Snacktråd för AR-frälsta!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Ja, han har väldigt lätt för sig fysiskt. Man behöver mest bara gasa på med honom så lättar han i fram och rundar sig då man rider. Väldigt skoj!

Snyggingar! :d

Suberdoo: Haha, tror jag också har några bilder på er från Bandsjön, vet inte om det är samma tillfälle men ändå! :D

Fick precis höra att vi förhoppningsvis kan vara med på träning för B i Juli ändå! :banana: Skulle vara jättekul! Så mycket lättare att hitta motivation/inspiration till träningen när man har något inplanerat! :)

Just hemkommen från träning. Jag är ju "bara arrangör" - men dessa människor med sina härliga hästar gör mig lycklig. Att se utvecklingen mellan träningarna kompenserar allt jobb som det faktiskt är att arrangera kurser. Ex vis deltar en "gammal ridskolehäst" som jag red för 100 år sedan. Han var redan som ung stel som en pinne och less. Att se "gubben" nu röra sig med energi och schwung gör hjärtat varmt. Och dessa ryttare som bjuder på sig själva - ja, ni är härliga!

Skriver inte mycket här - men jag läser. Kram på er!

Haha, ja jag vet då inte, men har du någon som du tycker ser bra ut så kan du ju sälnga in den i den här tråden, de missar vi gjorde då är ju typ preskriberade nu ändå! ;)

Idag har jag varit som fotfolk på en träning, så skönt att hämta hem lite inspiration och energi!

Sen red jag och stallägaren samtidigt, båda koncentrerade på sina egna hästar, men efter passet avslutade jag med nån galoppfattning för hand när ställägarn såg på. Det är häftigt nu, för skip är så otroligt lugn i dessa fattningar, han gör det med sån självklarhet. Fick bekräftat det av stallägarn som la kommentaren "ni är ju redo för nästa steg, det där kan han ju nu."

Härligt att det går framåt! :)

om tio dagar åker jag upp till min tränare och rider en lektion, därefter väntar en veckas hårt arbetande, sen åker jag och m ina troll ut till sommarstugan och sätter oss, så tar vi någon lugn vecka i skogen, sen hem igen och förbereda oss inför veckan som veckoelev hos den tredje tränaren.. Ska bli så spännande.

Dessutom fick jag provsitta en annan modell av min sadel idag och insåg att jag har haft rätt och känt rätt i vad jag ska ha för sadel sin första början, så idag slängde jag ut min sadel på annons, så ska jag investera i en ny till Skip och mig, en sån som jag alltid har velat ha! :idea:

Sitter och jobbar och råkade hitta lite bilder på mig och skip från en helgkurs i mars 2010 på ett USB. Inser att det har hänt massor sen dess, men bjuder ändå på två bilder därifrån! :)

P1120200.jpg

P1120208-1.jpg

Vad fina ni var då, ser fram emot färska bilder.

Sitter & går igenom bilder jag fått av människor från Huseby bruk, har tagit beslutet att backa rejält i utbildningen & köra en hel del grunder ett tag. Såg att han inte hade med sig ryggen på flertalet bilder, det kändes bra.
Men han är en ypperlig lögnare :grin:

Klurar på om jag ska åka iväg som veckoelev till en tränare & komma igång igen, har en helgkurs om några veckor för CBE, jag tänkte satsa på.
Roar mig även med crosstrainern varje dag, att det ska vara så jobbigt att avlägga 1½ km *pust* Behöver bli av med mååånga kilon efter graviditeten.

Han är så sööt! :love: Och ni kunde ju ändå mycket då, även om ni kan ännu mer nu! :D

Spirit:
Veckoelev låter nyttigt! :) Klart du ska göra det!

Haha, det där med att träna sig själv... Tanken är god men ack så jobbigt att utföra i praktiken! Jag tränade faktiskt en stund häromveckan och kände mig duktig som tagit tag i det igen... Underhålla core-styrkan... Men jag tror inte en gång varannan vecka räknas som att ha kommit igång igen. :angel:

haha det räknas nog inte.

Gick prommis idag med natten, satt upp efter någon km & sen red vi fullständigt offroad över ris, stock & sten så han fick lyfta på benen & jobba med ryggen, tog även några klätterbackar varvat med vanlig slät grusväg avslutade med ett galopprejs på fältet :D, skrittade en bit & satt sen av & gick sista km hem

Jättnöjd häst i hagen, imorgon ska vi skritta ut ett helt gäng i skogen. Sen får det bli dressyr på torsdag.

Ser inte ut som jag kommer iväg som veckoelev, verkar som alla tränarna har dragit norrut eller lagt ned sin veckoelevs verksamhet. Den närmaste jag har är B själv & EN utanför Kalmar.
Resterande är på tok för långt bort att köra med hästtransport. :(

Tråkigt att det inte blir något! Men något borde gå att fixa så man kommer iväg på träning iallafall?

Själv ska jag intensivträna nu i Juli flera dagar, det ska bli jättespännande! Hade gett upp hoppet om att det skulle bli något men till min lycka fick jag både ridplats, en extradag, och en träningsdag på annat håll strax innan! :) Blir till att hårdträna nu! Måste träna mig själv också har jag insett om man ska palla med! :o

Svar till Totti från bildtråden:
Haha, jag har ju precis insett att det ÄR jag som är sned. :devil: Man smittas ju av varandra så det är svårt att säga om hönan eller ägget kom först. För nu när jag börjat hitta snäppet bättre koll på mina sidor/höfter så känns pållen efter ett tags träning bättre i vänstervarvet (som varit klart svåraste varvet tidigare under lång period). Pålle har ju också varit lite sned och är ju ändå 19 år så det kan variera lite utifrån dagsformen, plus att gamla vanor i rörelsemönstret såklart är inrotade vid det här laget, men jag måste ändå ge förutsättningarna för det.
Han är jättekänslig för när man omedvetet/med oflit sitter och låser på olika vis. Sånt som känns som pluttdetaljer och överkurs egentligen... Han kanske är lite dramatisk också och tycker att matte måste skärpa sig, man kan inte sitta och säga flera saker och sen kräva att man ska lyssna på det mindre lägliga, man kan insistera men då slinker det bara iväg.
Kul med så känslig häst, NÄR man hittar pusselbiten och gör rätt!

Hursomhelst så känner jag att kollen på höfterna äntligen har börjat bli bättre i vänstervarvet *peppar peppar* vilket jag tror kommer göra susen för galoppen. Man riktigt känner utifrån det läge man hamnar i sitsen att det är mycket bättre läge för att be om galopp. :banana:

Vi tog en paus med galoppen just av den anledningen, backa tillbaka och träna grunder för att underlätta för häststackarn, och sen blev han lite sommarloj- perfekt att hinna med att känna av sitsen och slipa detaljer! :D Nu börjar jag kunna trappa upp igen och höja energin men behålla kvalitén, fast då gör han saker och ting med bättre kvalitet än vanligt och då kan man inte kräva samma max-nivå, blir för jobbigt. Vi trappar upp och kommer öva galoppansatserna igen med förhoppningsvis bättre förutsättningar! :)
Det är kul att powern kommer automatiskt när tekniken sitter, då hittar man "på"-knappen igen.

Jag åker till Falköping i slutet på Juli för en 3 dagars Integrerad ridkurs, ska samåka med en annan som bor 15 mil norr om mig. H*n har ekipage som får dra 2 stora hästar.:bump:

Sen ska jag rida för CBE den 23:e & har ett par pass inbokade för väpnaren jag tränar för i vanliga fall.

Åh vad jag känner igen mig i detta, speciellt nu när en liten tjej som inte alls har ridit mkt kommer och fattar hö.galopp som ansetts vara den svåra. Har ju haft "duktiga" ryttare på honom också, som inte ens fixat den lätta galoppen. Dock behöver jag väl ta itu med min kropp genom att träna den och inte bara gå till kiropraktorn, för det blir inglångvariga resultat.

Sen så är han ju super känslig för sits så i skritten är det ju inga problem för mig att hinna med å kommunicera på minimala hjälper och sedan få till det, i trav och galopp krävs ju så mkt mer av ryttaren, men det går ju frammåt även där. så det är ju å se till att man får ordning på sig själv först å främst :devil:

Åh vad jag känner igen mig i detta, speciellt nu när en liten tjej som inte alls har ridit mkt kommer och fattar hö.galopp som ansetts vara den svåra. Har ju haft "duktiga" ryttare på honom också, som inte ens fixat den lätta galoppen. Dock behöver jag väl ta itu med min kropp genom att träna den och inte bara gå till kiropraktorn, för det blir inglångvariga resultat.

Sen så är han ju super känslig för sits så i skritten är det ju inga problem för mig att hinna med å kommunicera på minimala hjälper och sedan få till det, i trav och galopp krävs ju så mkt mer av ryttaren, men det går ju frammåt även där. så det är ju å se till att man får ordning på sig själv först å främst :devil:

ett udda tips från de södra delarna av värmland :rofl: galoppera runt själv utan häst! då märker man vart "låsningarna" sitter"

Hoppsan.
Igår köpte jag ett hoppstammat avelssto på 18 år som knappt är inriden :p

Oj, kul med hästköp! Bilder?! :D

Totti:
Mycket handlar nog om kroppskontroll och kroppsmedvetenhet också. Det spelar ingen roll hur fräsch, stark och smidig man är i kroppen om man inte vet hur och vilka muskler som bör aktiveras och hur man ska lyckas pussla ihop det till en bra helhet utan att tappa en massa på köpet. :crazy: Är väl därför sitsträning är sånt evighetsjobb...
Som nu när jag som bästa-nivå tycker jag fått bra koll på rygg/höfter så nog sjutton har man sina dippar också där man för sitt liv inte kommer ihåg hur man aktiverar rätt muskler! :o

Vanimeldes tips tycker jag är tokbra för att hinna hitta och befästa känslan/fokuset innan man råkar kollra bort sig själv på hästryggen och måste börja om igen.

Ojdå! Impulsköp? Vad ska du göra med henne då :)?

Hon har stått hos mig i runt 3 månader & är dräktig med Züidenwind.
Hade lånat henne som avelsto en säsong, igår fick jag erbjudande att köpa loss & slog givetvis till :love:

Underbar ridbarhet fast med lite mediokra gångarter, ett plus för hennes trav. En perfekt tanthäst åt mig :p
Har ridit henne & hon är otroligt ambitiös men som sagt ett sto :devil:

Aha. Jo ston är ju en kategori för sig ;)... Ska du fortsätta rida henne? träna henne menar jag sen när hon fölat? Blir kanske en skogsmullehäst då? Jag menar hon är ju inte direkt purung.

18 år är ju ingen ålder! Min märr är 20, jag får hit en omskolningshäst nästa vecka som är 17 och jag har stött på många betydligt äldre hästar som satts igång med stor framgång och mycket nöje för alla inblandade.

Lyssnar man på individen och lägger upp träningen vettigt kan de flesta hästar hålla till långt efter 30.

Det är främst ett avelsto som ska vara i avelsboxen med meriterat möderne & har egna välpresterande avkommor.
Att bara fått lov att låna henne ett år för avel har fått mig att segla runt på rosa moln. Att köpa går inte att beskriva med ord eller känslor.
Men klart jag ska rida henne, inte på någon hög nivå. Men klart klura lite & se vad som händer :D
Nu har jag mer mer fria händer & annan ambition, sitter inte & skolar en häst jag bara har ett år som sen inte blir riden.

Ser inga problem med hennes ålder, har en 23 åring som går för fullt hemma. :p
Självklart lyssnar man på individen & anpassar sig efter det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 171
Senast: lizzie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 659
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 407
Senast: Emtherlia
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 121
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka