Snacktråd för AR-frälsta!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jag vet inte om nervös är rätt ord.. Ibland är det nog det, men mer negativa tankar och ibland bristande självförtroende, vilket ju säkert kan göra att man blir nervös och orolig ibland. Med coola hästar som inte har så mycket nerver tänker jag inte på det, men på egna kusen med nerverna utanpå och tankeläsare delux så märks det minsann! :p Lätt hänt att bli smittad av kusen jämfört med någon mer "stabil" häst som inte höjer pulsen i onödan, och blir man det märks det direkt för då var ju hans oro befogad. :angel:
Det är såklart något jag jobbar på men man ändrar ju inte sina inrotade mönster på en dag har jag märkt..

Kul att du kunde rida unghästen igen! Men du tar det försiktigt va? ;)

Ja, jag förstår vad du menar. Jag är lite nervöst lagd gällande mina egna prestationer. Idag är jag 100 ggr bättre än förr. Då grät jag ju av prestationsångest ibland. Jag har väl varit rätt nipprig och det har smittat av sig på min smarta, lilla rejserponny med. De är så snabba för att läsa sånt där djur. Sitter man på en halvlobotomerad stor brun får man ju kanske tagga upp sig så med flit. Få för hög energi för att balansera upp dem. Sitter man på en känslig och het sak så kanske man får andas, grunda sig och tömma skallen för att balansera deras inre hets. Svårt! Men man lär sig mer och mer med åren. Man får ju behärska åt båda håll. Både kunna tagga ner och tagga upp.

Haha.. Ja, jag ska vara försiktig. Jag kan inte lova att jag låter bli. För jag är ju lite knäpp och vill så himla gärna. Velade idag om jag skulle rida lektion på honom eller ta lektion med jobb från marken.
Min stallchef tyckte att jag skulle ta det avsuttet iom att man på en sån häst som honom kan behöva slänga sig av i en väldig fart. Och att då med den foten mecka ur sig ur stigbygeln kan ju ta tid. Och hoppa av i ett knögligt ridhus så kanske man kan trampa snett i landningen också. Och då är jag ju körd ännu längre än om jag väntar lite nu. En träningskompis hade pressat sig och ridit lite för tidigt med en liknande skada. Hon avrådde skarpt.

Så idag tog jag från marken. Först tog tränaren runt 10 min. Han tyckte hästen var väldigt mycket bättre. Nu kan vi ställa högre krav och han är lugn. Han förstår saker och håller sig cool. Om han taggar upp coolar han av fort.
Han tycker han är så bra han kan bli från marken nu i de saker vi gör. Jättekul!
Sen tog jag över. Och det gick jättebra! Vi gjorde skänkelvikning och öppna och övergångar i tempo och gångart. Sen skulle lilla matten försöka få till sluta. Då sket ju allt sig. Haha.. Jag skulle gå baklänges. Det var ju det svåraste av allt. Jag gick i ojämt tempo och gled fram o bak i min position till hästen. Så hemläxan är att gå baklänges, springa baklänges, snurra och ha mig.. Utan häst.. haha..
Tränaren kallade flera gånger lilla Tino för "hon". Han tycker verkligen Tino ser ut och uppför sig som ett sto, en pissmärr.:p

Gammelman red jag. Vi jobbade basics i skritt och trav. Vi red skolorna och massor, massor med övergångar mellan olika skolor, förvända och skänkelvikning, framdelsvändningar, piruetter och förvända.
Tränaren tyckte jag kunde snäppa upp kraven lite på honom. Han tyckte att han såg så pass fräsch ut att vi kan tänja lite mer på gränserna. Han skötte sig väl gammelman med!
Jag red barbacka och fick jobba mer på att sitta än jag får i mina sadlar. Men iom att gubben haft lite klippstress så har jag inte haft sadel på ett tag. Han är lugnare utan då första tiden. Nu fick Zebbi skor precis innan lektionen. Så jag hann inte greja med sadel och så. Jag skäms inte för den här tränaren efter alla år heller. Han bryr sig ju heller inte om sånt.
Vi skojade om vilken skillnad det är på både mig och hästen efter alla år. Fy fasen vad jag grinat och slitit hund för att få till förbättringar. Men det har ju faktiskt hänt en del. Som tur är!

Jätteskoj att se de andra också. De var så duktiga allihop! Så himla roligt att se att alla utvecklats så!

Imorgon kommer NH-tränaren. Så då ska vi ha 2-dagars sånt jobb. Blir skitkul!

Ja precis, man får lära sig behärska sig åt olika håll och ofta har man lite lättare åt det ena hållet än det andra. Vara med i energin och rörelsen så man inte sitter och hämmar och bara gör hästen mer frustrerad, men ändå dämpa/omvandla den efter behov. I dressyrandet brukar det fungera att tänka positivt och vara stenfokuserad på vad man vill och vad man gör, inte så mycket på vad man inte ville att hästen skulle göra, inte låta sig luras att ändra fokuset eller börja tänka negativt, eller råka reagera på hästen. Fast om jag råkar reagera på hästen en gång är det ju inte hela världen heller, då gäller det att inte hamna i "jaha, nu var det här ridpasset förstört" för börjar man tänka så då blir det en självuppfyllande profetia, försöker hjärntvätta mig att jag har världens modigaste och mest förlåtande häst istället och bara fokusera vidare. Tyvärr stämmer det ju inte alltid för vid en viss nivå brukar ridpassen vara rätt sabbade och svåra att komma tillbaka, därav att det är lätt att bli frustrerad när man hade planer för passet som man inte klarar genomföra. Då brukar jag hoppa av och tänka att äh, imorgon är en ny dag, och lita på att vi klarar det bättre nästa gång.

Bra med tränare som säger till hur höga krav man kan ställa på hästen. :) Så lätt att fasta i det.
Kul att det går framåt!

*kl*

Liten uppdatering från oss. Lade ju som sagt ner ridningen helt ett tag & började om nere på marken. Sakta försökte jag föra upp kommunikationen vi fick på marken, upp på ryggen. Och nu är han den drömhäst jag visste att han kunde vara! :love: Man kunde säkert gjort på annat, bättre sätt, men detta funkade för oss.
Ska erkänna att jag många ggr var nära på att sätta ut honom på annons, för det gick inte en dag utan att han febrilt försökte kasta av mig eller jag hade hovar i huvudet när man ledde honom!
Så nu försöker vi oss på ridningen igen, och det går bara framåt, känns himla bra! Försöker hitta nån bra kurs här i närheten oxå! :)

Sultan & jag för ett par dagar sen :)
32384240.jpg

// Johanna

Ja, de är supertränare båda två! Jag har fått höra från lilla frun med att jag daltat med gammelman förr i perioder. Men i perioder gör jag ju rätt som gör det. Då säger de det med. Han är ju 28 år. Då får man ju ta stor hänsyn till dagsform och hur igång han är(mer än andra hästar då som är jämnare och mindre sköra).

Van Remo:

Vad roligt att höra! Det blir nog jättebra bara du ger det tid!

KL

Vi har haft två-dagars för min typ NH-tränare eller vad man ska kalla honom. Jag har haft min medhjälpare med. På förmiddagen har vi haft gruppträning i flock i skogen. Jätteskoj och extra nyttigt för lillprins med flockdynamiken.
Han lånade Lillprinsen att visa övningar och få glänsa med. Så han har alltså blivit riktigt bra. Jätteroligt!
Gammelmannen blev arg en sväng och slet sig från medhjälparen. NH-tränaren han precis fram för att hugga tag i longer-linan..Då går den av i sömmen mellan två delar. Haha.. Ponnyn var friiiii! Han sprang iväg. Så jag fick lämna över lillprinsen till medhjälparen och fånga in odjuret. Annars hade han dragit hem. Jävla skitponny! :devil: Men ändå lite roligt att man vid den åldern är så fräsch och pigg att man orkar bråka så, om man ska se nååågot positivt i en arg, liten ponny som inte vill lyda andra än matten. Klippningstraumat har liksom manat fram hans gamla försvarstendenser. Han har ju varit misshandlad och iom att flykten inte gjorde att de slutade slå/plåga så började han attackera och skrämma folk. Det kommer lite tillbaks då han blir otrygg av klippet. Han är ju givetvis piggare med då han slipper vara för varm. Nu är han ju nästan normal igen.
Men han visade lite mer vasshet då tränaren löslongerade honom. Han försökte charga mot tränaren då han bad honom svänga inåt i galopp och byta varv på så sätt. Mycket provocerande sa Zeb som chargade 2 ggr. Sen insåg han att tränaren inte blev rädd eller var ett hot. Så då skärpte han sig.
Han är ju tränad att backa om man knackar inom en liten trekant över svansen med. Men igår skulle han absolut försöka gå sidled eller fly först. Men det släppte efter några försök.
Övrig trickträning med honom var dock mycket bättre. Jättekul!

Lillprinsen red min medhjälpare. Tränaren tyckte både hon och hästen var mycket bättre. Jätteroligt för båda! Han tyckte vi måste tränat på väldigt bra. Han är lugnare och han förstår hjälperna bättre. Han är mer tolerant. Det blir inga missförstånd mellan honom och medhjälparen heller. Hon sitter mer balancerat och är snabbare och känsligare i hjälperna.
Vi kunde snäppa upp träningen mer och addera ytterligare saker.
Stackars medhjälparen var helslut. Men hon var så duktig! Hon var lite rädd för att rida på fort på honom, spec utan formkoll. Men hon har pressat genom den rädslan och vänjer sig mer och mer vid att han rör sig större och vinner mer mark än de hon suttit på tidigare.

Jag hade lektion för en ny elev på en häst jag ridit en del. Jätteskoj! Han kämpade som bara den. Och han tar instruktioner väl. Jättefin häst är det med, mycket trevlig! Halvblod i strl XXXL med gång därefter. Bra sådan med, 9:or rakt igenom. Väldigt trevlig i skallen med.

Jätteskoj helg med mycket roliga träningar och kul framsteg hos alla. Alla har varit väldigt nöjda.
Jätteslit att få ihop allt. Men nu kan jag slappna av och vara nöjd och glad.

Om en månad åker jag och ska lära mig rida in unghästar med tränaren på ett stuteri han är på väldigt mkt. Det blir mest Lippizaners, halvblod och PREs tydligen. Roligt med mix av raser och psyken dock.
Jag är så glad att han tycker jag är duktig nog att få vara med och assistera. Det blir ju massor med träning och lärdom för mig.
Jag kan ju inte rida in. Jag kan utbilda inridna. Så det blir bra för mig att få lära mig av någon som sysslat med det så länge.

Vi drog också ut en tand på Lill-Tino. Han hade en mjölktand som inte lossnade. Veterinären kollade i fredags och tyckte att jag skulle dra ut den. Hon kunde gjort det. Men hästen skulle gå lektion precis. Och vi tyckte det vore dumt att sätta igång cirkulationen så direkt efter. Kanske ökar blödningen. Hon sa att det var lätt ordnat för mig. Men jag kände mig lite osäker och bad om hjälp av tränaren för att inte göra fel. Så jag fick hjälp att dra den. Nu har jag "mitt baaarns" tand i en påse. Jag ska spara den tänkte jag.:p

Tufft med tand sparad från hästen! :D

Vad spännande att åka och lära sig från inridnings-proffs! Låter som att det kan bli väldigt givande! :)

Ja, det blir supernyttigt! Och jättekul hoppas jag! Mm jag inte gör bort mig alldeles..:p

Det var en yttepytte-liten sak till tand. Det verkar ha läkt fint med.

Idag hade jag en kul upplevelse. Jag har ju inte ridit så mycket nu pga min vrist. Jag har ridit ponnyn och en del man kan sitta utan stigläder på. Samt ynglingen 2 ggr i smyg. :P
Men idag blev jag inhyrd lite akut att rida en häst pga ägarinnan var dålig. Hon var dock där och fixade hästen före och efter. Så jag red den och sen lämnade jag bara och gick in och slängde på tränset på ponnyn och red. Gud vad roligt att så snabbt inpå känna skillnaden. Och så eeenorm skillnad också!
Andra hästen är väl runt 175 hög. Han är stooor och tung och har 9:or på gången rakt igenom. Han rör sig stooort. Och han är stooor. När man skrittade på lång tygel var ju huvudet fasen mil bort kändes det som. Han fick 2 små anfall av fasa över läskigheter då jag skrittade på lång tygel. Men iom att han är så stor och tung går det så långsamt innan han får iväg sin kroppsmassa. Jag är ju van vid en rapp liten ponny, PRE eller min blixtsnabba unghäst. Gud vad jag skrattade!
Sen upp på min lilla Islandskorsnings-ponny barbacka. Han har ju väldigt mnarkbundet och värdelöst steg på alla sätt. Och han är så mkt snabbare, rappare, känsligare både i huvudet och i kroppen. Och så mkt hetare.. Haha.. gud vilka kontraster!
Men båda är superhärliga hästar! Den stora är alltid glad och trevlig. Han har riktigt bra psyke! Superhärlig häst som är lite bekväm bara. Men har liksom snudd på humor. Han är mycket personlig. Jättesnygg och trevlig sak! Sån skulle jag kunna tänka mig.;)
Min lillponni är ju åt andra hållet, mkt hetsig! Och väldigt snabb i rörelserna om det behövs. Han är ju också väldigt personlig och snudd på humoristisk. Han testar ju dock hellre om man får springa snabbare än om man kan slöa.
Idag ville han galopp så fort matten ändrade ngt i sitsen. Busfrö! Jag gjorde ju IGEN bort mig genom att börja asgarva första gången det skedde. Då får han ju vatten på sin kvarn och taggar upp extremt. Man ska bara lugnt göra om på honom, INTE skratta. Sen fick jag hämta hem lite efter det misstaget.
Jag har så svårt att låta bli på honom. Det är så kul att man orkar vid 28 års ålder.

Imorgon ska vi ha träning. Jag har inte tränat mkt alls. Jag kommer få skäll!
Jaja.. Vi har skoj iaf. :p

Åh vad roligt att läsa allt ni skriver här när jag äntligen tar mej en stund! Jag måste göra det oftare.

Härligt med din ponny som är så pigg! Faktum är att min goda vän som har en 27-årig dam hamnade på sjukhus nyligen för att damen var så pigg att hon slängde av matte i ett obevakat ögonblick. Man väntar inte att en så gammal häst ska kasta sej rätt åt sidan för en liten hund som den sett tusen gånger förrut.

Ja roligt var det inte, men trots allt är hon glad att hennes gamla fröken är så otroligt pigg.

För min egen del kämpar jag med min lilla nordiskorsning och det g år framåt. Han är pigg han också, vill jag lova. Men inte så gammal som din, ha ha ha!

Men lite ledsen är jag för att en person jag tycker mycket om blev avstängd härifrån igår för att hon sa ett par saker som är väldigt sanna. Om hon hade vetat hur känsligt det var skulle hon ha hållit tyst förstås. Ettie är en väldigt seriös person och har lärt mej mycket och jag tycker det är mycket orättvist att hon drabbas för att det tydligen finns gamla problem här. När jag skrev att jag kände henne togs det t o m bort. Tråkigt tycker jag. Hon är min förebild i mycket. Ja trots att hon har slutat med AR förstås. Det tycker jag är synd! Men vi är goda vänner ändå så varför ka man inte vara det här också?

Haha.. med min ponny väntar man sig det. ;)
Han har inte tacklat av i energinivå alls. Och han är väldigt allert och pigg i blicken med. Han är en liten vilding. Det kommer han nog vara tills han dör knall och fall.

Idag red jag lektion på unghästen först. Det gick helt ok. Först tog jag från marken lite och sedan red jag. Hästen är lugn och fin för det mesta och svarar bättre på hjälperna. Jäklar vad jag fick rida! Men gud så roligt det var! På slutet var han skitfin! Tränaren var nöjd med och tycker vi gör tydliga framsteg från gång till gång. Jättekul! Mammans lilla pälskling!:devil:

Sen red jag lektion på gammelponni. Han var också mycket bättre än förra v. Tränaren berömde min sits. All barbackaridning har varit bra för mig. Jag var i stort behov av sitsträning kände jag i vintras redan. Jag har slarvat med det, haft ont och spänt mig. Så jag tycker min sits försämrades. Nu har den fixats av barbackaridningen tydligen. Det var ju väldigt trevligt.
Jag ska dock ta och sitsträna en del nu iaf. Det är alltid bra.
Idag reds ponnyn rak stor del av passet. Det har gått sådär på honom förut. Han har stumnat till lätt. Nu gick det fint faktiskt. Det var skoj.

Jag fick dock höra att jag var korkad.:p
Tränaren säger inte så till folk hur som helst. Men vi känner ju varann väldigt bra efter alla år och så ofta som jag tränat. Vi har en mer avslappnad jargong(och rätt mycket självdistans och grov humor båda två). Och han har lite högre krav på mig iom att jag borde hunnit lära mig en del by now. Jag slutade rida en gång och blev så lycklig över att Tino var så duktig. Vi skulle avsluta och jag avslutade inte i rätt ögonblick.. bara släppte rubbet och pluttegullade. Jag var väl trött.. Kom på mig precis när skadan var skedd. Och tränaren vrålar: "Neeeeeeej! Vad gör du!? Det där var ju för faaaan rent korkat!!"
Hahaha.. så har han aldrig sagt till mig förr. Men jag vet att jag förtjänade det. Jag gjorde bort mig.:D

Släppte ihop Zeb och Tino med en kompis häst för första gången idag. Vi har planerat ha dem ihop när hjärtegullet PRE flyttar hem till sin mattes gård.
Ihopsläppet var totalt odramatiskt. De kommer nog trivas bra ihop. Det är ett väldigt just 7-årigt halvblod. Han och Tino kan nog leka lite. Och han var respektfull och just mot Zeb som är lite rädd. Han gick aldrig rakt fram, utan cirklade lite tills han såg att Zeb var trygg nog att hälsas på. Tino och han sprang lite och sen käkade de ihop. Mys!

Helt underbar stalldag med finaste hästarna och gulligaste kompisarna.:love:

Men lite ledsen är jag för att en person jag tycker mycket om blev avstängd härifrån igår för att hon sa ett par saker som är väldigt sanna. Om hon hade vetat hur känsligt det var skulle hon ha hållit tyst förstås. Ettie är en väldigt seriös person och har lärt mej mycket och jag tycker det är mycket orättvist att hon drabbas för att det tydligen finns gamla problem här.
Ingen blir avstängd bara för att man sagt något som är sant. Det måste berott på någonting annat.
Vad är det för gamla problem som finns här? (Inget jag märkt av trots att jag varit aktiv här rätt länge nu.)
När jag skrev att jag kände henne togs det t o m bort. Tråkigt tycker jag. Hon är min förebild i mycket. Ja trots att hon har slutat med AR förstås. Det tycker jag är synd! Men vi är goda vänner ändå så varför ka man inte vara det här också?
Visst kan man vara goda vänner här. :)

Haha.. Ja, han skräder inte orden. Jag red med feber, yrsel och var helt borta en gång. Jag sa ju så klart inget utan skulle kämpa iaf. Just innan jag skulle till ridhuset höll jag på att svimma. Men rida skulle jag.. Idiot! Jag såg inte längre än någon meter framför mig och var ju helt luddig i huvudet. Vi skulle eg jobba på piaffen var tanken. Började med basics för att känna av. Funkade väl så där. Så skulle jag bara trava lite samlat och långsamt. Jag red ju inte i samma tempo och märkte inte det. Tränaren sa åt mg "men kolla på sargen då om du inte känner det". Jag såg ju inte så långt i mitt ludd. Till slut skriker tränaren "Men är det nåfot FEL på dig?!". Han menade ju typ är du dålig idag? Men det lät skoj.
"sitt inte där och skumpa!" fick jag höra då jag började galoppera gamlingen och satt illa. "Spänn inte armarna som om du vore ett jävla bilbatteri" är en annan gammal skön sak.

Men jag gillar det! Gör jag fel vill jag höra det. Jag avskyr sånna som skriker "bra, braaaa!" hela tiden då det inte ens är det. Då lär man sig ju inget.

Idag red jag gammelman för min dressyrfröken. Vi jobbade honom rak mycket idag med. Idag såg han lite stel ut först i ena fram. Vi testade rida lite stretchande och det försvann. Jag såg ju gravstenen framför mig givetvis så fort jag kände taktmissarna i frambenet. Men det verkar ju varit stelhet muskulärt. Kan man få ha vid hans ålder så länge det inte gör ont.
Fröken tyckte också att barbackandet varit bra för sitsen.

Sen blev jag akut uppslängd på en kompis häst. Första gången jag rider henne. Kompisen mådde så där och bad mig rida hästen på lektionen hon hade inbokat för min dressyrfröken. Det var jätteskoj och lärorikt. Men jäääklar vad jag fick rida. Det är en halvblodsmadam på 16 år och av den gamla typen. Hon är lite överbyggd och lång i kroppen och rätt stel. Hon svarar inte helt korrekt på hjälperna heller. Men det är en rätt arbetsvillig madam som är mycket intelligent. Hon var riktigt rolig!
Vi red skänkelvikningstänk på volt för att stetcha ut henne i bogarna(iom att bakdelen är rätt ok i sidled) och lära henne flytta undan innerhjälperna. Sen kopplade vi yttertygeln och flyttade in ytter framben på linjen. Hon ville gärna sno åt sig mark med det utåt på volten för att slippa belasta bak och anstränga sin insida muskulärt. Skönare att hänga i skelettet. ;)
Hästen rörde sig mycket friare och luftigare och mer på arslet i traven på slutet. Hon blev lätt och fin! Men vi fick jobba båda två!
Hon har länge varit en favorit för mig på backen iom att hon är så slipad, och om man gör rätt, så lätthanterlig. Hon är ett material som är lättare än en del andra att forma iom sin höga intelligens.
Jag hade inte hunnit ätit på 6-7 tim, ridhuset var som en bastu och jag hade gjort massa annat stalljobb. Så nu är jag mör! Jättebra iom att jag fläskat på mig av att hoppa kryckor och sen inte kunna rida eller löpträna som vanligt.

Lillprins var jäääättetrött idag. Han fick ju jobba hårt igår. Han är så tydlig lilla gubben. Vissa dagar är han så trött och slö. Han går i ultrarapid och är hängig i hållningen. Idag var det ju varmt och han hade varit i solen hela dagen med. Och betat en del.
Så idag fick han ta det piano och bara larva lite i snöre.

Åh, vad jag är så glad att jag har alla de här underbara hästarna, vännerna och tränarna runt omkring mig!:love:

***Knapplån***

De senaste dagarnas diskussioner om hästars rang, hagbeteende och liknande har flyttats till Stora diskussionstråden, då jag anser att de passar bättre där.

Immer
Moderator för Klassisk Ridkonst

Bra initiativ! Det var ju en intressant diskussion men lite väl OT för tråden. :)

*kl*
Nu har min fått vila ett tag i förebyggande syfte. Men vi har hunnit gå lite promenader och pyssla istället. Det är trevligt att kunna släppa på kraven ett tag och mer kunna umgås med pållen. :)
*host* fast väldigt dålig tajming med tanke på att det snart är betessläpp och man snarare borde försöka träna tuffare för att hålla hullet i schack innan betessläpp. :crazy:
Nu får han ändå gå kvar ett tag till i vinterhagen i väntan på att den andra valacken flyttar, det gör inte mig något, hästen kanske hade haft några ord att säga om det däremot! ;)

Igår var jag lite för lat men ville ändå gärna stimulera pållen på något vis. Så vi tog ett mini miljötränings-/öva upp självförtroendet-pass. Härda för något litet bara för att få känna oss duktiga och ursäkt att belöna, öva på lite halter i första hand bara från kroppsspråk, knata omkring ett varv runt ridhuset för att få titta lite (inget vi brukar göra så bara lite lagom ny miljö).
Inget att skryta med men det var trevligt och pålle duktig! :)
Less is more brukar man ju säga!

Senast ändrad:

Kl

Hej, känns väl igen från den galna förebildstråden numera ;) Hur som helst tänkte jag presentera mig lite. Börjar med en häst jag precis fått av en vän. Winston, ett riktigt projekt. Halt och stel och med nån slags hakningar i bakänden, mager och full av mask. Det enda jag gjort hittils är att avmaska och släppa på bete och så har jag jobbat lite från marken. Så blev han halt på ett framben och fick vila en vecka (vila från typ ingenting ;)) men igår såg han bättre ut. Han är 12 år tror jag, lite allroundhäst, hopp och dressyr men fick sen nån skada i ett bakben och har ett rejält överben på bakhasen. Så han blev promenadhäst och lämnad hos min kompis. Och där blev han mest gående i två år. Så nu har han blivit mitt projekt bredvid min andra yra lilla unghäst. Eller ja han är ju sju nu så knappt unghäst längre men så himla barnslig fortfarande.

Några bilder på när han kom hem.
65434585.jpg

59db1fd0.jpg

177b884d.jpg

cf8e08f4.jpg

Och några nu efter ca en månads bete
bd0eecaa.jpg

e40ae763.jpg

a6d0aeb6.jpg

0de82790.jpg

KL.

Har börjat med mer töltträning nu efter mkt skritt och travarbete. Han har sån fin trav! Blir glad och han kan trava bredvid mig när jag travar. Skulle vara kul att träna in att han han tölta när jag springer bredvid, har aldrig tränat in det på nån häst, men sett duktiga hästmänniskor som både cycklar efter sin häst i ökad tölt. Har även en bild i huvudet på en som åker med en 4hjuling efter sin häst som går i flygande pass. Nu är inte passen något jag strävar efter, så den biten kan jag strunta i, men det är kul att se iaf.

Han har jättrevlig tölt (väljer tölt i hagen) med, ska försöka stärka den och rida i lite olika tempon, han verkar tycka det är skojjigt min lilla häst. Galoppen är oxå trevlig, däremot har jag inte samlat den så mkt, ska börja med det senare. Mer samling i skritten först. Har även börjat samla lite i traven (vilket var helt omöjligt förr, då han knappt hittade takten), men det är inte helt lätt. Har lite av ett mål att han ska kunna gå i fin samlad form i traven i olika tempon, att jag ska kunna sitta ner utan att han ändrar takten. (0ch ja i de andra gångarterna oxå, men traven blir mest att jobba med.)

Så nu blir det mer fokus på tölten och galoppen :).

Töltträning etc vet jag ingenting om. Men jag hoppas det kommer gå bra för er!

Min lille raggsocka har idag fått dressyra barbacka i ridhuset. Han var mycket lugnare och bättre mentalt idag. Han är mjukare i kroppen och går stundtals riktigt bra. Han behöver fortfarande stärkas mer. Men jag ser hopp om att han faktiskt ska kunna komma tillbaks trots åldern. Idag var galoppen helt ok. Vi kunde ta tillbaks och vi kunde rida lite sidvärts och diagonala slutor och volter i galoppen. Jag kunde rida ponni rak och rund och eftergiven längre sträckor. Jättekul! Duktig liten gubbe!

Lillskit var taggad idag. Han stod igår. Så jag tog det säkra före det osäkra och jobbade för hand iom att jag inte hade så mycket tid att rasta innan. Han var riktigt bra stundtals och lite för taggad stundtals. Men han är så enormt mycket bättre även i sina värsta stunder nu. Så himla roligt! Jag är så stolt över min lille prins!
Efter det rätt korta jobbet så släppte jag lös det lilla livet i ridhuset för att han skulle få blåsa ur och bli lugnare till ridning imorgon. Han fräste runt som en kanonkula(ja, han börjar bli lite för rund och bantas). Han brallade och bockade och balanstravade. Han slog i ridhussargen så hårt en gång så jag blev rädd att den skulle braka. Och att lillprins fot skulle det med då han haltade till lite stegen efter. Så går det när man klantar sig.:p Men det var lugnt.

Jag jobbade lite med en ponny som fått för sig att inte komma i hagen längre också. Den har börjat vända upp rumpan och försöka fly. Jag löslongerade lite och lärde in att flytta kroppsdelar in och ut genom kroppsspråk. Den följde utan grimma till grinden hyfsat fort och man kunde flytta rumpan bortåt på håll. Bogen gick att börja flytta inåt med kroppsspråk med. Imorgon ska vi jobba vidare. Då ska matten få göra själv. Så hoppas jag att de ska kunna få in det lilla livet i fortsättningen. Himla söt ponny!
Jag jobbar ju inte med sånt här nu längre egentligen. Men min tränare bad mig ta den så han slapp åka. Det var rätt roligt ändå.

Tack :) De hoppas jag oxå, borde inte vara några problem sålänge hästen är frisk *pepparpeppar* och jag sköter alla korten rätt sas.

Kul att du kallar din häst för lillskit för det gör jag med, fast det är kanske lite missvisande då han endå är runt 142 cm och den lite kraftiga, äldre varianten av islandshäst. Men han är min lillskit oavsätt :D.

Jag har kollat runt lite om AR instruktörer, ska försöka åka ut till någon som veckoelev. Hur ofta rider ni för instruktörer? Varierar ni mellan fler eller han ni samma?

själv rider jag alldeles för sällan för någon kunnig, det blir att man får vara sin egen lärare- och med hästen är man ju två iofs. Men visst skulle jag behöva lite input ibland för att få bekräftelse och kanske lite tips eller nått. Om inte annat så är det ju väldigt roligt att rida lektion.

Med de två tidigare hästarna jag haft har det blivit lite sporadiskt. Utifrån vilka möjligheter som fanns, dagsform och summa klirr i kassan.

Med nuvarande red jag från början ofta för en billig tränare som bodde i närheten, varannan vecka, periodvis oftare. Jag provade också rida enstaka gånger för en lite större tränare men just med den tränaren fungerade tyvärr inte särskilt bra. Ridningen föll oss inte i smaken så att säga (snällt uttryckt).
Sen efter ca ett år gick jag över till att träna i huvudsak för en tredje tränare som kommer ut 4-5 gånger per år. Jag kan ju inte alltid räkna med ridplats så i år tror jag tyvärr bara det blir 3 gånger för denne, eller t o m två, hemska tanke! :eek:
Har provat rida några gånger för andra tränare under tiden också, antingen av nyfikenhet för att få lite andra synvinklar eller för att det känts bra att få en motivationskick och inspiration om det riskerar att gå länge emellan träningarna. Eller helt enkelt för att tillfällen dykt upp och jag blivit nyfiken att prova.
Den "större" tränaren som jag i huvudsak rider för kan jag känna att jag inte skulle behöva rida särskilt ofta för. Kurserna blir så mastiga och bygger på hemläxor man ska hinna öva på och utvecklas av, skulle det bli mindre än en månad mellan träningarna så skulle jag nog få panik över hur mycket man vill hinna med på den tiden! :o
Den första tränaren som inte satt på samma kunskap och erfarenhet kan jag känna att man behövde kompensera i antal pass där vissa kanske inte gav något alls mer än lite mentalt stöd och tips, andra grovfilade man lite i kanterna men vi hade svårt att komma till de där stora förbättringarna i helheten. En sån kan jag tänka mig mer skulle vara bra att bolla tankar med emellanåt, om man har någon likasinnad bekant eller så! :) Jämföra känslan med hur det ser ut.

håller med dig om att jag hellre rider för en bättre instruktör lite mer sällan än en sämre oftare. Tror ändå det ger mer på nått sätt.
Jag har kollat upp lite om möjligheten med duktiga AR-instuktörer och ska försöka åka ut och vara praktikat en tid, nån/några månader. Men det blir förmodligen inte detta år. Ska försöka gå på clinics istället och sen har jag tagit kontakt med en tränare som jag ska försöka rida lite för, hon är ju tyvärr väldigt svår att få tag på och jag får åka till henne och inte hon till mig. Nu är det gågång att byggas en ridbana, känns bra. Lättare på vintern sen oxå. Och löshoppning saknar jag, det var länge sen nu, hästarna skulle behöva det. (inte för att jag är nån hopperska, men det är ju ändå väldigt bra träning oavsätt inriktning).

Sen vill jag åka till Bent, fördomarnas man ;) hehe... Nej men jag tror det skulle vara riktigt intressant och lärorikt. Känns som att det är en sån grej man "bör" göra innan bödsbädden. ojoj oj det är mkt jag vill, får ta det i ettapper :).

OT. men kollade in din hemsida och det var ju rena kinesiskan eller nått... Fattade nada.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 186
Senast: lizzie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 670
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 407
Senast: Emtherlia
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 122
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka