Snacktråd för AR-frälsta!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Ja, alltså.. Jag kan absolut skaffa en problemhäst som jag bara tror är missförstådd och rehabiliteringsbar. Det har jag ju just gjort. Även om jag nog inte trodde jag skulle göra det igen efter Zeb. Men om jag tror att de går att få rehabiliterade så ser jag det bara som en utmaning och lite roligt. Jag är ju knäpp och gillar utmaningar och kanske är för dum för att bli rädd ibland.

Men jag kommer aldrig igen skaffa en häst som är så pass svår i all hantering för andra, även avsuttet och faktiskt farlig. Kanske om jag skaffar egen gård och har en backup-person som jag vet kan hantera hästen om jag blir sjuk. Men jag orkar inte igen med allt meck det har inneburit med en häst som inte ens äter om jag åker bort, jagar folk i hagen, rymmer, sliter sig, attackerar i boxen, skickar av även tränare etc.
Nya hästen kommer aldrig vem som helst kunna rida. Men skickliga personer kommer nog kunna göra det. Eller mindre skickliga bara de ger rätt signaler under de låga kraven de då tillåts ställa. Men honom kan de flesta hantera i allt övrigt. Och han litar på folk avsuttet.

Zeb var under så många år så rädd och ointresserad av andra människor. Han hade inget förtroende för dem och inget intresse eller vilja att kontakta dem. Människor var skit i hans värld. Utom jag, som blev en sjuklig låsning för honom. Han blev deprimerad och åt inte om jag var borta en längre tid, dvs någon vecka eller några dagar till. Det var ju ett väldigt problem att aldrig kunna åka på semester eller vila då man var sjuk. Vilket jag tyvärr är och har varit mycket.
Idag har han genom träning och mycket godis av andra människor lärt sig tycka om dem. Han ser dem nog som vandrande kli-automater och godis-automater. Och han litar inte på dem som ledare. Men han är inte rädd och han blir inte allt för deprimerad om jag försvinner. Han äter iaf, även om han blir jobbigare att hantera och får lite humörsvängningar. Dagliga hanteringen fungerar bra med honom. Han gör som de vill. Och han älskar att folk faktiskt gillar honom nu. Han var ju av förklarliga skäl alltid avskydd förut. Nu när han sköter sig gillar alla honom. Han är ju väldigt söt och personlig. Så han är lite av stallets maskot. För mig är det underbart att se honom pösa av uppmärksamheten och tigga av folk. Jag avskyr eg tiggiga hästar. Men i hans fall kan det där hummandet och fjäskandet för godis få vara. Han är 28 år och för första gången intresserad av folk och älskad. Det är underbart!:love:
Och han är så välfostrad att för mig är det inga problem.

Men jag kanske om jag vetat hur illa han mådde och hur länge han skulle må så dåligt funderat både en och två gånger på att istället låta honom somna in. Idag tycker jag ju själv för min egen skull att allt slit varit väl värt det. Han är ju bland det bästa jag har och har haft någonsin. Men för hans skull vet jag inte. Jag tror och hoppas jag gjort rätt. Men man vet ju inte.

Grattis till provet!! Önskar att jag hade varit där och kikat på er, alltid lika härligt och inspirerande att se ekipage som har kommit så mycket längre än vad man själv har gjort. Man blir lite extra taggad :)

kl
Jag och Goliath tränade ju för CD i början av april och fick fortsätta på samma bana kring travarbetet med att bara försöka hitta takten och få alla delarna på plats. Även om inte själva passen gick så strålande så fick vi den hjälp vi behövde och bekräftelse om att jag är på rätt spår. Nu börjar jag dock varva ner litegrann i och med gravidmagen, kroppen säger i från i både rygg och ljumskar när det blir för långa och intensiva pass. Jag vill inte gärna gå och få foglossning eller nåt liknande så det är bättre att ta det lilla lugna och kunna rida så länge som möjligt :)

Ja som du säger är det omöjligt att veta på förhand. Och nu när ni redan tagit er förbi den grad att hästen riskerar må dåligt så tycker jag inte man ska behöva ha dåligt samvete för det. Vi människor måste ju (tyvärr?) lära oss och på ett eller annat sätt går det alltid ut över häststackare på vägen :crazy: Blir det i slutändan bra så har man ju själv lärt sig något iallafall. :)

Själv är jag också sån med förkärlek för att "fixa". Ändå tänker jag alltid att äh, det kommer det finnas att göra på många sätt även om man skaffar en ung och till synes 100% fräsch häst med en bra grund i utbildningen, snäll i vardagshanteringen osv, men det slutar med att jag tar på mig -mycket- jobb istället. Nu senast mycket mer jobb än jag hade trott. Men det är utvecklande, givetvis! :)
Nu tänker jag på något vis att jag "är värd" att få tag på en lättsammare häst till nästa gång. Som inte kräver fullt så mycket utveckling av mig. Man behöver en paus ibland! ;) Kan ju räcka att det finns en del att jobba på eller mindre problem, men på andra sätt.

KL
Vill bara skriva några rader om dagens dressyrpass. Det var så....yippieah!!!! jäkla härligt pass. Jag red på ridbanan för första gången på någon månad förra helgen. Då hade vi bara kunnat skritta de senaste veckorna innan, så det har blivit lite paus i dressyren. Som vanligt är hästen rätt med på det mesta. Det kändes lite otränat, men bara vad jag förväntat mig. Men jag är inte speciellt timad och rätt när jag gjort ett dressyruppehåll. Det tar någon vecka innan jag är på "banan igen". Nu var det 3:e passet och idag var var det bara mmmm. Hästen var framåt, smidig, lyhörd och ridbar som 17 och dessutom i galoppen!! Hon vaar helt med på allt jag hittade på idag. Jag njöt och log från öra till öra. Nu är vi på G igen. Ville bara säga det:laugh: Ridning är så härligt när allt stämmer!!

Vad härligt det låter! :D
Det är dom passen man lever sitt hästliv för! :banana:

kl
Försöker samla mod att lägga in någon ridbild, men det får vänta liite till. ;)

Samla mod. Tycker det är roligt att se bilder, men förstår din tvekan. Det är inte roligt när terroisterna ska racka ner på allt de ser. Jag önskade någon hade varit i närheten med en kamera igår. Det hade varit roligt.

Ja det är så typiskt det där, att kameran aldrig åker fram de allra bästa passen! :p Man får vara glad när den överhuvudtaget åker fram.

Av någon anledning så går den där andelen fokus som överförs till att lyssna på tränaren, eller småprata med kompis med kamera på backen ifrån fokuset jag i vanliga fall brukar lägga på min sits och inverkan. Ingen bra projicering när man vill visa upp sig från sin bästa sida! ;) Säg att jag suttit och haft råfokus på sits/inverkan i ett par veckor (så mycket som nu går när man har pålle som "stänger av" om han blir för dåligt sysselsatt eller alltför mycket fokus faller bort från honom, svårt att vara lika konsekvent och då blir det pannkaka) och man verkligen känner att man börjar få utdelning för slitet. Så nog kan lägstanivån ha höjts, men inte sjutton blir det lika bra resultat när man kommer på träning eller en kamera dyker upp! :angel:

Jag väntar på bilder som en kompis tog i helgen, hoppas på att det var några fina! :)

Jag håller med! Vi vill se bilder!

Idag var vi ute och gick i skogen ett gäng. 2 st red och jag och en annan gick. Den andra som gick hade med en liten c-ponny. Den var bland det snuskigaste Tino sett. Han blåste och balanstravade och hade sig först. När ponnyn gick bakom var det fasa!
Vi gick till ett dubbelt nedhopp som finns i skogen. Jag hade longerlina på lillprins. Så han fick skutta upp och ned för hindret ett par ggr. Han borde verkligen hopptränas längre fram. Gud vad det lilla livet kan hoppa. Han har ju hamnat hos fel matte. Jag är en sån sopa på hoppning! Jag har ju bara skuttat på skoj med gammelfarbrorn över stockar i skogen sista åren.
Funderar på att lära mig hoppa på någon lite säker hoppsak dock. Har ju en duktig stallchef att ta lektioner av. Men då vill jag ha en färdig hopphäst som jag inte förstör så mycket. :P

Gammelmannen är vild! Varje gång jag satte mig för sluta försökte han "missförstå" för att få galoppera. Så vi jobbade på lugn och galopp när jag verkligen ville det och sluta då det skulle vara sluta. Tyvärr asgarvade jag ju första gången han busade. Då är man rökt! Sen fick jag hämta hem det jag slängde i sjön då. Han var iaf rätt okej i kroppen tyckte jag. Kunde galoppera lugnt och vi fick till helt okej diagonala slutor i galoppen. I skritt och trav är han relativt bra. Vi jobbade med piruetter in i förvända in i framdelsvändning i skritt först. Sen samma i trav. Efter det vågade vi oss på lite galopp bara lugnt på volt. Och sen lite diagonala slutor i den och lite volter med tagen bakdel a la förberedande piruett.
Han var duktig gammelgubben. Trots att mamman red barbacka och ibland fick ta spöet som skänkel.

Idag trampade jag snett med foten. Så just nu dunkar vristen igen. Jag hoppas det är tillfälligt. Jag var ju lindad iaf. Den började se så bra ut. Så jag förbannar mig själv. Klarade en hel promenad tom lite offroad utan prob. Sen 5 min hemifrån på en grusväg så snubblar jag. Slappnade väl av då kanske. Hade varit så himla nog på promenaden innan var jag satte foten.
Grrr!:devil:

Ja om du hittar någon lämplig övningshäst vore det väl jättekul att passa på att hoppträna? :)

Haha, gammelman har schysst inställning tycker jag! :D Kul att det går så bra trots skänkelbristen!

kl
Det går lite i perioder för oss. På sätt och vis tycker jag dom "olydiga" passen med jättemycket energi är bra, för det är dom passen det är lättast att få till galopp. De pass där minsta lilla sitsförändring råkar misstolkas som "framåt!" eller "galopp!". ;) Få till bjudningen till det och att det inte blir för pressande för att han "får" placera kroppen mer som han tycker är möjligt att ta galopp ifrån. Men det funkar ju bara enstaka pass och som undantag för att få galoppen positiv, få igång självförtroendet. För på sikt blir ju inte heller den bättre av att glömma bort allt vad teknik och grunder innebär. :angel:
Nu har vi kommit in i nästa fas igen, mer styrketräning i skritt och travövergångar, mer tänka ansatser till galopp och hålla kvar krav på ram och balans och snarare be om lite till samling. Det behövs det också känns det som för att bygga upp styrkan och behålla/utveckla grunderna i övrigt.
Men det kommer bli svårare även att få till den där mindre krävande galoppen. För lyckas man behålla de bra effekterna vi fått i övriga jobbet, då BLIR det mycket svårare att galoppera, så i de lägen hästen går som bäst är det helt kört! :angel: Som att han tycker att man går på högsta växeln redan och inte kan ta i mer.

Brukar de inte alltid vara så att när de går som bäst så är det inte en jävel som är där med nån kamera i handen :grin: och när de går dåligt så står "alla" där och kollar :crazy:...

Brukar de inte alltid vara så att när de går som bäst så är det inte en jävel som är där med nån kamera i handen :grin: och när de går dåligt så står "alla" där och kollar :crazy:...

Jo så är det väl ofta. Jag rider oftast ensam på förmiddagarna så jag är van att ingen finns där. Nu var vi ändå två som red samtidigt så den andra ryttaren såg ju och hon höll på att tappa hakan. Hennes häst var också ovanligt bra den dagen så jag fick också se nåt riktigt bra. Det kanske var något i luften den dagen;)

Han är faktiskt helt fantastisk den lilla hästen. Han ser inte mycket ut för världen. Men jäklar vad rolig han är. Sån energi fortfarande. Och snudd på humor kan jag tycka. Så himla slipad och intelligent. Han har ju sett allt egentligen. Och är en av, om inte den enda, hästen jag träffat som faktiskt kan tänka i fler steg. Han kan planera saker riktigt bra. Jag är otroligt impad av hans hjärna. Och tyvärr också lite ledsen över den då det slår slint, rätt sällan idag. Även om jag ibland tror seniliteten börjar komma krypande.

Men han är otroligt charmig, personlig och tydlig. Så himla underbar! Och iom alla år ihop är han ju formad just så som jag vill ha dem. Och vi har ett mkt, mkt starkt band. Jag kommer aldrig få den kontakten igen med någon häst. Det är jag övertygad om. Han är mitt hjärta!:love:

Red igen här om dagen. Det var samma visa. Den utebanan är sååå stor. Den är runt 80X120 eller något sånt. Det triggar ju ponnyn något extremt. Han är sällan så vild som där eller på ett fält. Men iom att han rör sig så litet och jag vet hur jag ska hämta hem det så kvittar det ju. Jag är aldrig rädd då han spårar ens om jag är barbacka. Det blir inte så mkt av det. Man kan rikta energin till arbete numer. Han är så himla rolig att rida iom att han är rätt välskolad och man kan forma all den sprudlade energin till arbete. OM man nu inte fnissar bort sig på en gång. :P
Vanligt fel i den matten han har.:angel:
Men man blir ju så glad när han visar sån livsglädje, spec i den åldern.:D

Foderleverantören var förbi och frågade om gammeln ätit upp presenten han fick sist. Zeb hummade till sig ett paket Krafft Morotsgodisar. Bonden har själv 50 Islänningar hemma. Så han uppskattade Zebs ras och höga ålder nog att ge honom presenten. "Är man så gammal ska man banne mig ha en present!". Nu när han ätit upp den så skulle han givetvis ha en ny. Himla snällt! Och roligt iom att alla hatat Zeb förut.
Nu kan jag ju lite låta andra rida etc. Jättekul! Är ju en jättenyttig häst att lära sig på. Han är ju välutbildad och välriden. Men svååår om man inte gör exakt rätt. Så han är en bra läromästare. För han talar noga om då det är fel.

Jag är faktiskt jättestolt över min gubbe! Ingen trodde annat än slakt för honom. Han gör inga rena prog över lätt klass. Vi har prob m bytena. De är inte rena än. Men han gör skolorna, är på hjälperna, samlar sig väl, gör pirouetter i alla gångarter och gör piaff och terre a terre.
Och vi gör en del trickträning med honom. Där har han lärt sig mycket med.
Han är som en hund i hanteringen.
Up yours till alla som vill tvångsslakta honom.:devil:

Han låter lite som min egen vad gäller huvudet :). hoppas han kommer vara lika pigg å busig den dagen han är i den åldern (är 7 år nu) :D. Gillar er historia och vilken tur att du kom till hans undsättning!

Usch! Jag är så sanslöst besviken efter dagens ridpass. På mig själv! Att ponnyn har sina dagar vet jag ju om. Men idag hanterade jag det så himla illa! Jag var trött, skithungrig och bakfull och hade svårt att fokusera. Trots det så ska jag prompt försöka rida dressyr barbacka på stora utebanan. Jag försökte lösa för många problem på en gång för min tankekapacitet idag. Jag borde prioriterat och försökt lugna mig. Fy på Tua för pissig ridning. Nu tar jag ledigt någon dag och skiter i det här. Sen nya tag!

Det brukar väl aldrig gå bra när man är bakfull :p. sådanna dagar lägger jag ribban lägre, skogsmullar lite i skritt på halvlånga tyglar typ.

För mig går det faktiskt bättre, bara det inte är riktigt illa ställt! :angel:
Jag orkar inte oroa mig eller av misstag "reagera på hästen", och jag orkar inte med något tjafs så jag blir väldigt tydlig och konsekvent helt plötsligt! :rofl: lättare att vara i nuet. Hmm, och så kanske jag ärligt talat har lägre krav och tar det mer basic, vilket ju faktiskt kan vara ett vinnande koncept tills sen när man trappar upp.

Men så kommer ju det lilla problemet att jag vägrar köra bil om inte bakfyllan släppt helt och/eller det har gått nästan ett dygn sen jag började dricka. Ser mig själv som en trafikfara om jag är bakis vare sig alkoholen gått ur kroppen eller ej, och finns minsta lilla misstanke att den kanske inte gått ur kroppen vill jag inte riskera körkortet i onödan. :angel:

Appropå bilder, vad tycker ni? Fin ökning?
Haha, lite muterad look, men annars så! :rofl:
hagbus6_147338374.jpg

Senast ändrad:

Haha.. Den gamle gubben brukar jag kunna rida helt ok halvsovande. Vi har ju hängt ihop i nästan 20 år nu. Så det brukar fungera. Han är ju rätt väl skolad numer och väluppfostrad.
Men jag har väl lite superwoman-komplex ibland och tror att jag ska fixa allt bara jag pressar mig själv. Tyvärr gör jag inte alltid det. Ponnyn var väääldigt taggad, olydig av att inte ridits ordentligt, det var ståhej på volten och jag var tydligen helt borta mentalt. Det blev fel. Jag skulle lagt ribban mycket lägre än jag gjorde. Jag tror jag lärde mig en läxa. Jag hoppas det. Men vi ska inte hoppas på för mycket med mig.:p

Idag är jag dock glaaad, glaaad, glaaad! Jag försökte rida ungdjuret här om dagen. Men lyckades inte bända in foten i stigbygeln. Igår var jag hos min sjukgymnsast/kiropraktor. Jag hade en gryyym låsning i vristen. Så han fixade till den. Och istället för linda så tejpade han mig. Så idag skulle jag rida lite tänkte jag. Fast jag nog inte bör. Jag velade länge. Jag hade nog redan bestämt mig för att rida. Men alla sa att jag inte borde. Så jag erkände nog inte öppet att jag tänkt det. :P
Jag hade med mig min medhjälpare som skulle få rida lite först. Men hon fick magknip och blev tvungen att åka hem akut. Där stod jag med fixad häst som linats av överskottsenergin och bara baaad om att bli riden.:angel:
Han ville väl egentligen hem och äta och sova. Men det förstod inte mamman.
Så jag red en liten sväng. Åh, vad roligt det var! Jag har saknat min lilla pärla!:love:
Jag jobbade från marken innan och har kunnat öka kraven lite utan att han blir förbannad eller stressad. Jättekul! Han blir bättre och bättre både avsuttet och uppsuttet.
Första gången jag satt i en sadel på några veckor. Har ju ridit gammelman barbacka hela tiden. Gud vad skönt det var att bli placerad och få hjälp i sitsen! Haha.. jag hade glömt hur skönt det var!

Sen red jag gammelmannen barbacka(ville jobba med magen lite:P). Han var helt ok. Tydligen hade han varit ett litet as igår. Medhjälparen red ut en runda. Och han var helt vansinnig. Hon var glad att hon satt kvar. Ponnyjääääkel! Han kan aldrig vara lite just och bjussa på en trevlig och lugn åktur ute med någon annan. :devil:
Idag var han dock bra. Imorgon ska båda gå lektion för dressyrtränaren. Har inte ridit Zebbe för honom sen förra sommaren. Då var han igång helt och gjorde piaff, galoppiruetter och terre a terre. Nu kommer vi presentera en tafflig och slafsig trav på sin höjd. Vi kommer inte direkt få beröm för att jag hållit igång hästen så väl och tränat dressyren bra.
Jag tog en kort lektion på 30 min och så får vi larva igenom lite grunder bara.
Det blir nog kul iaf!

Haha.. Ja, alla är vi olika.
Jag är väl inte nervöst lagd annat än ibland för att andra ska kolla på. Inte för att hästen ska göra något. Jag kan bli nervös med ny tränare och hästägare som ska kolla samtidigt tex. Då blir jag hispig och skulle behöva vara lite coolare. Tror dock en bakfylla skulle sabba mer än den hjälpte då med.:p

Men jag hade en gammal stallkompis som konsekvent söp ned sig innan varje tävling. Han tog en superfylla dagen innan för att vara trött och seg på tävlingsdagen. Då blev han inte nervös.

Alla är vi olika som sagt. :P

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 186
Senast: lizzie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 670
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 407
Senast: Emtherlia
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 122
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka