Snacktråd för AR-frälsta!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Det är inte min ena tränare du varit och tränat för i Umeå i helgen?

Idag red jag lektion på min gamling för kvinnliga tränaren. Gamle Zebbi har blivit mycket mjukare. Och jag började trava honom i förrgår. Idag fick vi trava igen på lektionen med. Vi fick rida pirouetter och förvända i skritt och trav. De i trav centrerade vi inte helt. Ponnyskrutten var helt okej. Han är ju inte lika stark som förr. Men han kämpade på. Och är helt klart betydligt bättre! Jättekul! Han kanske kan komma tillbaks trots allt min gamla pälskling.

En kompis red sin andra lektion för tränaren. Hon har varit med för mannen några gånger med. Nu var det en sådan enorm skillnad i både henne och häst mot första lektionen. Hästen flöt fram på hjälperna i större kliv med lite vilande steg och formen var rund och fin. Hon var så mycket friare i rörelserna, mer harmonisk mentalt och ryttaren red med så mycket mer känslighet. Det var så roligt att se att jag faktiskt blev tårögd. Fina, fina duktiga kompisar(häst och ryttare)! Åh, vad roligt!:love:

Imorgon ska jag träna med lillprinsen. Idag satt vi och kramades i boxen då han låg och vilade. Han vågar numer lägga sitt huvud i min famn och gosa in sig och slappna av då. Han har skött sig jättebra och varit lugnare öht sista tiden. Jag hoppas det är samma imorgon. Älskade lillskrutt!

Ja som sagt, jag tror jag förstår hur du menar! ;)
Nu har vi ju hamnat i vad som känts som återvändsgränder flera gånger eftersom vi hunnit prova träna för ganska många olika tränare och alltså testat olika metoder/filosofier. Man är ju rätt korkad om man går in i samma återvändsgränd igen om man väl hittat något alternativ som inte tagit stopp.

Tuaphua: Nej, inte riktigt så långt norrut. Men så misstänker jag att det är en större tränare du tänker på? :)

Vad mysigt det låter! :love:

*kl*
En grej som jag däremot märkt positivt sen senaste träningen: jag tycker att hästen som av sig själv har mognat och blivit mer väluppfostrad i hanteringen! :eek:
Både när vi var iväg och hela veckan nu efteråt. Med tanke på blåsvädret som varit hela veckan och att hästen fått stå så borde han ju snarare vara åt det understimulerade och jobbiga hållet, inte tvärtom! :crazy: Först trodde jag det var en tillfällighet, men hela veckan har jag blivit positivt överraskad på flera olika punkter! :love:

Kanske har han blivit så överbelastad med nya intryck att han till slut bestämt sig för att det är lättsammare att lassa över dom bekymren på mig! Det vore på tiden isåfall! ;)

Kul att hästen sköter sig bättre!

Ja, jag tänkte på min ena tränare. Har för mig att hon var i Umeå då.

Idag red jag en ny häst. Han är 17 år, halvblod e:Royal som nu ska ridas igång. Han har buköppnats för 2 år sedan och sedan dess långsamt satts igång och mest bara gått i skogen. Han har tydligen varit ett as som ung. Men han skötte sig bra idag iaf. Han testade något lite smått någon gång. Men han är smart och förstod fort att det inte var lönt.
Han har lätt för sig egentligen, bra exteriör och gång. Men är nu rätt stel. Så vi jobbade lite grundjobb med lydnad och lösgörande. Han var riktigt rolig. Vi red inte så länge, kanske 40 min. Han kom loss bra och blev riktigt trevlig. Det fick räcka för pass ett. Han tyckte det var riktigt skoj att få jobba när stelheten släppt.
Kul! Fin liten häst som bara behöver tas rätt tror jag.

Jag red min gamling med. Vi red barbacka i ridhuset och övade lite på läxan. Han känns rätt mjuk och fin trots 3 dagars vila.
Min vovvling blev akut sjuk igår. Så mina hästars vanliga endagarsvila på måndagar blev en tvådagars när jag fick åka in till veterinären. Och gamlingen fick vila på söndagen med. Så det var positivt att det satt kvar så pass bra iaf. Vi red piruetter och förvända och skolorna och övergångar däremellan och i tempo. Han var helt ok. Red bara skritt och trav iom att han är lite stel och svag fortf.

Lillprinsen var jag först i skogen och hoppade stockar och diken, klättrade och tränade mellan träden. Sen tömkörde jag. Jag hoppar inte upp på honom när han vilat så.;)
Han är helt ok från marken även om det kryper i honom efter vila. Duktig lillskit!

Ja, det är alltid kul! Det är fördelen med att stå på så stor anläggning, det finns så många. :P

Idag red jag ut barbacka på gamle Zeb. Vi mötte vår foderleverantör som genast kände igen "den där gamla". Han har runt 50 islandshästar själv hemma. Och brukar ge Zeb små presenter i foderväg för att han är så gammal. Han tyckte det var kul att se att han var så fräsch. Vi klättrade och hoppade några stockar och busade lite. Han är himla rolig den här lilla sötnosen. Helt vild fortfarande. Kul att han orkar ändå!

Lillpojken linade jag först och busade med så han fick fräsa loss lite. Sen longreinade jag lite. Han var mycket lugnare och helt avstressad nu. Jättekul att det funkat så bra! Efter det red vi en liten sväng också. Han var så duktig idag!

Vi har bytt hösilage. Tino smaskar glatt i sig. Men Zebbe är missnöjd. Det är fint silage. Men Zeb är inte övertygad. Han åt glatt av provbalen. Men nu ska det tydligen ratas och visas missnöje. Vi får se om han vänjer sig.

I morse ringer en kompis som har morgonfodring och säger att Tino inte äter och är lös i magen. Han är vansinnigt morgontrött och ser alltid seg ut då. Hon tempade efter första samtalet. Och han var ok. Bestämde att han fick gå ut med polarna. De har mat och vatten ute.
Väl ute kollade Tino in alla 3 matlådorna och insåg att ingen fått bättre mat än honom. Alla hade fått det nya hösilaget. Då åt han glatt.:D
Knashäst. Tror jag bytte för hastigt för honom. Vi blandade ett tag. Men hans mage verkade inte klarat det. På eftermiddagen var den helt normal iaf.
I morse blev jag livrädd att han blivit sjuk igen. Jag vill inte bo där fler nätter nu!

Han var helt fantastiskt bra idag. Jag blev så lycklig! Han är så himla rar och så på marken jämt. Men idag var han jättefin uppsuttet med hela ridpasset. Han är så hätfig att rida då han vill. Det är en så underbar ridkänsla på den där hästen. Då är han som en dröm. Han har ju så bra förutsättningar. Fina lilla kille!

Znibbe Znebb fick lite snabb lösgörande ritt. Tiden blev knapp och tyvärr fivk Zeb då gå ganska lite. Men han verkade nöjd iaf den gamla farbrorn. Han fick ju kli och massage med innan matte insåg vad klockan var. Och så har han fjäsk-hummat till sig mängder av godis av förbipasserande. Snart blir han självförsörjande. :P

Besten is back!
Igår fick jag klartecken från veterinären att börja skritta henne, så jag satte upp min medryttare som både yngre, lättare och smidigare än vad jag själv är. Besten höll sig fint i skinnet, men ville så gärna springa hela tiden - hon är full av energi trots att hon nu är 19 år.
Efter skrittpasset lekte vi en stund med henne lös på ridbanan - underbara häst som kan vara så fokuserad på "sina människor" trots att gräset börjat spira i kanterna runt ridbanan!

Idag och imorgon är Borba i trakterna, och visst känns det trist att inte kunna vara med på kursen. Men det viktigaste är att Besten är på banan igen, och till nästa kurs - i juni - ska hon nog vara i topptrim :D
Hon har mycket vinterpäls kvar, vi har varit väldigt restriktiva med täcken den här vintern så hon har sett ut som en liten björn. Sommarpälsen är på gång, och nu i veckan kunde jag se de första fläckarna. Om någon vecka kommer hon att se ut som om hon hade fläcktyfus eller något i den stilen. På bilderna ser det nästan ut som om hon har nässelutslag elelr andra bulor, men det är en synvilla - hon är slät som en barnrumpa :D

Bilder:
32270210.jpg

32270234.jpg

Och så en bild på påläggskalven, Kallmencita, som fyller åtta år just idag.
32270318.jpg

kl

Nya bilder från oss :)

rfg6.jpg

fds2.jpg

Nu börjar vi komma igång igen, Pink håller jag på att sätta igång igen, ska börja galoppera denna veckan :D
Teddy tränar jag mest tricks med nu och vänjer han vid att hoppa småhinder, om möjligt har jag köpt en ännu sämre hopphäst än jag redan har :D Fast det är tur att det inte är hopphästar de ska bli haha
Känns skönt att kunna träna hästisarna igen!

Teddy är så söööt! :love:
Kul att ni kan komma igång! :) Är det pga halkan eller var det "bara" hältan du tänkte på?

ja visst är han! <3
Med teddy pga halka och att vi "bara" har padock som dessutom låg i skuggan men nu har jag kunnat träna ett bra tag som tur är :)
Pink har haft korsförlamning och vart dålig sen i början av december men nu börjar han bli okej igen :D

Vilken fin ny användarbild! Ascool!

+Immer: Kul att ni kan sätta igång igen! Det är guld värt bara att få skritta när man inte fått rida på länge.

Själv är jag så grymt jävla besviken just nu! Dagen började bra. Jag var hos min kiropraktor/sjukgymnast som tyckte att jag började bli bättre i ryggen/nacken igen nu med värmen och mer ridning. Åkte till stallet glad i hågen för att rida mina pälsklingar. Intag först.. Och får en häst på mig när den blev rädd för plötsligt slammer i skrittmaskinen.
Kom just hem från akuten. Inget är brutet trodde dem. De var lite osäkra på om det ev var en fraktur längst ned i vristen. Men ligamenten är lite lösslitna och rejält stukade. Och behandlingen vore samma för en så liten fraktur. Så nu är det kryck-hoppande och vila som gäller.
På fredag-lördag skulle jag anordna kurs(med annan tränare alltså) i stallet och medverka själv. Nästa vecka skulle vi ha träningar flera dagar med. Och jag kan ju inte rida busig unghäst utan fungerande ben. Så på sin höjd kan jag kanske åka runt på gamle Zeb. Det är ju inte honom jag behöver och vill träna med.
Imorgon skulle jag ridit jäääättehalvblod med 9:or på gång rakt igenom. Han får jag ju rida sen med. Men jag var så taggad! Jag klarar inte att rida honom utan att kunna använda stigbyglarna. Dessutom måste jag vila imorgon.
Jag hatar att ställa in jobb med så kort varsel! Nu blir det ju besvär för hästägaren..
Jag är glad att jag har stallkompisar som kan rycka in och mocka, fodra etc. Men det finns ju ingen som vill rida mina dårar. Kanske någon som kan ta gamle Zeb på någon skogstur. Men ingen vill ju sätta sig på Tino. Och att låta honom stå känns inte kul.
Funderar på hur man ska lösa det med honom. Han kommer ju formligen exploder om han inte får motion. Larva runt i skritten ger ju inte nog med motion. Får se om stallchefen kan tömköra honom lite iaf. Eller om man ska släppa honom på lösdriften med Polo-hästarna 2-3v.
Usch! Nu skulle man haft såna där halvlobotomerade hästar som alla kan rida!

Aj då. Inget vidare. Jäkla otur. Ta hand om dig och börja inte:D rida för tidigt. (det är så lätt hänt att man vill och så tar det ännu längre tid innan man är fit for fight igen. Sköt om dig!

Hua, tur att det gick såpass bra ändå om du fick en häst över dig!
Fast jag förstår att du är besviken med det roliga schemat framför dig.. :-/

Får en flashback till när jag hade stukat tummen rejält och ändå var tvungen att rida den värsta "dykhästen" jag någonsin ridit. Alltså som lyckas ta många många kilos stöd ur ingenting att stödja i tycker man. :crazy: Och longera en 4-åring som tyckte det var jätteroligt att rycka tag i linan med jämna mellanrum.
Halvlobotomerade hästar är underskattat! :D

Tack!
Ja det känns underbart! att kunna rida ut på vår fina nya ridslinga och jag såg vitsippor i förrgår! Yeay!

Nämen vilken otur! Hoppas du friskar på dig snabbt!

Haha.. Jag lovar inget! Nej, men jag ska försöka följa ditt råd. Jag är en sån istadig pissmärr som om jag ger mig på något så gör jag det oavsett hur dåligt jag mår. Och tyvärr så vill jag ju så väldigt mycket saker. Och har hemskt svårt att ta emot hjälp. SÅ jag försöker se det här som en lektion i ödmjukhet. Jag kommer ju behöva be om hjälp. Mycket!
Som tur är har jag underbara stallkompisar som ringer och erbjuder hjälp. Och tränaren hämtar mig på väg till stallet imorgon. Jag måste ju vara där fre-lör och sköta kurserna. Jag kan ju iaf sitta och kolla.

Jag ska rida gammelponnyn imorgon under en skogspromenad. Men jag tänkte åka barbacka och inte göra så mycket. Han är så snäll. Så det borde fungera.
Att ha stigbyglar eller använda mycket skänkel tror jag dock är kört.
Foten är idag knallblå och snudd på dubbelt så stor som den ska vara. Den är inte vacker! (Jag som ska på dejt ikväll med ny heting.. tjusig jag kommer vara på kryckor i sneakers..)

Totola: Armen har jag brutit en gång. Det var faktiskt mindre störande iom att jag då kunde rida min egen häst iaf. Han går ju att rida enhändigt. Då kunde man ju faktiskt rida dressyr när man hade benen i behåll. Nu tror jag att jag får nöja mig med att åka runt på gamlingen ett tag.

Skulle få en ny elev i veckan. Då vill jag ju kunna gå med och hugga tag i ryttare och tyglar om det behövs och för att visa. Det fick vi avblåsa.
En gammal elev fick hem första egna hästen igår. Den såg trevlig ut på filmerna. Så vi får hoppas jag bara kan sitta på en stol och skrika där. Kvinnan har ju ridit för mig förr iaf. Så henne har jag redan dragit i tillräckligt.:p

Zahlo:
Ja, jag hade hoppats det skulle gå snabbt. Men det ser lika illa ut nu. Egentligen ser det äckligare ut iom mer svullnad och att det börjar bli så blått. Men det försvinner snart hoppas jag. Tror dock att jag överskattade min egen kraft när jag räknade med att kunna rida helt snart(läs inom någon vecka) igen.

Ja, vitsippor!:love: Jag såg blåsippor när jag var ute sist. Underbart!

Igår hade vi en fantastiskt rolig träningsdag. Jag kom hem vid kl 23 helt slut. Om två timmar är det på't igen.
Jag har ju knappt gjort ett jota iom min fot. Men jag hittade en kamikazepilot som red Tino lite. Och sedan vågade även tränaren sig upp. Tränaren är förtjust i Tinos sinnelag. Han tror att han bara blivit lite missförstådd och behöver rehabiliteras. Så det jobbar vi med.
Han har varit bättre sista tiden. Tränaren sa att det märktes att jag tränat. Han var enormt mycket bättre tyckte han. Jättekul att jag får bekräftelse på att jag gjort rätt. Han fick fortfarande panik en gång då kamikazeryttaren råkade bli lite för brysk i skänkeln. Men de löste det finst sen. Och jag är så glad att hon ställde upp. Alla stallkompisarna och tränaren är så gulliga och hjälper till!

Idag ska det bli lite ridning, lite markövningar, lite lastträning, ett gruppevent etc. Ska bli kul!
Jag skulle följt med och assisterat vid en lastträning efter vårt stall. Men med min fot får vi se.:P Jag kan ju inte hjälpa till något.
Däremot ska jag när den blir bra på följa med och hjälpa till att rida in unghästar på ett stuteri. Det ska bli skitkul! Jag kan ju mer skolrida och problemlösa hos inridna individer. Så det ska bli hur kul som helst att få lära sig så mycket om att rida in.

Man måste förstå att vissa hästar är känsligare än andra o skänkeln är just en sdn sak som det kan ske med- se min när den reds av en kille som 4-åring- skickade honom 4 ggr.

Det är tvärtom en dygd att hästen är känslig för skänkeln- en lyhörd häst.

Varför vill man ha en avtrubbad:confused: Det blir de med tiden ändå. eller inte lika känsliga. Vana.

En god tränare hade inte skyllt på hästen, utan tagit på sig skulden.

Senast ändrad:

Nu har du nog missförstått tror jag. Eller så uttryckte jag mig klantigt. Givetvis vill jag ha hästen känslig. Med att det löste sig menade jag att ryttaren lärde sig använda mindre hjälper så hästen slapp få panik.:)

Han är känslig och det ser ingen av oss som något negativt. Jag vill ha dem så att de svarar för små hjälper. Annars kommer man ju tex få jävligt svårt med byten i serier etc.

Nu red en ryttare som var nervös som bara den, inte ridit alls på flera månader och inte är van vid så känslig häst. Att det hände en olycka med att hon råkade bli lite för hård i hjälpen är lätt hänt. Hon fick en tillsägelse om att bli försiktigare och sen var det bra.

Idag red hon igen. Och hon var inte lika nervös. Det gick jättefint! Hon var mjuk och lätt i hjälperna hela passet och hästen kunde då få vara lugn. Jätteroligt att se!

Även jag har råkat göra för mycket någon gång. Det tror jag vi alla råkat göra.

Det var andra saker jag jobbat med som han sa var bättre.
Jag hade varit igång 12-tim och stressat och försökt koordinera tider, serva mat, fixa hästar och lära mig saker. Jag är ju sjuk och fixar inte riktigt så långa dagar. Så jag kanske skriver klantigt. Det kan jag nog göra ikväll med efter en så lång dag igen.

Avtrubbade behöver de ju heller inte bli. Om man rider dem rätt och ser till att skänkeln betyder ngt. Sitter man och nöter lär de bli avtrubbade. Men det är inget jag vill ha. Jag vill kunna rida för små hjälper.

Senast ändrad:

Nu red en ryttare som var nervös som bara den, inte ridit alls på flera månader och inte är van vid så känslig häst. Att det hände en olycka med att hon råkade bli lite för hård i hjälpen är lätt hänt. Hon fick en tillsägelse om att bli försiktigare och sen var det bra.
Om du nu har såna problem med den varför riskera att sätta upp en sdn ryttare??

Jag skulle hellre låta den stå eller leja ngn duktig, löshoppa. longera.

har nämligen fått samma skada som du o kunde inte rida lätt, så det blev galoppass enbart. Jag gick aldrig på kryckor o är nästan bra- bara sämre rörlighet i fotleden o lite ont i ligamenten.
hunden rastade jag med hästen. kom på att jag faktiskt kunde använda dem när jag inte kunde gå:idea:
Himla tur att det var höger fot- hade aldrig kommit upp från fel sida:o

Krya på dig nu o foten måste belastas en del för att bli bra- sa min doktor.
Åt voltaren bara.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 186
Senast: lizzie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 672
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 407
Senast: Emtherlia
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 122
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka