Snacktråd för AR-frälsta!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Idag skulle jag först jobba med lilla busponnyn som inte ville in då dens matte vill. Idag fick tjejen som äger den jobba själv. Hon var jätteduktig! Det var kul att se!
Hon fick löslongera och flytta kroppsdelar och lära sig hur hon påverkar hästen genom hur hon har sin kropp. Hon kunde bjuda in den fort och den ställde sig med bogen mot henne kvickt på signal. Rätt så snabbt fick hon hästen att följa henne lös till grinden. Jätteroligt att se dem interagera och verkligen kommunicera med varann. Tjejen var jätteglad och tyckte det var riktigt roligt med träningen. Det var kul!

Efter det var det dressyrträningar. Jag kollade på en del andra. Och det är också så himla roligt att se vilka framsteg alla gör.

Jag tog lillprins från backen idag iom att jag mår shit. Jag hade hoppats att jag skulle kunna prågla på tränaren att göra det. Men han tyckte att det var menlöst iom att jag gjorde det så himla bra själv nu. Det var visserligen jättekul att höra. Jag har ju inte jobbat lika mkt för hand som jag ridit. Och jag har tyckt det varit svårt. Men då fick jag vackert linka runt med bultande fot och allmänt risig. Jag vägrar ju erkänna för honom att jag var dålig.:p
Tino vilade igår och det verkligen vräkte ner regn, hagel och skit. Så det skallrade i ridhusväggarna och ven och hade sig. Men han var riktigt bra trots det! Jätteroligt! Vi körde sidvärts och skolorna i skritt och trav. Och så trampade vi lite. Han var skitduktig! Han taggade upp någon gång då det smällde till i väggarna. Men han går att lugna fort nu igen. Förut hade han varit konstant i hysteri efter något sånt. När jag jobbar för hand brukar vi bara ha 30 min. Men jag hade ju tänkt rida och hade bokat 45. Så för schemats skull så fick tränaren ta honom en sväng efter. Jag ville "lär honom ngt nytt och roligt". Så vi började jobba med galoppen från marken. Han ska kunna galoppera när man går, precis som i skritt och trav. Jag har aldrig provat iom att Zeb aldrig skulle fixa det med sin kropp och rörelsemönster. Så tränaren fick ta det. Han var ganska duktig det lilla livet, Tino alltså. :p

Sen red jag gamle Zeb med. Vi jobbade skolorna och piruetter i skritt och trav. Jag red barbacka iom att någon råkat plocka med sig min sadelgjord(upphittad igen;)). Det var ju fortfarande storm och regn. Så man hörde inte mkt. Men som tur var så var Zeb jäääävligt bra. Jätteroligt! Han börjar komma tillbaks mitt gamla hjärta! Jag hade hoppats på det. Men visste inte om man vid 28 år kan bli så bra igen. Vi red lite öppna, sluta någon m innanför spåret på långsidorna, diagonala slutor, piruetter och tempoväxlingar i detta. Och så började vi trampa lite smått med. Galoppen sket vi i den här gången iom att det var så fullt i ridhuset och han gjorde det andra så bra. Vi kommer få problem med ena galoppen vet jag. Och det kändes dumt att ta då jag var helt borta i skallen och mådde dåligt.
Han var även han mycket lugnare i skallen idag. Jättekul!

Men jag är jättenöjd med både mina hästars och min prestation idag. Tränaren med! Det var jätteroligt!
En kompis sa att Zeb sprang runt och såg "så där flashig ut". Jag skrattade så jag dog. För mig är flashighet bensprattel och energi. Hon menade att han var lydig och gjorde svåra övningar. Det kan jag hålla med om. Flashig blir han aldrig, den lilla kravlande krabaten.;)

Älskade hästar!:love:
Och fantastiska tränare!:love:
Tänk att en dag som börjar så dåligt och man mår så skiiit kan bli så himla fantastisk ändå!:D

Karamelldrottningen:
Det var väl en islandshäst?;)
Så säger alla om min Islandskorsning med. De måste ju vara envisa för att överleva i det där karga klimatet, dåligt med mat och kallt och blåsigt och dåligt underlag. Sen är de ju rätt heta oftast.
Min är en liten galning!

Tycker du har en bra poäng, att ryttaren ska få känna känslan. Att hästen KAN kännas bättre på olika vis, där man själv ännu har svagheter. Då kan det ju räcka med att någon skicklig ryttarbekant hoppar upp ett tag, eller att man själv får prova andra hästar som kommit längre. Jag tror ju att även om det inte rör sig om två proffs som provrider varandras hästar så kan man ha både styrkor och svagheter som känns i hästarna. "Låt mig rida din häst så ska jag säga dig vem du är." :)

Sätter man upp en tränare tror jag tyvärr man har både för- och nackdelar där också. En tränare ser det ju inte bara som sin rätt, utan sitt jobb, att förändra hästens svar på hjälper, beteende, rörelsemönster, osv, och en tränare kan också ha styrkor och svagheter.
Som exempel skickade jag iväg en häst på tillridning i ca 1½ mån för en skicklig instruktör. När hästen skickades dit var den visserligen oskolad men "snäll" och trevlig att rida. Det var jättenyttigt ur ridteknisk aspekt att rida den under tiden och efteråt, särskilt med instrutioner från tränaren, och det blev onekligen märkbart resultat efter tillridningen.
Förutom den lilla detaljen att den hade lärt sig att protestera pga för höga krav. Det kanske går an för en tränare som är tuff nog att jobba vidare och inte låta det löna sig för hästen. Själv vågade jag inte kräva ett jota, jag vill inte sitta på en häst som riskerar att stegra så den slår över, så då "gav jag upp" vid minsta antydan till det istället. Väldigt tråkigt, för man tycker ju att en tränare borde ha mer vett till att förebygga såna problem eller bli av med dom om dom ändå uppstår, efter tillridning vill man såklart få till en mer uppfostrad häst, inte tvärtom.

Fast i ditt exempel är vi igen där vid dålig tränare/utbildare.

Om man lyckas få hästen att börja resa sig har man ju verkligen forcerat något och gjort fel då man utbildat hästen. Det är ju ett jäääättefel. Det ska inte behöva gå så långt. Då har man missat att antingen göra hästen trygg nog eller att motivera den, som utbildare. En häst ska ju känna sig trygg under ryttare och den ska få belöning/eftergift och beröm nog att tycka att arbetet är roligt.
Tyvärr är det inte helt ovanligt att det sker.

Jag har själv gjort missar då jag ridit andras hästar då jag började jobba med sånt. Jag red dem så de blev som jag ville ha dem. Tyvärr tänkte inte jag på att ordinarie ryttare inte riktigt klarade av hästar som var så känsliga, svarade på så små hjälper och var så energiska. Så det var ju en stor miss av mig som utbildare av hästar.
Man måste ju rida till hästarna så att de passar dem som rider dem i vanliga fall. Det här har jag pratat med mina egna tränare om. Och de har samtliga gjort samma miss som mig.
Man tyckte "fan vilket bra jobb jag har gjort med den här hästen". För man tyckte att den var kul och känslig och snabb att rida. Men man har gjort dem för känsliga. Och ordinarie hjälps inte alls av det, snudd på tvärtom.
Idag rider jag alltid andras hästar med fokus på hur ordinarie ryttare bör ha hästen, inte hur jag vill ha dem. Men jag gick på några nitar innan jag kom på det.

Har ni bara småhagar där du står? Eftersom den blir laddad av att stå EN dag:confused:
Jag skulle hellre få med energin till arbete istället för att styra o ställa o sen släppa den lös. Tömköra eller longera- bruka energin. Kanalisera den. Löshoppa om inte annat.
Rider du ut o galopperar den ngn gång?
Det brukar göra de allra flesta unghästarna gott.

Stora hästar kan mkt lättare göra sig illa om de har överskottsenergi. De har inte full koll på ben o kropp som en ponny.

Han ska kunna galoppera när man går, precis som i skritt och trav
Men..
Varför ska den det???Det är så man förstör takten i galoppen- när den inte får gå i tretakt plus svävmomentet.

Man ska utgå från dess naturliga galopp o sen via övergångar sakt... med många år kunna få en häst som samlar sig. galopperar med större energo- lika stor som i ökad galoppe men på bakdelen. inte bara sakta.

Senast ändrad:

Haha när jag skrev inlägget så visste jag att just du skulle hugga.

Ja, vi har små hagar. Skittrist, jag vet. Enligt uppfödaren blir hästen så här av att vila oavsett hage. Han har gått i olika stora. Mamman var likadan.

Han både tömkörs, får busa lös, longeras, löslongeras, löshoppar, körs kavaletti och går som handhäst i skogen i flygande fläng. Och vi galopperar utomhus japp. Så han får blåsa ur energi regelbundet. Och jag gör i vanliga fall mkt annat med honom utöver ridningen. Så han får se saker, röra sig och tänka.

Galoppen var samlad givetvis. Och det var bara korta små stunder. Vi pratar fåtal steg och ansatser. Han fixade det fint. Det kommer inte förstöras någon takt av det där. Den här hästen har så bra takt i alla gångarterna. Och takt är ju något man ska kunna sätta oavsett då man rider. En häst går ju bara i fel takt om man rider den så. Han rids ju i övrigt fram i friskt tempo i galoppen. Han har mkt lätt för sig rent fysiskt. Så han gör det där plättlätt. Från marken är han otroligt bra nu faktiskt. Lugn och positiv istället för rädd som då han kom.
Du behöver inte sätta ngt i vrångstrupen och gå igång över inbillade problem med min häst - igen. Han blir stadigt modigare och lugnare. Vi har fått beröm av flera tränare som tävlar och innehar bokstäver för hur han utvecklats.

Jag är jättestolt över hur bra han börjar bli. Kan jag inte få vara det? Jag är jävligt sjuk just nu och har inte ork att försvara saker som du tror är fel trots att proffsen som ser oss IRL säger annat. Även de proffs du respekterar.

Senast ändrad:

Nej, nu när jag inte ridit mer än inne iom foten har han inte galopperat uppsuttet ute. Dock i stora ridhuset i full kareta under annan ryttare, ofta.

Ingen begär av honom att han ska uppföra sig som en "trött 25-åring". Det vore ju helt orimligt iom att vi är medvetna om att han är 5 år.
Med andra unghästar har även jag ridit i skogen för det mesta i full fräs och hoppat och klättrat. Men det här är en häst som måste rehabas. Jag vet inte hur mycket jag har poängterat det och bett dig sluta med dina diskussioner som rör vanliga individer. Den här hästen var livsfarlig och proffs har tackat nej till att ha den hos sig i träning pga det. Jag köpte den biiiiiilligt just därför. Efter att jag haft den i träning och gjort bedömningen att den borde gå att rehabilitera. Den har ju bra stam och är snygg. Så hade den bara varit helt vanlig hade priset varit mer än det dubbla.
Jag har jobbat med unghästar. Jag har jobbat på travet också. Så att rida fort är inget jag är rädd för. Jag tycker rent av det är kul.
Jag rider också mycket andra hästar. Många stora halvblod just nu. Så fart får jag känna på trots att jag också har en liten, kortbent ponny.

Om du fortfarande anser mig okunnig på unghästar. Fine! Det står dig fritt.
Men jag har 3 tränare som samtliga har 30 år i branchen. 2 av dem föder upp hästar och utbildar en hel del unghästar. Den andra sysslar med inridning av unghästar. Det jag gör med min häst sker i samrådan med dem. Jag tror alltså inte hästen far illa om jag nu skulle råka vara totalt inkompetent.

Han har gått från att vara rent farlig till att vara rätt trevlig och ridbar för både mig och annan ryttare. Han är lugnare, inte osäker och därmed heller inte utåtagerande. Viktigast av allt är att hästen mår bättre. Han slipper vara rädd och slåss.
Det handlar inte om att kuva en häst.:eek::crazy:
Det handlade om att succesivt vänja in honom med saker han tyckte var obehagligt och få honom att gilla det. Nu är han betydligt mer positivt inställd.

Jag vet att hag-situationen är dålig. Absolut. Men i övrigt är det inget fel med mitt hästhållande. Nu är jag låst vid det stall jag står på av olika skäl. Så hästen får faktiskt stå ut. Han går med två kompisar och kan springa iaf. Och han får gå på bete 3 mån nu i sommar i jäääättehage.

Nog är det en islandshäst alltid :D

Var nog bra att du inte tog galoppen där på lektionen, bra att sluta när det går så bra och inte börja med nåt man vet kommer bli krångel som avslutning.

Detta med utbildare kan jag bara instämma i. Jag har verkligen lärt mig att man måste lyssna på ägaren och inte rider till hästen så som man själv skulle gjort om det var ens egen häst. Alla vill/klarar inte av att ha känsliga hästar. Sen att de säger att de vill ha en häst som är väldigt känslig för signaler och sen när de ska rida så visar det sig att den är för känsliga, då vet man ju nästan inte vad man ska säga, för man har ju bara gett det kunden velat ha. Så ja, man får lära sig att "läsa mellan raderna" och luska ut vad det är de verkligen vill att man ska göra med hästen.

Krya på dig!

Det blir så svart eller vitt att säga att en tränare är dålig för att den, precis som de allra flesta, har sina styrkor och svagheter.
Idag vet jag bättre, eftersom det inte är det tekniska jag håller som skyhög prio 1 måste jag ha en tränare som också har en bra fördelning mellan olika egenskaper hos en ridhäst, inte det tekniska som huvudprio och förmåga att prioritera bort annat som jag tycker känns viktigt.
Men jag vet ju många som är väldigt nöjd med denne som tränare, och det tekniska är h*n väldigt skicklig på, därför känns det väldigt hårt att klassa det som en dålig tränare pga andra brister. (Även om det för mig är en dålig tränare.)

I övrigt håller jag med. Särskilt om man skickar på tillridning vill man ju att tränaren ska göra ett konstruktivt jobb.

*Kl*

Nu har jag raderat några inlägg som det kommit synpunkter på.

Vänligen lägg märke till att tråden heter "Snacktråd för AR-frälsta!". Ni som inte gillar akademisk ridkonst är naturligtvis inte förbjudna att skriva här, men skriv i en civilserad ton och var inte nedlåtande, generaliserande eller översittande. Sådana övertramp kommer att beivras.

Immer
Moderator för Klassisk Ridkonst

Igår red jag den "nya" halvblodsdamen igen. Har lite feber och hostan från helvetet. Så borde eg inte rida. Men jag hade ju lovat. :P
Hon var iaf mycket bättre redan från start. Så hennes matte måste ha jobbat! Kul!
Hon är ju hemskt stel i kroppen, framför allt i bogarna. Hon är inte heller kvick nog för hjälperna. Så jag red först lite snabba flytt i sidled. Bara svepte baken fram och tillbaks i olika böjninga och rak häst. Sedan red vi sidvärts på volten först i skritt och sen i trav.
Hon vill inte in med höger bak och in med vänster bog om hon själv får välja. Vilket hon inte fick.:p Hon kämpar dock på och var duktig tjej! Himla arbetsvillig dam Kul!
Hon kom loss och rörde sig friare genom kroppen och fick mycket luftigare och sviktigare steg på slutet. Då kunde man lägga ner henne på sladdriga tyglar i rund och låg form. Vi ride också lite serpentiner med väldigt försiktiga övergångar iom att hon har såna balansproblem pga stelheten.
Hon är himla rolig iom att hon kämpar på så. Men jävlar vad man får rida på henne! Svetten rann..
Hon svarar så bra på beröm med rösten. Så jag satt och tjoade och tjimmade hela ridpasset. Tur att vi var själva i ridhuset. :P

Lillprins reds av medhjälparen igår. De fick mest trava. Tjejen skulle öva på att rida lätt. Hon fick göra såna övningar då man sitter ned ett steg och står två etc etc. Det blev en himla massa fnissande från hennes sida först. Då tog lilla Tino tillfället i akt och sprang åt fel håll någon gång. Men hon får vackert skylla sig själv som inte red.
Hon tycker det går så fort när han travar. Jag vill att han ska trava på så han anstränger sig och arbetar i ett friskt tempo och bjuder fram. Hon brukar pipa: "det susar i öronen nu!". Det gör det faktiskt när man rider Tino. Jag vet inte på att det gör det med andra stora hästar. Men med honom har jag märkt det. Så nu skojar vi om susandet.
Allmänt så blir de båda bättre och bättre. Och det är skitbra för honom att ha någon på ryggen som inte är heltimead jämt. Jag är ju inte heller det givetvis. Men någon som är under även mig i ridningen också. Hon är ingen dålig ryttare. Och hon tar instruktioner väl. Så det har varit bra för honom att vänja sig vid att folk kan göra fel eller hamna fel i sadeln. Han är fortfarande känslig då jag rider. Men han får inte panik om någon skulle råka hamna snett för en sekund.
Vi måste dock göra någonting åt hennes fotleder. Hon får ont då hon står i fältsits. Jag ska försöka prata med min behandlare om vad det kan vara. Det är bäst om hon står upp då han ska galopperas i friskt tempo. Hon fixar inte riktigt att sitta följsamt då. Men hon får så himla ont att jag tycker synd om henne.
Kul att se dem göra framsteg! Lillprinsen är mitt lilla hjärta!:love:

Zebbi fick vila iom min feber och han gick så hårt dagen innan att det nog får vara lugnt iaf. Han fick lite kärlek ist. Äslkade gammelgubbe!:love:

*kl*

Har inte så mkt att uppdatera, mer än att vi idag arbetade lite för hand. Finaste prinsen säger jag bara! :love:

En liten bild :)
32441129.jpg

KL
Idag har jag och Sawanna hoppat. Eller, ja, skuttat. Jag är ingen hoppryttare óch hon är absolut inte någon hopphäst, men vi brukar gymnastikhoppa lite emellanåt. Det blir alldeles för sällan, men idag blev det av. Grannen var här och fotade oss så nu ska jag få bild på när jag hoppar. Det har jag faktiskt inte en enda. Det kändes att det var längesedan vi hoppade sist och Sawanna gick av alldeles för tidigt de första sprången, men sen verkade poletten trilla ner och hon skuttade på riktigt bra. Kollade min almanacka efteråt och insåg att senast vi hoppade var 8 juni förra året:eek: Trodde inte det var så länge sedan. Men jag rider ju mycket på förmiddagar och är själv hemma då. Vill inte hoppa när jag är ensam (en olycka en gång i tiden har gjort mig försiktig på den punkten). Sen tänker jag nog inte så ofta på hoppning öht. Det ska villigt erkännas. Nu har jag och grannflickorna kommit överens om att vi ska försöka hoppa gemensamt lite (mycket) oftare. Det är ju också dressyrnördar och det kanske blir lättare om man gör gemensam sak av det. Får se om jag vågar lägga in bildbevis på hoppningen. (vill nog kolla bilderna först:D)
Kul var det i alla fall!

KL

Jag är så glad! Lilla Tino har varit så himla bra sista tiden då jag ridit. Från marken är han ju super. Men där har problemen ju varit mycket mindre redan från start. Nu är han så himla rolig att rida med.
Idag hade vi vår lilla medhjälpare på plats. Så hon fick den äran att rida idag. Det var ju väldigt varmt idag. Så både hon och prinsen höll på att rinna bort. Men de har blivit så duktiga båda två! Det är så himla roligt att se att han inte blir orolig över saker mer. Han är lugn och avstressad och gillar sitt jobb.
Älsklingsprins!

Sen red jag halvblodskvinnan som jag just börjat med. Har ridit henne 3 ggr nu. Hon är mycket mjukare, svarar snabbare och förstår hjälperna bättre. Hon är himla skoj iom att hon är så intelligent och arbetsvillig! Matten skulle komma och kolla och hörde utanför ridhusen i vilket vi var iom att jag peppade och hejade kvinnan med rösten så mkt. :p Hon svarar så bra på det och tar i det där lilla extra då, bjuder på lite mer.
I slutet av passet så travade hon på bra med låånga kliv genom kroppen.
Hon är skitrolig iom att så mycket händer med henne under varje pass.
Vi var båda dyngsura efter.

Sen red jag gamle Zeb uppe på dressyrbanan. Han är helt super nu. Jag trodde inte han skulle kunna bli så bra igen i sin ålder. Frågan är om han någonsin varit så bra på en del saker som han är nu. Värmen verkar göra hans gamla kropp bra. Tyvärr är matten nu efter kryckor och feber och skit så fet om bakdelen att hon åker fram lite i sadeln han har. Egentligen skulle jag vilja ha en större i vanliga fall med. Men han har så kort rygg att jag får ha den jag har. Jag hade velat ha en som jag kunde röra mig mer i. Den här sätter mig rätt i vanliga fall. Men jag vill kunna röra mig mer. Jag vill ju ha sadlar som eg anses vara för stora för mig.
Jag hoppas omfånget på min ändalykt minskar fort. Så jag sitter bättre.
Gammelmannen var iaf bra, arbetsvillig för det mesta och trevlig. Han var bättre igår. Så han kanske är lite trött efter två dagars dressyr. Imorgon får han larva i skogen eller så.

Sen hade jag lektion för jättehalvblodet och matten. Det var kul! Första gången jag haft det. Det har ju varit husse eller jag som ridit. Matten är duktig och hästen flott. Så det gick bra. Han fick arbeta lite mer i galoppen och bääära på rumpan och gå lite mer energiskt. Han är lite bekväm av sig. Så de fick jobba med att han ska bjuda och röra sig med energi.
Jätteduktiga var de! Så snygg den kusen!
Hon lånar min ena sadel just nu. Och den har aldrig varit så välsmord. Jag funderar på om det inte vore en bra deal att låta dem ha den forever mot smörjningar. :P

Vad kul att det händer så mycket! :)

Själv blev jag sugen på att skaffa en mindre sadel. Dom fanns inte när jag skulle beställa, eller så kanske jag minns fel, att jag trodde de skulle bli alldeles för små istället eller liknande.
Haha, snacka om ångest när man är i valet och kvalet att ha någon semesterkassa överhuvudtaget eller om man ska slänga det på en sadel! :crazy:
Exemtäcke hade också suttit fint till dom riktigt soliga dagarna. Men han har ju inte "riktig" exem utan svans- och manklåda troligen av solljuset (brukar vara värst när det är som varmast), i värsta fall kanske man ska satsa på att ha inne dagtid när det är som varmast.

Haha.. Ja, vi har idag pratat om hur det går pengar när man har häst. En kompis har just köpt första egna efter att ha varit medryttare. Hon har tyyydligt sett skillnad i plånboken. Förr lade hon kanske en eller två tusen i månaden på medisen. Nu går det runt en 8000 i mån.
Jag som har två i samma stall och på samma silage iaf vet inte om jag vill räkna på exakta summan. Usch! Och alla träningar..:crazy:
En annan kompis hade nytt snyggt schabrak. Jag kollade på mina och ville nog gärna. Men jag tror det får vara ett tag till.:p

Kan du inte byta in din sadel då?
Exemtäcke har jag kvar ett väl använt. Men det är helt förutom en reva som jag lagat. Så ponni får ha det. Han är för gammal för att få nytt annat än om det rasar sönder.:p
Funkar inte klådstillande saker på din?
Mina får lite kli i man och svans sommartid. Jag har en tinktur(Equidoux) som lindrar då. Och så köpte jag något antiseptiskt shampo(från Finnish Line) med aloe vera och jodopax i som verkar fungera bra det med.

Jag red barbacka på ponnyn idag. Jag kände att det går bättre då så länge som jag har mina extrakilon. Jag slipper slåss mot sadeln.
Ponni var ganska ok. Men jag tyckte att lite, lite var off fortfarande. Han är lite olydig ärligt talat. Idag var vi på stooora utebanan. Den är väl 80x120 tror jag om jag inte minns fel. Den är lätt att bli fartblind på. Man gasar på lite extra. Och de flesta hästar taggar lite extra där. Så även ponni. Så vi jobbade på lydigheten och lugn iom att det var där det brast.
Tog honom lite från marken med efteråt för att känna skillnaden mot hur Tino känns vid hand. Har ju inte jobbat ponni så här sen kanske 2 år. Så det var intressant. Och gav mig en aha-upplevelse om hur mkt mer nogrann jag måste vara i ridningen med ponni för att få bättre lugn och lydighet. Uppsuttet kan jag ju jobba mer med sitsen. Men det var intressant att känna på honom avsuttet. Han blir ju mer stressad avsuttet av någon anledning. Han är tryggare då jag är på honom. Nu blev han nervös över något bredvid banan och fick en flipp. Men det är väl bra träning då att vänja honom vid saker om han nu blir så nervig när jag är på backen och inte sitsinverkar på allt han reagerar på.

Jag löshoppade lillprins idag. Jeez vad han kan hoppa! Han har helt klart hamnat fel! Jag är ju så otroligt kass på att hoppa. Har ju inte gjort det annat än småpinnar med ponni eller någon sockerbit med en gammal segare märr jag red. Men när han är mer safe att rida ska en duktig hopptjej få hoppa honom. Han är ju så rörlig och snabb. Och har så lätt för sig. Så om han bara är cool och komunicerbar nog så kan han nog bli en bra hopp-pålle. Mamman var ju hoppis. Men henne slutade de hoppa iom att hon blev tokig. Det gick inte att kontrollera henne.:p

Jag red halvblodsstoet idag med. Hon var bättre från start redan. Rörligare i kroppen och förstår hjälperna bra nu. Vi red samma skänkelvikningstänk på volten i svag böjning. Och flyttade rumpan och bogar hit och dit för att få upp känslighet och snabbhet. Hon kämpade och kämpade! Idag kunde vi öka på med lite nya saker. Bla lite diagonaler, öka lite och rygga. Hon började röra sig med lite elasticitet, svikt och gung i traven och började vinna betydligt mer mark i långa och lugnare kliv. Hon har alltid rört sig rätt stumt, trippigt och markbundet. Har ju sett henne i många års tid. Så det var jätteroligt att hon faktiskt kan röra sig så!
När jag ridit så red hennes matte en stund med. Hon fick göra samma jobb i stort sett. Hon hade aldrig kännt hästen röra sig så och fick jättesvårt att sitta. Hon pep och tyckte det gick så fort och var så skumpigt.:D
Vi övade att sitta i nya traven och att ge fasiken i att fastna i handen antingen då man använder skänkeln eller hamnar i obalans. Och att ha betydligt lättare kontakt öht. De var jätteduktiga till slut!
Matten är bra på att ta instruktioner, är skärpt och är bra på att fokusera om man lite tvingar henne. Hon tar till sig vad man säger mkt väl. Och hon vill verkligen och kämpar. Så de är kul att jobba med iom det och att stoet är så arbetsvillig.
Nu ska jag rida stoet en period snudd på dagligen. Så hoppas vi att hon ska stretchas loss och bli lite mer lyhörd. Matten ska rida lektioner och öva på att bli kvickare hon med. Men det blir lite lättare för henne om hon får en häst som är lite mjuk och lätt.

Och framför allt hoppas vi att Tuas bakdel ska minska i omfång. Då kan fröken fräken slippa köpa ny garderob strl större. Och komma i sin sadel igen. ;)
Min tränare pratade om "ja du kanske får köpa en bomlös då iom att ponnyn har så kort rygg". Jag vill ju verkligen ha min fina, vackra sadel som faktiskt ligger bra på ponnyn. Så jag svälter mig hellre.;)

Jag vill gärna ta med i beräkningarna att kunna ha kvar min gamla. :) Får nog ganska bra andrahandsvärde jämfört med inköpspriset annars. Jag har mätt sitsstorleken på den nya och den ska vara nog för min rumpa, men jag vet inte hur det kommer kännas att rida i och om det är plats nog för underbara fårskinnspadden! :p Dom känns ändå billiga nog för att kunna unna sig att ha en i reserv (tja, förutsatt att man har råd att avvara pengarna vill säga! Billigt för att vara sadel.)

Haha, tinkturer var det ja! Ifjol tyckte jag No Rub fungerade bra i slutet av sommaren. Innan det hade jag hunnit prova en del med mindre bra resultat och då hade han tyvärr redan hunnit klia av sig en massa! :-/ Så jag hamstrade på mig flera flaskor som jag hittade relativt billigt fast med dyr frakt (när jag ändå beställde från storbritannien). Idag såg jag till min fasa att jag redan gjort slut på en hel flaska och han har inte ens släppts på bete än! :eek: Nästan så det blir billigare med exemtäcke än att hålla på så! (Dom jag hittat i sverige ligger runt 200kr/flaska + frakt..) Än så länge *peppar peppar* har det funkat bra, men så har han ju som sagt inte ens släppts på bete än.

Haha, anpassa rumpan efter garderoben! Bra bantningsmetod - skaffa dyra fina kläder i storlek "får inte gå upp i vikt"? :rofl:
Jag förstår dig, det är jobbigt att behöva skaffa nya grejer eller garderob för att rumpan blir större! Så länge det inte blir överdrivet! ;)

Vilken dag!:eek:

Skriver lite för att varva ned och sen försöka få lite sömn..

Sov skitdåligt inatt, varit trött och sjuk länge. Men idag var det kurser som jag är ansvarig förr. Så måste till stallet tidigt.
Började dagen m kaffe, som jag annars aldrig dricker. Blev helt hyperstressad och darrig. Fick nog solsting/värmeslag igår då jag var med en häst på kliniken och satt utanför i solen och väntade på vet mellan 11-13. Osmart och straffas med vidbränd hud, illamående och huvudvärk. Är fortfarande helt såsig i huvudet. Så idag har jag gått på autopilot. Trodde jag kanske kunde behöva salt. Så jag har druckit väääldigt saltat vatten idag. Otroligt äckligt!
Tog pommes och Big Mac mest för saltet.:P

NH-tränaren var hos oss och tränade en del hästar i olika saker. Jag koordinerade, närvarade i lärlingssyfte och var även barnvakt till två mycket söta men aktiva tvillingpojkar i 2-årsåldern medan matten tränade. Jag klämde in lite mockning, foderleverens, fodringar, vattenfyllning i hage, pepptalk inför programridning, intag av häst etc etc.
Sen var jag med på en lastning i annat stall innan vi tränade med gamle Zeb.
Zebbi fick löslongeras och jobba med trickträningen. Tränaren anmärkte på att Zeb rörde sig friare och hade riktigt bra gång nu(inte gångartsmässigt eg då utan rörde sig fritt, rörligt, elastiskt, starkt och villigt för sin modell av kropp.. mjuk i kroppen liksom). Han var också bättre på trickträningen. Han är allmänt bättre nu när pälsen börjat växa ut lite. Han är då lugnare mentalt och man kommer till arbete mer i både ridning och annat lek och larv.

Lillprins fick vila. Jag hann bara inte med honom.

Jag red halvblodsstoet med. Hon var bättre från start. Vi gjorde samma jobb med skänkelvikningstänk först. Och så växla mellan att flytta rumpa in och ut och bogen in eller ut och böja och ställa åt olika håll för att kvicka upp. Svarade mycket bättre idag. Kul när man känner att de förstått och man kan bygga vidare. Vi jobbade lite med tempoväxlingar både i de här övningarna för att tänja ytterligare och på rakt spår. Vi red lite skänkelvikning i saxar. Och vi gjorde halter och ryggade. Det gör hon ganska bra nu. Halterna är helt ok. Och ryggningarna mkt bättre. Om något ridpass borde de vara ganska bra.
Vi tog detta i skritt och trav. Och sedan provade vi att galoppera för första gången. Hon har lite svårare med galoppen än traven har jag sett och fick jag känna på nu. Men iom att vi jobbat så med att lösgöra i skritt och trav så var hon rätt ok iaf nu. Vi red mest bara på volten lite tempoväxlingar i galoppen. Hon skulle bara in på linjen och runda sig lite och korta/länga lite. Vi red lite pytteöppna och lite pytte-diagonalsluta och någon mindre volt med mer böjning genom kroppen.
Efter galopparbetet var hon ännu mer loss i kroppen. Det släpper gradvis mer och mer.
Lade ner henne i trav och kunde ha henne kvar rund och låg på rätt fladdriga tyglar i balans.
Jätterolig häst att jobba med!

Nu ska jag läsa lite jobbpapper från tränaren och sen förhoppningsvis kunna varva ner och sova. För imorgon är en till lång mördardag med clinic och annat. Då ska lillprinsen ridas! Det är så himla roligt och lärorikt med de här clinicarna. Men uj, vad slitigt!

herregud vad du håller igång, inte undra på att du är trött på kvällarna (och mornarna) ;)
Himla kul att det går så bra med alla hästarna du rider o att de känns så fina, det är ju så himla kul och härligt när det infinner sig!

Skip och jag kämpar vidare, fast kämpar är ju eg fel ord, vi leker vidare just nu. Allt känns så enkelt o Skip anstränger sig verkligen helt frivilligt. Något som jag är otroligt ovan vid men otroligt glad över! Annars brukar denna tid på året vara vår tristaste då Skip ofta bruker börja bli fet och där med också tung o trött, och ingenting brukar klaffa alls, det brukar bli kortslutning helt enkelt.
MEN inte i år! :laugh:
Han går så himla bra just nu, trots att vi hade ett litet avbrott i träningen pga av hälta. Trodde att det var en hovböld men jag missade visst att kolla strålen, för det var där problemet satt, han har fått ett sår i strålen så han ömmar om han trampar på stenar eller annat ojämnt, så tills det har läkt så blir det ridbana och våra flisade skogstigar som gäller, inga grusvägar här inte!

De två senaste träningarna för mina två tränare så fick jag och skip öva på samma sak, nämligen skolgaloppanslag, och OJ han kan verkligen, vi började med anslag och nu kan han bjuda till med 5-6 språng, himla häftigt att se Skip i den samlingen med tanke på hur han ser ut extriört.

Lille grå och jag har varit ute på några ridturer, och det går faktiskt bättre och bättre med honom med. Senaste turen så bockade han inte ens! Han är gammal ridskoleponny och förstaponny innan han kom till mig. Och är det något jag kan säga om honom så är det det att han INTE är någon barnponny. Han har lagt till sig med diverse beteenden tidigare i hans liv, men det känns som om vi börjar funka bättre och bättre tillsammans. Han börjar väl helt enkelt lita mer på mig och jag på honom.

Haha.. Ja, jag blev kallad "ditt lilla energipaket" av en elev nyligen. Jag är väl tyvärr lite av eller på. Jag är antingen hyper och gör massor eller så är jag helslut efter sånt massor-görande att jag är helt slutkörd och inte orkar alls. Jag måste bli bättre på att hitta balans i vad jag vill och vad jag orkar. Jag vill ju så himla mycket att jag pressar mig själv till lite för mycket ibland. Det finns så mycket kul man vill hinna utöver en del måsten.

Vad kul att det går så bra! Och skönt att det inte blev värre än det blev i hoven! Vad är Skip för ras nu igen? Och hur gammal?

Idag har varit en långdag. Jag kom hem ganska nyligen. Man känner sig inte fresh när vattnet blir färgat av damm och smuts då man duschar.:eek:

Vi har haft NH-tränaren ute idag med. Det har varit lastträningar, gruppträning i skogen, mer lastningar, löslongering, hanteringsproblem, ridning och trickträning. Och jag har skött mina små djur, fodrat, insläpp, koordinerat deltagare/tider/tränare/utrustning, försökt rädda en liten fågelunge, styrt upp betessläpp imorgon etc etc. Fick till 2-3 tim sömn inatt. Hostan är massiv nu. Känner mig helt kokt i skallen med. Har försökt hålla mig i skuggan och dricka massor. Men mått så illa och inte riktigt kunnat äta. Så nu är jag sluuuut. Dock så uppe i varv och stressad att jag måste varva ner innan sömn.

Båda mina var med på gruppeventet i skogen. De tycker det är riktigt skoj båda två.

Lillprins blev riden av medhjälparen idag. Det gick bra! Tränaren tyckte han vuxit på sig lite och musklat sig. De fick addera nya saker i träningen iom att han gjort framsteg sen sist, ryttaren med.

Zebbi övade lite på sina trick från igår. Och tränaren satt lite på honom och testade lite saker i grimma och grimskaft. Det var lekstuga. Zebbe är ju så rolig att hålla på med iom att han är så väluppfostrad att man kan leka och släppa så mkt på en del saker just därför.

Imorgon går hästarna på bete. Så då behöver jag iaf inte göra i ordning mat, mocka hage och fylla vatten i den. Och sen inte mocka varje dag, om jag skulle vilja vara ledig.

Nu har vi bestämt att jag ska komma till stuteriet om en månad. Så då ska jag få lära mig inridning etc.
Nu ska jag slänga mig i sängen och glo på ngt hjärndödande.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 173
Senast: lizzie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 668
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 407
Senast: Emtherlia
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 121
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka