Sv: Snacktråd för AR-frälsta!
Ja, de är supertränare båda två! Jag har fått höra från lilla frun med att jag daltat med gammelman förr i perioder. Men i perioder gör jag ju rätt som gör det. Då säger de det med. Han är ju 28 år. Då får man ju ta stor hänsyn till dagsform och hur igång han är(mer än andra hästar då som är jämnare och mindre sköra).
Van Remo:
Vad roligt att höra! Det blir nog jättebra bara du ger det tid!
KL
Vi har haft två-dagars för min typ NH-tränare eller vad man ska kalla honom. Jag har haft min medhjälpare med. På förmiddagen har vi haft gruppträning i flock i skogen. Jätteskoj och extra nyttigt för lillprins med flockdynamiken.
Han lånade Lillprinsen att visa övningar och få glänsa med. Så han har alltså blivit riktigt bra. Jätteroligt!
Gammelmannen blev arg en sväng och slet sig från medhjälparen. NH-tränaren han precis fram för att hugga tag i longer-linan..Då går den av i sömmen mellan två delar. Haha.. Ponnyn var friiiii! Han sprang iväg. Så jag fick lämna över lillprinsen till medhjälparen och fånga in odjuret. Annars hade han dragit hem. Jävla skitponny!
Men ändå lite roligt att man vid den åldern är så fräsch och pigg att man orkar bråka så, om man ska se nååågot positivt i en arg, liten ponny som inte vill lyda andra än matten. Klippningstraumat har liksom manat fram hans gamla försvarstendenser. Han har ju varit misshandlad och iom att flykten inte gjorde att de slutade slå/plåga så började han attackera och skrämma folk. Det kommer lite tillbaks då han blir otrygg av klippet. Han är ju givetvis piggare med då han slipper vara för varm. Nu är han ju nästan normal igen.
Men han visade lite mer vasshet då tränaren löslongerade honom. Han försökte charga mot tränaren då han bad honom svänga inåt i galopp och byta varv på så sätt. Mycket provocerande sa Zeb som chargade 2 ggr. Sen insåg han att tränaren inte blev rädd eller var ett hot. Så då skärpte han sig.
Han är ju tränad att backa om man knackar inom en liten trekant över svansen med. Men igår skulle han absolut försöka gå sidled eller fly först. Men det släppte efter några försök.
Övrig trickträning med honom var dock mycket bättre. Jättekul!
Lillprinsen red min medhjälpare. Tränaren tyckte både hon och hästen var mycket bättre. Jätteroligt för båda! Han tyckte vi måste tränat på väldigt bra. Han är lugnare och han förstår hjälperna bättre. Han är mer tolerant. Det blir inga missförstånd mellan honom och medhjälparen heller. Hon sitter mer balancerat och är snabbare och känsligare i hjälperna.
Vi kunde snäppa upp träningen mer och addera ytterligare saker.
Stackars medhjälparen var helslut. Men hon var så duktig! Hon var lite rädd för att rida på fort på honom, spec utan formkoll. Men hon har pressat genom den rädslan och vänjer sig mer och mer vid att han rör sig större och vinner mer mark än de hon suttit på tidigare.
Jag hade lektion för en ny elev på en häst jag ridit en del. Jätteskoj! Han kämpade som bara den. Och han tar instruktioner väl. Jättefin häst är det med, mycket trevlig! Halvblod i strl XXXL med gång därefter. Bra sådan med, 9
r rakt igenom. Väldigt trevlig i skallen med.
Jätteskoj helg med mycket roliga träningar och kul framsteg hos alla. Alla har varit väldigt nöjda.
Jätteslit att få ihop allt. Men nu kan jag slappna av och vara nöjd och glad.
Om en månad åker jag och ska lära mig rida in unghästar med tränaren på ett stuteri han är på väldigt mkt. Det blir mest Lippizaners, halvblod och PREs tydligen. Roligt med mix av raser och psyken dock.
Jag är så glad att han tycker jag är duktig nog att få vara med och assistera. Det blir ju massor med träning och lärdom för mig.
Jag kan ju inte rida in. Jag kan utbilda inridna. Så det blir bra för mig att få lära mig av någon som sysslat med det så länge.
Vi drog också ut en tand på Lill-Tino. Han hade en mjölktand som inte lossnade. Veterinären kollade i fredags och tyckte att jag skulle dra ut den. Hon kunde gjort det. Men hästen skulle gå lektion precis. Och vi tyckte det vore dumt att sätta igång cirkulationen så direkt efter. Kanske ökar blödningen. Hon sa att det var lätt ordnat för mig. Men jag kände mig lite osäker och bad om hjälp av tränaren för att inte göra fel. Så jag fick hjälp att dra den. Nu har jag "mitt baaarns" tand i en påse. Jag ska spara den tänkte jag.