Sv: Snacktråd för AR-frälsta!
Haha.. Ja, det var en annorlunda blandning! Men det är kul att se vad såna mixar resulterat i. Vet du om de planerat honom eller om det "hände en liten olycka"?
Min ena är ju Islandshäst/New Forest. Jag vet inte om man planerat korsningen eller om någon hingst kom lös och hittade ett litet Islandssto. Oavsett är jag ju glad att det skedde.
Är det sitsövningar du hoppas på av stallägaren? Toppen att ha någon sådan att prata med! Jag har några duktiga kompisar i stallet som jag kan diskutera ridning med. Tyvärr flyttar min absoluta favvis nu i veckan. Vi har stått i samma stall nästan 10 år, ridit för samma tränare den tiden och jag har ridit hennes häst mkt. Så vi delar ju verkligen åsikt om ridning och även mycket kring övrig hantering. Jättetrist att hon flyttar(har fått egen gård)! För jag lär mig mycket av henne.
Igår släppte jag mina på bete. Vi har en superfin och helt enorm hage som vi får tillgång till sommartid. Vintertid är det lösdrift för Polo-hästarna. Sen harvas den och så får den vila lite då Polo-säsongen startar innan våra får gå på sommarbete där. Den är så himla vacker! Jättestor, kuperad, med äng, skog, lösdriftshus och vattenkoppar.
Tino har kaxat till sig sen förra året. Han kom in i hagen hög på energi och drog runt och spelade allan och fräste ifrån till de flesta. Han försvarade sin gamle Zeb och tillät inte riktigt att övriga var kring Zeb. Han dängde på en häst rätt rejält i bogen. Som tur var är han ju oskodd och den andra var ok efter. Han är ju för ung för att bli någon vettig ledare. Så jag misstänker att han kommer tryckas till av någon av de äldre sen. Hoppas det går skadefritt till. I övrigt gick släppet lugnt.
Idag var jag ner och kollade. Då stod Zeb och Tino och kliade varann under ett vakttorn i hagen. De kom direkt och mötte mig och så hade vi mysstund och kliade varann och kramades. Gud vad man kan bli lycklig i själen av något sånt!
Vi hade gruppkram med alla våra huvuden mot varann och stod och mös. Älsklingarna!
Så roligt att de två går så bra ihop. Övriga flocken håller ihop mer. Men Zeb och Tino är en egen flock som håller ihop.
Förra året ville Zeb inte vara ute och skrek i 3 dagar innan han vande sig. Nu verkar det helt ok redan nu. De stod kvar nere med de andra då jag gick. Jätteskönt! Det skar i hjärtat förra året att vänta och se om han vande sig.
Idag red jag halvblodskvinnan igen. Hon var bättre i galoppen och ryggningarna idag. Matten var med och kollade. Och hon var nöjd. Tyvärr har nog hennes hyfsat nya sadel börjat glida fram lite nu då ryggen börjat komma upp på henne. Jag var dock inte på topp idag. Jag tycker jag var lite slarvig och satt illa. Jag har ont i kroppen och är trött. Och det märks i ridningen tyvärr.
Igår när jag red gamlingen så var jag fasen dålig. Jag satt och letade efter en ridkänsla som jag borde fattat att pålle inte kunde prestera. Han kändes lite matt och träningsvärksstel. Jag borde fattat det tidigare och satt ribban lägre. Tyvärr så körde jag på för länge i letandet efter den där lättheten som inte blir av då han är trött eller stel. Så jag var hemskt besviken på mig själv efter. Hästen gjorde väl det han förmådde. Men jag var så trött, stressad och hade så ont att jag inte var med mentalt riktigt. Hoppas jag lärde mig något av misstaget iaf.
Hade lektion för jättehalvblodet med matte också. De var så himla duktiga! Jättekul att se! En i grannstallet såg och berömde dem. Det var de väl värda!
Tyvärr var han dålig idag. Så nu sitter jag med en klump i magen och oroar mig för det lilla hjärtat. Han ville inte komma i hagen vid insläpp. Han kan göra så mot en del. Men mig brukar han komma till. Jag tog en annan häst före. Då kom han. Man hade feber, var hängig och gick lite märkligt. Det var lite, lite obalans i sidled. Matten kom ut lite innan jag åkte. Jag får höra imorgon hur det gick med honom. Jag håller alla tummar och tår för fina killen!