Snacktråd för AR-frälsta!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Ok.. Jag slet som sjutton, men jag tror inte det går att få i det faktiskt. Den "stoppade" delen på valvet tog emot, och då var metalldelen för kort. Jaja, nu har jag beställt ett mindre valv så har jag kan jag skifta vid behov ändå.

kl

Jag tänkte bara säga att..

Nu är det andra dagen jag har börjat trava och ska träna lättare arbete med Pink och han känns Jättefin! Jag är så himla glad att allt snart är som vanligt och båda mina hästar är glada och mår bra :laugh:

Imån ska jag träna båda i ridhuset! :banana:

Jag har ungefär samma problem som du till och från "trots" AR :angel: när det är riktigt kallt blir kusen extra taggad, om det låter i plåten av temperaturförändringar, rasar från taket osv, finns många ursäkter att vilja brassa på så här års (och så blir han taggad av alla galoppansatser där vi behöver energi, sitter lätt kvar i skallen).

Just för stunden brukar det inte vara så stor idé att jobba på som vanligt utan mest låta kusen göra av med lite energi så den värsta spänningen och överskottsenergin försvinner (därmed inte sagt att han får bränna på, utan mer att det är ok att trava på lite mer framåt och inte kräva värst mycket mer än att styrningen funkar, sänka kraven).
På sikt brukar det löna sig att kusen får "ladda ur" men utan att bli för trött så den känner att den vill försvara sig genom att bränna på eller hitta ursäkter. Ex. ta en ordentlig uppvärmning med snöpulsning för att sen rida ett 30 min dressyrpass och ladda ur skallen men inte nöta för mycket. Inte nöta genom att kräva för många upprepningar och steg av allt, men ändå försöka få till så bra kvalitet man kan i det man gör för att försöka jobba igenom kusen, lägga upp ridningen i övningar där det händer mycket och blir varierat (stimulera hjärnan). Vill man rida ännu mer genomkörare så brukar jag hellre rida två pass efter varandra på ca 30 minuter vardera med lite vila emellan för att inte riskera att nöta eller få mjölksyra. Men helst att man tar några såna genomkörare ibland för det brukar spela större roll än att kusen får "springa av sig" (det är ju bara för stunden när det så att säga redan är för sent) eller att den inte ska få för många vilodagar.
Ibland kan jag lägga in rena skrittpass för att försöka få tillbaka koncentrationen, särskilt om man upplever att det beror på höga krav eller att kusen behövt anstränga sig mycket på sistone (undanflykter), men samma där - det funkar ju bara om man börjar med en hyfsat bra dag så det funkar att skritta utan att hästen sprätter iväg. Och man kan ju inte sitta och göra så varje dag.

Undrar om något ovanstående skulle funka för dig också. Om inte annat kan vi dela överskottsenergi-frustrationen! ;)

Tack för tipsen! :)

Ja hon har ju varit skadad och får inte röra sig så mycket, men jag har bestämt att hon får gå kortare pass med med mer "power".
Ska försöka pulsa snö med henne, massören sa att det är superbra om hästarna får pulsa snö ibland, då det är så att när de går i
snön så har de svårare att fuska med benen, dvs. de måste lyfta benen lika högt.

Min har lugnat sig i traven nu, galoppen går fortfarande undan, men jag tar galoppen först och traven sist, för hon har en helt fantastisk
galopp, traven är mycket sämre. Men när hon galopperar så blir hon mycket mer loss i kroppen, och då blir traven helt ok.
Har även fått ut halsen i traven. :eek: Hon har blivit mycket bättre med att inte bita sig i bringan. :banana: Antagligen för att hon är så
het, hon måste ha insett fördelen med att se vart hon springer. :idea:

Haha, ja man kan ju tycka att det borde vara lättare att se vart man springer! :rofl:

Märker också av fenomenet "krull ihop" när det är en het dag, det blir ju oundvikligen så att man måste bromsa emellanåt och kusen inte håller med om direktiven! ;)
Fast jag tror det kan hänga ihop med skadan? Att hon blir frustrerad när kroppen inte räcker till fastän muskelminnet gör att man "vill" gå på samma sätt som tidigare. (Eller att man själv "råkar" kräva lika mycket som tidigare för att man inte känner hur det känns i hästkroppen.) Är ju en klassiker att dom vill slippa undan då genom att rinna iväg eller bli sprättiga, även om det inte behöver betyda att dom har ont så kan det ju bli obehagligt att använda kroppen likadant.

I förrgår var jag och Tino ute på Polo-banan och red. Han tyckte det hela var himla skojsigt och brallade några gånger. Vi red övergångar till bedrövelse för att jag skulle få det lilla livet att lyssna på mig. Han var riktigt duktig! Vi red alla gångarter och lite sidvärts.
Zebbe och jag tog en barbackarunda i skogen och sen larvade vi oss över Polobanan. Det kändes som om han ålade sig fram i jämförelse med Tino som flyger och studsar fram. Gamle Zebbi är som att sitta på något med larvfötter: dukadukadukadukadukaduka istället för swooom swoooom swooom som Tino.:D

Igår hade vi "Säker häst"-träning för ridande polis. Tino var med iom att Zebbi redan gjort sånt nog. Tino var inte det minsta rädd för prylarna. Men tyckte det var karnevalstämning med så många kompisar där inne.;)
Polis-kvinnan gillade Tino och sa att: "den där kommer du kunna göra mycket med! Det närks att ni redan tränat en hel del sånt här. Det är jättebra att du redan börjat med en så ung häst!"

Så nu kommer han fortsätta hängas och klängas på, moppas med golvmoppen, kastas bollar på, tvingas gå över märkliga saker, hängas på diverse klädesplagg och prylar etc etc.
Stackars Tino!:devil::eek:;)

Häftig träning! Jag gillar också toleransträning men vi har väl inte gjort alltför hemska saker- än :devil:

kl
Det händer överlag inte särskilt mycket spännande saker just nu för oss. Jag fortsätter beklaga mig över underlaget...men idag var det rätt hyfsat ute på grusvägarna och i skogen där en skogsmaskin kört bort värsta skaren och djupsnön. Måste bara säga att det är ren lycka att ha en fungerande sadel igen, vet inte hur länge sen det var jag red lätt i traven. Hur underbart är det inte :D Märks även på lillhästen att han inte gjort sig så mycket besvär på sista tiden, han har tappat lite i överlinjen och lite bukmuskulatur samt blev rätt fort flämtig efter en kort galopp. Faast han tog ju i för kung och fosterland också bara för att det var så rackarns kul att få fara iväg :angel:

Kan bidra med ett lite tråkigt kort utan mig på innan vi gav oss iväg.

32063983.jpg

jag lovade ju att komma med en rapport när jag hade varit iväg på träningen.. Och ja, jag har väl inte riktigt landat än, det blev mycket nya intryck och tankar som spanns ihop med de som finns sen tidigare.

I det stora hela gick Skip jättefint och jag är så stolt över att han har bevarat sin form så pass bra trots att vi inte har gjort något på flera månader. :love:

Jag skickar gärna dig ett PM om du vill veta mer, men jag vill undviker gärna att diskutera olika tränare här då de inte har möjlighet att förklara här.

Du får jättegärna PM:a! :)

Tuaphua: Kul med "polisträning"! Måste vara väldigt användbart.

kl

*Smyger in här lite* Har följt tråden ett bra tag nu. Och nu har jag & min kära häst tänkt att vi ska gå in på den akademiska ridläran lite mer! :)
Har alltid blandat klassisk("vanlig") dressyr och western. Men inte riktigt hört hemma med den vanliga dressyren. Så jag tror att detta kommer bli perfekt för mig & min häst.
Dock håller vi oss än så länge på marken & tränar mest kommunikation, leker & försöker lära känna varandra ordentligt. Jag har bara haft Sultan i 4 månader & känner att det är först nu som jag verkligen börjar komma underfund med honom, han är rätt knepig av sig i huvudet nämligen :p

Min älskling :love:
32008146.jpg

/ Johanna :)

*knapp*
Nu har jag hållt mig borta från allt annat än det dagliga armetet med hästarna på evigheter. Har sedan mitt misslyckande mått väldigt dåligt och varit väldigt ledsen. Men idag kom lite av glädjen tillbaka! Slängde på sadel och träns på Nelli och tränade lite formgivning från marken. Det kändes bra och hon tyckte det var kul när hon förstod vad det var jag ville. Önskar så att det dumma aldrig hänt då hade jag inte varit där jag är idag, men jag försöker se framåt och tänka att jag vet aldrig var jag är om ett år :)

Minns inte riktigt vad som hänt dig. Var det du som hade en unghäst som gav problem?
Hur som helst så kommer du säkert tillbaka som en starkare människa. Du är ju på rätt väg i och med att lusten infann sig häromdagen. Det kommer bli bättre och bättre. Håll ut. Om ett år kan du väl berätta hur det är? (för det kommer att ha hänt mycket, det är jag säker på) Lycka till!

+ _Yggdrasil_: Välkommna!

Van Remo: Vad hände med din förra bjässe, han på din avatar?? Kul att du iaf hittat någon ny, riktigt fin :)

+ Totola: Tack! :laugh:

Min älskade Van Remo finns inte längre... Fick ta bort honom den 20 augusti, efter att vi allt för länge kämpat med en knäledsinflammation som han fått i bakbenet. Behandlade honom ett flertal ggr men det blev bara värre, så jag var tvungen att ta det tunga beslutet :( saknar honom så!
När jag köpte ny häst ville jag ha någon som var helt tvärt emot VR, men samtidigt något som påminde om honom - det blev Sultan, det enda han är lik är storleken!

Vad tråkigt att höra! Men du verkar gillar storingar iaf ;) Lycka till med nykomlingen, ser fram emot uppdateringar från er!

Nej men hej och välkommen hit in ;)

KL
Vi har ju fortfarande ingen ridning, benet börjar bli bra och han kan gå ut i hage lite nu iallafall :)
Magen är dålig men börjar bli bättre tror jag så...bara att vänta och göra så gott det går.
Men vi är glada iallafall! (även om jag var lite väl trött på den bilden...ehem)

Jag vill också presentera mej här för jag har läst lite ett tag nu och är väldigt intresserad av AR. Jag har inte så mycket tid för nätet på grund av många resor i jobbet. Det blir lite svårt med hästen också men jag har en bra medryttare som tur är.

Här är min älskling Bill. Han är korsning, med bland annat nordsvensk och halvblod.

image-upload-31-738314.jpg

Vilket vackert huvud han har! :)

Trist när man inte har så mycket tid till hästen som man vill. Tycker det är svårt överhuvudtaget om man har heltidsjobb. Fast kanske snarare då med orken och motivationen att pyssla och rida så mycket man vill? :p

Tack! Ja han är så fin min lilla gubbe! Han är inte så stor, men det räcker gott år mej!
Det är tråkigt att inte ha all tid så det är tur att jag har mín kära medryttare hon älskar min gubbe lika mycket som jag! Fast gubbe är bara som vi kallar honom, han är 6 år bara. Nej visst nu ljög jag, :D han är 7 snart, oj vad tiden går.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 199
Senast: lizzie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 682
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 411
Senast: Emtherlia
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 122
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka