Sv: Snacktråd för AR-frälsta!
Tack! Ja, jag tycker han är vacker!
Men tjock är han allt. Står man framför ser han ut som en sån där trätunna med ben.
Skönt att du får börja sätta igång!
Jag har haft ett sånt skitdygn!
Söndagen började kanon med en fantastisk dag i polons tecken. Skitkul spel, mycket kul folk, gott att äta och hyfsat väder. När vi jättetrötta efter att ha varit igång hela dagen sen kl 06 ska åka hem vid 19:30-tiden svänger vi förbi stallet.
Zeb är dålig. Han har inte ätit melliset och är hängig. Tempar och han hade 39.9. Hittar inget sår, bra tarmljud och bajsat, inga fästingar etc etc. Ringer vet och rådfrågar. De tyckte inte jag behövde komma in. De skulle komma ut ist. Så de kommer och kollar. Då har febern stigit en grad. Man vet inte vad det är. Ger febernedsättande och smärtis/antiinflammatoriskt och tar prover.
Febern sjunker och jag följer vets råd och åker hem iom att hästen ätit och druckit nåra tim. På morgonen har febern gått upp till 40 igen. Jag ringer vet igen som ska komma. Nu temp 41. De kommer och gissar på anaplasma. Iom hans ålder och styrkan i medicinerna så vill man ge dropp innan man sätter in antibiotikan för att skona njurar etc. Så han får dropp och medicin mot anaplasma och lite mer finadyne. Han blir först sämre och bukandas och flåsar något extremt och svettas så det droppar. Vet sa att det var normalt att de kunde reagera så. Men inom 1-1½ tim var han mycket bättre och febern hade sjunkit rejält. Ponnyn såg allert ut igen och istället för att pilla med maten ibland verkar han riktigt hungrig.
Provsvaren kom sen tillbaks och bekräftade att det var anaplasma. Så nu ska han sprutas några dagar intravenöst med antibiotika.
Jag har sovit runt 3-4 tim totalt på natten mot söndag ihop med inatt. Jag är så trött att jag varken vet ut eller in. Idag har jag legat nedbäddad i täcken i Zebs box och vakat.
Älskade gubben, måste bli bra!
Något som dock är fantastiskt är hur underbara alla människor jag har kring mig är! Folk har messat och ringt och skrivit på fb hela tiden. Jag har fått skjuts hit och dit, mat levererad och sällskap och stöd konstant. Helt otroligt! Min stallchef blev helt rörd över uppslutningen. Veterinären var också lite förundrad. Jag med!