Snacktråd för AR-frälsta!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

KL.
Det är en ganska liten klick människor som söker sig till dessa tränare (förhållandevis liten alltså). Jag fotfolkar flitigt och känner ofta igen personer jag stött på hos andra tränare (inte bara i vår del av landet).

Min dotters tränarkombination är PW - CEB + "portugiser" (PW tränar för en av dem btw). Är det någon här som tränat eller fotfolkat för någon av dem (eller Paul Belasik) i närheten av Göteborg? Eller i Skåne hos EO (PW)? PM i så fall.

Belasik var jag på väg på men ekonomin höll inte tyvärr, hade varit roligt!
Perry rider ju för Rodrigo Matos, kul prick ;)

antar att EO står för Ellen O? Väldigt itnressanta kurser hos henne :)

Bigglan: jepp, det var hösten 2009 med den hästen. Marianne hade även lektioner med CD ett tag.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Ja - jag menar Ellen O. Gillar henne jättemycket. Du ser - liten klick.

Till skillnad från PW är nog "kul prick" inte rätt beskrivning av RM :D (det var väl det du menade). Men han är bra. Var har du stött på honom?
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Bigglan: jepp, det var hösten 2009 med den hästen. Marianne hade även lektioner med CD ett tag.
[/QUOTE] Åh, då har jag sett dig. Synd att jag inte visste det:D Det var hos Marianne jag såg CD-träningarna. Är de inte hos henne längre? (min tränare har fött barn så hon har legat lite lågt med sina träningar ett tag. Nu när hon är igång igen har jag tänkt åka ut och titta när jag får tid.) Det är nyttigt att titta på också. Till helgen ska min tränare ha kursdag hemma hos sig och jag ska dit till fots. Hade tänkt ta med hästen, men det har varit så mycket senaste tiden. Jag känner mig rätt sliten och ska dessutom jobba till halv tolv kvällen innan. Insåg att det är bättre någon annan får ta ridtiden, som bättre orkar utnyttja den. Jag ska titta på istället. :)(och lyssna och ta bilder)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

***Knapplån***

Tänk på att inte diskutera namngivna tränare, eller för den del kursarrangörer, här. Ni som vill prata om gemensamma tränare och kursarrangörer osv kan göra detta via PM.

Jag har tagit bort ett par inlägg.

Immer
Moderator för Klassisk Ridkonst
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

*kl*

En fundering som ni kanske har tips på:
Om hästen har svårare att ta en ("bra") galoppfattning i vänster pga att tekniken i höfterna och styrkan i ytterbak inte är den bästa, vad hade ni valt för läge eller rörelse för att försöka underlätta för hästen i fattningen? Tacksam för tips! :)

Underlätta som i att det nog är hopplöst att försöka "tala om" för hästen vilken teknik den ska använda som rätt teknik, snarare kanske tillåta den använda lite halvtaskig teknik för att den ska orka, eller kanske lägga den i ett läge det blir mer naturligt... Om någon förstår hur jag menar. Underlätta för att ta rätt galopp utan att samtidigt ställa höga kvalitetskrav och hög styrka för att få till det. Fast utan att bara bränna på framåt såklart!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Ett sätt för att få rätt galopp: Rid på fyrkantspåret, trava och rid lätt. Vänd in på hörnlinjen (gärna i riktning mot utgången). Något steg innan du planerar att göra fattningen, byt till "fel" sittben. Du kan då fatta ur lättridning (!) med korrekt timing. Ha hästen lätt utåtställd och peta till med spö på ytterbak i en nedsittning. Var noga med att ha en mjuk innerhand och följsam innerskänkel, det är väldigt vanligt att ryttare börjar låsa innerskänkel om man har problem med fattningarna. Vill hästen sedan dra iväg, styr hellre än bromsa, tex vänd över ridbanan. Efter avbrottet, skritta på lång tygel tills hästen är avspänd, sedan ta tyglarna och börja om.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Låter som ett väldigt omständigt och väldigt "icke - AR" sätt att få till en galoppfattning må jag säga;)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Har du provat att fatta när du gör en hörnpassering? :) Men då gäller det att ni kan göra riktigt bra hörnpasseringar.
Unghästarna brukar tycka det är lätt att fatta galopp i/på väg ur hörnen.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Kommer du ihåg "galopprogrammet" som jag skrivit om här för ett par år sedan? Jag tycker det löser de flesta knutar vad gäller fattningar,
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Icke AR är det säkert. Om det är emot ARs principer att visa ryttaren timingen och underlätta för hästen. Men det tror jag inte.
Hur det kan vara omständigt att rida lätt och låta hästen trilla in i galopp på ett helt okomplicerat sätt förstår jag däremot inte. Det fina i kråksången är att ryttaren luras att ge hjälperna i rätt ögonblick, och det blir svårare att göra en massa av misstagen som oftast sker. Det är alltså framförallt en hjälp för ryttaren och därmed en hjälp för hästen. Jag har sett ett myckt stort antal ryttare som har haft problem med att få hästen i ena galoppen, som på detta sätt helt odramatiskt har kommit över den spärren. Ryttaren får till sin timing utan att göra för mycket, och hästen får en aning om vad den förväntas göra och den goda spiralen är ett faktum.:)

Jag har själv lärt en massa travare att galoppera på det här sättet också, fast utan lättridningsdelen. Jag ger hjälpen i rätt ögonblick ändå. Det är enkelt, helt odramatiskt och hjälper en häst som inte har alldeles lätt för galopp att göra rätt. De hittar snabbt balansen och tekniken.
 
Senast ändrad:
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Fick gör så en del på en kallblodstravare som hade oerhört svårt med galoppen, tillslut gick det ju bättre och bättre. då stod han på ett ställe med ridhus, så det var ju perfekt att göra så där, sen var han rädd för sig egen spegelbild när vi närmade oss hörnet :rofl: vilket gjorde att det tog några gånger. Ja han var lite rolig att rida :).
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Eftersom galopphjälpen ges med sätet har jag svårt att se hur lättridning underlättar.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Inga problem eftersom du befinner dig i sadeln i det ögonblicket som hjälpen ska ges.
Sedan är det ju inte meningen att man för tid och evighet gör på detta sätt. Eftersom Totola nu har uttryckt att hon har problem att få till galoppen i ena varvet, ligger det nära till hands att anta att hjälpgivningen inte är den ultimata, vilket ger en låsning hos både häst och ryttare. Då är det väl himla bra om man på ett enkelt (för både häst och rttare) sätt kan ta sig förbi problemet?
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

En ryttare med full kontroll på timing, kroppskontroll, hjälpgivning hade nog aldrig ställt frågan om hur man ska gå till väga, för att få en häst i galopp på ett lugnt sätt är verkligen inget som är svårt. Sedan kan galoppkvalitén lämna mycket att önska, men just att få rätt galopp och utan stress kräver bara timing och följsamhet. Då måste man hitta ett sätt att hjälpa ryttaren med det.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Inga problem eftersom du befinner dig i sadeln i det ögonblicket som hjälpen ska ges.
Sedan är det ju inte meningen att man för tid och evighet gör på detta sätt. Eftersom Totola nu har uttryckt att hon har problem att få till galoppen i ena varvet, ligger det nära till hands att anta att hjälpgivningen inte är den ultimata, vilket ger en låsning hos både häst och ryttare. Då är det väl himla bra om man på ett enkelt (för både häst och rttare) sätt kan ta sig förbi problemet?

Om jag inte minns helt fel så är Totola emot lättridning

Många har problem med balansen i lättridning och trillar framlänges och stör hästen, tror mest det handlar om det. Är man balanserad som ryttare är det skitsamma om man rider lätt, då blir lättridning och galoppfattning inget problem.

Många AR-ryttare är ju emot lättridning av just den orsaken att dom får höra att man sätter hästen ur balans och ja det gör man ju om man är obalanserad själv.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jag tkt det funka rätt bra, fick tipset av en tränare. Han hade väldigt lätt för att rusa upp i traven (gått på banan tidigare) men det var mer vid nedsittning så då var det ju väldigt bra att rida lätt in i det sista. sen gjorde vi lite olika galoppfattningar, från nedsittning i trav, från skritt. Men från lättridning på honom tkr jag funka nästan bäst till en början, sen gick det bra det andra oxå till slut.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Fast balansen sitter ju inte i att man rider lätt lr inte. På vissa hästar skulle jag tom inte rida annat än lätt i traven. har man dålig balans så får man träna upp den. Själv har jag alltid haft bra balans, men hade jag inte det skulle jag balanserat upp mig eller hur man nu säger.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

En ryttare med full kontroll på timing, kroppskontroll, hjälpgivning hade nog aldrig ställt frågan om hur man ska gå till väga, för att få en häst i galopp på ett lugnt sätt är verkligen inget som är svårt. Sedan kan galoppkvalitén lämna mycket att önska, men just att få rätt galopp och utan stress kräver bara timing och följsamhet. Då måste man hitta ett sätt att hjälpa ryttaren med det.


Fast här håller jag inte med helt. Det är inte alltid helt lätt med en häst som har väldigt svårt med galoppen, ta tex travare. De har lärt sig att det är fel att galoppera och nu ber helt plötsligt den där uppe om galopp. Så det går inte alltid på en kafferast. Hur lugn och konsekvent man än är och ger rätt signaler så kan hästen bli stressad lr ovillig, kanske har den ont nånstans. är ju betydligt lättare med gröna hästar då man bara ska lära in något som hästen redan kan, väldigt enkelt. Hästar som lärt sig att nejnej så ska man inte gör blir ofta stressade till en början innan man lär om. och det tar alltid längre tid då.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jo, jag hävdar att det är lätt. Givetvis mindre lätt på en häst som har svårt för sig, men det är ju sådana vi pratar om just nu. Har hästen väldigt svårt för sig kanske det bara blir ett galoppsprång innan den bryter av, men på sikt blir det fler. Är hästen extremt travsäker kan det bli svårt. (Å andra sidan tycker jag att en extremt travsäker häst kanske inte ska vara ridhäst överhuvudtaget, det finns så många travare att välja på så man kan ju välja de som ha lättast för sig, men det är ett annat ämne.)
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 350
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 215
Senast: Emtherlia
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 112
Senast: VLMF
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 186
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp