Snacktråd för AR-frälsta!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Sådär, nu har vi avklarat semester-träningen! :) Totalt fyra dagars träning varav en dag för en tränare och tre dagar för en annan tränare (vår "vanliga").
Oj vad mycket inspiration jag har hunnit samla på mig! Jättetaggad att fortsätta träningen hemma! :banana:

Men först ska pålle få några dagars vila, få bara vara häst.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Kursen för Bent för två veckor sedan var verkligen inspirerande, och jag har faktiskt hunnit med att träna på ridbanan ett par gånger sedan dess :p
I måndags var jag över i Danmark och hämtade min nya sadel, en Amazonas Elisabeth. Besten gillar den verkligen, den ligger superbra och hon överträffar sig själv vid varje ridpass.

Igår hade vi kurs här hemma med CB. Fem ryttare på sex hästar. Dagsregn var utlovat, men vi hade en osannolik tur - inte förrän en halvtimma efter att sista ryttaren var klar kom de första regndropparna! Vi hade en underbar dag runt ridbanan, i sol och lagom värme. Det blåste lite, så vi slapp flugor och annat otyg.

Min medryttare red "unghästen" (8-åringen). Fantastiska prestationer av både hästen, som inte är riden så mycket, och av ryttaren. Hon är 17 år och har aldrig gått på ridskola utan är mer eller mindre självlärd på familjens fjordhästar. Hon har en sits som är helt fantastisk, för att inte tala om händerna.... Och så kan hon hantera hästar.

Idag skulle jag och min andra medryttare ridit i skogen, men jag vaknade av att regnet slog mot rutan. Det blir en dag utan ridning.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Kul med så mycket träning! Och ny sadel! :D
Känner lite samma här, skaffade ju en kortare variant av samma sadel och nu klarar jag hålla en bättre position i sadeln = stor skillnad i ridkänslan! :banana:


*kl*
Nu tränar vi på för fullt här hemma inför nästa träningsträff 7/8.
Sen senaste träningarna och nya sadeln känns det äntligen som att vi höjt oss ett snäpp! :banana: mycket lättare för alla skolorna och mycket lättare att "hålla ihop" och rama in hästkroppen, få tag på alla benen eller vad man ska kalla det. För att vara oss. Min pålle är dyr nu, jätterolig att rida! :love:

Copyright Yvonne Odsberg:
skritttrning_157682765.jpg

Får avlasta i traven:
travtrning2_157682957.jpg

Jag höll fortfarande på att bekanta mig med nya sadeln, så jag hoppas det ser lite bättre ut nu efter ett par veckors ridning i den. Det känns så iallafall. ;)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Fortis Et Liber är märket. Bilden gör det inte rättvisa, det är jättesnyggt med strassen och sammeten i solljus! :d (Googla så hittar du hemsidan)
Södra Norrland finns vi i, Härnösand närmare bestämt. :) Inga träningar här dock så vi brukar få åka en bit för att träna.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Copyright Yvonne Odsberg:
skritttrning_157682765.jpg

Den bilden gillar jag! Det ser himla trevligt ut. :bow:
Håller med om att schabraket är vackert! Själv rider jag just nu utan schabrak alls, eftersom jag vill att stoppningen ska forma sig, och jag ska beställa ett läderschabrak så snart sadelmakaren är igång igen efter semester.
Jag har ett läderschabrak till min andra amazonassadel, och det är en av de bästa investeringar jag gjort. Bara att torka av med lite lädertvål ibland, och så blir det bara vackrare av att åldras.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Tack, kul att du gillar den! :)
Spännande med läderschabrak! Är det helt och hållet läder? Borde ju kräva en del putsning för att undvika att bli förstört av svett och smuts? Jag red också utan schabrak någon månad i våras, oj vilket jobb det blev med att rengöra sadeln efter varje ridtur! Fick stå och gnugga 20 minuter ibland bara på undersidan och då rengjordes den ändå efter varje ridtur. Men det låter ju smart för att få sadeln att forma sig. :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Tjohoo igårkväll fick jag äntligen tillbaka min dragbil från verkstaden, tog bara runt en månad :mad:

Surt när jag fått boka av precis alla träningar jag skulle deltagit i :(
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Då kanske Besten och Nattis kan få träffas snart? :love:

Idag har jag sett min Best göra en fantastisk piaff! Det var min medryttare som red lektion för mig, och sådär en kvart in på lektionen skulle de samla lite i skritt. Besten var med på noterna, och jag hjälpte ryttaren med att tala om när hon skulle "pusha på" höger bak lite extra.
Och då kom en klockren piaff - hästen sänkte bakänden, krökte i båda haserna och lyfte högt, trampade sådär en fem sex steg. Jag blev nästan religiös på kuppen :p
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Då kanske Besten och Nattis kan få träffas snart? :love:

Idag har jag sett min Best göra en fantastisk piaff! Det var min medryttare som red lektion för mig, och sådär en kvart in på lektionen skulle de samla lite i skritt. Besten var med på noterna, och jag hjälpte ryttaren med att tala om när hon skulle "pusha på" höger bak lite extra.
Och då kom en klockren piaff - hästen sänkte bakänden, krökte i båda haserna och lyfte högt, trampade sådär en fem sex steg. Jag blev nästan religiös på kuppen :p

Det kan du ge dig på, när är nästa tillfälle? I`ll be there :laugh:

Wow vilken känsla, Natten bjuder ibland, men bara när tränaren är uppsutten, aldrig med mig :cry:

Nu har flickorna blivit verkade idag, skönt. Nu ska jag sätta igång nyinköpet & lära mig galoppera igen :rofl:
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Åh, vad härligt!

Skulle Zeb bjuda på det nu skulle jag bli så paff att jag dog på fläcken. Jag har låtit honom vila alldeles för mycket nu. Matte behövde semester!
Nu börjar vi köra igen. Men hjälp vad han har tappat! Himla trist!
Det är ju dock mitt eget fel. Så: på't igen bara.. Suck..

Jag var och kollade foten igen iom att ledbanden fortf är dåliga. De skällde på mig för att jag överbelastat enligt dem. Så nu är jag tillbaks i att inte göra mer än min sjukgymnastik, om möjligt. En del annat bara måste man ju göra.

Jag spenderar sommaren runtkajkandes på olika ställen som assistent åt en av mina tränare ist.
Igår började dagen med en lastträning i Enköping. Därefter skulle vi till Strömsholm egentligen. Men de där fick förhinder. Så då hamnade vi i Flen på ett arabstuteri/försäljningsstall. Jättevackra hästar och trevliga människor! Och vacker miljo! Ett slott bredvid en sjö med gamla vackra alléer vid alla vägarna etc. Jag fick gott grillat, god dricka och mina favorit: tårta! Sen övernattning i ett gästrum i en stallbyggnad. Där somnade jag till ljudet av hästarna.:love:
Idag fick jag tårta och fölkyssar till frukost.:love:

Imorgon ska jag ut till mina egna små liv igen. De har de helt fantastiskt på sitt jättefina bete. Men imorgon behöver gamle man jobba för att inte knacka ihop. Så det blir lite barbacka skrittjobb och lite, lite trav.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Så då hamnade vi i Flen på ett arabstuteri/försäljningsstall. Jättevackra hästar och trevliga människor! Och vacker miljo! Ett slott bredvid en sjö med gamla vackra alléer vid alla vägarna etc. Jag fick gott grillat, god dricka och mina favorit: tårta! Sen övernattning i ett gästrum i en stallbyggnad. Där somnade jag till ljudet av hästarna.:love:
Idag fick jag tårta och fölkyssar till frukost.:love:
Detta måste vara ett av de bästa sätten att få inspiration. Det låter ljuvligt. :)Sen var det inte så bra att du överbelastat dina ledband, men hur låter man en fot vila när man har hästar att ta hand om? Det är ju snudd på omöjligt. :D
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Det var helt underbart! Roligt när man har sällskap som är enkalt att umgås med och ger positiv energi. Vi har haft allsång i bilen så högt vi kunnat, "dansat med" och ätit massa gott.
Super när man kan ha så kul samtidigt som man får lära sig. Toppen att kunna fråga ut någon med så mycket erfarenhet när man som jag är obotligt nyfiken.

Jag är ju svag för araber, har jag alltid varit. Så det var kul att få träffa så många såna. Jag har ju varit arab-lös något år nu. Och föl är inget man är bortskämd med när man mest är på träningsanläggningar runt Stockholm.
Min tränare, som jobbar mkt med föl och unghästar, himlar med öonen och skrattar då jag förtjust piper "föööööl" varje gång vi är på något sånt ställe ihop. Men för mig är det speciellt!;)

Ja, det är svårt att vila foten. Jag måste ju sköta mina. Och jag måste ju arbeta lite. Nu är ju hästarna på bete. Så jag har vilat en hel del. Men de måste in snart iom att hagen ska användas till annat. Så då måste ju unghästen motioneras. Och jag får ju inte göra mkt känns det som nu. Så jag får nog ta in min medhjälpare igen. För jag vill inte rida honom utan stigläder. Jag ska ju helst inte åka av pga min trasiga nacke. Och han kan fräsa till om han blir rädd för något. Då går det fort och kan bli stora skutt. Så jag vill ha stigläder. Och har jag det och trampar till går jag sönder mer. Just de tvära kasten är ju det som sliter upp allt igen. Och det jag kanske inte varit helt tillräckligt försiktig med. Men vi får tömköra och löshoppa och så med.
Gamlingen och en del andra kan jag ju rida utan.

Totola:

Ja, helt fantastiskt! En elev hörde skillnad på mig bara i tel. Hon tyckte jag lät mycket mer energisk och uppåt, mer som jag brukar. Hon blev så glad att hon blev tårögd och ville kidnappa mig på turer bort ofta.
Nu är jag lite sur på mig själv för att jag ska jobba på Polo-turneringen. Då kan jag inte hänga på tränaren ner till Kalmar nu. Men Polon och alla människor är skoj att se den också. Så det blir kul iaf.
Men jag ska helt klart passa på och göra sånt här mer. Det behövde jag verkligen. Nu orkar jag köra på lite till i röran i vardagen.:p

Och nej, jag kan inte säga att det var så otippat att jag var överansträngd.
Jag har ju varit så trött att jag trampat fel och klantat mig en del då jag hållit på med hästarna med. Utöver att jag nog gjort för mkt.

Jag och tränaren hade planerat en långritt med hästarna, först till sommaren, sen till hösten. Men nu vägrar han genomföra förrän till våren. Och bara om jag är ok. Jag som längtat så! Jag skulle äntligen få leka överlevare och sova ute med hästarna. De som känner mig lite ytligt skrattar vid tanken på mig så. Jag ser ut som en typisk sminkbimbo från Stockholm. Till viss del är jag ju det. Men jag är en märklig hybrid som gärna vill vara lite naturmänniska med. Och nu får jag ju chansen att lära mig det av någon som kan. Eller nu.. i vår tidigast.:grin:
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Förstår att du vill ge dig iväg på din långtur på stört, men din tränare är nog rätt klok som tvingar dig att vänta till våren. Att göra långturen med en hel fot är nog bra mycket bättre. Nu har du något att se fram emot i alla fall.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Ja, han brukar ju ha rätt. Även om jag inte alltid vill erkänna det. :p

Idag fick jag faktiskt med mig sällskap till stallet. En killkompis följde med mig och pållarna till badet. Tino har ju aldrig badat förr. Men han var så duktig så!

Jag tog ut Zebbi i vattnet först och plaskade runt lite medans Tino fick titta. Sen tog jag båda och vi gick ut ihop. Sen fick Zebi stå med min kompis på land medans jag och Tino plaskade runt ytterligare och faktiskt simmade en sväng. Jättehärligt! Jag är jätteimpad av Tino som var så himla lugn!:love:
Zeb var dock inte det minsta impad. Han var skitsur över att behöva bada och agera packåsna med mitt ombyte och vårt fika.

Zeb ser verkligen ut som en uråldrig gammal mula/mamutt nu. Han är långhårig i manen pga betet och långhårig på kroppen av samma skäl. Dessutom har han tappat allt vad muskler heter.
Tino är långhårig i manen och har lyckats slita svansen mycket konstigt. Men han håller trots allt stilen lite mer. Han har begåvats med lite mer av naturen. ;)

Sjhstar.jpg


Kom igen Zeb! Det är ju skitkul att bada!:
KulZeb.jpg


Puss på sjöhästen, som inte riktigt har tids med sånt slabb just då, mkt att seee:
PussSvansls.jpg


Och vad är det däääär då?
GanskaSnuskigt.jpg
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Duktiga pållar! :D Praktiskt med en "gammal räv" som kan visa vägen! Jättemysiga bilder! :d


*kl*
Själv har jag varit på träningsträff och fått en motivationsdipp... Många saker vet man ju om och vet att man ska träna på, och känner ändå att det är jättesvårt att få till när man inte har någon som kollar varje sekund. Upp med blicken, rid på känslan (lätt att rida på känsla f ö när man ska ha råfokus på ett antal tekniska grejer samtidigt :angel: ) sänk handen, släpp ut tygeln med jämna mellanrum så man inte "tjuvkortar" om hästen har en tendens att korta halsen som min har.
Jättenyttigt men shit vad nybörjare jag kände mig! :crazy: Särskilt som jag faktiskt försökt öva på upp med blicken, ner med handen, ge eftergift ofta. Antingen har jag inte märkt hur ofta man råkat fuska på hemmaplan omedvetet, eller så försvann allt när vi kom iväg. :/

Ska ta någon-ett par dagars återhämtningsvila (för min skull alltså, hästen behövde knappt jobba alls) och sen blir det att komma tillbaka med lite skinn på näsan!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Den gamla räven är just en räv ibland, en labil skabbräv. Han är för det mesta stencool. Men nu kom det en gummibåt paddlandes. Zeb spårade ju så klart ur totalt i vild panik och höll på att skrämma slag på Tino. Så där fick vi träna sen. Vi bad båten paddla fram och tillbaks på avstånd och killen i den fick prata och pladdra oavbrutet.
Tino är faktiskt stabilare mentalt än Zeb. Zeb är för det mesta lugnare. Men när något sker är det kraftigare reaktioner och svårare att bryta. Han är så mycket vassare/hårdare än Tino mentalt, istadig och envis.
Nästa gång går vi dit utan gubbstrutten, jag och Tino. Nu har vi visat att man kan gå i vattnet. Och jag slipper hålla i två rädda hästar om Zebbe ska skrämmas. Zeb och jag går själva och så sitter jag på. Då är han lugnare. Då hoppas jag på båtar!

KL

Det fixar du med lite träning! Du har ingen videokamera då som du kan ställa upp? Så kan du kolla dig själv och justera lite det du ser iaf.

Kan glädja dig med att du inte är själv iaf. Jag har knappt ridit på hela sommaren. Och det märks! Ingen bålstyrka kvar alls. Stelare i höftlederna och släpper igenom rörelserna sämre. Koordinationen är shit! Jag är långsam som satan i hjälperna. Jag känner ju vad jag ska göra. Men kroppen lyder bara inte fort nog eller alls nu. Usch!
Satt på halvblod i veckan. Och jag satt ILLA!;) Det rörde sig mer än jag satt riktigt bra på i traven. Min mage måste tränas!

Vi får peppa varann och köra hårt!
Red Zebbi idag. Han har ju tappat allt vad muskler heter. Han är svagare och lite stelare. Och har ridits av en tjej som är lite grön då han gått. Så han är jäääävligt olydig iom att han blvit stressad av att inte få instruktioner i varje steg och sättas i form. Han verkar fortfarande inte klara det. Han blir knäpp i huvudet. Så vi avbröt det. Nu är det luuugn och lydnad som gäller. Men när jag rider så illa blir det ju inte bättre direkt.

Heja heja oss!:banana:
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Vilken liten rackare! :p Måste vara skönt att nya är coolare i grunden!


Ja, det låter som en bra idé! :) Vi får uppdatera ofta!
Det där med kameran skulle man ju faktiskt kunna prova, har stativ och allt! Blir ju inte så långa pass så det kanske går att klicka på och av själv! Bra idé!
Om inte annat så är det ju lättare att ge ärlig feedback till sig själv när man ser svart på vitt, som du säger, så man får skärpa till sig!
Sitsen är väl överlag inte jättebra heller men mindre katastrof än oftast (alltså ganska bra för att vara mig), bortsett från handposititon/att överkroppen lätt säckar samtidigt som blicken sjunker (fast det hör ju ihop tänker jag, hamnar rätt när blicken är rätt). Men nog sjutton skulle det bli mycket bättre med mer bålstyrka! Får damma fram flexibaren som vilat alldeles för länge i sommar! :devil:

Tack, nu blev jag pepp igen! :banana:
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

KL
Är så ridsugen nu, men jag får vänta lite. Hästen är hemma från betet, men har inga skor än. I år har hon blivit jättetjock på betet. Hjälp vilken klump. Jag har verkligen att jobba på där. (viktbandet räckte inte runt) Lilla Polly har bara en liten betesmage och Zeb är jättefin i kroppen. Det är bara Sawanna som lagt på sig i parti och minut. Typiskt när hon var så himla fin i våras.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 356
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 219
Senast: Emtherlia
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 112
Senast: VLMF
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 186
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp