Snacktråd för AR-frälsta!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jag vet att hon tar instruktioner väl. Hon hade en arab tidigare. Så vi pratar inte om något bank och spark-ridande. Men hon var nervös och gjorde en gång lite för kraftigt. Både jag och andra tränaren var ju med och hade avbrutit om hästen blev stressad. Hans reaktion var på max en sekund borta. Så det var ingen stor och kraftig reaktion.
Som sagt så har jag jobbat med honom och han är mycket lugnare och mycket bättre i ridningen. Jag hade aldrig satt upp någon som jag tror skulle råka skada sig eller förstöra arbetet jag gjort med hästen.

En miss kan vi alla råka göra. Det här var ingen stor sak.

Jag kan inte belasta foten än särskilt mycket. Och på en unghäst vill jag rida med stigläder. Jag vill inte ramla av om någonting skulle hända.
Jag kan heller inte använda benet som skänkel. Har provat på gammelhästen. Då fick jag ha spöet som skänkel ist. Och det känns dumt att börja med det på unghästen nu. Jag kommer nog om någon vecka kunna rida de hästar jag kan rida utan stigläder på dock. Hoppas jag. :P
Jag är inte riktigt en sån person som är bra på att ta det lugnt. Så jag hoppas jag blir frisk fort.
Jag har ingen lust att råka trampa till fel och bli sämre igen. Dumt att försöke pressa sig och sen bli trasig längre ist. Så jag tar det försiktigt med stigläder nu ett tag. Belasta lite har jag redan kunnat börja göra.
Jag följer läkarnas inrådan på hur jag ska sköta mig. De tyckte inte jag skulle gå helt på foten än iom att så mkt var trasigt.

Nu ska jag linka iväg och fira min födelsedag!:laugh:

Grattis! :banana: :banana:

*kl*
Igår fick pållen löshoppa, det var roligt! :)
Riktigt duktig var han!
Lite OT, men AR-pållar måste ju också få göra annat ibland! ;)

Tack snälla Totola!

Kul med löshoppning!
Det ska mina små få göra mer av nu när jag är invalid.
Tino fick hoppa fälttävlanshinder igår i lina. Det var ett dubbelt nedhopp/upphopp/whateverdetheter som han fick skutta upp för. Det tyckte han var svinkul. Gud vad han har lätt för hoppning den lille busen! Honom ska någon som kan få hoppa in sen.

Kul med hopptalang! :)

Haha, själv har jag absolut inte haft några hopp-ambitioner alls med pållen, med tanke på att han såldes för att hon som hade honom var orolig att de skulle rida ihjäl sig en vacker dag (stressat, obalanserat ånglok, typ) framförallt i hoppningen. Sen är han ju inte ung, även om man skulle göra om hela grundjobbet och träna som sjutton på den mentala delen/lydnad så skulle det ändå inte hinna bli några klasser att tala om.
Men jag blev riktigt sugen på att prova hoppa något skutt! :D Han såg ju rätt säker ut i sprången ändå och fin i galoppen utan klumpeduns på ryggen (det har blivit bättre och bättre med tiden från backen, från att inte ha valt galopp mer än i undantagsfall, till att ha galopperat men inte med så bra teknik, växlat lätt/svårt varv osv, till att se rund och fin ut i båda varv och gärna välja galoppen :) ). Funderar på att prova det i träna galopphjälper-syfte.
Anledningen att jag inte gjort det tidigare, inte ens tänkt tanken, är ju att jag vet att förra ägaren tränade mycket på det utan resultat, och för att jag själv är rätt feg när det gäller hoppning, ja och så den tredje aspekten - att jag tänkt att hästen först ska ha en stabil och reglerbar grundgalopp under ryttare innan man börjar tänka tanken att "börja om" med hoppningen. :p
Men, lite sugen är jag allt! ;)

Ja, han har ju lite hoppgener från mödernet. Men JAG är ju totalt värdelös på att hoppa. Jag kan ju ingenting alls egentligen. Så för mig gör det ju varken till eller från om han är bra på det eller ej. Jag kan inte förvalta den talangen iaf.:p
Jag har ju inte hoppat annat än på skoj för mig själv på min gamla ponny nu under 15 års tid. Och jag var aldrig någon stjärna när jag hoppade förut heller. Jag hade varken talang eller erfarenhet.

Men jag har duktigt hoppfolk kring mig. Så någon av dem får hoppa in honom sen.

Förstår det där med att inte hoppa med dåliga galoppen. Min ponny fick förut inte vara med i min tränares hoppgrupp. Vi hade för dålig galopp då. Nu är han ju för gammal för att det ska kännas vettigt.

Idag har lillkillen jobbats i linor en stund innan min vän som red i helgen fått rida. Jag hade lektion för dem. Och även om han är känslig och svår för henne att rida så gjorde hon det bra! Hon följer instruktioner väl. Så jag hojtar om balansen och mjuka hjälper. Och så kör vi bara väldigt basic. Då blir det finfint! Han skötte sig väl lille prinsen! Åh, vad jag vill rida min fina älskling!

Gammelmannen har jag ridit på själv idag. Jag fick ha spöet som skänkel någon gång iom att jag inte kan använda benet/foten ok. Men han var duktig idag! Han börjar bli mer och mer ridbar igen. Kul!
Gud vilken snäll gammal buse han är. Fantastiska häst!

Jag var hos min kiropraktor/sjukgymnast idag och fick min rygg/nackbehandling. Jag var bättre i ryggen trots väldigt lite ridning och träning nu. Vi insåg att det var kryckorna som gjort att jag inte låsts i ryggen mellan skulderbladen. Mkt intressant!
Han kollade foten med och meddelade att inget är brutet. De på sjukan visste inte riktigt. Men det var skönt att få veta det. Jag fick en annan linda och kunde idag hoppa runt mer på benet. Kunde tom skutta runt med en elevs häst och ta den från backen lite. Skönt!

Min ena tränare ringde och grattade mig i söndags och berätttade att jag skulle få någon form av hemlig present när jag blir bra i benet. Det skulle vara någon form av hästupplevelse. Jag blir ju skitnyfiken på vad! Men det fick jag inte veta minsann.

åh, det låter ju jättespännande, lova att rapportera när du har fått reda på vad det är, jag blir ju nyfiken.. :p

en liten uppdatering från mig och min prins, det var ju ett tag sen jag skrev nått här..

Sen dess har jag tränat och tränat och tränat, för många olika tränare! och till helgen blir det hastigt och lustigt en kurs till med tillhörande väpnarprov (äntligen, om det nu blir av, efter 2 år vågar jag inte tro att det blir av innan det faktiskt är gjort!)
Det är många olika influenser som jag har fått ta del av, efter helgen har jag en kurs, eller ja eg 2 innan jag tänkte dra mig tillbaka o fundera på vad som känns rätt för mig och den vackre.
i mitten av maj ska jag troligtvis få möjlighet att rida för en tränare som jag länge har velat träna för men inte riktigt haft möjlighet/kommit till skott..

Ja, ja nog tjatat om alla träningar..

Skip går så himla bra just nu och jag har börjat lägga in lite arbete för hand innan ridpassen för att väcka energin i honom innan jag sitter upp, och OJ vad jag har tappat hakan när jag har fått se honom göra rena fin skolskritt, piaff, levadansatser och skolgalopp från backen. När jag ser honom jobba så får jag ett hopp om att det kan finnas något mer efter riddarprovsnivån att träna för. Hittills har jag liksom trott att dit men inte längre..

Det är lätt o bli för ivrig nu när han går så bra och träna mer än han tycker är kul på banan, så imorgon blir det en tur i skogen o bara njuta, fredag tvätt och sen kurs lördag och söndag. Sen får vi ta det lugnt några dagar igen i skogen så han inte tappar gnistan för träningen.. Min välskolade skogsmulle..

Zahlo, kommer du upp till helgen?

Härligt, håller tummarna för att det blir av och att det går bra för er! :banana:

Låter spännande det där med flera tränare.. Någon man känner till?
Så kul när det börjar hända saker i hästen. Särskilt när det kan gå så långa perioder där det inte känns som att det händer något och när man nästan gett upp hoppet och börjat vänja sig lite vid tanken, så händer det grejer! :D

Jag tror äntligen jag lyckats hitta ett knep som *peppar peppar* är hållbart för att få min pålle fatta galopp.
Lite tidigt att säga egentligen för så har jag ju trott om andra sätt också och det har funkat till att få antingen fläng-galopp som med lite tur och gratisenergi kunnat generera någorlunda normal galopp, samma sak med ansatserna - har kunnat få små ansatser men mest haft tur om det blivit något som kan liknas med galopp enstaka gånger (fast det förstår man ju att det säkert är för krävande än så länge).
Visserligen är han ofta sån tycker jag - att det tar tid att nöta in saker och råkar man överträna så backar man tillbaka och får börja om, så man får ha tålamod tills poletten verkligen trillat ner. Samtidigt som man inte får bli för mesig heller och han börjar tro att han inte behöver försöka mer.

Nu kör jag med en övertydlig metod att försöka få in takten och känslan i min kropp. Räknar ett-två-BAM samtidigt som jag stabiliserar mig i sitsen och tänker lite samling, försöker få in lite som en cirkelrörelse i sits och hjälper så synkat med honom som möjligt, pyttelite tillbaka - uppåt - släppa fram, både aningens i handen (fram blir ju väldigt tydligt däremot) och sitsen. När han börjar hajja och ändra takt och tonus så lägger jag till båda skänklar tydligt samtidigt som jag säger "BAM" (som sagt övertydlig ;) räknar högt 1-2-BAM)+boxning fram mot halsen, och så börjar det om igen. Fast jag gör bara 3-5 gånger i sträck sen får han gå "neutralt" en bit som vila/belöning och eventuellt varvbyte. Om vi får till galopp eller en riktigt bra ansats stannar jag honom efteråt och klappar på halsen i förhoppning om att det lättare ska fastna i skallen och att han hinner ladda lite energi till nästa försök.
Det som känns så bra är att det känns som att bjudningen i honom ökar, samtidigt som han ändå inte triggas till att bara ösa på framåt. :)

Haha, låter verkligen jätteöverdrivet och invecklat, men så känns det som att vi redan provat allt och lite till! :p

Tuaphua: Vilken tur att det inte är brutet! :)
Vad spännande med present!

Senast ändrad:

Kul med provet! Hoppas du ace:ar det!
Skoj med massa träningar med! Och ännu mer skoj när man ser framsteg i hästen.

Totola:

Hoppas du får till galoppen! Ingen metod jag testat. Hoppas den funkar för er!:)

Idag har jag haft lektion för min kompis på lillprinsen. Idag var ännu bättre än igår. De fick till det mesta fint. Ryttaren börjar fatta vad som ska göras. Jätteroligt att se! Vi har jobbat på hennes sits och hur hon rider lätt.

Sen hade jag lektion för en av mina favoritelever på hennes nya häst. Hon har skaffat en supertrevlig sak e Danone på 7 år. Väldigt rar och just häst som har lätt för sig och är trevligt riden sen innan. Jättekul!
Jag skuttade upp och red lite också. Svårt med en mkt klen skänkel pga skadan. Kunde ju inte ha några stigbyglar heller. Men det gick bra. Den är väldigt just och inte rädd av sig. Så kändes tryggt iaf. Jag kommer rida hästen en del sen. Så det var kul att känna på den lite. Den borde de få kul med!

Japp jag åker upp imorgon :)

Hoppas det blir av denna gången, inga hovbölder å sånt ;)

Bra att hon hittat en bra häst! Inte det lättaste alla gånger? :p

Angående galoppen så idag hade poletten verkligen trillat ner. Shit vad pållen var galoppsugen! :D
5-6 fattningar i rund och förhållandevis fin galopp! :banana: Båda varven.
Han fick ju öka på lite några steg så länge man kände att det gav något, att han var inställd på galopp, men det var jättekul att känna att han fortsatte tänka galopp även om man tog tillbaka och bad honom gå kvar i samma tempo. Han klarade att fortsätta galoppera runt och fint en bit också, och var ovanligt manövrerbar i galoppen, så det kändes verkligen att galoppen var bättre än vanligt! :)

Det är ju verkligen en egenihopsnickrad metod utifrån att ha testat sig fram till vad som kan tänkas funka. Just att bonka till halsen lätt med handen märkte jag var väldigt effektivt i övergångar från samlad skritt till trav, och han blev peppad av det utan att vilja använda energin framåt, omvandla till samlingen istället, och att man fick reaktion så han bara ändrade takten till trav istället för att hinna gå över till sitt bekväma travläge.

Senast ändrad:

Åh vad roligt!

Jag tyckte väl att det inte såg ut som om det var så långt borta när jag såg er senast jag var uppe..

Nu ska jag ut o tvätta min lilla prins så han ser lite ren (are, han kommer ju hinna rulla sig både en och två gånger innan vi åker imorgon :angel: ) till kursen i helgen!

Sen ska jag se till o packa in allt i bilen o sen blir det in till föräldrarna för att fira födelsedagen!

Det kändes nog längre bort än det var, när man går ett steg framåt - ett tillbaka i perioder! :p Och särskilt när det känns som att han slutat försöka och tappat bjudningen så det känns som att ju mer man ber om det, desto mer tappar han sugen. Krävdes något motiverande och uppväckande så var saken biff! :D

Haha, det är såna gånger man är glad att inte ha skimmel iallafall! Vad spännande att det börjar närma sig! :banana:

Åh, nu är det gjort! (äntligen...)

Trots att jag inte är nöjd med vår prestation under själva provet är jag mycket nöjd och stolt över att jag och min lilla prins lyckas rida ett godkänt väpnarprov, trots att vi var på vår lägsta nivå!
Min fina lilla prins! :love:

Stort grattis!:banana:
Jag tycker du ska fira med lite tårta. Jag firar allt med lite tårta. Tyvärr börjar det synas nu när jag inte kan rida, springa etc..

Jag har roat mig med att kajka runt barbacka på lillponnin mest på sistone.
Men nu börjar foten bli märkbart bättre. Så jag hoppas kunna ha stigläder snart och då igen hoppa upp på min andra fuxfara.

Idag utrotade jag den sista mammuten.. dvs klippte mammuten och fick fram en liten ponny. Han ser 10 år yngre ut och 100 kg lättare. Uj, vad små och pinniga hans ben ser ut!:eek:
Tyvärr triggade klippningen hans psykproblem(är ju utdömd för lynnesfel för hundra år sen).:(
Han blir orolig nu när han känner saker mot huden och är allmänt stressad. Han vågade inte äta sin mat först. Sen när han nästa mål vågade så råkade han ställa sig i höet och då var det ju full cirkus för att det stack mot benen mer än det gör med en dm pälsiga moonboots.
Så matten blev ledsen och grät en skvätt. Hemskt att se honom så orolig när jag vet att han mått så och värre jämt förut. Det var som flashbacks av hur han var förut. Det lägger sig snart. Men man vill ju inte att han ska behöva må så en sekund ens.
Han blev dock svettig av att stå. Och han torkade inte. Så var tvungen att klippa så han inte får exem iom att han inte fäller nog pga åldern.
Hoppade över att rida honom idag. Får ta imorgon en sväng.
Badade honom med ett specialshampo som är antiseptiskt med jod och aloe vera i. Det luktade snusk! Haha.. men jag tror det är bra. Hoppas han slipper klåda.

Lillprins har gått för hand med tränaren igår. Han tyckte att han blivit mycket bättre. Han höjde kraven lite och allt var bra. Duktig pojke!
Han fick dock spunk en gång lite snabbt. Tränaren hann ju fånga upp det.
De hade någon mycket märklig hopplektion utanför ridhuset på stora utebanan. Det både dundrade och flera personer hojtade som... ja.. haha.. dårar ärligt talat. Tränaren muttrade något om att han aldrig hört något liknande under sina 10-15 år som hoppryttare.;)
Så med tanke på det tyckte jag lillkillens nipperattack var helt ok.
Idag fick han gå lektion för mig med vår lilla inhyrda pilot. Han skötte sig bra förutom lite lathet. Han passade på då piloten inte riktigt hann med. Men det tycker jag är ett ok beteende. Bara man inte är farlig/hotar ryttaren så kan man få maska lite i hans ålder. När matten smackade så löd han dock.
Jättebra för lilla piloten att få känna på de små, små förändringar i sitsen som gör så mycket i en ung och välriden häst. Hon var också duktig idag. Jättekul att se deras framsteg.
Och jag är såååå sugen att hoppa upp själv. Men iom att jag helst inte ska ramla av med min nacke(whiplash och väldigt sönderslitet redan, kan lätt gå av helt) och jag inte kan trampa till i stigbygeln så vågar jag inte om han skulle bli rädd för något och slänga sig. Men snart måste ju foten bli bra!

Grattis!! Ni är så duktiga! :banana:

tuaphua: Vad tråkigt att han blev så orolig! Är det något speciellt han är/har varit orolig för? Lät lite intressant som du uttryckte det, att han oroar sig för sånt som känns på huden. Om han kopplar något trauma till just känslan i huden? (sorry, mitt intresseområde! ;) )

Låter klokt att inte rida potentiell ofrivillig avsittningshäst än! Var rädd om dig! :)

Jag kände till hästen och red den innan jag köpte honom. Han misshandlades rejält. Och reds en gång med stång och graman i flera tim ihopdragen på volten efter att ha stått helt i flera månader. Jag såg det inte. Men flera har vittnat om att blodet runnut längs med hakan på honom. De hade sagt till ryttaren. Men det fick ingen effekt. Han fick blödningar i muskulaturen i hela frampartiet och blev så stel att han inte kunde vinkla huvudet nog att stoppa det i vattenhinken eller äta. Han blev även halt båda fram.
Efter det insåg ägarinnan att hon inte klarade av hästen och skulle göra sig av med honom. Ingen ville ju köpa en livsfarlig och oridbar häst. Så hon fick honom utdömd för lynnesfel. Han var ju rädd för allt och skyggade och slängde sig och skenade. Och öppnade man boxdörren så slamrade det bara till så gick han till attack för att försvara sig genom att vara den som attackerade först. Han har både blivit slagen, ryckt i med kedja runt nos eller haka, elad etc etc.
Jag trodde jag kunde få ordning på honom och köpte till lågt pris.
Han var oridbar i stort sett under 6 mån. Fick panik av bett och av att sitta fast i saker. Åkte ut i skogen på sidepull under den tiden.

Nu är det många, många år sedan. Och han är för det mesta jäkligt cool. Det är bara jag som hanterar honom utöver fodring och in-ut-släpp. Han litar på mig och gör allt jag ber om. Jag kan rida på vilket bett jag vill, ha spö, tom bli lite förbannad ibland utan att han stressar.

Klipp-problemen började för ett par, typ 2-3 år sedan. Jag lät en kompis klippa iom att hon behövde ridhjälp med sin häst som jag tränade. Hon gjorde absolut inget dumt. Men han fixade tydligen inte att någon annan klippte. För hon kom inrusandes i ridhuset och berättade att han var vansinnig. Hon fick inte ens komma fram till honom utan att han fick full panik och slängde och rusade i kättingarna på gången. Jag tror han lite grann börjat "fråga" med små, små signaler om det var läge till panik. Jag har haft honom så länge att jag utvecklat någon form av hypersesibilitet för hans signaler och lugnar honom omedvetet innan det fullkommligt spårar ur. Hon märkte inte de signalerna och han fick i sitt huvud mer och mer anledning att ana oråd och få panik iom att hon inte sa "det är lugnt" när han frågade. Min tränare är inne på samma linje.
Efter den gången så spårar han ur ibland efter klippning. I början spårade han ur under klippning också efter det. Kanske 2 klipp efter. Sen blev han lugn vid klippning. Men kunde få ryck efter. Sen har han varit ok några klippningar. Men nu var det tillbaks lite igen alltså.

Han har väldigt mycket flykt i sig. Mycket instinkter öht pga islandspåbrået. Han har stor integritet och personlig sfär. Han släpper inte många människor eller hästar nära inpå sig. Han har ju varit "isolerad" iom en dm päls på kroppen. Nu har han haft den långa pälsen så länge att han blivit van vid det skydd den innebär för känselsensorer. När den bara vips försvann så förstärks ju alla känslor från känselsensorerna. Helt plötsligt är allt så mycket.
Han känner sig utsatt. Man ser i blicken på honom att han känner sig allmänt mer otrygg även om han inte skuttar runt och är hysterisk.
Han blir ju farlig då han blir otrygg. För han blir blockerad och går i försvar.
För mig är det inga problem att hantera honom. Jag kan den hästen efter alla år. Och han är ju välskolad både från marken och uppsuttet. Så om han flipprar lite så kan jag få honom att landa mentalt och komma ihåg sin skolning. Med andra så "släpper han inte till" riktigt mentalt. Och blir lite blockerad och glömmer skolningen.

Kunniga veterinärer och mina tränare har sagt att få hästar har mentala fel. Det är så få att man nästan kan säga snudd på inga. Men den här hästen har verkligen det enligt dem. Han var nog lite speciell i psyket från start. Och förstördes sen av den behandling han fick.
Idag sköter han sig ju. Och är en lycklig och livsglad ponny annars. Han är en riktig liten skojare som snudd på har humor. Underbar liten häst!
Men trots att han är som en hund och faktiskt kan konster likt hundar, är välutbildad i dressyr och välriden så kommer han aldrig bli normal. Man kan aldrig räkna med att han alltid ska svara korrekt. Man kan däremot räkna med att han någon gång till i livet kommer balla ur.

Åh, nu är det gjort! (äntligen...)

Trots att jag inte är nöjd med vår prestation under själva provet är jag mycket nöjd och stolt över att jag och min lilla prins lyckas rida ett godkänt väpnarprov, trots att vi var på vår lägsta nivå!
Min fina lilla prins! :love:

Åh, grattis, grattis, grattis, ni är SÅ duktiga du och Skippen :bow:

Tråkig historia att läsa, men skönt att det ordnat upp sig såpass. Så illa att det ska behöva gå så långt innan man förstår att man bara sabbar för hästen! (Om hon nu gjorde det.) :/
Förstår att det är svårt att veta vad och när man kan låta andra göra saker.

Han hade ju varit rädd för klippning flera år tidigare. Men det hade vi ju tränat bort. Och han stod och sov när jag klippte. Så trodde det var lugnt. Tjejen känner ju hästen och han henne. Men tydligen var det för mycket att hantera för honom på något sätt.
Känner så klart dåligt samvete. Men gjort är gjort. Och han måste ju tyvärr klippas nu. Så man får bara ta det.
Vill inte ta bort en häst som i övrigt mår så himla bra.

Hade jag för alla år sedan vetat vilket jobb det skulle bli med honom hade jag kanske låtit honom få somna in. Men jag var ung och visste inte bättre. Idag tycker jag ändå han har livskvalitet. Och den här lilla flippen skadar ingen annan. Tråkigt givetvis för hans del att han ska vara lite orolig nu kanske 2-3 dagar tills det efter det gradvis försvunnit. Men han är inte farlig mer.

Det är nog tur att det finns unga "entusiaster", för det verkar vara många som säger samma sak! :rofl:
"Jag ska INTE skaffa en travare igen, det är för mycket jobb!", eller "jag orkar INTE skaffa en fux igen, jag vill ha en normal häst!" :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 186
Senast: lizzie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 672
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 407
Senast: Emtherlia
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 122
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka