Snacktråd för AR-frälsta!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

*kl*
Jag är precis hemkommen från en arbetsvecka på Ekeskogs gård. Avslutade min vistelse på ridakademien med en ridlektion på en av skolhästarna och har nu ridit min första riktiga piaff och passage:love::love::love:

Nu jädrar ska fetlurven och jag sätta igång och höja kraven!

/Migo
som fortfarande är lite hög nästan tio timmar efter avslutat pass;)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Kul med nya inspiration och motivation! :laugh:

Lite kl

Själv har jag vart på kurs för en annan riddare än den jag rider för, spännande =)
OCH mina djur verkar vara på bättringsvägen Jippie!:banana:
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Låter helt underbart! :d Kul att få rida välskolade hästar!

Zahlo: Hur kändes det då, var det annorlunda ridning eller kändes det "som hemma" ändå med andra riddaren? :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Lite både och faktiskt, man hittar ju alltid bra saker att inspireras utav men jag föredrar helt klart min gamla tränare hihi
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Och jag har ridit för Julio Borba igår och idag - bara positiva upplevelser :laugh: Det tar nog några dagar innan jag kommer ner på jorden igen.
Besten var helt formidabel! Vi jobbade bara i skritt, och lite i trav, eftersom jag har en låsning i ryggen och inte hann gå till kiropraktorn innan kursen. Men vi fick till fantastiskt bra skolor med helt avspänd häst, och i slutet av passen riktigt bra tramp som var snudd på piaff. Hon var helt med mig, från första minuten av passet till den sista, och lyssnade varenda sekund. Härligt!

Och att se alla leendena från Julio, arrangören och de andra ryttarna när hon gjorde något bra, det värmde verkligen. Hon har fått massor av beröm de här dagarna, och det fanns inte en människa som kunde se att hon är 19 år gammal (en av de andra ryttarna trodde att hon var 6-7 år).

I morse, när jag tog in henne från betet, gick jag igenom hela henne för att se hur gårdagens träning påverkat. Hon var mjuk som gelé över hela kroppen, inte en enda stel muskel här inte.

Som sagt, det tar nog några dagar innan jag är nere på marken igen :D
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

*gillaknapp* :laugh:


Jag tänkte börja fundera på att tränstämja min 15 månaders hingst då han ska köras in till våren.
Har ridit in ett par hästar för några år sedan, men då har dom redan varit sadel & tränstämjda därav jag är lite oerfaren på just den biten. :crazy:

Vilket bett ska man välja som "första" bett? Jag funderar på ett fullcheek med parerstänger tills han är stabil & förstår tygeltagen.
Eller ska jag välja ett sweet iron el siliconbett av något slag för att han ska gilla det?
Träns, ett vanligt med en vanlig nosgrimma dvs inga extra snokremmar, tyglar med snabbknäppen när det är dax?

Min valack älskar sitt sweet iron tredelade el portugisiska unhäststången, ena stoet har ett goldmedal 3 delat & andra stoet ett delat applemouth.

Vad tycker ni?
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jag kör ju in ett antal hästar varje år. Jag brukar ha ett oledat tränsbett på nästan alla. De som av någon anledning inte verkar gilla det får ett ledat eller tredelat tränsbett istället. Helst med fasta ringar eftersom det ligger rakare i hästens mun då.
Jag brukar ha remontgrimma på dem i början, dels för att allt blir lite stabilare då. Sedan brukar jag (efter att ha tömkört en eller ett par gånger i sidepull) knäppa tömmen i både bett och nosgrimmans ring de första gångerna, allt för att inte riskera att göra illa hästens mun om den tex kastar med huvudet, något som mycket väl kan hända de första gångerna de tömkörs.

Sweet Iron och liknande har jag aldrig sett något behov av, de brukar gilla bettet ändå. :-)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Sidepull & kapsoner har jag, tänkte börja där först.

Han ska lämnas iväg på inkörning & inridning (traditionell unghästberidare med samma tänk som mig), men tänkte gjort själva inlongeringen, tömkörningsbiten & tränsvänjningen själv hemma för att spara in lite pengar & korta tiden hos inköraren. Plus jag då vet hur han blivit invand.
(Själva tömkörning & inlongering har jag koll på.)

Jag kan inte själv rida in pga stora problem med handlederna pga atrit & tanken är att han ska vara iväg tills allt är befäst dvs minst dubbel tid mot traditionell inridningstid.

Rakt tränsbett hade jag inte en tanke på. Men ett med fasta D ringar inkl remontnosgrimma låter vettigt.
Ska införskaffa det, bara klura ut vilken storlek på bett han behöver.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Ge hästen mat i krubban med bettet på.

Rakt bett är inte anatomiskt o ger nästan bara tungtryck o hästen har lättare att förstå svängande hjälper med delat.
Det finns tvådelade anatomiska bett o fasta ringar eller annat som håller bettet på plats.

Rakt bett är nästan bara bra för hästar som har skadade laner/ mungipor- för tungan är inte lika sårbar, men trycket är för stort om man måste ha det på.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Vad kul att det gick bra! :)

Kallisarna är så roliga när det gäller åldern tycker jag. De kan vara skraltiga som tre-åringar men likagärna tokfina och mjuk i kroppen över 20 om man haft "tur" och bra förutsättningar. :) Tycker min bara blir finare och finare också även om man märker litegrann att det krävs mindre för att börja knäppa i en led t ex och stickelhåren blir fler och fler. ;)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jag gissar att Spirit med rakt bett menar det som jag skrev, dvs ett oledat bett. De jag använder mig av är sk mullenmouth. Som jag ser det är det ofta en fördel att använda oledade bett i körsammanhang, eftersom de hjälper man ger via tömmarna är annorlunda än vad man kan göra vid ridning. (Och nu menar jag vid körning och tömkörning rakt fram, inte arbete på töm med olika tömsättningar, där kan man få lite andra förutsättningar, men nu handlade det som jag har förstått det om inkörning.)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jag gissar att Spirit med rakt bett menar det som jag skrev, dvs ett oledat bett. De jag använder mig av är sk mullenmouth. Som jag ser det är det ofta en fördel att använda oledade bett i körsammanhang, eftersom de hjälper man ger via tömmarna är annorlunda än vad man kan göra vid ridning. (Och nu menar jag vid körning och tömkörning rakt fram, inte arbete på töm med olika tömsättningar, där kan man få lite andra förutsättningar, men nu handlade det som jag har förstått det om inkörning.)

Helt rätt.
Jag har inte tänkt att jobba med olika tömsättningar på en 1½ åring eller jobba honom på böjda spår. Han ska bara förberedas för inkörning till våren.

Tanken är att han främst ska bli tränstämjd dvs vänja sig vid att ha bett i munnen i höst & börja nosa på tömkörning & löshoppning.

Jag eftersträvar ett så milt bett som möjligt som passar både honom & mig, jag vill ha en extremt munkänslig häst för att slippa inflammationer i lederna. Jag kan inte ha en häst i handen.

Får se om jag kommer utbilda upp honom på kapson & stång eller fortsätta hålla honom på tränsbett. Nu har jag en helt oförstörd mun att själv skola efter mina händer. :love:
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jag har börjat sätta igång mina mer igen. Och det går bra.
Zebi har tappat mycket tyvärr. Det går fort i den åldern. Vi får se om det går att få tillbaks eller inte. Han var iaf himla glad över att få flytta in igen. Bete var inte hans melodi. Han tyckte det var mycket onaturligt och hemskt att sova ute. Så han tog tillflykten till lösdriftshuset varje natt. Med lilla Tino på släp. Och vissa dagar även andra följeslagare. Nu är han lyckligt åter bakom galler i sin låda.

Tino har vuxit massor och är stooor pojke nu. Även fet pojke. :P Han verkar ha mognat en del mentalt med. Flocklivet har varit bra för honom. Jag har nu bestämt att han får hänga med när Polo-hästarna ska ut på lösdriften snart. Så får han gå med dem där. Då slipper jag få ångest om jag inte aktiverar honom ordentligt dagligen. Som det är nu vill jag inte låta honom stå iom att han är så ung och vi har så trista hagar. Han har ju dessutom bara gått med gamle Zeb och PREn som är 20 år och mest bara tycker att Tino är en slyngel.
Om Tino går i flocken på lösdriften i jättehage så kan han gå lite mer sparsamt utan att bli understimulerad. Och jag kan fokusera på att vila min fot lite oftare iaf.
Tino har blivit snudd på sjukligt fäst vid Zeb. Han har slagits för Zeb på betet och i hagen nu då de gått med två andra en period på annat bete. När de togs in stod han i två tim, strykt mot väggen och med lyft huvud för att se in och glodde in i Zebs box innan han gjorde släppte det fokuset ens lite. Han skriker efter Zeb och surar upp sig mot andra som ens tittar på Zeb då de passerar på gången. Det känns lite onormalt. Så det är nog lite bra att han får gå ut med poloponnierna.

På sön har vi Polo-turneringens avslutning hos oss. Det kommer massa pololag från olika länder. Och ska vara festligheter och så efter eventet. Det ska bli roligt! Det är trist att Polo-säsongen snart är slut. Det är lite roligt när det pågår. Jag är lite orolig att jag ska lyckas klämma mig ner i kläderna vi ska ha. Sist fick vi sponströjor av ett klädföretag. Det var provkollektionen som modellerna har i de storlekarna. Då sprang jag ju milen flera ggr/v och red en massa hästar per dag. Nu har jag knappt ridit på länge och inte sprungit alls. Uh-oh! Vore ju lite pinsamt om jag måste ha något annat.:p

"Det är min gubbponni!":
JagSaJu.jpg


"Passa dig sa jag!":
Fy.jpg


"Spring Zeb! Och du där bakom håller dig borta!"
FyraSmHstar.jpg


"Jag saaa ju till dig!":
Schas.jpg


Tjolahopp!:
rdaFaran.jpg


Glädjefnatt:
HejaTino.jpg


Sen kommer han på att han glömt något. Zeeeb!:
Vnta.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jäklar vad fin han är din Tino! Den sista bildern är underbar. Men fet??? Allt är ju relativt, men han är ju ingenting mot min dunderklump. (som har fått på sig skor nu så idag börjar igångsättningen och förhoppningsvis vägen mot en smalare häst igen.)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Tack! Ja, jag tycker han är vacker! :love:
Men tjock är han allt. Står man framför ser han ut som en sån där trätunna med ben. ;)

Skönt att du får börja sätta igång!

Jag har haft ett sånt skitdygn!
Söndagen började kanon med en fantastisk dag i polons tecken. Skitkul spel, mycket kul folk, gott att äta och hyfsat väder. När vi jättetrötta efter att ha varit igång hela dagen sen kl 06 ska åka hem vid 19:30-tiden svänger vi förbi stallet.
Zeb är dålig. Han har inte ätit melliset och är hängig. Tempar och han hade 39.9. Hittar inget sår, bra tarmljud och bajsat, inga fästingar etc etc. Ringer vet och rådfrågar. De tyckte inte jag behövde komma in. De skulle komma ut ist. Så de kommer och kollar. Då har febern stigit en grad. Man vet inte vad det är. Ger febernedsättande och smärtis/antiinflammatoriskt och tar prover.

Febern sjunker och jag följer vets råd och åker hem iom att hästen ätit och druckit nåra tim. På morgonen har febern gått upp till 40 igen. Jag ringer vet igen som ska komma. Nu temp 41. De kommer och gissar på anaplasma. Iom hans ålder och styrkan i medicinerna så vill man ge dropp innan man sätter in antibiotikan för att skona njurar etc. Så han får dropp och medicin mot anaplasma och lite mer finadyne. Han blir först sämre och bukandas och flåsar något extremt och svettas så det droppar. Vet sa att det var normalt att de kunde reagera så. Men inom 1-1½ tim var han mycket bättre och febern hade sjunkit rejält. Ponnyn såg allert ut igen och istället för att pilla med maten ibland verkar han riktigt hungrig.
Provsvaren kom sen tillbaks och bekräftade att det var anaplasma. Så nu ska han sprutas några dagar intravenöst med antibiotika.

Jag har sovit runt 3-4 tim totalt på natten mot söndag ihop med inatt. Jag är så trött att jag varken vet ut eller in. Idag har jag legat nedbäddad i täcken i Zebs box och vakat.
Älskade gubben, måste bli bra!

Något som dock är fantastiskt är hur underbara alla människor jag har kring mig är! Folk har messat och ringt och skrivit på fb hela tiden. Jag har fått skjuts hit och dit, mat levererad och sällskap och stöd konstant. Helt otroligt! Min stallchef blev helt rörd över uppslutningen. Veterinären var också lite förundrad. Jag med! :love:
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

kl

är äntligen igång efter förlossningen. nu ska lillan ridas in ordentligt och den äldre skolas om till fiiiin dressyrhäst. jag ska bara hitta tillbaka till balans o sits o allt. hur sned som hest och ringrostig! :o

lillan. inridning nr 2. tycker fortfarande inte om bettet men har hittat en portugisisk stång med gummi, ska se den behagar funka. hon blir livrädd för metallen! det kommer ta ett tag att jobba med helt klart. red henne på lädergrimman idag, den funkar allra bäst. vad säger Bent om lädergrimmor? :D
dsc_2227.jpg

dsc_2238.jpg


goa Lisa. är inte van o dressyrjobba men det blir nog dressyrmupp av henne oxå. svingar bakbenen fint och kan samla sig bra!
dsc_2309.jpg

dsc_2286.jpg
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

vilka underbara hästar du har! :love: håller tummarna för din äldre herre, hoppas han håller sig frisk!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Åh jag älskar den färgen med ljusare man o svans:love: Ja fet får jag hålla med om, några lager vill han nog bli av med :D (visst ja här blir man bannad för att skriva det, ha ha ha!) Men väldigt snygg ser han ut att vara!

Jättekul med polotävlingar, det skulle jag vilja se nån gång! Då vet jag förresten var du håller till för dom brukar väl vara på samma ställe varje år har jag för mej?

Men hoppas att din ponny blir frisk, så hemskt när de är sjuka:cry: Håller tummarna för honom och dej men det låter ju som om det redan är på väg tillbka!!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Något som dock är fantastiskt är hur underbara alla människor jag har kring mig är! Folk har messat och ringt och skrivit på fb hela tiden. Jag har fått skjuts hit och dit, mat levererad och sällskap och stöd konstant. Helt otroligt! Min stallchef blev helt rörd över uppslutningen. Veterinären var också lite förundrad. Jag med! :love:
Oj. Det var ingen rolig dag inte. Vad skönt att de kunde behandla och få svar på vad det var.
Det är bara att gratulera till allt stöd du får. Det är underbart med människor som ställer upp. I nöden prövas vännen heter det ju och du har bevisligen många mycket goda vänner. Det är ju ett gott betyg till dig:)
Hoppas hästen snart är "tillbaka". (och hoppas du fick sova ordentligt sen)

Nu ska jag och Sawanna snart ut i skogen. Hon känns väldigt fin och man märker inte att det är igångsättning. Hon står sig liksom trots att hon inte varit riden på 6 veckor. Jag brukar ta en eller två veckor på mig innan kroppen är med i matchen igen, men i sommar fick jag stretchövningar av sjukgymnasten som skulle genomföras 3 ggr per dag. Detta för att mitt ena knä förhoppningsvis skulle bli bättre. Knät har inte visat någon större förändring, men när jag satt upp i sadeln så kändes kroppen "med" direkt. Det var stor skillnad, så den stretchingen ska jag fortsätta med. Även om den inte hjälpte knät var den väldigt positv för kroppen.
Hela morgonen har jag gått i stallet och plockat undan saker, stuvat om osv för att göra plats åt hästen som kommer om en vecka (och hennes saker). Så nu ska jag rida tävlingshäst ett tag också. Ett halvblod som, tillhör en gammal rid/tävlingskompis. Ska bli roligt att rida en annan häst som är så väldigt olik min egen. (har ridit henne förut så jag vet hur hon är) Har även ridit Zeb (inackorderingen) några gånger de senaste veckorna och det är också roligt. Han är bara riden ca ett halvår och under grundutbildning. Riktigt basic. Roligt med olika förutsättningar. Nej, nu ska vi ut i skogen jag och dunderklumpen!
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 356
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 219
Senast: Emtherlia
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 112
Senast: VLMF
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 186
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp