Snacktråd för AR-frälsta!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Ja, förhoppningsvis blir han bra snart, fast jag räknar med några veckor här framöver när han inte är ridbar!

Ja, jo.. Jag får väl komma upp en tur på lördagen, vet du när det börjar?

Några veckor för en hovböld:eek::confused: Jösses, vad är det för monsterbölder din häst har?
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

+ Totola

Nä, alltså, det var väl jag som var superlåg igår, för Skip såg inte särskilt kry ut alls, men idag är han redan mycket bättre och jag räknar med att han kommer göra sitt bästa för att bryta sig ur sin box inom någon dag här.. Jobbigt, men otroligt skönt!

Det kommer gå över betydligt fortare än vad jag kände igår, men det är ju så med våra vänner, mår de inte bra blir vi himla oroliga!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Om hästen inte står på boxvila brukar bölden gå över betydligt fortare - dessutom får de aldrig lika ont.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Ja han blir säkert bra om några dagar =D
Tror det börjar 9 som vanligt va? jag har ingen koll jag hakar bara på Stine när d e dax :D
Då ses vi på lördag då ;)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Det här låter intressant att kunna lite mer om till nästa hovböld.. :grin:

Hur menar du nu? Innebär det att man inte skär upp bölden eller att man skär upp den o sen släpper ut hästen? Förklara gärna lite mer så kanske jag lär mig nått som jag kan ha nytta av framöver! :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Det här låter intressant att kunna lite mer om till nästa hovböld.. :grin:

Hur menar du nu? Innebär det att man inte skär upp bölden eller att man skär upp den o sen släpper ut hästen? Förklara gärna lite mer så kanske jag lär mig nått som jag kan ha nytta av framöver! :)

Efter att hovbölden är uppskuren brukar vet/hovalagare rekommendera ett rejäst bandage med vet-flex eller annat utanpå (så att det inte blir blött) och sen ut i en hage, som är så torr som möjligt. Har faktiskt aldrig mött varken veterinär eller hovslagare som vill att man ska ha hästen på box efter att de öppnat en hovböld. Om din vet/hovslagare rekommenderat det finns det kanske en speciell anledning i din hästs fall?
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Precis som biggan säger. Det är positivt att hästen rör på sig i sin egen takt. När hästen rör sig får den upp blodcirkulationen i hoven och kroppens egna reningsverk ser till att resterna av bölden pumpas ut.

Står hästen still måste det ju vara svårt för det att hända. Vad hade vet för anledning till att rekommendera det?
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Nu är jag med på vad ni menar.

Anledningen att Skip har hamnat på box beror på vädret. Här regnar det, och regnar lite till och lite till. Trots att vi har hur många och stora hagar finns det ingen yta utomhus som är tillräckligt torr (eller inte dygnsur) för att banadaget ska hålla för den vätan. Det är därför han står på box. Annars skulle varken min hovslagare eller vet som har varit kontaktad säga box.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

kl.

hur många AR instruktörer har ni ridit för sammanlagt? själv har jag bara ridit för 2 st än så länge.

vore lite kul att se hur många ni ridit för :).
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Med reservation för att jag glömt någon eller några, finns ju många man bara tränat för vid något eller ett par enstaka tillfällen. Tror det är 8st olika totalt varav 5 riddare. Med tre olika hästar (fast de flesta med nuvarande hästen).

Det är jätteroligt att se hur olika tränare lägger upp träningen och hur de resonerar, jag tycker att alla varit väldigt olika även om det också finns gemensamma nämnare bland alla. :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Skönt att han redan verkar börja bli bättre! :) Hoppas ni får lite blåsväder så det torkar upp! ;)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Anledningen att Skip har hamnat på box beror på vädret. Här regnar det, och regnar lite till och lite till. Trots att vi har hur många och stora hagar finns det ingen yta utomhus som är tillräckligt torr (eller inte dygnsur) för att banadaget ska hålla för den vätan.

Fast jag plastar in bandaget- det kanske inte håller full dag och i stor hage men tillräckligt länge för 6-8 timmar, en eller två plastkassar, hov träs i, underst: bomullsmatta (skyddar plasten) under o sedan sådan där stenhård tejp (jag har även haft bredare plasttejp-funkar också), iom att man tar in och tar av utebandagget så får hoven lufta tillräckligt.

Godkänt av klinikvet o klinikarbetande hovslagare:D.Funkar jättebra, men blir såklart lite mer pyssel än bara stå inne.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Hej! Här har ni en som är helt nybörjare inom detta :-) jag och min sambo kommer åka dit i helgen som åskådare, nått att tänka på?
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Lyx med en häst som kan ha sådant bandage på sig i hagen. Jag la ett likadant och min har demolerat det under natten
genom att bita och slita av det från foten. Hur lyckas hästar ibland. :p
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Vad kul!

Ta med varma kläder, även om det känns varmt ute blir det kallt o sitta still hela dagarna!
Anteckningsblock kan vara bra o ha.. Men annars kom som ni är!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

hmm, det låter ju jättesmart! Men jag är orolig för att det skulle gå sönder, mycket berg o annat som kan göra sönder plastpåsar lätt här i våra hagar.. Det får väl helt enkelt ta den tid det tar, det viktiga är ju ATT han blir bra, inte NÄR.. :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

kl.

hur många AR instruktörer har ni ridit för sammanlagt? själv har jag bara ridit för 2 st än så länge.

vore lite kul att se hur många ni ridit för :).


Åh, nu måste jag tänka.. Jag har väl ridit för 6 olika tränare med min häst, vissa har blivit en kurs (2 av dem) och de andra fyra har jag varit "elev" till. Alltså, jag har tränat regelbundet för dem. En när jag bodde i norrland, och en som är min första som jag har hållt fast vid i alla år (typ 6). Sen har jag en som jag började träna för i vintras och har ridit för nästan varje månad. Sista har jag tränat för i typ 3 år, men inte lika ofta.

De tre senast nämnda kommer jag att fortsätta träna för nu. De har lite olika syn men har inget emot det sätt jag rider på när jag kommer (influerat av den tränaren som jag red senast för).. ;)

Sen har jag tränat för en till men det var inte AR, utan CR och det var bara en gång.. :p
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Va kul!
Som Suberdoo säger e det bra med varma kläder och lite pengar att köpa fika för e bra med ;) Ses där =D
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Två riddare har jag tränat för, sen en väpnare och en utländsk. . Idag red jag en lc:2 programridning för dressyrdomare på skoj. Vi ska nog träna mer på hörnpasseringar och ätt rida raka linjer utan ätt vingla runt. Vi gjorde det hellre än bra ;)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jag har bara ridit för två riddare. De lär väl inte ut renlärigt AR heller. Men de var aktiva riddare ett par år i början då jag började rida för dem iaf.

I övrigt har jag bara ridit för bokstavstränare och en portugis som lär ut dressyr och WE.

KL

Ponnyn och jag har busat i skogen barbacka idag. Han blev skraj för något och slängde sig så matten sträckte sig/eller ngt i ljumsken. Jag brukar i vanliga fall klara hans kast utan problem. Men nu är jag lite otränad. Imorgon är jag ridledig. Så då borde jag bli bra.
Jag har kommit på att det ju finns en liten inslussningsfålla vid hagen Tino går i. Så nu rider jag ner Zebbi och släpper honom där medans jag hämtar Tino alt visiterar honom. Spar jag tid och fot på. Mkt bra!
I övrigt skötte sig ponnyn ganska bra. Han är mer reglerbar nu, orkar bära sig bättre och är då inte lika hetsig/stressad.
Tino har fått ridas ut i bushen nu och har skött sig alldeles utmärkt. I hagen skötte han sig däremot sådär. Han bossade alldeles för mycket på fel sätt med sina kvinnor. Nu har han bitmärken lite här och var och en betydligt mer ödmjuk uppsyn. Men han vekar ha det himla bra!

Imorgon ska Zeb få gå lektion för min ena tränare med en av mina elever på ryggen. Så nu hoppas jag att han sköter sig! Men den tränaren har ju sett honom i snitt några ggr/v i 10 år. Så hon kan nog hjälpa ryttaren om Zebbi stressar till.

I förrgår red jag halvblodskvinnan för första gången på länge. Det blåste så ridhusväggarna skallrade och vi var nästan rädda att taket skulle rasa in. Då är man tacksam för trygga, äldre hästar! Hon kändes lite stelare igen. Men kom loss bra och fick runt 1½ dm längre och luftigare steg då vi rundade av.
Hon hade hoppat mycket bättre idag redan från start. Hon brukar kräva mer uppvärmning för att komma igång. Det var kul att höra!

Och så är jag så glad över att en kompis häst som jag rider ibland och haft lektion för blivit frisk! Han kom hem friskförklarad från återbesök idag. Det är en superfin häst på alla sätt. Rör sig jättetrevligt(9: or rakt igenom om jag minns rätt), otroligt bussig och väldigt vacker.. Men de har haft sån otur. Han fick benet avslaget i hagen, anaplasma som ledde till diverse problem i benen då han stod, drattat omkull i hagen eller slagit på sig x antal ggr. Men nu är han äntligen frisk! Så kul för jätterara ägare och fantastisk häst! Iom att det varit så mycket och så länge med honom som är så himla stor och tung med så har alla varit väldigt oroliga. Fina killen!:love:

Nu dusch, mat och sömn innan träningar imorgon. "Mitt" lille hjärtegull PREn som jag red och hans underbara matte kommer och rider. De har flyttat till egen gård. Och jag saknar dem så efter 10 år ihop. Så kul att ses!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 356
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 218
Senast: Emtherlia
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 112
Senast: VLMF
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 186
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp