Snacktråd för AR-frälsta!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Härligt att du gillar henne så mkt :). Man blir nog alltid lite på snusen när man precis fått en ny familjemedlem. Hade en 19-åring förut som betedde sig som en unghäst, han hade gått på travet innan och ingen hade riktigt ridit honom så kontinuerligt innan mig. men han var verkligen en intressant individ, man glömde ibland bort att han var så pass gammal, så mkt bus som han hittade på. Busig och oerhört klok, jag saknar honom än idag.

Och jag har bestämt att mina hästar ska bli riktigt, riktigt gamla och friska! att medelåldern är så låg ack ack. Det får bli ändring på det säger jag!

Och jag har bestämt att mina hästar ska bli riktigt, riktigt gamla och friska! att medelåldern är så låg ack ack. Det får bli ändring på det säger jag!

:bow: Jag får ofta frågan när jag ska ta bort min 23 åring, jag frågar alltid varför ska jag ta bort en häst som har mer att ge & inte vill pensioneras?

Nu är han iofs sliten efter gått en livstid på travet & sen skolats om. Men än är han inte redo att lägga skorna på hyllan :love:

Jag har en åring som jag själv fött upp, han ska bli min nya ridhäst. Jag har tid att vänta :)

KL

liten uppdatering från mig!

Förra veckan var jag uppe hos m in tränare och red två lektioner, tränaren tyckte att mycket har hänt, och var väldigt nöjda med oss båda.. :laugh: tyckte inte ens att Skip har blivt så tjock som han brukar vara vid den här tiden! :p

Till helgen åker jag och hästarna ut till sommarstugan, så det är sista chansen att träna denna veckan så nu går Skip på full fart!

Igår ägnade jag en timme åt att ta bort den stora odlingen av kardborrar i hagen, resultat: genomsvettig och två stora blåsor, trots handskar.. Men det är värt det för att slippa dessa kardborrar överallt i man och svans..

Sen har jag också beställt en ny sadel till mig och Skip, som passar både hästen och mig! :bump:
Den jag har nu ligger fint på hästen, men är stor i sätet för mig.. Så nu blir det en annan modell med samma bomvidd som den jag har men mindra säte.. Leveranstid ca 3-4 månader, den mindre roliga delen i historien.. :grin:

Ni kan få en uppdatering av mig också ..

Jag får nog skippa mina planer för året, Pink är riden 3 veckor detta året, först hade han korsförlamning och sen red jag igång han tre veckor sen vrickade han kotan för 7 veckor sen och är halt så nu går han bara i hagen.

Teddy passade på att bli halt samtidigt och sen hände det en olycka i hagen så nu står de bara och samlar saft o bulle muskler och jag med..

img_1406_153848224.jpg

Såhär såg han ut dagen efter

Jag som hade massa roliga planer och mål för denna sommaren! Och året!
Vi kanske får det roligare till hösten iaf :)

Hoppas ni har en roligare sommar!

Nej vad tråkigt :(. Vet precis hur du känner dig. Man planerar och har ambitioner och så skadar sig hästen och så blir det platt fall. Man får ta det för vad det är. En dag i sänder. En dag i sänder.

Ja så jäkla surt!
Ja det finns ju inte mycket att göra, man får la tänka positivt och se det som att man får lite semester istället haha

Oj, kul med hästköp! Bilder?! :D

Totti:
Mycket handlar nog om kroppskontroll och kroppsmedvetenhet också. Det spelar ingen roll hur fräsch, stark och smidig man är i kroppen om man inte vet hur och vilka muskler som bör aktiveras och hur man ska lyckas pussla ihop det till en bra helhet utan att tappa en massa på köpet. :crazy: Är väl därför sitsträning är sånt evighetsjobb...
Som nu när jag som bästa-nivå tycker jag fått bra koll på rygg/höfter så nog sjutton har man sina dippar också där man för sitt liv inte kommer ihåg hur man aktiverar rätt muskler! :o

Vanimeldes tips tycker jag är tokbra för att hinna hitta och befästa känslan/fokuset innan man råkar kollra bort sig själv på hästryggen och måste börja om igen.

Jo visst är det så, just denna medvetenhet, men jag känner hur låst jag är fast jag inte galopperar runt själv utan häst, men ett bra sätt annars för att bli än mer medveten :devil: Försöker att göra det mesta från båda hållen osv, men man halkar lätt tillbaka till den starka sidan, men så kommer jag på mig själv och byter tillbaka igen. Men skam den som ger sig :laugh:

Usch då. bilden på Teddy såg inte alls rolig ut, hoppas det läker snart & inte blir några men efter sparken.
Även tråkigt med Pink. Du, din stackare verkar fått all otur på en & samma gång som kunde varit spridd över flera år.
Till hösten är ni säkerligen igång igen :)

Igår red jag & en kompis en 1½ mils runda för att kolla om hästarna var ok att gå en2 mil prova på distansritt nästa helg. Resultatet var att båda kändes fina som snus & var rejält taggade sista biten tillbaka till betet.
Fick till ett par suveräna galoppfattningar på kallblodet igår ute i skogen från skritt.
Han verkligen satte sig på baken & galopperade 2-3 steg på stället innan han började rulla iväg i galopp. Galoppen efteråt var ur balans & gick i lite raskare tempo än kort galopp, bröt jag av den & fattade en ny fick jag samma fattning igen.
Sista galoppen galopperade han jättefint, var ganska uppåt i sin galopp, fortfarande lite för snabb, sen vette katten vad som hände, för plötslig drog han med mig i galoppen.
Tog en stund innan jag fick stopp på honom.
Har inte så mycket att sätta till på tränsbett & jag har ingen styrka alls i mina händer pga min atrit.
Nu får det bli uteslutande pelhambett på uteritterna igen & tränsbett när vi är hemma. Han svek mitt förtroende rejält igår :mad: Tror det är snart 4 månader sedan han stack med mig sist i galoppen.

Kul med uppdatering! :) Härligt att det är bra med er och att träningen går framåt!

Alltid dessa sadlar, haha! Man blir så glad när man hittar något som fungerar bra, men förr eller senare hittar man något ännu bättre att dregla efter! :angel:

Zahlo:
Usch vilka tråkigheter dom råkat ut för! :/ Håller tummarna att dom snart är bra igen och håller sig friska sen!

Totti:
Fast det KAN ju vara åt andra hållet.... (Med reservation för att jag inte har någon koll på just dina problem, spekulerar bara.) Att man känner sig låst och sned för att man inte skaffat sig bra kroppskontroll nog och balans i muskulaturen, lyckas komma åt de svaga musklerna. Då kommer man ju fortsätta felbelasta hela tiden och fortsätta vara svag i de muskler som borde avlasta. Så även om man har problem med kroppen tror jag friskvårdsträning och träning av kroppskontrollen kan göra underverk både för hur kroppen känns och ridningen! :)
Nu har jag själv varit rätt dålig på att hålla igång träningen på sistone, desto mer träning i kroppskontroll- bara prova aktivera olika muskler och se vad som händer, känna om man har lika bra kontroll på båda sidor osv. Men överlag så tycker jag friskvårdsträningen gör underverk för ryggen och axlarna, kompenserar för lite ensidig träning i ridningen och stillasittande jobb! :)

Det blir en specialare av Elisabeth ISI.. :)

Usch vad tråkigt att dina små vänner är så krassliga nu.. :( Hur går det med Teddys sår, läker det fint eller är det jobbigt nu när det är så varmt?

+Totola och Spirit:

Det är bra med Teddy nu, det är nästan 3 veckor sen det hände nu och svullnaden är mycket mindre och såret är bara en skorpa kvar :laugh: Han hade svårt att äta i början pga av svullnaden och sen va det endel småmuskler som var av också, men nu är allt bra med han och han verkar inte få några men som tur e :) Som tur var slapp jag den varmaste tiden också och han har vart helt feberlös under hela tiden så det är en lättnad =)

Ja det känns trist att inte kunna träna någon! Och de tycker det e tråkigt också så jag hoppas de blir bra snart!

Sara: Åh va kul! Tråkigt att man får vänta sålänge bara!

Skönt att höra! Det såg riktigt läskigt ut!

kl
Nu har jag och pålle ett spännande schema framför oss! :)
Träningsträff imorgon, blir bra som uppvärmning, och samla tips och inspiration! :D
Vila Måndag.
Träning för B Tisdag-Torsdag.

Det ska bli jättekul! :banana: Och lärorikt hoppas jag!

Senast ändrad:

Tack! Det är min lillprins!:love:
Han är en 5-årig halvblodsvalack e: Blue Hors Romancier ue: Beach Boy.

Just nu tränar lilla Tino på följande:

Äta:
Nesa.jpg

Klia sin tjocka gräsmage:
Tjockamaaagen.jpg

Sova(matten var ute i hagen tiiidgt, alla andra var uppe utom Tino, världens morgontröttaste häst):
Trttnisse.jpg

KL

Han växer så det knakar lillkillen, som inte är så liten mer. Han var 162 för ett år sedan. Nu är han flera cm högre, inte längre överbyggd och dubbelt så bred snudd på(inte bara på magen).;) Han var lite av ett spälstaket då han kom. Han råkade falla ur precis innan jag fick honom(kom in i en växtfas och fällde). Nu har han vuxit till sig med åldern, fläskat på sig och fått lite mer muskler. Alla som ser honom håller på att smälla av över hur stor han blivit. Lixom mer vuxen i kroppen. Och ger inget litet intryck längre. Han är ju rätt högrest i fram med. Och har blivit så grov och djup i bröstorgen. Så det gör ju sitt.

Snart är det dock dags att börja träna. För han börjar bli för fet. Han går på bete och myser lite väl mycket. Han fick en lårkaka i förrgår. Men det verkar inte bli något hemskt av det. Tur! Så vi får nog starta igen snart.

Zebbis mår också fint. Han och Tino sover ihop i lösdriftshuset snudd på varje natt. Zeb vill ju sova inne. Och Tino och en annan häst följer med då. Så söta!
Zeb är högt eftertraktad på betet. Alla vill hänga med Zeb och slåss tom om honom. Väldigt intressant! Tino är för ung och störig. Han får hänga med så länge han sköter sig. Men han gör ständigt bort sig och blir bortkörd. Då får han hänga med övriga avskrapet, de andra unga och några lite avvikande. Där får han chefa. Så han är hyfsat nöjd ändå. Men helst vill han ha sin gamla Zeb. Så om den riktiga bossen i hagen är inne en stund så snor han Zeb kvickt.:D

Imorgon ska matten själv på "kurs" på ett stuteri och lära sig saker. Förhoppningsvis!;)
Jag ska få följa med som lärling till min tränare. De kommer få släpa mig bort från fölen tror jag. Såna får jag träffa för sällan.:p

Zahlo: Usch vad tråkigt med dina! Förstår att du blir ridsugen!
Vi har två tjejer i stallet som har skadade hästar. Ena har haft erlishios(stavas?) och fått sviter av det. Den andra har skurit sönder en sena på förra stallet. Båda är så ridsugna att de kollade lite på annonser om turridning på Islandshästar. Bara för att få sitta till häst.:p
Det är extra kul iom att det är halvblodsägare som annars rider dressyr.;)
Jag har erbjudit ponnyridning på Zeb. Men de tycker han är lite för läskig, för mycket energi. Tino tänker jag inte erbjuda ens. :P

Kul med ni övriga som håller igång!
Ang galopp-problematiken så rekommenderar jag att låna en lättgallopperad häst att öva galopprörelserna på. Man kommer inte riktigt till rätt känsla genopm torrövningar eller ridning i andra gångarter. Många säger ju att galoppen är svårast att rida i.
Om man då inte ridit i den av olika skäl så är det super att få rulla på i galopp på en annan häst för att själv sätta rörelsen i kroppen igen. Så att den blir naturlig. Det blir lättare att fatta galopp på ens galopphandikappade häst med sen. Och att rida deras crappy galopp till en bättre.
Massor av fattningar på dem för att känna hur de som har lätt gör det hjälper till att själv sen placera sig rätt i fattningen. Så att man kan fatta med att bara "börja rida galopp" med kroppen allt eftersom.

Jag kom på en fråga till alla AR-ryttare här i tråden. Rider ni lätt? Använder ni lättridningen till sitsträning någonting? Tex i galopp eller genom att variera hur många steg man står och sitter i trav eller tom skritt?

Jag kom på en fråga till alla AR-ryttare här i tråden. Rider ni lätt? Använder ni lättridningen till sitsträning någonting? Tex i galopp eller genom att variera hur många steg man står och sitter i trav eller tom skritt?

Jag rider lätt i skogen, och ibland när jag är på ridbanan. Ffa i de lägen jag vill att bakbenen ska svinga fram mer.

Nu i helgen är det kurs för Bent, och det är fantastiskt roligt och inspirerande! Besten har verkligen varit till sin fördel idag, även om hon mest lattjade på eftermiddagspasset och ville visa så mycket mer än bara samling i skritt. Det var förvisso varmt i eftermiddags, men hon var sjöblöt av svett och alldeles löddrig mellan bakbenen efter passet.
Jag har sett många fantastiska ekipage idag! T ex en varmblodstravare som faktiskt hade bättre galopp än trav (jo, det är sant). Jag tror alla ryttarna (som är på väpnar- och riddarnivå) red med stång, men de flesta hade kombinerat med ridkapson och en red på stång och bridong.
Hoppas kunna få några bilder att visa under de närmaste dagarna. Jag blev filmad idag, men min kamera och min dator kommer inte riktigt bra överens, så det är inte fixat i en handvändning precis...

Rida i galopp kan ju vara bra om inte annat för att få tillbaka galopp-säkerheten och -självförtroendet igen. Jag fick rulla på med en stallkompis´D-ponny för ett tag sen och det var kanon! :)
Men ganska snabbt insåg jag att mycket ändå sitter i ryggmärgen. Att jag liksom haft samma känsla när jag galopperat/försökt galoppera med min egen. Fast det var ändå kanon just för självförtroendets skull, att veta att känslan ändå var rätt på min egen pålle. Blir ju lätt otacksamt så man börjar tvivla på sig själv om man tror att man gör rätt, åtminstone tillräckligt rätt för att inte sabba och få fram sitt budskap, och det ändå inte ger utdelning.

Jättemysiga hagbilder. Han är så söt den "lille" Tino! :d

*kl*
Hemkommen från en dags väldigt inspirerande träning! :D Pållen skötte sig kanon, matte fick några hemläxor att öva på. ;)

*kl*
Jag spenderade några mycket inspirerande dagar hemma hos en av riddarna nu i veckan, och det kröp verkligen i kroppen efter att få ta ut hästarna och jobba när jag väl hade en ledig timme hemma efteråt. Självklart sammanföll min lediga timme med en rekordvarm lunchtid, full av bromsar modell stridsflyg. Inte så kompatibelt med gammal rutinerad kallblodsmärr.
Och självklart har lurv-damen gått i brunst igen.

Kvalitén på ridpasset blev deprimerande låg och jag funderar nu på att börja med modellhästmålning istället. Känns som jag inte gör annat än att anpassa mina ridpass efter broms, mygg, snö, is, regn, blåst och alla sommarstugegäster som envisas med att stå och glo.

Jag vill ha ett ridhus!:devil::mad::cry:

Hon är iaf snygg, trots att hon ägnade majoriteten av passet åt att gå emot alla hjälper som var ivägen för stigen mot ligghallen:devil:

IMG_7273.jpg

IMG_7093.jpg

IMG_7035.jpg

Äh, du är bortskämd! :devil:
Klart inte alla pass kan bli på topp, men ni verkar ju ha hyfsat bra lägsta-nivå isåfall! :)

Tänk vintern med -30 grader och is-underlag... Så kanske inte bromsen och brunsten känns lika illa!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 171
Senast: lizzie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 656
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 407
Senast: Emtherlia
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 121
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka