Snacktråd för AR-frälsta!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Kul med en till häst att rida! :) Hon ser trevlig ut! Kul att rida en (gissar jag?) lite annorlunda häst?

Ja, mycket olik min. Det ska bli roligt att komma igång med henne. Finns mycket att göra där. Hon är hopptävlad flitigt i några år och jag trodde de även tävlat dressyr i ungefär samma utsträckning men så var det inte alls. De har startat i några L:C och några enstaka L:B bara. Det saknas mycket grundjobb så jag får att göra. :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Ja, de behandlare jag gick till jobbar båda med elit-idrottare. Min vanliga jobbar med basket landslagen bla. De säger att jag hade fysik som en elitidrottare. Nu är jag som en slööö Svensson. :P
Nej då, det börjar komma tillbaks lite. Men en kvinna i stallet, som har svart bälte i Karate och är ooootroooligt fit, skrattar åt mig nu. Just för att hon och jag har träningen som intresse och brukar vara rätt fit båda två. Jag är inte riktigt som henne nu, alls, någonstans på någotsätt...:p

Idag gjorde jag dock ngt som jag är grymt stolt över.. Hur patetiskt det än är.. Jag hoppade upp på hästen genom att svinga benet över ryggen på honom och landa sittande. Har aldrig vågat testa förr. Men efter 3 försök avbrutna av skrattattacker då jag hängde runt hästens hals med benet över ryggen så satt jag. Heja mig! Messade min tränare direkt. Han försökte verka impad, för att inte nedvärdera min "stoooora" grej jag klarat av. Haha.. han är snäll..

Tino blev idag Polo-ponny. Han släpptes ihop med dem på lösfriften. Väldigt odramatiskt. Tino ser ut som ett jättemonster bredvid dem. Han kommer få det underbart!

Jättefin den häst du fått hem. Den får du nog rida helt annorlunda på. Jättenyttigt och roligt! Hoppas ni trivs ihop!

IronWill:
Kul att stellisen börjar komma fram genom kroppen! Hurra!! Bra ridet!

Totola sitsen är ju så viktig. Så grattis till att det blivit bättre! Jobba på! :D

Suberdoo:

Så himla söt din häst! Och härlig färg!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Ja, de behandlare jag gick till jobbar båda med elit-idrottare. Min vanliga jobbar med basket landslagen bla. De säger att jag hade fysik som en elitidrottare. Nu är jag som en slööö Svensson. :P
Nej då, det börjar komma tillbaks lite. Men en kvinna i stallet, som har svart bälte i Karate och är ooootroooligt fit, skrattar åt mig nu. Just för att hon och jag har träningen som intresse och brukar vara rätt fit båda två. Jag är inte riktigt som henne nu, alls, någonstans på någotsätt...:p
Eftersom du är vältränad i vanliga fall har du ju väldigt bra grundfysik i kroppen, så du kommer garanterat tillbaka rätt snabbt.
Idag gjorde jag dock ngt som jag är grymt stolt över.. Hur patetiskt det än är.. Jag hoppade upp på hästen genom att svinga benet över ryggen på honom och landa sittande. Har aldrig vågat testa förr. Men efter 3 försök avbrutna av skrattattacker då jag hängde runt hästens hals med benet över ryggen så satt jag. Heja mig!
Impad!! Det skulle jag aldrig klara. Möjligtvis för 20 år sen kanske, men inte idag. Inte illa!!
Jättefin den häst du fått hem. Den får du nog rida helt annorlunda på. Jättenyttigt och roligt! Hoppas ni trivs ihop!
Ja det är annorlunda ridning på henne. Hon är mycket olik min på alla vis. Det känns riktigt roligt.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Håller tummarna att han blir bra snabbt så ni kommer iväg på träningen! :) Är det den för B? *nyfiken*
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jag red träning för CEB.

Jobbade med tempoväxlingar i skolorna, påbörjade Carrè övningen för att stärka bakdelen mer.
Samlade skritten maximalt efter vår förmåga & direkt upp i trav några steg, sen ned igen i samlad skritt, mindre samlad, samlad igen sen direkt upp i trav osv.

Galoppen glömde vi nog hemma, Nattis gjorde några galoppfattningar, men han travartravade hellre. :p

Så vi lade den åt sidan denna träningen.

Ser fram emot nästa träning den 15 okt :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Låter nästan som "vår" förr-förra träning! :p Rent generellt alltså bland ekipagen, inte specifikt för mig. Kul sammanträffande med tanke på att det inte var för samma tränare! :)

Ungefär den övningen fast något som tränaren kallar för "trappan" med övergångar mellan vanlig skritt - samlad skritt - trav- galopp (eller galoppansats) - trav- samlad skritt - vanlig skritt osv. bara 4 steg i taget, det är en kanonövning för mig och min pålle! :) Sen blir det mer "försök till galoppansats" än galopp, eller inget alls utan bara skritten och traven, och vissa blandar in tramptänk emellan osv, går att variera mycket utifrån ekipaget med andra ord. Plockar fram mycket bjudning och energi i pållen så det brukar vara kanon som förberedelse för galoppjobbet för oss, och för att bli mer "stabila" i samlingen eftersom pålle får lära sig att snabbt hitta tonus och teknik för att hinna med i växlingarna. :)

Skönt med tränare som anpassar träningen efter dagsformen!


*kl*

Jag fick ju i hemläxa senast att försöka vänja pållen vid spöet för att kunna peppa upp energin vid behov. Nu har jag knappt hunnit rida sen dess pga att han skulle få vila ett par dagar efter träningen och sen blev det riktigt skitväder. Så första passet efteråt tänkte jag inte börja projekta med att vänja vid spö. hellre få ha något glassigt pass där man kan njuta av vad man fått till på träningen! ;)
Men det gav så bra effekt när tränaren gick bakom med långpisk (utan att röra hästen, räckte med att det fanns där en bit bort) för att peppa igång energin till galoppfattningarna. Så jag provade för skojs skull att peta med handen där jag kom åt, dvs med högerhanden en liten bit bakom sadeln när jag bad om galopp.
Det funkade kanon faktiskt! :D Efter bara 1-2 gånger räckte det med att jag tänkte tanken att peta med handen för att han skulle göra en galoppansats! Att han tog min positionsändring som galoppsignal. Tänk vad lite som krävs när man väl hittar knepen! ;) Hoppas det håller i sig för då kommer det gå mycket mycket snabbare i utvecklingen med galoppen än hittills känns det som!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Det är skönt.
Vi hade inte ridit för denna tränaren på nästan 3 år, så första passet gick ut på att kolla av vår nivå. Vad som behövdes förbättras osv.
Andra passet kom vi till riktigt arbete.
Då växlade vi även slutor på medellinjen & började nosa på dom diagonala igen, men där fungerade det inte, därav vi började med carrèn istället.
I helgen rider jag för väpnaren, ska bli kul :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Idag red Zebbis och jag lite inne för första gången på länge. Vi har hållit oss ute i skogen eller på någon utebana hela sommaren. Han får fortf ta det lite piano sen sjukan. Men han börjar komma igen lite iaf. Och jag märkte när han busade till det att han orkar betydligt mer än jag vågat tro. Så lite ska jag nog snäppa upp kraven. Vi red först lite rumpan ut och bogen in på volt. Sen samma tänk i serpentiner. Och sen lite övergångar skänkelvikning/diagonal sluta och saxar i diagonal sluta och skänkelvikning. Först allt i skritt och sen i trav. Därefter även lite piruetter i trav och lite sluta-sluta övergångar på medellinjen i trav. Vi tog lite, lite galopp. Det gick att börja tänka lite tagen bakdel i mindre volter. Och så red vi lite carré med vändningar med tagen bakdel i galoppen med.
Skritta på lång tygel var inget som fungerade idag. Då var det snudd på sken. Så vi fick stå still och vila för att han skulle tagga ner lite mellan varven.

En kvinna sa att han såg väldigt mjuk ut. Det gjorde mig glad. Han har ju inte gått så mycket. Så han skulle ju kunnat stelna till betydligt mer. Nu är han mest bara svag och kan av det bli lite stummare/mindre följsam att rida stundtals pga det. Men det försvinner då han orkar jobba bättre. Jätteglad att han inte är rent stel.

Tino mår bra nere på lösdriften. Han har fått en kärlekskrank latino-dam på halsen. En av polo-kvinnorna älskar honom och följer honom var han än går. Men han ser inte särskilt missnöjd ut över det. Han var så stolt över sin lilla grupp polo-kvinnor som han vaktade.

Tino och en Argentinsk dam:
TinoPoloKvinnaFux.jpg


Tino och nya kärleken:
TinomKvinna.jpg


Några av kvinnorna och Tino:
PoloFlockTino.jpg


Fyra små hästar skulle gå en dag..:
Fyrasmhstar-1.jpg


Tittar ut över "sina" ägor:
GloTinoHel.jpg
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Kl
Idag har jag ridit halvblodet igen och nu börjar vi hitta varandra bättre. Det finns så mycket potential i henne och det är frustrerande att inte komma åt det än. Det saknas mycket grunder så vi jobbar på det. Tror det kommer att hända mycket när grunderna finns där. Hon är roligt att arbeta med för hon är väldigt samarbetsvillig. Hon vill göra rätt hela tiden. Ett bra huvud och en väldigt fin mun är bra egenskaper.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Hästen ser väldigt omusklad ut.
Jag skulle se till det i första hand- bra foder o muskelträning o kondition- ej dressyr under nedsittning.

Sätt nu inte in stång....
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Hästen ser väldigt omusklad ut.
Jag skulle se till det i första hand- bra foder o muskelträning o kondition- ej dressyr under nedsittning.

Sätt nu inte in stång....

Japp. Hästen ÄR väldigt omusklad. Hon har varit i kondition och tävlats till i våras, men troligen, när fodervärden sagt upp avtalet så har hon bara rört lite på henne. Inte alls hållit igång och ridit ordentligt och dessutom inte givit henne tillräckligt med foder. Det är enbart grundläggande arbete som gäller nu och hon får ordentligt med foder. Hon måste få mera muskler och bättre hull. Hästen rids f.ö på ett tredelat tränsbett.
 
Senast ändrad:
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jag kanske kommer på lördagen.. Just nu är jag inte så himla pepp. Skip står med hovböld, och i och med att han inte mår bra så känner jag mig inte så pigg o glad heller. :(

Tur i oturen är ju att vi inte har någon ridplats iaf!

Vi får se, men antagligen dyker jag väl upp. Det gäller ju bara att ta sig i kragen...
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Vad tråkigt att söta Skippen är dålig! Hur länge har det varit med hovbölden nu?

Igår kväll hittade jag en av gårdens bästa Polohästar med trasigt bakben(sår) ute på lösdriften. Hon fick åka in till Strömsholm på inrådan av vet i tel. Jag har inte mött gårdsägarna idag. Så jag vet inte hur det gått. Men jag håller tummarna för lilla gumman! Hon är så himla rar, försynt och liten sak. Tyvärr såg det rätt äckligt ut. Tydligen är hon en sån som råkar ut för allt, den lilla stackaren.

Tino verkar stortrivas. Han har fått vara där för att de ska kunna flocka till sig. Men nu verkar det lugnat sig. Och inga nya ska släppas in på ett tag. Så nu får han nog komma in och träna snart igen.

Idag red jag i sadel för första gången med Zeb. Tyvärr känner jag av något äckligt i vristen. Det känns faktiskt inte ok. Det är en äcklig smärta som inte känns "sund"/övergående. Jag hoppas jag inbillar mig och allt läker som det ska. Men sadeln hängs in igen. Iaf så blir det inga stigläder på ett tag.
Jag tycker han känns starkare och starkare. Och ganska så bra rörlig för sin ålder.
De hade kurs i Polo-baren som ligger med fönster in i det ridhuset vi var i idag. Min stallchef har aldrig sett Zeb gå med mig. Trots att vi delat stall i 2 år och att hon sett mig rida en radda andra hästar. Hon hade blivit väldigt positivt överraskad över hur han rörde sig och hur han uppförde sig under ryttare. Hon tyckte det såg jättetrevligt ut och hade tom kollat mer på oss än tagit in kursen. Det var jätteroligt att höra! Just iom att det är gamle Zebbe och att han är så gammal och inte gjort mkt i sommar.
Han skötte sig riktigt bra stundtals. Men är lite för stressig ibland och blir ibland lite okänslig av det och av att han är lite svagare än vanligt. Men framför allt är det stressandet. Det brukar bli bättre då han dressyrats mer.

Åh vad jag älskar mina fina hästar!:love: Men det är så konstigt att inte kunna pussa Tino hej då när man går från stallet. Tröstar mig med att han har det underbart!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

ja, det känns inte roligt alls! Den har kommit smygande de senaste 14 dagarna, sen hovslagaren var ute senast. Han råkade verka Skip lite för hårt på den bakhoven så det var liksom lite svårt att veta att det var en hovböld då första veckan. Han kunde ju lika gärna varit öm (vilket både jag och hovis trodde). Sen har jag kollat honom varje dag och har verkat bli bättre och bättre, men jag tänkte att jag skulle låta honom vila lite extra, han har ju jobbat ganska hårt det senaste.
Men hovbölder är ju bra på det sättet att de går ju liksom över, men det är ju inte roligt under tiden. :(

Härligt att det går såpass bra med din lille Zeb! Alltid skönt när de gamla hästarna orkar hålla i!

däremot är det ju inte kul med din fotled, jag hoppas verkligen att den blir såpass bra att du kan rida med stigbyglar snart igen!


Sen kan jag ju passa på att berätta att jag red min lille grå på ridbanan för första gången på ett år (eller för första gången efter prövotiden gick ut)... Och ja, vad ska jag säga. Han ÄR gammal ridskoleponny! Det kommer krävas mycket tid och tålamod innan han ändrar attiyd, och jag är väl inte säker på att jag har den orken med honom. Så jag tror han får fortsätta som skogsmulleponny, nh-ponny och blivande körponny. Det passar nog både honom och mig bäst! :idea:
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

KL
Red halvblodet för tränare igår. Det gick riktigt bra. Hon är så bra på att se de där små detaljerna som kan förändra väldigt mycket. Hästen känns mycket lugnare och mera harmonisk. Det syns inte på henne att hon är stressad, men det känns. Nu var hon mycket mer avspänd, tom så att hon kände och reagerade på mitt säte. Hon verkar varit riden mest för hand och skänkel tidigare och de har missat sätet. Hon är så villig att arbeta och göra rätt. När hon inte förstår ger hon förslag på förslag och när hon svarar rätt lär hon sig väldigt snabbt. Väldigt rolig häst att jobba med. Nu har vi några fler övningar att träna på.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Va tråkigt att höra!
Men en hovböld går ju över relativt fort så jag tycker du borde komma upp på lördagen! va ju längesen man såg dig nu! :laugh:
Jag hoppas mina två blir bra snart också innan jag avlider av ridabstinens! ;)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Ja, förhoppningsvis blir han bra snart, fast jag räknar med några veckor här framöver när han inte är ridbar!

Ja, jo.. Jag får väl komma upp en tur på lördagen, vet du när det börjar?
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Tråkigt med hovböld! :/ Men då borde det väl vara över snart tycker man? Var ju ett tag sen han blev öm?


tuaphua: Vackra bilder! Han är en riktig sötnos Tino! :d
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 356
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 218
Senast: Emtherlia
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 112
Senast: VLMF
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 186
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp