Snacktråd för AR-frälsta!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Ja visst är det svårt med tränare? Du låter så seriös, jag blir imponerad. Skulle så gärna själv besöka Bent men jag vet inte om det kan bli verklighet på ett tag i alla fall.:( Det vore drömmen att ta med min lilla busunge dit och kanske se Bent rida honom till och med. Men drömma kan man ju!:laugh:

Oj, jag tror jag uttryckt mig märkligt. Haha.. Gammelgubben är alltså min Islandskorsning. Han är gammelgubbe, ponni etc.. Lillskit är däremot vad jag kallar min unghäst. Han är allt annat än liten rent fysiskt nu mer. Han är dubbelt så bred som då han kom och har vuxit några cm på höjden med. Han är väl runt 165 iaf och inte ett spjälstaket alls nu mer. Han är halvblod och hyfsat bred. För mig kommer han väl dock alltid vara den valpiga och tunna lilla bebis han var då han kom. Idag är han lite valpig fortfarande iom att han är 5 år och levt lite skyddat. Men han ser inte ut som en tunn unghäst i kroppen. Och framvagnen har vuxit ikapp bakdelen, överbyggdheten är borta.

Så min lillskit syftar mest på hans ringa ålder och valpighet.

Vi skojar mycket om det i vårt stall "din lilla häst" säger de och så vet vi inte om de menar ponnyn som är liten fysiskt eller den lilla åldersmässigt.

Tränare rider jag för så här:
Ena dressyrtränaren kommer varannan vecka. Hennes man kommer från varje vecka till var tredje beroende på när han kan lite. Och när vi kan. Ibland har han två-dagars och ibland bara en.
Min NH-aktiga tränare rider jag unghästen för, två-dagars, typ varannan till var 4:e vecka. Tanken var att det skulle bli oftare. Men jag skadade ledbanden i foten och kunde inte rida på ett tag. Vi får se om han kommer oftare nu då jag snart är helt ok(hoppas jag att jag är snart iaf).

KL
Idag hann jag inte rida mina djur tyvärr. Jag jobbade med ponnyn som inte vill in idag igen. Den följde fint utan grimma till grinden efter lite löslongering och flytta in bogen och ut rumpan då.
Sen hade jag intag och vi hade stallmöte lääänge. Så jag hann aldrig rida. Hade tänkt hinna det iom att jag ska vara ledig imorgon.

På fredag har vi träning. Inte så skoj att sitta på orastad unghäst eller stel gamling. Jag kommer få göra båda. Och få skäll antar jag. :P
Ska nog be min medhjälpare lina honom på morgonen då hon har morgonfodring på fre iaf. Då borde det vara rätt lugnt.

Oj jag trycket på fel knapp (onödiga jag). Men detta var ment till Troj.

Jo jag har svårt att hitta någon som kan få mej vidare. Det blir att åka ut till tränare, då det inte finns nån ridbana där jag står så det blir ju mer omständigt med att rida för tränare. Har inte hunnit skaffa körkort heller, men det är pågång, ska satsa på det nu i sommar. Sen ska jag åka ut som veckoelev i höst, har det som mål iaf. Känner mej peppad på att ta kortet just för att lättare kunna åka till träningar.

Tar det som en komplimang att du tkr jag är seriös :). Tar ju träningen med hästarna seriöst, men vi har oxå mkt kul ihop. Roligt-seriöst lr nått... båda delarna. Sen är det ju himla kul att lära sig mer och jag har bara ridit för två AR-instruktörer hittils, men nu känner jag att det skulle ge mer att rida för någon som kommit ännu längre. Fast jag väntar men Bent ett tag, tror ja ;).

Senast ändrad:

Men Gud och nu försvann det inlägget jag skicka till dig (tuaphua). Dessa datorer man blir snurrig :crazy:... iaf: Jo jag tänkte bara säga att varför jag började kalla min lillskit för just lillskit var för att han hade så små bajspluttar som liten och då blev det-lillskit. han ser ju nästan ut som en lillskit med ;). Nej, men jag säger det med glimten i ögat och tyr är väl det att hästar inte förstår männsikospråk som vi. Blir lite dumt om jag säger "lilla häst" om någon, då fattar ju ingen vem jag menar, då båda är små fast på olika sätt.

Vist är det nh-tränaren du ska rida för på fredag va?

Senast ändrad:

Haha ja det är tur att de inte förstår orden. Iaf hade mina varit gravt traumatiserade. Igår pratade jag om att Tino, lillskit, var så tjock att man skulle kunna föda en halv kontinent på honom. Och att han nog fick bada i vassen i sommar. Min lille söta tjockis har fått neddragen ranson.

Nej, fre är det dressyrtränare i manlig form. Då ska både gammelgubbe och lillprins ridas.

Skulle så gärna själv besöka Bent men jag vet inte om det kan bli verklighet på ett tag i alla fall.:( Det vore drömmen att ta med min lilla busunge dit och kanske se Bent rida honom till och med. Men drömma kan man ju!:laugh:

Det är i allra, allra yttersta fall som Bent numera sitter upp på andra hästar än sina egna. Han menar nämligen att varje ryttare ska ta ansvar för sin egen hästs utbildning.
Men, det finns en liten chans så dröm på du, bara :p

Det är i allra, allra yttersta fall som Bent numera sitter upp på andra hästar än sina egna. Han menar nämligen att varje ryttare ska ta ansvar för sin egen hästs utbildning.

:bow:

På sätt och vis, tycker jag att det är en sund inställning. För om jag en eller upprepade gånger, tjatar hål i skallen på min tränare, så att han/hon ska "provrida eller rida till" min häst, då är ju det inte samma sak, som att hästen går likadant för mig, sen.

Utan det beror ju faktiskt på hur skicklig jag själv är som ryttare på att efterlikna min tränares ridning och sits till 150 procent, sen.

I slutänden är det som sagt, bara jag själv som kan ansvara för min egen hästs utbildning.

Men ibland är det bra om tränare kan sitta upp på en häst för att ryttaren ska få se från marken.

Ja det håller jag med om!

Immer, jag vet inte om troi verkligen menade att det kommer att bli så, utan det var nog ett önsketänkande och ett som jag dessutom försöker ta ur henne att lägga pengar på:p

Hej!

Antar att jag kan vara med här litegrann.

Jag rider varannan vecka för tränare, sen hoppar jag för tränare varannan vecka också. Skulle vilja träna mer, men har lite svårt att hitta tränare och tid och pengar.

/Lavinia

Men ibland är det bra om tränare kan sitta upp på en häst för att ryttaren ska få se från marken.

Ja, det säger jag heller inget om. Utan det tycker jag rent utav vore bra. Och just "provridning" vore ju bra, så att tränaren på egen han kan få känna, var eventuella problem, fel och brister sitter som man behöver jobba med.

Men det jag menade är att det i första hand är hästens ägare/ryttare, som ska jobba med problem, fel och brister eftersom det är denne som rider hästen "dagligen" och därför behöver lära sig att reda ut dem.

Nu tycker jag iofs att en skicklig tränare ska ha ett hököga för vilken/vilka detaljer som felar och många tänkbara lösningar utifrån vad som passar olika ekipage/hästar, men har man en häst som är lite svår håller jag med om att det kan vara bra för tränaren att få hoppa upp och känna själv, för att lättare kunna guida till rätt lösning.
Ibland kan jag bli frustrerad över hur stor skillnad det kan vara på det man ser från backen och hur det känns från ryggen när jag rider min häst. Som upplagt för missförstånd om man rider för ny tränare. :angel: Ibland kan skillnaden vara till det bättre jämfört med hur det känns (men att det som känns fel är såpass stort att jag inte kan strunta i det och vara glad för att det ser bra ut..) och ibland ser det riktigt illa ut men jag vet att hästen lagt på luren och är för ofokuserad för att man ska få till så mycket bättre just då, eller att man om inte annat får försöka ta det i en vettig ordning, en sak i taget.

Ja, det säger jag heller inget om. Utan det tycker jag rent utav vore bra. Och just "provridning" vore ju bra, så att tränaren på egen han kan få känna, var eventuella problem, fel och brister sitter som man behöver jobba med.

Men det jag menade är att det i första hand är hästens ägare/ryttare, som ska jobba med problem, fel och brister eftersom det är denne som rider hästen "dagligen" och därför behöver lära sig att reda ut dem.

Ja jag håller med dig helt. :laugh:

Håller med om att man själv har ansvaret för sin häst utbildning. och det skadar ju inte att rida nån annans häst ibland, ser det oxå som positivt då någon av mina (fd) tränare har ridit den hästen jag haft. Och sen är det väldigt kul att se :).Senast var det en AR instruktör, gillar henne massor men jag har flyttat nu så det blir tok för långt att rida så mkt för henne mer. Iaf så red hon min och kommentaren efteråt var "detta var nog den mest envisa illbatting jag suttit på."

Ja det är lite kul att se andra rida ens lilla "illbatting" :rofl:... han är ju ändå värdens bästa.

Lavinia: Klart du ska va med här :D spännande att du kombinerar med lite hoppning med :) Och du och jag verkar ha samma problem med att hitta tränare, verkligen inte det lättaste :crazy:. inte nån med AR kunskaper iaf.

Nu tycker jag iofs att en skicklig tränare ska ha ett hököga för vilken/vilka detaljer som felar och många tänkbara lösningar utifrån vad som passar olika ekipage/hästar, men har man en häst som är lite svår håller jag med om att det kan vara bra för tränaren att få hoppa upp och känna själv, för att lättare kunna guida till rätt lösning.
Ibland kan jag bli frustrerad över hur stor skillnad det kan vara på det man ser från backen och hur det känns från ryggen när jag rider min häst. Som upplagt för missförstånd om man rider för ny tränare. :angel: Ibland kan skillnaden vara till det bättre jämfört med hur det känns (men att det som känns fel är såpass stort att jag inte kan strunta i det och vara glad för att det ser bra ut..) och ibland ser det riktigt illa ut men jag vet att hästen lagt på luren och är för ofokuserad för att man ska få till så mycket bättre just då, eller att man om inte annat får försöka ta det i en vettig ordning, en sak i taget.

Ja jag håller med dig helt. :laugh:

Håller med om att man själv har ansvaret för sin häst utbildning. och det skadar ju inte att rida nån annans häst ibland, ser det oxå som positivt då någon av mina (fd) tränare har ridit den hästen jag haft. Och sen är det väldigt kul att se :).Senast var det en AR instruktör, gillar henne massor men jag har flyttat nu så det blir tok för långt att rida så mkt för henne mer. Iaf så red hon min och kommentaren efteråt var "detta var nog den mest envisa illbatting jag suttit på."

Ja det är lite kul att se andra rida ens lilla "illbatting" :rofl:... han är ju ändå värdens bästa.

Lavinia: Klart du ska va med här :D spännande att du kombinerar med lite hoppning med :) Och du och jag verkar ha samma problem med att hitta tränare, verkligen inte det lättaste :crazy:. inte nån med AR kunskaper iaf.

Det jag ser, när någon tränare har fått lov att sitta upp på Fatima, är att Fatima surnar ihop totalt. För när en tränare sitter upp, så är det KRAV från att denne sitter upp, att Tima gör som tränaren säger och ska "parkera sig i den avsedda formen på stört - annars!".

Och det kan jag säga, att har man "satt fan i båten, ja då får man jäsingen ro" när det gäller ridning av Fatima. För hur än alla människor här på bukefalos tror, att eftersom jag är halvinvalid :rofl: och allmänt blåst, så har jag en supersnäll och lydig ridhäst, så är det ingen dans på rosor. Varför jag förmodligen enligt andra på grund av feghet, ofta har långa riduppehåll, för att jag inte vill riskera mig och min hästs hälsa.

Däremot, när jag har haft stallkompisar, vänner i övrigt och nybörjare, som väntar en stund och känner efter innan de ställer krav, de har oftast en häst under sig som går att rida med sytråd.

Tima har inte släppt upp min AR-tränare på ryggen... Jo, förresten. En gång lyckades denne sitta på Tima, men hon rörde sig inte ur fläcken utan stod som en gjuten bronsstaty i 10 minuter... :rofl:

Som sagt, jag skulle önska att man kunde få lite mer input i vad det är man behöver tänka på ridmässigt och det är inte 100-procentligt enkelt att säga det, utifrån vad man ser från marken alla gånger. Utan skulle jag byta tränare, skulle det vara trevligt om denne kunde känna på Tima, så att man ändå fick några matnyttiga tips. Även om som Totola säger, att en bra tränare ska se sånt från marken och jag har ett par såna tränare, som funkat bra. Vi får se framemot hösten om jag blir så pass återställd att jag kan smyga igång igen, annars får Timsan bli "Raggsocka på lösdrift" på heltid.

Hej!

Jag brukar tycka att det är kul att se när nån annan som kan rida rider min häst. Skulle min tränare få för sej att testa får hon gärna det- men det vill hon nog inte.. Hon verkar gilla lite tyngre hästar (även om rabis just nu är lite rund).

Min skulle nog älska att bli riden av min tränare- äntligen nån som kan och vet vad den gör, liksom! Men pållan får nöja sej med mej.

Jag har ju också turen att ha hittat en hopptränare som liksom jag tror mer på "ben" än "hand". Redan första träningen fick jag höra flera vändor med "mjukare händer", inte bara på mej själv. Och det kan nog vara riktigt svårt- att hitta nån som faktiskt inte bara vill dra ihop hoppehästen till max.. Såna har jag tränat för tidigare- me not like!

Nej, nu ska jag äta lunch och öva dressyrprogrammet vi ska rida för tränaren imorgon.. Gahhhh

/Lavinia

Över lag är det bara jag som rider mina hästar, men när jag var på veckoläger förra sommaren så satt instruktören upp första dagen.

Det gick inte så bra, min fetlurv regenererade omedelbart tillbaka till skänkeldöd ridskolehäst utan varken energi eller följsamhet. Inte helt lyckat faktiskt, eftersom det tog två ridpass för mig att bevisa för läraren att hon inte alls är sån för mig, och ½ min kurs försvann...

Jag tror inte att någon häst är sig lik under olika ryttare. Visst kan man sitta upp och uppfatta ojämnheter i rörelser osv, men sen hänger nog resten på samarbetet mellan två unika individer.

/Migo
Som fortfarande har lite roligt åt att HEs kommentar till att jag ville se henne rida Lea var "Det tror jag säkert":angel:

KL

En bra tränare ska inte behöva provrida. Man ser från marken vad som sker i hästens och ryttarens kroppar. Gör man inte det tycker iaf jag att man inte bör vara tränare.

Däremot tycker jag att det kan vara gynnsamt för många om ens tränare rider ens häst ibland. Man kan tex rida igenom hästen och få den känsligare och mer lösgjord för att ordinarie ryttare sen direkt efter ska få hoppa upp och känna på känslan som den själv ska leta efter i egna ridningen.
Det gör ju alla hästar gott att vara så mjuka, rörliga och starka som möjligt i kroppen. De håller längre. Så det är ju en annan aspekt man kan ta in i det hela.
Och i Sverige köper ju inte alla en färdig läromästare om man själv inte är på nivå likvärdig professionell hästutbildare.. Alltså ska både häst och ryttare skolas/utbildas samtidigt. Det kan bli onödigt svårt ibland.

Visst lär man sig av att utbilda hästar. Och det är jättenyttigt! Men ibland kan en del behöva hjälp att ta sig igenom hinder. Jag har haft jättenytta av att min tränare suttit upp på min häst i början. Han kunde dels fixa problem jag hade och han kunde göra så att jag fick känna på hur lätt och fint det skulle kännas att rida då jag själv inte förmådde nå dit riktigt än. Jättenyttigt och en aha-upplevelse för någon som likt mig red med rätt mkt kraft i tygeln tex.
Nu för tiden så tycker inte tränarna att de behöver sitta upp. Och unghästen vill de inte sitta på iom att de tycker han är för farlig än så länge.

En del hästar "släpper ju inte till" ridning på en gång med vem som helst. Men de flesta gör det tämligen fort bara tränaren har tillräckligt stor kunskap om hästars psyke och tillräckliga ridkunskaper. Tyvärr tror jag de tränarna är allt för få.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 173
Senast: lizzie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 668
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 407
Senast: Emtherlia
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 121
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka