Snacktråd för AR-frälsta!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

jag ska försöka komma ihåg att rapportera!

tänkte på något helt annat idag när jag var påväg ner till lösdriften för att mocka. Skippen har sådär härligt mycket överskottsenergi eftersom jag inte har ridit honom sen i söndags.. Men han busar och leker på ett helt annat sätt nu jämfört med när han var yngre..

Förr var han mer explosiv och högre i tempo, det sa bara pang liksom. Idag reflekterade jag över hur han busar mer "på stället" hoppar mer rakt upp i luften och med betydligt lugnare rörelser, ett lugnt explosivt bus om nu fattar hur jag menar.. Visst sträcker han ut i galopp men just detta lekning på stället är nytt.. Kan det vara ett tecken på en annan styrka än när han var ung? :idea:

Nu ska jag koka en latte i min nya favvopryl i köket, mockabryggaren och krypa ner under filten o kolla på Bents dvd.. :)

Annan styrka, annan "inre ro" och kroppskontroll kanske? :)

Själv har jag inte kuse som leker i hagen alls nästan, ganska skönt när man ser en del andras fina eskapader! :angel: Uppvakta vackra flickor och uppfostra eventuella hagkompisar på sin höjd.

haha, Skip har alltid varit hagens buse.. Så jag är van, jag ser lugnt på medan har busar och står i, han varkar ha full kontroll om man ser till hur få skador han har haft genom åren.. *peppar peppar*
Annan styrka och en annan sorts inre ro verkar troligt, det känns som om både han och jag är så nöjda att vara tillbaka där vi en gång började vår resa tillsammans.

Kroppskontrollen är det inget fel på alls hos honom, så som han busa i vår kuperade hage redan när han var 4, utan att bryta sina ben eller ens vricka sig så kan jag inte säga att det var ren tur, han verkar istället ha begåvats med ovanligt god kroppskontroll från födseln. :grin:

Det där har jag reflekterat över med mina hästar med. Gammelhästen är ju en pissmärr trots att han är valack. Han är utdömd för lynnesfel för en herrans massa år sedan. Så han har ju ett humör och dessutom mycket oro etc i sig. När han förut protesterat i ridningen har det varit i rörelser som gått fram och det har varit i flykt. Han har försökt rusa från problemen för att fly. Sista åren har han dock valt att protestera på annat sätt. Han har då istället varit kvar hos mig och varit mer pratbar. Men protesterat genom att trampa(tom ren och bra piaff ibland) eller om vi galopperar gjort terre a terre. Det hade han varken styrka eller förmåga att göra förut. Han visste nog inte om att han kunde röra sig kropp så ens. Nu är han skolad och vet om att han kan använda sin kropp så. Han är dock inte utbildad till terre a terre. Den kommer endast i protest. Piaff är han utbildad till. Så den kan han.
Nu när han inte gått dressyr så mkt då jag varit sjuk har han tappat bärighet iom att han är svagare(Islandskorsning med taskig exteriör åt det mkt framtunga hållet) så flyr han igen framåt även om han lyssnar mer givetvis. Men man märker att han inte rör sig på samma sätt. Det var mer uppåt-energi då han var starkare. Vi rider bara alla gångarter och lite skolor och skritt/trav-pirouetter nu. Tramp och galoppirouetter orkar han inte i dagsläget, inte med någon kvalitet iaf. Så det skippar vi.

Unghästen ser man på att han kommer kunna bli mycket luftigare och kommer kunna fly och busa luftigare då han blir starkare. Han har ju av naturen mkt lätt för att röra sig just uppåt. Men han orkar inte röra sig uppåt OCH framåt genom hela kroppen än. Resa sig och bocka från stillastående orkar han. Och bocka hööööögt! Men han orkar inte höga och luftiga bockserier som samtidigt går framåt. Och han orkar inte göra luftiga och elastiska luftsprång om han blir rädd. Då blir han mer dragster och bara trycker ner sig i marken och skjuter på.
Hoppas han lugnat sig då han blir starkare. Annars får jag investera i fallskärm, skyddsutstyrsel etc. Han är redan rörlig och snabb nog. :P

Usch vad ni gör det svårt för mig! :) Provade alltså en S2 K3 igår och blev iaf klok på att hästen helt klart ska ha K3. Upplevde att jag satt rätt bra i S2 men jag skulle ju få plats med några cm rumpa till. Och mer stöd är ju inte dumt...så kanske en S1 ändå. Synd att man inte kan byta sitsstorlek lika lätt som bomstorlek!

kl
Hästen gick för övrigt riktigt fint i skritten, vi hade koll på skolorna och kunde samla upp väldigt bra. Men sen kände jag redan i stallet att det var en "såndär" dag med massor av energi och dåligt fokus från herrns sida så traven gick ju åt skogen. Det blir bara trippigt och styvt. Gick tillbaka till att bara få bra övergångar med ett par fina travsteg och direkt bryta av till skritt och efter en sån övergång i vart varv fick det vara nog för dagen. Jag är ändå glad att jag blivit såpass klok och tålmodig att jag nöjer mig och inte kräver mer än vad som är möjligt :)

Tyckte det var lite kul det suberdoo skrev om lattjo i hagen, nu har vi ju inte kommit så långt att Goliath förändrat massor i sin egen rörelse. Lek och bus blir det dock rätt mycket av för hans del och speciellt nu när han går med 19 andra hästar på lösdrift. Tänkte glatt att han skulle coola ner sig lite och spralla av sig det värsta i hagen under dagarna, men han är minsann ännu piggare och mera framåt under våra ridturer än innan när han stod på stall :)

Värsta lyxen med kuse som har stenkoll på fötterna! :D

Haha, idag fick jag äta upp det jag sagt om kuse som är lugn i hagen. Jag skulle i min enfald ta in och rida ca 10 på morgonen efter att jag precis hade fyllt på med mer hö i hagen, men kusen hade då ingen lust att slita sig från sitt goda hö. Så han tvärvände och galopperade tillbaka de typ 6 meter tillbaka till hönätet han stod vid. Sen tyckte han nog att matte var uppstudsig som försökte igen, för oj vad han började galoppera fram och tillbaka på den där lilla ytan, bocka och bralla och pipa! :rofl:
Men det var jättekul att se hur bra teknik och kroppskontroll han hade i samlad galopp och piruettvändningar! ;)

kul att se att det är någon mer som har funderat över samma sak. Ett tag trodde jag att jag höll på att bli lite knäpp..
Det du skriver om hur protesterna i ridningen är, det känner jag igen jag med. I våras kunde Skip också ta till tramp/piaff eller terre a terre när han protesterade mot något. Kommer aldrig glömma den dagen då jag satt barbacka på honom på den stora körbanan och bad honom lite snällt om att samla sig mot en piaff, när han inte lyssnade sa jag till lite tydligare och fick flera fina språng i terre a terre.. En känsla jag sällan kommer att glömma!

Men nog med utsvävningar, Skip var också sån för att han gick framåt när han protesterade. lite av det kom tillbaka i höstas innan vi tog vinterbus, när han lägger sig tungt i handen istället för att bära upp sig bakifrån. Eftersom vi har haft ett ganska aktivt träningsår så bestämde jag mig då för att ge honom lite vila, ska bli så spännande att se vad som händer när jag sätter igång honom igen!

I förmiddags red jag Besten, första gången sen den 21 december. Det har varit så förbenat kallt här, kombinerat med snöstorm och ett snödjup som gör att hästarna inte bottnar när man försöker rida ut, vilket har gjort ridning helt omöjlig.
Men idag kom vår eminente tränare, så jag bad att få låna grannens ridbana (vår egen ligger under snö). Den var åtminstone plogad, men isig...
jag satt upp hemma och så red jag de 400 meterna längs vägen till grannen, med min man tryggt gående bredvid. Sen red jag 20 minuter på ridbanan och Besten, nu 19 år gammal, ville bara fortsätta där vi slutade på Borba-kursen för en månad sedan :D Härlig häst, här finns inga stelheter öht.
Sen skrittade vi hem igen, tur att min man var med för då var hon pigg och piafferade bitvis.

Häromdagen fick jag ett trist besked - det finns risk att Bentkursen i februari ställs in på grund av för få deltagare! Jag som sett fram emot den så....

Åh, härligt att du säger så! Då kanske det finns hopp att vi kan få ut något av BJ kursen om två veckor. Det är bara att konstatera att de är helt fantastiska djur som vi har fått möjlighet att arbeta tillsammans med.

Just nu sitter jag här och väntar på att solen ska gå upp, eller iaf att det ska bli lite ljusare så jag kan gå ut i hagen och ätta på hästen hans boots med broddar så vi kan ta en tur i skogen.. Jag trodde faktiskt att det skulle ha hunnit ljusna tills nu..

Igår ringde mina schemaläggare mig och undrade om jag kunde åka till Gotland och flyga nästa vecka, så på söndag ger jag mig av till Gotland. Är det nån som har något att tipsa om i närheten av Visby som man kan hitta på? Det kommer ju bli en hel massa dötid då jag varken kan jobba eller jobba.. ;)

Hej!

Jag kommer att flytta till Göteborg under våren/sommaren och skulle gärna få lite kontakter med andra AR-ryttare i trakten. Själv tränar jag AR på min kallblodstravare men får räkna mig som ett blåbär i sammanhanget.

/Mia

Jag känner kallblodsryttare i Gbg som håller på med AR. Om du åker på lite kurser och annat lär du stöta på dem...

kl

Till veckan kommer det en beg. Espaniola på posten till mig....!! En S1 K3 o 4 ;)

Vad kul! Vad blev det för färg?

Jag har en i färgen havanna med brun sits, men jag har framvalvet som innehar alla storlekar i ett, mycket smidigt. Jag är jättenöjd med mig sadel. :)
Det var ju ruskigt svårt för mig i början att trava i sadeln, att gå från en childeric med superstöd till en sadel med absolut noll knästöd var en rejäl
omställning, men jäklar vilken balans jag kommer att få. :D

att gå från en childeric med superstöd till en sadel med absolut noll knästöd var en rejäl
omställning, men jäklar vilken balans jag kommer att få. :D
..och jag ska gå från en sadel utan stöd till barbacka nu. Tänkte börja träna barbacka för att hitta balansen.:o

Spännande! :) Gav du upp Chezz:en?

kl
Snacka om maximal otur med vädret! (särskilt som vi t o m har ridhus, fast oisolerat)
I Fredags red jag på kvällen men det var snorkallt, -23 grader och det känns betydligt kallare i ridhuset där luftfuktigheten är högre. Jag som vägrar rida med vantar och hade drullat bort hjälpluvan satt och frös öron, händer och kinder av mig. Pållen som av misstag (gissningsvis någon som inte kollat termometern eller att det blev kallare framåt kvällen) varit utan täcke hela dagen var supertaggad som att sitta på en raket och bomb kombinerat, minsta pip så visste han inte vart han skulle ta vägen! :p
Oj tänkte jag, bäst att försöka hålla igång honom så han får jobba av sig överskottsenergin.
På Lördagen kom jag dit på morgonen och det var ca -27 grader kallt. Efter att nästa ha frysit öronen av sig dagen innan var jag icke sugen på att rida så pållen fick stå (med visst dåligt samvete, hade tänkt rida ett dubbelpass).
Sen gick temperaturen ner i raketfart, på kvällen var det nästan plusgrader. Så på söndagen när jag skulle åka ut regnade det! :S Och jag vågade inte rida pga risk för snöras från taket... Lutar åt samma risk idag.
*suck* :p

Passar det ställbara till din sadel? Varken jag eller min tränare får det att funka på våra sadlar.. Eller du kanske beställde din med det framvalvet direkt?

Jag bor en bit utanför Kungsbacka så det är ju ganska nära :)

kl

Här är några bilder från 7 jan.
sdf7.jpg

sdf5.jpg

sdf12.jpg

sdf6.jpg

Och jag har inte ridit sen dess, suck.
Det har vart ösregn och snorhalt men idag(!) då kan man gå på vägarna igen så om en halvtimma ska jag till stallet och gå till ridhuset med teddypojken! Det blir första gången sen i september jag rider han i ridhus igen. Och jag tror det blir film idag också! tjohoo

Pink däremot är det inte lika skoj med, har nu fått tillbaka blodproverna och han har förhöjda ck värden som i korsförlamning :(
Jag förstår bara inte hur han kan ha fått det och ingen annan förstår det heller, men jaja, nu vet jag var det är och nu blir han behandlad.
Jag ska börja rida på onsdag igen sa veteinären så då får vi se :)

Mot ridhuset! :laugh:

Svarar allt i samma: Det blev en svart med silverspännen och extra långa kåpor. Jag har som Totola skrev haft en chezz innan så jag är van vid att vara utan benstöd. Men det stöd jag har saknat i chezzen är stöd för sitsen. Och har man som jag en känslig häst som har svårt för balans och takt behöver jag allt stöd jag kan få för att inte störa honom. I Espaniolan jag prövat innan har jag fått trampa rätt någon gång sidledes men annars har det varit som natt och dag i jämförelse.

Eftersom jag sitter hemma på kvällarna och syr på en barbackasadel kommer det fortfarande bli väldigt mycket barbacka. Har ridit helt utan något på ryggen sen i höstas nån gång och jag har både bättre balans och framförallt så har hästen fått mer samlade gångarter eftersom jag inte pallar att sitta kvar om han struttar iväg i full turbo med huvudet i vädret :) Låg efter ett par hästar igår i galopp när vi red ut och för första gången fick jag en känsla av att kunna fånga upp galoppen och riktigt få med bakbenen när han var på väg att falla ur. Härligt!

Zahlo: Vad härlig med lite barmark! Jag som var så glad åt all vår snö...nu har vi också bara is överallt. Hoppas hoppas att det ska tina bort under de närmsta dagarna innan det blir minus igen. Vi ser fram emot film!!

Vilken fin hållning han har fått! :love: Så kul att se hur fort framåt det verkar utvecklas för er!
Hoppas Pink blir bra också, låter inte kul det där! :/

Hanna_Z:
Misstänkte nästan det. Nästan läskigt hur mycket gratis det känns som man får av vissa sadlar jämfört med andra. Jag saknar min Española för att det kändes som att man satt som gjuten i sitsen och med svårt för hästen att flytta mig jämfört med i chezz:en, men jag hade aldrig orkat med övergångsperioden när pållen ska vänja sig vid det lite annorlunda framvalvet/sadeln forma om sig och jag lära mig kommunicera med kusen igen. :p
Hoppas det funkar bra för er med nya sadeln!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 199
Senast: lizzie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 684
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 411
Senast: Emtherlia
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 122
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka