igen om du orkar! Har tyvärr glömt bort den! :/


Allmänt riktat: Det är just tekniken i vänster hästen har svårt för, som huvudproblem, men sen kan såklart fler saker spela in som jag försöker ta med i beräkningen också!
Är egentligen inte ute efter någon "mirakellösning" (haha, även om det såklart skulle vara kul att hitta en sån! ;) ) utan mer lite inspiration för olika lägen man kan fatta ur för att få olika resultat så att säga, vare sig det blir galopp eller inte tror jag det är bra att prova lite olika, för att fortsätta försöka utan så höga krav- men inte fastna i samma. :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Nej man ska inte rida en häst som har ont, många gör det ändå de vet inte bättre, vill inte kolla upp. Travare är avlade för trav ja och de som gått på banan innan har även lärt sig att det är fel m galopp, man tränar den helt enkelt inte det alls, undviker galopp. och en sådan häst är svår att få i galopp till en början vid disciplinbyte. Man ser ju en del travare inom alla möjliga discipliner, bla AR. Och på sådana hästar som man ska lära om helt kan man inte bara svälja ett koncept helt utan måste ibland lirka fram det som hos andra raser inte är nödvändigt. Och det tar sin tid och ska få göra det oxå, går inte bara huxflux och så har man en fullfjädrad dressyrhäst.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Ja vet inte om det finns några mirakellösningar på ngt område i livet, de brukar mest bli senvägar tillslut.

Många hästar är ju starkare på en sida, precis som vi människor har vi ofta en svagare sida. Galoppfattningar och få dem bra, bryta av till trav efter några steg. Bara träna på själva fattningarna är nyttigt då, man behöver inte galoppera varav efter varv, utan en bra galoppfattning ngt steg och sen är det bra och så börjar man om igen.

Jag försöker att jobba med min egen kropp så att den ska bli så stark och mångsidig som möjligt, ju äldre man blir (nu låter jag ju lastgammal :p) ju mer måste man träna upp sig själv. En sned ryttare -> en sned häst. om ngt inte funkar så går jag alltid först till mig själv. inte skylla på hästen.
 
Senast ändrad:
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Travare är avlade för trav ja och de som gått på banan innan har även lärt sig att det är fel m galopp, man tränar den helt enkelt inte det alls, undviker galopp. och en sådan häst är svår att få i galopp till en början vid disciplinbyte. Man ser ju en del travare inom alla möjliga discipliner, bla AR. Och på sådana hästar som man ska lära om helt kan man inte bara svälja ett koncept helt utan måste ibland lirka fram det som hos andra raser inte är nödvändigt. Och det tar sin tid och ska få göra det oxå, går inte bara huxflux och så har man en fullfjädrad dressyrhäst.
Eftersom vi har för tillfället 17 travhästar, så vet jag hur de tränas. :)
Ja, de är svåra(re än andra) att få i galopp. Men inte svårare än att man med rätt övning, rätt hjälper och i rätt ögonblick kan få den i galopp. På de riktigt svåra (läs travsäkra) kanske man behöver ett hinder eller en uppförsbacke för att få till det. På de allra flesta inte.
Givetvis är den inte en fullfjädrad dressyrhäst på en gång och det är ju inte heller det vi har pratat om. Diskussionen gällde om jag inte minns fel hur man dels kan få en häst i en viss galopp, och dels utan att den jagar upp sig av övningen.
Visst kräver travare en hel del omskolning. Men (undantaget om man har valt ett väldigt olämpligt exemplar) det största problemet de flesta ridtravare har är inte den tidigare travträningen, utan SIS. Lysande undantag finns givetvis.:)

Övningen jag rekommenderade, rekommenderade jag pga av att det var galopp på en travare man frågade om råd om. Inte trots att det var en travare. Även om man givetvis kan fatta galopp på det här sättet på i princip alla hästar, så finns det många hästar där det inte finns någon anledning att göra på det här viset.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Ja jag brukar tänka på det, att försöka inverka jämnt själv såklart, och successivt jobba upp rakriktningen. Den är såpass bra att det egentligen inte borde vara något större problem att galoppera ok i vänster, men jag tror bara inte vi fått till det rörelsemönster- och nervkopplingsmässigt än.

Utifrån det via skriver (vilket jag ändå förstår eftersom jag inte alls haft såpass problem med någon travare tidigare av det kanske 4-5 jag ridit regelbundet även om de inte lärt sig galoppskänkel) skulle det vara rejält med skit i sadeln eller ett ej ridbart exemplar! ;)
Men eftersom högergaloppen börjar ta sig känns det som att det bara borde vara en tidsfråga innan vänster kommer också.
Så vi övar med ansatser (försök till fattningar utan krav på att det blir en riktig fattning eller rätt galopp) och då är det kul med lite olika lägen/övningar att prova ifrån som sagt för att så småningom lösa på knuten och hitta hur man (vi) ska använda kroppen i andra varvet också! :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Du har skrivit om dessa "galoppansatser" i flera år.:confused:

Om hästen aldrig får galoppera vidare så kommer den heller aldrig att bjuda på framåt o heller inte kan arbeta vidare på att förbättra själva galoppen.

en sak i taget- galopp oavsett hur det just då ser ut/ känns. klappa bara.

Du måste först ta fram rätt gångart för att kunna börja jobba med den- förbättra tekniken.

Kallbloden brukar väl galoppera bättre än varmbloden?
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

en sak i taget- galopp oavsett hur det just då ser ut/ känns. klappa bara.

Du måste först ta fram rätt gångart för att kunna börja jobba med den- förbättra tekniken.

Precis!
........................................
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

J
Utifrån det via skriver (vilket jag ändå förstår eftersom jag inte alls haft såpass problem med någon travare tidigare av det kanske 4-5 jag ridit regelbundet även om de inte lärt sig galoppskänkel) skulle det vara rejält med skit i sadeln eller ett ej ridbart exemplar! ;)
Det om SIS var mer ett svar på det karamelldrottningen skrev om att man ser många travare i många discipliner, och att de (Om jag fattade rätt hur h*n menade) de inte alltid går så strålande. Då menar jag att det oftare beror på SIS än hästen. SIS blir liksom mer uppenbart på travare än på andra. :D
I ditt fall tror jag bara att du krånglar till det för mycket. Bara sätt igång och galoppera. :D
 
Senast ändrad:
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Galoppfattningar och få dem bra, bryta av till trav efter några steg. Bara träna på själva fattningarna är nyttigt då, man behöver inte galoppera varav efter varv, utan en bra galoppfattning ngt steg och sen är det bra och så börjar man om igen.
Exakt. Dock måste det då faktiskt bli en fattning. ;)
Galoppera varv efter varv finns det sällan någon nytta med, tempoväxlingar och övergångar är grejen. :D
På en travhäst med taskig galopp är det inte bara kontraproduktivt (föder stress och en lång häst) att galoppera varv efter varv, utan ofta inte ens möjligt, hästen kommer antagligen snart att befinna sig i slängtrav istället Men det är väl ingen här som har föreslagit galopp i flera varv?
Fatta galopp, styr för att undvika rejs, sedan avbrott. Skritta på långa tyglar för att poängtera avslappning och få det hela odramatiskt.
Sedan gör man en ny fattning.:)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jamen självklart :D! Googlade upp det och fattade det som Skiten i sadeln. nu undrar jag vad vi ska kalla en som rider barbacka.. skiten på ryggen? SPR ;). Det ska jag börja använda mig av SPR :D
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

SPR låter bra! :D
De exemplar av ryttare som inte bara rider illa (Det rår man inte för) utan som även är elaka mot sina hästar brukar jag och en kompis kalla för Bölden I Sadeln, så det är också ett alternativ. (Om ryttaren i fråga har en sadel då alltså.)
:D
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Det låter säkert alltid som "min häst är så speciell!" men min häst har haft svårt för sig både tekniskt och framförallt i skallen. Sen om det är redan från 2-årsåldern från travet när den troligen fått stryk för att den galopperat, eller om det är från den oerfarne ponnyryttaren som hoppade 90cm-banor utan att lyckas lära in galopp som gjort spärren, eller om han bara "är så" alltså som får tas på lite speciellt vis om man ska komma någonvart, det vete tusan.
Att det kanske hade gått bättre för en annan ryttare, det tror jag säkert, någon som bättre redan från början förstår sig på hästen, är mer stabil i sig själv redan från början osv. Men då hade ju inte JAG lärt mig lika mycket av det! ;)

Jag har inga tvivel på att vänstergaloppen också kommer bli ok till slut, men det är bra med lite nya tankegångar just för att undvika mentala stopp eller stopp i utvecklingen! :)
Tankegångar som i olika bra övningar att lägga galopp i för att underlätta rätt galopp (alltså inte fattningar överhuvudtaget utan just rätt galopp, fast blir det för krävande lär det ju inte bli någon fattning heller :angel: egentligen gör det kanske inget eftersom pållen ändå kanske börjar komma åt rätt kopplingar i kroppen) eller kanske olika rörelser eller olika lägen.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Som sagt var, den övningen jag beskrev borde fungera för dig. Men var då inte rädd för att rida lätt, även om du upplever att du inte har optimal balans då. Kanske blir det lättare för dig i lättridningen om du hissar upp stiglädren ett eller ett par hål just medan du gör den här övningen.
En annan variant är att antingen fatta över ett hinder, eller byta över ett hinder. Titta, led och trampa åt det hållet du ska. Hindret kan vara jättelågt, bara precis så högt att det blir ett skutt. Hoppning är lösgörande också, himla bra med andra ord. :D
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Varför tror du att den har fått stryk för att den har galopperat? :confused:

Hästarna får inte stryk utan bromsas. -Du får inte galoppera med vagn!!!

Om man heller inte låter den galoppera uppsuttet är det samma sak.

man säger att galopp är tabu- år ut o år in o den kommer aldrig att vilja eller kunna lära sig.

Lte roligt är det dock när vissa travtränare ridgalopperar sina eller rent utav rider dressyr. De får då mer allsidig träning o kan då förbättra sig plus att de allra flesta hästarna tycker om att galoppera. Få travhästar håller sig till trav i större hagar.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Det är egentligen inte jag som tror det utan ägaren som hade honom på travet mellan den var 3-12 år som hade väldiga problem med att den fick nästan panik i starten och var väldigt svår att få stopp på (få kontakt med hade jag kanske själv uttryckt det) när den väl börjat galoppera. Om det var just i galoppen eller när den skyggat för något eller dylikt vet vi såklart inte, men det verkade som att den hade blivit väldigt skrämd, och kopplat detta negativa till galoppen. Även om det inte skulle vara just bestraffning av galopp som är ursprungsorsaken utan det mentala överlag så kvarstår faktum att den haft väldigt lätt att "stänga av" och då låsa sig mentalt och fysiskt, vid minsta lilla tanke på galopp.
Även om man kan ha tur också känns det som att mentala issues behöver få ta mer tid än bara rent tekniska.

Rent överlag i ridningen har man behövt försöka lägga press-ribban på en lagom (låg) nivå för att den inte ska stänga av och bli som en fiolsträng, och bara bli anti så att säga. Så det har såklart inte bara med galoppen att göra heller. Allt har fått ta tid.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 350
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 215
Senast: Emtherlia
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 112
Senast: VLMF
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 186
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp