Snacktråd för AR-frälsta!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Idag red jag och gammelgubben ut i skogen barbacka och busade. Han är för underbar! Att han fortfarande är så pigg och fräsch är något som slår mig med häpnad varje ridpass. Underbara gubbe!:love:
Man får vara lite olydig i hans ålder om det värsta som händer är att man försöker öka tempot, men lyder då matten orkar rida lite och tar tillbaks. Han är mycket för att få springa foooort den gamle mannen.

Lille Tino har fått vila ett par dagar iom att matten varit sjuk. Så jag tänkte att jag sätter mig inte på idag. Då brukar han vara som en tickande bomb. Han kan bli så spänd och taggad att han bara vibrerar i musklerna av återhållen energi då.
Men idag var han ju som en gammal ökenråtta i traven. Jag tömkörde och han sååååsade runt om jag inte jagade på. Sen gick vi in i ridhuset och skulle promenera lite bland alla hästar och lektionerande i miljöträningssyfte iom att det är så fantastiskt spännande annars. Men han mest larvade runt i snigeltempo. Tills en skäck kom in. Och alla veeeet ju hur äckliga skäckar är!:eek: Han glodde på den en masse. Sen skulle lilla dumsnälla Tino få hälsa på den. Han brukar älska alla hästar och är så social. Men den lilla skäcken skulle döden dö! Tino tjöt och försökte slå med frambenet. Så avbröt vi det lilla experimentet med hälsande för att få bort äckelkänslorna. Han gick och blängde på den och blåste upp sig hela tiden efter det. Haha.. lilla dåre!:love:

Härligt med en pigg gammelman! :love: :laugh:

*kl*
Sultan & jag håller oss mestadels på marken fortfarande. Herr nervvrak såg till att jag skadade ryggen, så just nu tar jag det lugnt med ridningen.
Idag när vi löslongerade var han så otroligt lyhörd! :love: Han är så lättlärd & nästan lite för skarp för mig, men vi tragglar på!

Visade honom mot ett litet hinder, han har ju rent hoppblod så detta var en baggis! :laugh:
32120710.jpg

Övade på vår spanska skritt, som hittils är vacker tass :p
32120709.jpg

Vad söt han är! Jag kan fortfarande inte släppa hur stor han är!:eek:
Den största hästen jag tränat var 186 tror jag. Men det var en tung och mkt snäll Shire. Det är ju inte lika rörligt och händer inte så mycket på. Han var ju rätt lätt i typen och trevlig ridmodell, men trots allt: för att vara Shire.
My god om min yngling var så stor! Man hade väl kunnat hoppas på att han då skulle bli för tung för att vara så snabb som han är idag. Men det kanske är en dåres hopp. Lite för snabb hade han nog varit iaf.

Idag red jag på Polobanan med Tino. Han var lite seg igår(för att vara hyperhet i vanliga fall). Och även om han var bättre idag tyckte jag han verkade lite mattare än vanligt. Jag funderar på om han inte ser ut att börja växa igen. Eller om det är pälsfällningen eller bara lite sega dagar. Vi får se..
Jag vet inte om jag vill att han ska bli större nu..:p
Det kom in andra hästar på banan och det brukar betyda lite spel för Tino. Men idag spände han sig bara lite. Jag hoppas ju på att han ska ha vant sig lite och blivit bättre. Men det kan vara segheten med.
Håll tummarna för oss! Vi fick iaf till riktigt bra trav och skänkelvikningar idag. Roligt! Han var också mer lyhörd för saker vi jobbat med i hjälperna.

Zebbe red jag i ridhuset barbacka. Gud vad lat jag är! Men jag har bara ett par bra stigbyglar och måste byta på sadlarna. Så Zeb rider jag ofta barbacka för att slippa skifta. Jag borde köpa ett par till nu när jag köpt Tino. Men det känns så trist att lägga nästan 2000 på det. Då finns det annat som känns roligare.
Zeb kändes nog lite mindre stel nu. Och det jag kände har bytt sida. Han jobbade på lika pigg och glad som vanligt. Han älskar verkligen sina träningar.
Vi jobbade med övergångar sluta-förvänd sluta på raka spår och saxar med diagonal sluta-skänkelvikning byta färdrikning och upprepa. Och saxar skänkelvikning. Och pirouetter i skritt och trav.
Han var duktig enligt rådande förutsättningar. Det var ett roligt pass som gav lite hopp om att han kanske kan komma tillbaks till något hyfsat iaf. Han är sin mammas hjärta! En så fantastisk individ!:love:

Sen red jag ett halvblodssto jag rider ibland(förut ofta och nu sällan iom att jag är sjuk). Hon var hemskt kittlig idag pga fällandet. I början av passet skulle det protesteras mot skänkeln och sättas emot när hon skulle gå fram. Hon var lite småstel och framför allt okänslig för skänkeln, svarade inte framåt. När det var löst så var hon en fröjd att rida. Hon är himla rolig, positiv och gillar att arbeta när man visat var skåpet ska stå. Hon har ingen supergång. Men bra takt och har väldigt lätt för sig i både samling och kan länga lite. Idag jobbade vi lite basics först, svara på hjälperna i övergångar. Vi ryggade lite längre sträckor för sits och skänkel på tygeln för att hon ska stretcha ut sina gamla stela bakben. Vi red lite sidvärts och skolor i samma syfte, stetcha och vinkla lederna i gymnasticerande syfte. Därefter samlade vi lite i galoppen. Vi red diagonala slutor med början till pirouetter kam man väl kalla det. De är rätt stora just nu. Tanten har inte dressyrats så mycket och orkar inte annat med kvalitet i galoppen.
Hon är kul hästen! Så det var precis som 2 övriga ridpass idag jätteroligt!

Vad glad han ser ut! :D Rolig träning!

tuaphua: kul med uppdatering! :)
Vad bra att du skriver en massa övningar, när jag läste det så kom jag på att vi glömt öva övergångar sluta-förvänd sluta vilket vore kanon för oss just för att förbättra kroppskontrollen/koll på bogarna/lösgöra. :idea: Träningssugen delux! (haha, blev en ordvits, hästen heter ju Delux.. sorry för dålig humor ;))

Jobbigt det där med hästgrejer, när man väl gjort en investering och hittat något man gillar så blir man ju bara mer och mer kräsen och känner att man behöver dyra grejer!

Hihi ja han är en bjässe :) Och de månader jag haft honom, har han visat att han vet om det oxå! I början tog han bettet & kunde styra iväg i full glopp mot paddockstaketet som han tänkte hoppa över & jag hade i princip inget att säja till om! Jag har kämpat med att få honom mjuk, och det går framåt! :)
Dum som jag är har jag aldrig blivit rädd, utan blir bara mer triggad att få kontroll på honom när han håller på :D

Ååh en Shire på 186, maffigt! :love: Min förra mätte 187, men han var smäcker! Sultan som "bara" mäter 183 är mycket mer häst än min förra, älskade, Van Remo! :)

Totola: Ja detdär är skojsigt tycker han allt! Jättekul att se :laugh: Men jag måste sysselsätta honom heeela tiden verkligen, annars kommer han på egna saker att göra :D så bra träning för oss båda!

Terrar tråden & slänger in två små bilder :D Bara för att min ängel de senaste dagarna varit så duktig, lugn & lyhörd! Vi har gjort många framsteg dessa dagar, och det ger en nya krafter verkligen :love:

32124586.jpg

32124587.jpg

Hihi, han är verkligen stor som ett HUS :) Har du lärt in buga också?? Jag och Goliath har börjat lite smått och det märks att vi måste sätta den övningen först innan spansk skritt i och med att det sistnämnda är en mycket dominant rörelse från hästens sida.

Nej än har vi inte lärt in det. Det är så hårt i backen, så vill vänta med det :)
Men ja det blir en utmaning! :) Just nu gör vi ju mest lite trickträningar för att sysselsätta huvudet på honom :p

Kul med trick-träning! Det kanske man skulle göra med unghästen de dagar han vilar från ridningen.. Hmm.. Bra idé!

Annars miljötränas han till diverse extremt löjliga saker som bara ska göras för att det ska gå. Idag fick han lära sig att ha på sig dessa utan att skaka:

lg.jpg

Stackars, stackars häst! Han såg lite förnedrad ut efter att jag legat och skrattat på gången. Jag skickade bild till min far och sa att detta är vad jag köpt, en älg.

Hihi, han är verkligen stor som ett HUS :) Har du lärt in buga också?? Jag och Goliath har börjat lite smått och det märks att vi måste sätta den övningen först innan spansk skritt i och med att det sistnämnda är en mycket dominant rörelse från hästens sida.

Varför ska man hålla på med en massa dominanssaker med sin häst? Jag tycker ni ska rida ordentligt istället och utbilda hästarna på ett klokt sätt, lägg energin på det.

Man kan ju göra båda delarna. Både rida och utbilda klokt samt trickträna hästen. Det ena utesluter inte det andra.

Stackars, stackars häst! Han såg lite förnedrad ut efter att jag legat och skrattat på gången. Jag skickade bild till min far och sa att detta är vad jag köpt, en älg.

:rofl: Klockrent! :D

galite: Jag vet inte hur det är med dig, men själv måste jag hantera hästen en del innan jag kommer upp på hästryggen, och på något vis kommunicera däruppifrån också! :p
Sen om man kallar det "dominansträning" eller "hästhantering"/"kommunicera med hästen" eller vad man nu kaller det känns mer som en smaksak.

...och vissa hästar tycker det är jättekul. Jag har inte lärt in buga som att de ska gå ner på knä då det ofta har varit hårt i backen, men olika övningar bara på kul och jag märker att min häst tycker det är roligt...hon får positiv feedback, morot, och använda hjärnan litet...

Det finns ju ledhästar (ponnyer) i Tyskland och de menar ju att största fördelen med hästar är att de kan lära sig många kommandon + att de lever länge...

***Knapplån***

Hos oss är det inte så muntert, precis. Just när snön börjar försvinna och man kan ana att det är Paddex som är underlag på ridbanan så får Besten fång. Hon blev hastigt sjuk för lite mer än två veckor sedan. Nu har hon ridbanan som hage eftersom det är där underlaget är jämnast, och vi väntar på att hovis ska komma och vända skorna samt spika på sulor. Hon är fortfarande halt och har varit medicinfri i en vecka, men nu ska jag till apoteket och hämnta mer Metacam. Om hon inte är helt OK om två veckor blir det röntgen.

Unghästen (som nu är 8 :eek: ) är inte riden sedan i november, så jag sitter inte upp på henne innan min kamikazepilot har varit här och testat. Och nordsvensken hade jag tänkt rida igår, men då var det så förbaskat kallt att jag avstod.

Jag vill har vår nu!

Oj vad jobbigt. Hoppas det går bra med Besten. Själv är jag irriterad för varmvattenberedaren i stallet har lagt av. 17 vad beroende jag är av att ha varmvatten märker jag. Håller på att bli tokig. Toaletten i huset har också lagt av mitt i allt så jag har krånglat med vattenledningar i flera dagar. Har inte hunnit rida sedan tisdag och det känns inte alls bra. Måtte det bli vår snart.

Stackars, stackars er! Fång är en hemsk sjukdom, vet du varför besten fick det?

Jag har skrämt upp halva grannskapen pga av min nervositet idag :angel det var ett fölsto som inte betedde sig normalt , jag fick gå ut i hagen och kolla henne... jag trodde det var mycket värre än det var, pga stress för mig i främmande hage och min häst stod still ensam utanför...(med 2 ovana vakter...)

Jag säger då det- tur att jag inte är fölvakt!!! När jag slängt in min häst i stallet och åkt tillbaka visade det sig " bara " att stoet var halt... Jag hade redan målat upp allt inför mitt öga...:o fång var det bästa av mina fantasier kan jag säga...

Vi lutar åt överbelastningsfång. Hon är absolut inte överviktig, och blodproverna säger att det inte är Cushings. Inga foderbyten (förutom att jag började ge glukosamin i halv dos i början av året). Någon vecka innan symptomen kom hade hon varit på rymmen från hagen en kväll - hon kan ha halkat eller trampat snett.

Ikväll när vi tog in dem var hon som en rasande furie när hon kom in i boxen och började äta - ingen annan häst skulle minsann få komma i närheten av hennes käk! Hon har alltså fått sina gamla takter tillbaks och jag har gott hopp om att hon ska bli bra igen.

Bra agerat av dig, förresten! Hellre slå larm än att låtsas att man inte ser något.

Tråkigt att höra att hon inte mår bra, det e samma med min älskade Pink, han mår fortfarande inte bra, undra när jag ska få tillbaka min vanliga Pink? :(

Håller tummarna för att hästarna era ska bli bra! :-(

kl
Själv har vi haft storbesök av Suberdoo i Fredags! :D Det var kul!
Med en lektion och en massa hästsnack!
Nu är jag enormt träningspepp! :banana:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 197
Senast: lizzie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 681
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 408
Senast: Emtherlia
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 122
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka