Sv: Snacktråd för AR-frälsta!
Låter nästan som "vår" förr-förra träning!
Rent generellt alltså bland ekipagen, inte specifikt för mig. Kul sammanträffande med tanke på att det inte var för samma tränare!
Ungefär den övningen fast något som tränaren kallar för "trappan" med övergångar mellan vanlig skritt - samlad skritt - trav- galopp (eller galoppansats) - trav- samlad skritt - vanlig skritt osv. bara 4 steg i taget, det är en kanonövning för mig och min pålle!
Sen blir det mer "försök till galoppansats" än galopp, eller inget alls utan bara skritten och traven, och vissa blandar in tramptänk emellan osv, går att variera mycket utifrån ekipaget med andra ord. Plockar fram mycket bjudning och energi i pållen så det brukar vara kanon som förberedelse för galoppjobbet för oss, och för att bli mer "stabila" i samlingen eftersom pålle får lära sig att snabbt hitta tonus och teknik för att hinna med i växlingarna.
Skönt med tränare som anpassar träningen efter dagsformen!
*kl*
Jag fick ju i hemläxa senast att försöka vänja pållen vid spöet för att kunna peppa upp energin vid behov. Nu har jag knappt hunnit rida sen dess pga att han skulle få vila ett par dagar efter träningen och sen blev det riktigt skitväder. Så första passet efteråt tänkte jag inte börja projekta med att vänja vid spö. hellre få ha något glassigt pass där man kan njuta av vad man fått till på träningen!
Men det gav så bra effekt när tränaren gick bakom med långpisk (utan att röra hästen, räckte med att det fanns där en bit bort) för att peppa igång energin till galoppfattningarna. Så jag provade för skojs skull att peta med handen där jag kom åt, dvs med högerhanden en liten bit bakom sadeln när jag bad om galopp.
Det funkade kanon faktiskt!
Efter bara 1-2 gånger räckte det med att jag tänkte tanken att peta med handen för att han skulle göra en galoppansats! Att han tog min positionsändring som galoppsignal. Tänk vad lite som krävs när man väl hittar knepen!
Hoppas det håller i sig för då kommer det gå mycket mycket snabbare i utvecklingen med galoppen än hittills känns det som!