Snacktråd för AR-frälsta!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Sån var min ponny med då jag fick honom. Fast nog några resor värre. Han var utdömd pga lynnesfel. Jag var medryttare innan på honom i ett par år. Så jag visste ju vad jag gav mig in på. Och jag trodde jag visste en viss del av varför han var som han var. Han attackerade bara man öppnade boxdörre, slet sig, skickade av de som red etc.
Första tiden fick han dessutom panik bara man kortade tyglarna. Det sista ägaren gjorde med honom var att rida honom på graman med stång ihopdragen och ibland rycka till brutalt i käften i runt 2-3 tim. Han blödde tygligen rejält har jag hört av andra i stallet. Han hade innan det stått i 3 månader och blev överansträngd i hela frampartiet. Han var halt och kunde inte ens böja halsen så att han fick ned huvudet i hinken för att dricka. Efter det lämnade hon honom. Efter det fick jag när han blev frisk skritta ut på bettlöst med långa tyglar i ca 6 mån innan han inte panikade totalt bara man rörde tygeln. Han slängde sig av skräck snudd på var 10 meter. Jag fattar inte att jag överlevde. Allt var så dumt eg. Men jag var ung och visste ju inte bättre.
Han hade fått så mycket stryk att han försvarade sig genom att attackera först. Hans självförtroende var obefintligt.

Idag är han visserligen lite knäpp fortfarande. Men han är en levnadsglad och snäll gubbe. Han har blivit social och litar på andra än mig. Det är helt underbart att se honom lita på andra. Det har tagit över 15 år att komma dit. I pressade situationer då han blir osäker litar han fortfarande bara på mig. Men iom att det bara är jag som ska ha honom så är det väl ok. Det som är kul är att han har en vilja att uppsöka andra och söka kontakt. Och det är så fantastiskt härligt att se att folk gillar honom. Han är stallets lilla favorit som skäms bort av de flesta där. Förut avskydde ju alla honom iom att han var elak. Och det kände han och blev ännu värre.
Han kommer väl aldrig gå lungt med någon annan på en utetur. Det kommer vara cirkus från start. Och han är så van vid mig att då andra rider börjar han stressa. Men han är så svårriden att det är få som fixar honom. Och då blir det svårt att träna bort det där.
Jag är nöjd med hur han blivit. Han är en underbar gammal man. Jag mötte hans gamla ägare förra året. Hon trodde jag skulle avlivat "det jävla psykfallet" för länge sen. Då kunde jag berätta att han var 27 år och gjorde galoppiruetter och piaff på senaste lektionen.:devil::D

Ja, den här hästen kommer ta tid. Det tekniska går oftast fort. Och han har ju inga som helst fysiska hinder. Så det är inget problem för honom. Han är också väldigt läraktig. Så annars skulle det vara lugnt.

Nej, han är inte så simpel att det funkar med bara vanlig sådan ridning. Så rider jag alltid på lite tittiga hästar.

Han måste ridas om på nytt och vänjas med saker. Man har nog gjort det där lite för fort. Och sen behöver han lära sig att tagga ned och att lyda. Man får inte hota ryttaren med att resa sig om man inte får som man vill. Det har ju han lärt sig är ok.
Han måste liksom lära sig att när man suttit upp så ska man inte trava på stört(om jag inte säger det så klart). När man då säger "nej, vi ska skritta" får han inte resa sig. Förra tränaren han bodde hos skrittade ju aldrig uppsuttet. Han travade och galopperade. Märkligt kan jag tycka. Men han anser att skritten kommer senare i utbildningen tror jag. Plus att han kanske märkt att hästen inte kan resa sig i trav/galopp. Då har man liksom inte jobbat bort problemet. Snarare förstärkt det.

Så han får jobba med att man faktiskt måste ta det lugnt ibland och att man lyssnar på sin ryttare. Basta!
Han får lalla runt i hagen hela dagen. När han jobbar så ska han lyda. Annars blir han livsfarlig. Och han blir stressad när man inte kräver den där lydnaden. Blir han stressad blir han rädd. Blir han rädd blir han jävligt dum.

Igår pratade jag med en som jag lasttränat för förut. Han är jäkligt bra på att läsa hästar och prata kroppsspråk med dem. Han är den enda som min ponny gett över ledarskapet till då han fortfarande var lite smådjävlig mot andra. Han ryckte omkull dem och slet sig vid in-/ut-släpp och stod och laddade typ 6-7 meter bort när de öppnade haggrinden för att ta ut sin häst. Just då kutade han gärnet rakt över dem för att komma ut etc.
Jag talade om det vid lastträningen. Han gick och sprang lite med ponnyn som försökte. Men tränaren var snabbare och böjde honom och flyttade arslet på honom. Efter några sånna så ställde sig Zeb och blåste upp sig och glodde på honom. Så stod de så och stirrade i 5 min tills Zeb blåste ut och slappnade av och sänkte huvud och hals och gav över ledarskapet. Sen var han som han är med mig, en hund. Var så underbart att se.

Nu har jag iaf kontaktat honom för att dra ihop en clinic på vårt stall. Jag ska be honom om hjälp med Tino med. Jag vill höra vad han har att säga.
Med Zeb vill jag träna något roligt. Jag sa att han får välja. Jag har ju hållit på en del med NH, Hempflings sätt med kroppsspråk etc i en del år. Men jag är ju sämre än honom på det. Så han ska få lära mig ngt valfritt tänkte jag.
Det var fler som ville vara med och lastträna eller annat. Så det blir skoj!

Imorgon kommer ena dressyrtränaren. Så ska jag rida gamle Zebbe. Blir väl inte så spännande iom att han är stel och inte igång. Men blir kul iaf. Och roligt att se andra ekipage med.
På lör kommer andra dressyrtränaren. Så då ska vi jobba med Tino. Det kommer däremot bli väldigt spännande! Jag är så nyfiken och peppad! Och så blir det 8 andra ekipage som ska träna. Så det blir kul att kolla på dem med.

Idag var jag och blev behandlad av min kiropraktor/sjukgymnast. Han har gått som lärling till en man som är kiropraktor för människor och hästar. Och är hästintresserad själv. Vi pratar mycket ridning och hästar då jag är där. Jag har hela tiden sagt att jag tror jag spänner en/ett par muskel i magen fel då jag rider(säkert annars med.. men det är då jag scannar av mig själv och märker det). Och att det kanske bidrar till att jag blir roterad i bäckenet ibland. Han har tvekat lite. Men idag märkte han det då vi gjorde lite tester.
Nästa vecka ska vi utforma ett program så jag kan träna bort det. Först behandling och sedan ned i gymmet och köra. Ska bli jättespännande och roligt!
Vi pratade om lite idéer vi har ihop med. Så vi ska utforma lite saker till en clinic. Så får vi se var det landar. De i mitt stall får nog vara testpersoner till vår lilla idé sen. Det är väldigt spännande och roligt!

Låter som ett spännande projekt! :)

*kl*
Jag har blivit lite peppad att prova fler NH-lektioner framöver med min kuse, för att träna mig såklart, inte hästen! :angel:
Ska bara återhämta ekonomin först, efter att det bara har öst iväg med barfotaboots, träning, hö och mineraler att betala samma månad.
Först ska vi ladda inför träningen på lördag, ska bli jättekul att träffa alla träningskompisar och deras hästar igen, brukar vara spännande första träningen efter vintern! :banana: (Förutom det faktum att vi är i behov av ett tränaröga! *host* )

Hur länge var det sen ni tränade sist? Jag ska hålla tummarna för att det går bra!

Gud vad man är bortskämd som har tränare året om! Sånt är ju så vanligt här. SÅ man uppskattar nog inte det att vi kan hålla igång året om riktigt så mycket som man borde.

Idag red jag Zebbe för ena tränaren. Han var bättre än sist. Inte lika stel. Och jag red bättre med. Det var riktigt roligt! Det började katstrofalt då jag inte riktigt visste vad jag gjorde. Men jag fick lite order och fick ventilera och bollplanka lite. Åh, vad det var värt mycket!
Jag kollade lite på andras lektioner med. Det var lika kul det!

Jag har fått bollplanka lite med NH-tränaren med kring unghästen. Jag sysslar väl inte direkt med NH. Men jag plockar saker i min hantering. Och han har så mycket bra idéer. Så det är väldigt intressant.

Imorgon är det träning med Tino som väntar. Jag har samlat på mig funderingar genom allt mitt överanalyserande. Stackars tränaren kommer bli pepprad med frågor. Och så mycket som jag hinner ska jag kolla på de andra som tränar. Åh, vad kul!

+ Totola: Vad kul för er med träningar! Önskar att jag också höll igång mer året runt. Vi har mest uteridbanor här så det är underlaget och tränarens fullspäckade kalender som avgör. Flyttar till en ny lösdrift i början av april och där vet jag inte ens om vi har tillgång till ridbana. Ska försöka kika runt lite och försöka hyra in mig, annars får det duga med ängar ett tag framöver. Sen råkar det ju vara så att jag ska ha barn i höst så om ett par månader är jag väl inte fullt lika vig och alert heller längre :) MEN jag hinner iaf med en träning för CD här i början av april som jag verkligen ser fram emot!

kl

nu är jag tillbaka! :D Jag har varit utan internet hemma ett tag, tänkte göra ett test och klara mig utan internet, men jag fixade det bara i en månad innan jag beställde nytt.. :p

Jag har kommit igång med träningen nu, trots att ridbanan inte riktigt har varit helt tinad.. Har haft en oval volt som har varit is- och snöfri och en halv långsida, men skam den som ger sig. Imorgon kväll räknar jag med att nästan hela ridbanan är framtinad.. :bow:

Skippen sköter sig fint, men som sagt, vi har ju bara startat igång lite efter vintern, men han verkar ha laddat om batterierna och tycka att det är roligt att jobba igen!

Simson har jag börjat promenera med, jättenyttigt för mig och honom, och jag tror att han ska få bli min lilla körhäst så småning om, han ska bara köras in först.. :p

och Totola, kul att få träffa dig igen, och tabben har blivit så fin sen senast jag såg er!

Grattis till den lilla! Det slår nog alla träningar i världen iaf!;)
(För den som vill ha barn. För mig hade det varit en katastrof. Iaf nu;))

Jag måste ha ridhus eller iaf ridbana med staket ansåg min tränare idag. Så lösdriften utan ridbana var inget för mig. Han tyckte att lilla Tino ska ridas på inhägnade områden så man i värsta fall har staketet att ha som utsida när han vill resa sig, man måste böja och han än inte svarar för ytterhjälperna.
Han ville inte rida på lillskit idag heller. Och jag vaknade i dyngsura lakarn inatt och insåg att jag fått feber. Så jag vågade inte hoppa upp iom massa yrsel. Tänkte att om han exploderar så åker jag väl av.
Han skötte sig dock ypperligt från marken. Var faktiskt lydigast av alla. Tränaren tyckte att han var mycket bättre. Och att det inte gick att ha honom bättre från marken. Så det märktes att vi jobbat tyckte han.
Iom att jag inte skulle rida så jobbade han honom från marken. Han lärde in öppna och sluta. Uppsuttet kan han ju det. Och jag lyckas väl med öppnan. Men sluta har jag inte ens testat. Jag tyckte jag var för kass själv på arbete vid hand.
Sen jobbade jag lite för hand lite kort under tränarens överseende. Det var ok tydligen. Fick både negativ och positiv kritik. Mkt bra!

Jätteroligt att se alla de andra med! Kul med så mycket olika sinnelag på hästar och människor! Jag tycker de kämpade på bra allihop! Och roligt att det blivit så stor uppslutning!

Nu planerar jag in träningen för NH-mannen eller vad man ska kalla honom. Det ska bli skitkul! Många har föranmält intresse. Så vi blir nog ett gäng där med.

Sista träningen i höstas var 2/11, så lite över 4 månader sen sist. Känns lite fånigt på sätt och vis när vi har ridhus som har hållit bra underlag hela vintern och så åker vi iväg 5 mil för att träna på uteridbana! ;) Men man tar sig dit tränarna kommer!

*delvis knapplån*

Så var vi hemma igen från träningen! Både Tabben och jag överlevde de tre ridpassen! :D Men han har verkligen byggt upp styrkan och orken, i slutet av sista passet hade jag jättesvårt att tro att det redan hade gått en halvtimme, det kändes som att vi precis hade värmt upp och kunde börja med det RIKTIGA jobbet! Haha!

Vi fick lite pekfingrar om sånt vi (läs: jag) hade glömt bort under vintern. Å ena sidan var det lite pinsamt men det är jättebra att identifiera det där som jag inte kunnat sätta fingret på riktigt, vad jag -inte- ska göra med handen närmare bestämt (försöka styra hästen, trängande tygeltag t ex, och vara noggrannare med att länga yttertygeln när vi ska svänga eller böja om), för bara det lilla gjorde helheten så mycket bättre! :) Jag har ju kunnat det någon gång i tiden men råkat glömma bort mig under vintern så det gick ganska snabbt att jobba tillbaka ändå.
Sen är både han och jag lite tröga i starten så han kändes lite svår att få jämn första passet, men sen blev det bara bättre och bättre, halva andra och tredje passet behövde jag knappt tänka på det längre. Han är ju ändå 19 år nu så det kanske inte är så konstigt om han blir mjukare och jämnare ju mer han hunnit jobbas igenom.

Skolskritten var han nästan oförskämt duktig med, med tanke på hur svårt vi kan ha att få till det vissa pass hemma. Någon gång kom t o m frambenen med, att dom gestikulerar lite extra tack vare lättheten fram. Sen fick vi lite knep för att underlätta övergången till trav. Inte för att han brukar ha svårt för det i vanliga fall, tvärtom så vill han gärna förekomma och gå över till trav innan man bett om det, men just att få till det direkt från det jobbigaste läget och i princip bara ändra takten brukar vara lite klurigt, han är så inrotad i vad som är skritt-läge och vad som är travläge. Nu är det säkert tack vare att han har blivit starkare också, men knepen vi fick gjorde det ännu snäppet bättre! (sätta takten genom att föra fram handen lite i travtakt) Tanken är ju att det så småningom ska bli tramp däremellan.

Och så var det dom där rackarns galoppansatserna. Det var inte underlag till att be honom brassa på, och ärligt talat var han inte på det humöret heller att det hade varit någon idé att försöka. Så vi körde på att försöka ändra takt och tonus och på så vis förbereda för galopp istället. Han har inte powern och tekniken för att få till fattningar ur det läget än, det ska vara av ren tur isåfall för att han är så pepp att han bjuder på det själv. Men själva jobbet i kroppen var bra tyckte både jag och tränaren, så i förberedande och uppbyggande syfte var det väldigt bra träning. :) Det är nog det jobbet som har underlättat mycket annat också, t ex skolskritten och travpiruetter (inte särskilt centrerade, men ändå!). Och han får grymt fin trav! :D
Vi fick lite tips att ta med oss hem för galoppjobbet så det ska bli spännande att se om det ger resultat. Och allmänt massor med pepp och inspiration! :banana:

Senast ändrad:

Vad kul att det har gick så bra på kursen och du fick så mycket motivation! :)

Här har det precis kommit mer snö, och det tillsammans med ett oplanerat nattpass på jobbet och 3,5 h sömn har lagt min motivation på minus.

Ska försöka ta mig samman och ge mig ut och tömköra min lilla grå ponny. Han ska bli körhäst har jag tänkt mig nu! Tror han kommer att stortrivas.

Skippen får vila idag, så ska jag ge mig ut på en långtur med stallägaren imorgon, och därefter blir det ridbanan på söndag!

Jag måste försöka komma ihåg att jag inte ska rida på banan för mycket, min älskade är ju trots allt en riktigt skogsmulle. Han älskar långturer i skogen bäst.

En annan sak som är himla kul är att jag till hösten har fått en fast plats i en av BJs två träningsgrupper här nere! Ska bli så kul!

Så nu är det massor med träning iår. Först blir det träning för CD en gång i månaden till i september, sen en vecka hos BB i augusti och sen två BJ träningar i höst..

Kan man vara gladare?! :banana::bump::banana:

Låter som ett riktigt spännande schema! :) Kul!

Körhäst, det vore något det! Blir säkert kanon! Haha, efter en del jobb då.. :D

För mig såg det ju lite mörkt ut med träningar i år, risk att det inte blir någon ny förrän i September. Men så väldigt otippat dök det upp en träning redan imorgon! Det kom ju lite plötsligt och jag är alltid lite skeptisk mot att prova nya tränare (vi är ju rätt bortskämda/kräsna vid det här laget..) men OM det funkar bra så är det ju kanon för att slippa långa perioder utan träning och medföljade motivations- och inspirationssvackor! ;) Blir lite spännande i onödan bara med tanke på underlaget. Det optimala vore om snön sätter sig ordentligt så man slipper isen under, annars är det både "spännande" att lasta och lasta ur kuse som är barfota, och att öht köra med transport! :S
Sen ska jag kolla med en annan tränare också om jag kan åka iväg och träna någon gång våren/sommaren/hösten, när det isf passar.

Men eh, det kom ju lite plötsligt.. Hann rida igenom ett pass i onsdags och ett igår, men igår blev det rätt tufft pass så kuse får vila idag, det är alltså vad vi hinner med nu mellan kurserna. (ärligt talat är det matte som behöver vila pga att det är en massa annat också jag skulle behöva göra, tiden och orken ska ju räcka, pållen skulle nog må bra av lite uppmjukande/lösgörande lättare jobb.) Jag behöver inte ens packa upp grejerna! :p

Åh, jag måste bara få pipa ur mig lite!:D
Jag är så trött så jag vill kräkas. Jag fryser och är hungrig. Jag var i stallet kl 10 i morse och kom just hem. Har varit ute i kylan och igång non stopp.
Men vilken rolig dag! SÅ roligt att bolla ideer med en så kunnig människa som tränaren som var ute idag. Och så kul att se alla andra interagera med sina hästar. Samt bli så nöjda med hjälpen de får med dem. Skitkul!
Han trodde inte alls Tino var ett hopplöst fall. Och han tyckte jag var väldigt kunnig, erfaren och med bra känsla och öga.Jag var så fantastisk att man inte trodde det var sant. För så bra människor fanns inte. Haha.. risken finns att jag blir helt styv i korken nu. Mina vanliga tränare är rätt bra på att se till att ta ned mig på marken då och då. :P
Han sa att det märktes på mina hästar att de tränats i ledarskap och de gör liksom allt man ber om från marken. Om man ber rätt. Ponnyn lånades ut till en elev idag. Och han testade ju henne lite. Men hon kämpade på bra!
Tränaren ställde Zeb uppe på en 2 m hög grushög och hoppade upp barbacka i grimma och grimskaft och ställde sig på honom. Haha:eek:
Gud! Matten med hållbarhetsperspektiv såg sin gamla 28-åring gå av på mitten för sin inre blick. Men han verkade inte ta någon skada av det. Puh!
Tino jobbade vi för hand en stund och sen red jag. Han gillade Tino och liknade honom vid en hund. Han var inne på samma linje som min tränare. Han måste ridas in och så innan han kan börja skolas. Man får backa bandet och börja om med honom. Samt lära honom impulskontroll.
Åh vad glad jag är! Men nu: sooooova!

Han lasttränade någon som ingen fått in. Hästen går nu in själv med glädje.
Några andra fick göra ledarskapsgrejer och miljöträning för läskiga saker.

Nix, det var norrut!
Det märks ju att vi blivit bortskämda med någon man känner verkligen förstår sig på ekipaget, och som kan guida mig mer konkret, inte bara förklara hur det borde göras och borde fungera! ;)
För nja, jag var inte riktigt nöjd. Vi fick en annan synvinkel och lite inspiration tack vare det, men mer eller mindre allt i helheten kändes fel - fokus (vad och när), hjälpgivning (grunden hade ju varit ok - om det fungerat... gör det inte det så vill man ju ha mer konkret att fungerar inte det så kan du prova tänka såhär istället), träningsupplägg (både jag och Tabben skulle bli döless om man satt och red så dag ut och dag in). För det kändes ungefär som att när det var som bäst, ja då var vi på vad som är ett ok utgångsläge när man sitter och tränar själv hemma, men kanske 1/5-del av maxkapaciteten. Jag tycker ju att en tränare ska hjälpa till att ta oss vidare, inte sitta och ens försöka få till det vi inte har några problem med bara man tar det utifrån vad som funkar för hästen/ekipaget.

Men det kändes absolut inte bortkastat, vi fick ju som sagt en annan synvinkel och på så vis litegrann att integrera i den vanliga ridningen, även om det kändes som väldigt små saker i sammanhanget! :p Plus miljöträningen, Tabben skötte sig jättebra tycker jag! :)

Liten försiktig inflik:
det kan vara skitjobbigt att byta/pröva annan tränare..... helt plötsligt får man göra saker på ett lite annorlunda sätt, eller tränaren har en lite annan vinkel på det hela, som gör att man sätts ur sin komfortzon man har för den vanliga kära trygga tränaren. Ofta reagerar man då som ryttare med att "det här är inte min grej", men jag tycker man ska försöka låta det sjunka in och ge det några pass och faktiskt försöka köra med på det tränaren försöker förmedla, innan man kasserar det. För just det här med den egna och hästens komfortzon, spelar en ofta ett spratt. Ngt som känns nytt och avigt och bryter invanda mönster, kan på sikt visa sig vara ngt riktigt positivt som faktiskt får en snäppet längre och att komma vidare. Ofta tar man med sig en del axplock från den andra tränaren och det andra ridsättet, som man har STOR nytta av framöver, även om man kanske inte väljer att gå över till den tränaren på lång sikt.

bara en tanke, då det är en mänsklig reaktion att slå ifrån sig det som känns lite obekvämt och ovant.

Ja, jag håller med! :)
Det är lätt att avfärda innan man har gett tränaren en chans.
Fast nu var det ju inte frågan om att hamna ur sin comfortzon, snarare två halvtimmespass av att lulla runt (för att vi ändå inte fick till det tränaren var ute efter med de signalerna och i det läget trots försök, och trots att det är sånt vi normalt sett kan få till hemma med andra metoder/hjälper, vilket vi inte fick för denna tränare! :p ) i jämförelse med vad det känns för ordinarie tränaren.
Om två tränare har helt olika uppfattningar om mycket så går jag såklart efter det som visat resultat i helheten, inte det som känns som att gå helt fel väg och att det inte händer ett dugg om man inte myglar och "råkar" göra mer som man brukar :devil:

Hm, så kan det vara, men samtidigt behöver ju inte din tolkning av vad som skedde överrensstämma med det tränaren verkligen försökte göra.
Kanske denne har en annorlunda filosofi och tyckte ni saknade grunder och behövde gå back to basics liksom?
jag säger det inte för att bråka, det är bara en anledning som mycket väl kan vara anledningen. Ingen tränare sitter väl och såsar om den inte tycker att det finns en anledning liksom?

ja, det är ju inte alltid lätt med nya tränare, men känns det bra så är det ju värt att försöka en gång till.. :)
Jag blir ju väldigt nyfiken på vem detta kan vara, kan du pm:a? :p

Du vet väl att det inte är den "vanliga" tränaren på lögdö nu i vår, utan de har en annan medans nr 1 är mammaledig.. Kan ju kanske vara nått o testa också, så slipper hela sommaren gå utan träningar. :idea:

kl

Skip har gått så bra idag så jag tror nästan att jag svävar på moln! :love:
det var som mo det bara så klick i skallen på honom och så satt galoppombytena där, i BÅDA varven! :bump: Han har ju gjort det förut men idag kände jag att han väntade in mina hjälper och faktiskt förstod vad det var jag ville! Min vackre lille prins! :love:
Nu ska vi bara få ytterligare lite bättre arbete framför allt efter bytena, då han gärna vill flyta iväg (och inte konstigt det, jag har ju inte bett om något annat än just det beteendet efter byte hittills)

Det är ju en himla tur att man har en så underbar liten häst! :bow:

Hm, så kan det vara, men samtidigt behöver ju inte din tolkning av vad som skedde överrensstämma med det tränaren verkligen försökte göra.
Kanske denne har en annorlunda filosofi och tyckte ni saknade grunder och behövde gå back to basics liksom?
jag säger det inte för att bråka, det är bara en anledning som mycket väl kan vara anledningen. Ingen tränare sitter väl och såsar om den inte tycker att det finns en anledning liksom?

Nej, det håller jag också med om! :) Lite motsägelsefullt sådär.
Jag tror jag förstår rätt bra vad tränaren ville eftersom jag också tränat ett antal gånger för en som tränaren själv tränat mycket för, har ridit mycket för en annan av den tränarens elever, och har ridit för många av tränarens andre tränares elever... Om någon hänger med i det där! :D
Och jag håller ju med om att tanken var "back to basics", att man vill ha vissa grejer innan man går vidare. Det tar jag till mig som synpunkter, tycker absolut inte att träningen var bortkastad utan det var mycket nyttigt att bli påverkad av andras tänk och prioriteringar.

Det jag tyckte var mindre bra är ju att det där brukar komma av sig själv genom att vi kommer igång bättre - tränar även på andra saker, och även igenom att man har helt annat fokus. Lite det som vi varit inne på i någon annan diskussion - att pusselbitarna hänger ihop med varandra. Man kan sällan få en eller två pusselbitar att bli perfekta genom att bara träna på dom, man måste också fokusera på andra pusselbitar och träna på helheten.
Två travövergångar eller mindre fokus på att huvudet ska ner och "problemet" hade varit löst! :p Åtminstone ett av dom.

Men det du tolkade som att huvudet skulle ned, kanske hade att göra med att tränaren inte ansåg att hästen satt ihop, dvs den skulle ha med sig rygg och bakben i övergången och då kommer kvittot huvudet är nere och stannar kvar. sånt är ju supernoga som grund?
det jag menar är att det kanske var en annan grund än den du trodde, som låg bakom det ni fick träla med?

äsch, jag vet ju inte, jag var ju inte där, men jag tycker liksom att det är så lätt att avfärda just när man tränar för en ny tränare och denne vänder uppochned på ens invanda mönster och då blir det obekvämt och känns skit för en själv, och då blir man avig och skyller det på att tränaren var fel. liksom :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 188
Senast: lizzie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 673
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 408
Senast: Emtherlia
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 122
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka