Sv: Snacktråd för AR-frälsta!
Tack! Det är min lillprins!
Han är en 5-årig halvblodsvalack e: Blue Hors Romancier ue: Beach Boy.
Just nu tränar lilla Tino på följande:
Äta:
Klia sin tjocka gräsmage:
Sova(matten var ute i hagen tiiidgt, alla andra var uppe utom Tino, världens morgontröttaste häst):
KL
Han växer så det knakar lillkillen, som inte är så liten mer. Han var 162 för ett år sedan. Nu är han flera cm högre, inte längre överbyggd och dubbelt så bred snudd på(inte bara på magen).
Han var lite av ett spälstaket då han kom. Han råkade falla ur precis innan jag fick honom(kom in i en växtfas och fällde). Nu har han vuxit till sig med åldern, fläskat på sig och fått lite mer muskler. Alla som ser honom håller på att smälla av över hur stor han blivit. Lixom mer vuxen i kroppen. Och ger inget litet intryck längre. Han är ju rätt högrest i fram med. Och har blivit så grov och djup i bröstorgen. Så det gör ju sitt.
Snart är det dock dags att börja träna. För han börjar bli för fet. Han går på bete och myser lite väl mycket. Han fick en lårkaka i förrgår. Men det verkar inte bli något hemskt av det. Tur! Så vi får nog starta igen snart.
Zebbis mår också fint. Han och Tino sover ihop i lösdriftshuset snudd på varje natt. Zeb vill ju sova inne. Och Tino och en annan häst följer med då. Så söta!
Zeb är högt eftertraktad på betet. Alla vill hänga med Zeb och slåss tom om honom. Väldigt intressant! Tino är för ung och störig. Han får hänga med så länge han sköter sig. Men han gör ständigt bort sig och blir bortkörd. Då får han hänga med övriga avskrapet, de andra unga och några lite avvikande. Där får han chefa. Så han är hyfsat nöjd ändå. Men helst vill han ha sin gamla Zeb. Så om den riktiga bossen i hagen är inne en stund så snor han Zeb kvickt.
Imorgon ska matten själv på "kurs" på ett stuteri och lära sig saker. Förhoppningsvis!
Jag ska få följa med som lärling till min tränare. De kommer få släpa mig bort från fölen tror jag. Såna får jag träffa för sällan.
Zahlo: Usch vad tråkigt med dina! Förstår att du blir ridsugen!
Vi har två tjejer i stallet som har skadade hästar. Ena har haft erlishios(stavas?) och fått sviter av det. Den andra har skurit sönder en sena på förra stallet. Båda är så ridsugna att de kollade lite på annonser om turridning på Islandshästar. Bara för att få sitta till häst.
Det är extra kul iom att det är halvblodsägare som annars rider dressyr.
Jag har erbjudit ponnyridning på Zeb. Men de tycker han är lite för läskig, för mycket energi. Tino tänker jag inte erbjuda ens. :P
Kul med ni övriga som håller igång!
Ang galopp-problematiken så rekommenderar jag att låna en lättgallopperad häst att öva galopprörelserna på. Man kommer inte riktigt till rätt känsla genopm torrövningar eller ridning i andra gångarter. Många säger ju att galoppen är svårast att rida i.
Om man då inte ridit i den av olika skäl så är det super att få rulla på i galopp på en annan häst för att själv sätta rörelsen i kroppen igen. Så att den blir naturlig. Det blir lättare att fatta galopp på ens galopphandikappade häst med sen. Och att rida deras crappy galopp till en bättre.
Massor av fattningar på dem för att känna hur de som har lätt gör det hjälper till att själv sen placera sig rätt i fattningen. Så att man kan fatta med att bara "börja rida galopp" med kroppen allt eftersom.
Jag kom på en fråga till alla AR-ryttare här i tråden. Rider ni lätt? Använder ni lättridningen till sitsträning någonting? Tex i galopp eller genom att variera hur många steg man står och sitter i trav eller tom skritt?