Snacktråd för AR-frälsta!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jag tror jag missat det. Men vad har hänt Pink?:(

Vi har haft träning fre-lör. På fredagen kom min kvinnliga tränare. Jag red gamle Zebbe. Han är stel och dan nu eftersom matten slarvat med ridningen pga sjuka. Men fröken såg liksom inget konstigt som indikerar smärta eller så. Han borde bli bra om jag rider på lite ett tag. Han är lite styv i sidorna liksom och har svårare att komma igenom helt i formen. Men det får man vara om man är 28 år och har en sjuklig matte.
Vi red lite snabba övergångar mellan olika böjningar, och växlade mellan sluta/förvänd sluta/skänkelvikning och pirouetter.
Han kämpar på ganska bra gamle Zeb ändå.

Lilla Tino var med för den manliga tränaren på lördag. Det var första gången han ser honom vid jobb. Han verkar ju honom. Men vi har inte tränat för honom än. Nu var det dags dock. Och det gick bra! Jag fick jättebra tips och också medhåll i att jag gör rätt med honom. Han har ju vissa problem. Och jag har valt att tackla dem lite på ett annat sätt än min andra tränare sagt. Det har kännts lite läskigt iom att hon har mer erfarenhet än mig. Men jag upplever att mitt sätt fungerar bättre. Han blir lugnare. Och lördagens tränare var helt på den linjen. Det var jätteskönt att höra. Då är jag inte helt galet ute. Tino skötte sig bra och var mycket lugnare än han brukar på träning.
Tränaren sa att jag skulle fortsätta ta honom mycket från marken och se på honom som en oinriden häst snudd på. Och liksom rida in honom på nytt.
Han tyckte dock att jag kan den ridningen. Så det borde gå bra.
Jag hoppas han har rätt!

Vi hade med en hel del nya ekipage båda dagar. Och samtliga var supernöjda. Det var så roligt att se skillnaden i hur hästarna rörde sig när de började släppa loss i kroppen, röra sig mer avslappnat med större och lugnare kliv som vilade lite i steget. Och så fick vi se när söta PREn jobbades från marken och var så vacker. Han kan ju redan det där. Så det är så kul att se honom.

Kul med träning!
Sj har jag vart i hällekis i några dagar och inspirerats :D

Pink har haft höga ck-värden, korsförlamning, men på senaste blodprovet va värdena bra igen, men Pink e lika dålig som innan :(
Han är inte som vanligt alls, han e trött och ovillig, fallit ur rejält liksom inga muskler alls kvar och rör sig skitmärkligt med släpande bakdel så det blir att åka till klinik nu också, suck.
men bara han blir bra snart! :)

Usch vad tråkigt för er med sjuklingarna :(

kl
Jag får vara "glad" över att Goliath bara åkte på en hovböld. Men den har än så länge läkt sig själv så det verkar bra.

Fick förresten plats på en clinic för CD här i början av april, ska verkligen bli jättekul! Vi fortsätter med vårt omtalade (ehm) travarbete tills dess och det går faktiskt framåt. Satt och kikade på filmerna från träningen för 7 månader sen när vi red för samma tränare. Det har ju hänt en del när man går tillbaka sådär...framför allt ser jag att det arbete jag gjort med Gs stresshantering verkligen har hjälpt.

tuaphua: Kan inte låta bli att tillägga att bara för att man gör på ett annat sätt än vad man blir rekommenderad eller som andra tycker är det inte säkert att det är just rätt för en själv och ens häst. Skönt att du hittade någon mer som tyckte att du var inne på rätt linje :)

Vad tråkigt med Pink! Han som är så fin. Han är en av mina buke-favvisar.
Jag ska hålla tummarna för att de kan laga honom på kliniken!

Hanna_Z: Jag brukar snudd på alltid hålla med min tränare i det hon säger. Det har kännts rätt. Men hon har bara träffat Tino ett par gånger. Och jag håller nu inte med om hennes bedömning av hästen. Och känns något inte rätt i magen för mig så gör jag som jag själv vill. Jag tror dock att när Tino mer säker och jag lagt grundjobbet och snudd på ridit in honom igen så kommer den tränaren vara super för att hjälpa mig få fram hans kvaliteter ytterligare. För hon är galet mycket mer kunnig än mig.
Men även om jag inte kan dressyren lika bra eller heller inte ens annat kring hästar lika väl så har jag bra känsla för hur djur mår och varför de reagerar som de gör. Det har jag haft sen jag var liten, innan någon form av skolning kom in.
Det har min manliga tränare med. Och jag tycker han läste Tino bra.
Så jag kör den linjen och givetvis då min egen tolkning av den.
Jag har diskuterat med Tinos uppfödare med. Och hon håller ju med mig i hur jag valt att hantera honom.
Han är ganska stabil då jag är på marken med honom. Då är han coolare än de flesta betydligt äldre hästar. Och han är väldigt lydig. Han följer utan utrustning på, kommer på inkallning, kan stå still på kommando, står i boxen utan att gå ut om han lämnas, kan få saker slängda på sig och ha saker hängande över sig utan att bry sig. Dock blir han mer och mer osäker ju längre han är ifrån mig. Om jag linar, löslongerar eller tömkör så vill han helst vara nära. Skickar jag ut honom börjar han reagera på saker och kan tagga upp extremt. Uppsuttet är det ännu värre. Han går inte till attack eller surar. Så han ifrågasätter en inte så. Han bara stissar upp så totalt att han blir lite lätt blockerad för ett tag.
Han har ju sadeltvång. Det är mycket, mycket bättre nu. De flesta dagar är det snudd på ingen reaktion alls. I början var det rätt extremt. Och det kunde dessutom triggas då han slängde sig om han blev rädd för något. Han är också rätt bakskygg. Och han reser sig om man tar honom i munnen öht i vissa situationer och hotar göra det då han inte vill fram ibland.
Så jag har valt att miljöträna, lära honom att vara lugn på avstånd, vilja vara på avstånd mer, klänga på honom på gången och sitta där och vänja honom, klänga på honom lite ute och i ridhus och box och röra mig då jag sitter där, hålla i saker etc. Och jobbat mycket från marken. Försökt lära in en acceptans av bettet även om man tar i det. Jag ska inte behöva släppa det för att han vill. Om jag vill ta i mina tyglar gör jag det. Inte hårt, men kontakt. Där vet jag att man förut släppt då han reagerat. Och då vet han att om han hotar med att resa sig så ger sig folk. Han blir ju dock lugnare och mår bättre då han slipper bestämma märker jag. Han är så otrygg att han gärna vill att man bestämmer så han slipper vara rädd och vakta.
Förut har man ridit på fram bara då han stökat. Jag tror det är ett sätt som fungerar på många. Och i kombination med övriga arbetet med honom har det ju visserligen hållit oss från att slippa gå över. Men jag tror det arbetet inte kommer till rätta med själva problemet. Han stissar bara upp mer av det, tills han blir trött nog att varva ned av det.
Nu har jag ny plan som inte gasar upp honom så mentalt. Han måste vara loss helt i kropp och sinne innan han får trava. Och han böjs så fort han stissar. Det fungerar skitbra. Han exploderar inte så om han är loss innan man travar.
Jag har ju hört att han varit galen av tränare och andra som ridit, att hans mamma varit sån som reser sig etc. Men jag tror att det borde gå att få ordning på Tino med det här ridsättet. Han kommer nog alltid vara speciell och ingen häst man slänger upp andra på utan att de är väldigt erfarna och vet riskerna. Men det är ok för mig. Jag har ju en till sådan och är van. :P
Jag vet ju att han är grön i kroppen. Och jag tycker han är så läraktig och inte "elak" att det borde gå. Han är en otroligt rar häst. Men jag tror grunderna behöver göras annorlunda än de gjorts.
Jag älskar det lilla livet. Och han gör mig så glad att jag är villig att ge honom en chans. Trots att ena tränaren bett mig att inte köpa honom och sagt att jag måste sluta vara terapeut åt de hästar ingen annan vill ha. Det kanske är min lott i livet, vi hör ihop vi dårar. :P

Jag kan ge dig lite perspektiv Biggan!;) Vi har inget vatten. Alls! Det har frusit i backen 20 m från vårt stall tror jag det var. Så vårt stall är helt utan vatten. Vi får köra dunkar i pirra från grannstallet och vattna i hinkar. Det blir rätt mycket vatten som måste släpas och köras.
Dessutom är toaletterna obrukbara. Så vi får gå till ett grannstall vars toalett som tur är fungerar.

Jag ber om att det snart ska bli varmt och vårt vatten återvända!

Oj vad jobbigt. Förstår att du också längtar efter våren. Ja jag menar inte att jag har det så himla illa, men det har hänt så jäkla mycket nu de sista veckorna att jag håller på att bli tokig.
Jag ska tänka på dig när jag muttrar över att vara utan varmvatten nästa gång, för jag har i alla fall vatten.
Välkommen vår!!

Haha.. Jag fick perspektiv på mitt vattengnäll när jag idag fick höra att en bekant varit magsjuk när hans lägenhet renoverats. Dvs inget avlopp i köket och ingen toa/dusch. Jag är inte avundsjuk direkt.

Då känns det rätt piano att få gå till grannstallet när man är fri från feber och magproblem.

Jag kan ge dig lite perspektiv Biggan!;) Vi har inget vatten. Alls! Det har frusit i backen 20 m från vårt stall tror jag det var. Så vårt stall är helt utan vatten. Vi får köra dunkar i pirra från grannstallet och vattna i hinkar. Det blir rätt mycket vatten som måste släpas och köras.
Dessutom är toaletterna obrukbara. Så vi får gå till ett grannstall vars toalett som tur är fungerar.

Jag ber om att det snart ska bli varmt och vårt vatten återvända!
Om stallet är stort kan man dra en tillfällig ledning ovan mark- upphängd- uppvärmd.

När denne stallägare gjorde som ovan la han oxå dynga över den frusna ledningens sträckning o fick det till att tina. Ett gott tillfälligt provisorium.

Låter som ni har en del jobb framför er. Hjärnspöken och otrygghet känns ju bra mycket svårare och mer långdraget (oftast) än all teknikträning i världen! :crazy: Kan tänka mig att böjningen om inte annat gör det lättare att så småningom komma till ridning, hästen får ju svårare att resa sig i det läget och man blir mer trygg själv = lättare att inverka lugnande.
Hur funkar det att bara ge honom väldigt mycket att tänka på innan man hamnar i en stressande situation? Ex. rida mönster mellan hinderstöd/koner, bara vara tokfokuserad själv på en övning och rida vidare men med låga krav på hästen vad som än händer, se till att den liksom "måste" hänga med i svängarna men i övrigt utan några direkta prestationskrav. På vissa hästar funkar ju det, att de blir tryggare med hjälp av fokuset och att en del av fokuset försvinner från hästen och projiceras till övningen istället.

Ja det låter onekligen som att ni har en hel del jobb framför er! Skönt att du hittat sätt som funkar för er, det låter som att han haft tur som hamnat hos dig som kan hantera honom på bästa sätt :)

Jag har ofta tänkt på det vilket lotteri det faktiskt kan vara i hur en häst "blir" utefter hos vem de hamnat och hur man hanterar dem. Mitt kallblods har också varit ett "problembarn", stod hos ett äldre par som inte längre kunde ta hand om sina hästar. Och eftersom Goliath var enda hingsten på stället och man tydligen bara hade en hage så fick han helt enkelt stå själv inne utan någon större hantering. Till sist omhändertogs hästarna av polisen och man var på väg att ta bort G för att han var "knäpp och galen". Som tur var lyckades han hamna hos en riktigt duktig tjej som med stort tålamod lyckades få på honom en grimma och så sakteliga kunde börja hantera honom. Först var han väldigt aggressiv men det var ju pga stor osäkerhet och när han fick upp förtroendet visade det sig att han var en riktig pärla.

När jag kom i kontakt med Goliath och var intresserad av att ta honom på foder berättade ägaren att han varit iväg på foder en gång tidigare. Där hade han dock helt tagit över med sin aggressivitet och jagade ut alla ur hagen som försökte få tag på honom. Så ägaren fick komma och hämta honom - vilket gick utan problem. När han sen kom till mig och tjejen jag delade honom på foder tillsammans med testade han också en hel del. Han försökte till och med attackera mig vid ett tillfälle...och då var jag inte så karsk precis. Men vi fick rätsida på det genom en lugn och konsekvent hantering, vi gick inte på honom i onödan och "tog strid". Jobbade helt enkelt upp det där viktiga förtroendet och idag kan jag kräva det mesta av honom. Han kan visa upp lite av en attityd när jag flyttar bogen osv, men vi vet var vi har varandra och jag vet vad jag kan göra och han vet att jag inte vill honom illa.

Efter allt arbete är det också rent fantastiskt vilken kontakt och vilket band man får till varandra. G är den mest personliga och tillitsfulla häst jag haft. Allt tålamod lönar sig ju verkligen i slutändan :)

Oj ja, nu blev det ett helt utlägg här med. Men det är kul att få dela med sig av sin bakgrund och det kan kanske ge en större inblick för oss som skriver här i tråden när vi vet lite mer än just bara kring själva ridningen.

Haha.. Jag fick perspektiv på mitt vattengnäll när jag idag fick höra att en bekant varit magsjuk när hans lägenhet renoverats. Dvs inget avlopp i köket och ingen toa/dusch. Jag är inte avundsjuk direkt.

Då känns det rätt piano att få gå till grannstallet när man är fri från feber och magproblem.

Förstår det. Med perspektiv känns det mesta annorlunda. Nyttigt ibland. :)

*knapp*
Nu smyger jag försiktigt fram ur vinter idet. Har kommit på att jag nog tagit lite mycket genvägar och har börjat om från noll. Nu är det arbete vid hand och longering som gäller. Sänkning formgivning och lugn tränas flitigt och Svarta Faran tycker det äör jättejobbigt men kul. Jag tränar på min kroppskontroll och mitt eget lugn det är inte lätt men det går :)

Kul att höra att du kommit fram till hur du ska göra, oftast är det ju tillbaka till ruta ett som gäller. Visst var det du som hade en hel del problem med din häst? Skynda långsamt :)

*kl*

Här hemma är det skriande brist på ridbara underlag. Grusvägarna är glashala, hagarna är omväxlande djupsnö, hala eller bara knöliga. Ridbanan står under ca 40 cm snö och min gårdsplan är full av ploghögar.

HUR motiverar man sig att rida igång hästen nu? Jag har (de bästa av dagar) yta nog att rida på en 8-metersvolt där det inte går att trava mer än några steg i taget pga underlaget. Lea har tappat massor av muskler och jag har ridabstinens deluxe. Visst är det skoj att putsa på skolbyten, men det finns en gräns för hur mycket man kan göra utan att behöva omväxling.

Vad gör ni med era nu i halvtid mellan snösmältning och härlig vår?

Ja efter inridningen (som gick helt perfekt) kom Svarta Faran hem igen och vart som förbytt. Hon kastade av mig så jag fick ridförbud och kraschat självförtroende. Men nu äntligen börjar jag se ljuset i tunneln även om jag fortfarande ryser vid tanken att sitta upp på henne igen.
Så nu börjar vi om lägger mer energi på att göra allt rätt från början den här gången. Börjar nu då med hantering och longering sen när det fungerar på ett bra säkert sätt ska jag gå vidare med långtygling innan det blir dax att ens tänka på att sitta upp igen. Känns som jag faktiskt har en bra plan den här gången :D

Vad gör ni med era nu i halvtid mellan snösmältning och härlig vår?

...har hästen i stall med ridhus! :banana:
Inte för att det hjälper dig, men kanske finns det något ridhus man kan åka till bara en gång per vecka-varannan vecka?
Så kan man ju bara träna jättekorta basic-pass hemma och ev. lugnare uteritter emellan.

Det är inte väglag att köra häst i här:crazy: Kommer knappt av uppfarten med bilen utan släpa... Glansis:mad:

Skrittade runt i skogshagarna idag, lite lagom jobbigt i djupsnön och så kunde hundarna röja samtidigt. Inte dressyr, men iaf umgänge med hästapållen!

När jag var utan ridhus så var det mycket ridning i skogen över stock och sten vid de tillfällen då resten av omgivningen var en isskorpa. Här i uppland är det acceptabel ridbarhet även ute på vägarna nu, packad snö inte glansis. Men vintertid var det mycket skritt och lite dressyr (av flera anledningar, motoriken är kass när det är för kallt, allt stelt och ingen känsel i fingrarna :P och rörligheten mycket dålig när man är påpälsad). Men jag gillar skogsridning, hästen rör i genom sig bra när den kliver över saker, klättrar, böjjer sig runt osv + att det ofta är lä :cool:.

Ja då är det värre! :-/

Själv håller jag tummarna om att det ska vara körbart om en vecka när vi ska på träning! Tack och lov kan det gå snabbt om man har tur, dom större vägarna är helt snö- och isfria och dom mindre vägarna är inte okörbara iallafall *peppar peppar*
Men jag har precis fått börja med broddade boots bara för att gå med kusen ner till ridhuset.. Så runt stallet är det halkigt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 188
Senast: lizzie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 673
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 408
Senast: Emtherlia
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 122
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka