Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fina pållar!
Spännande med inridningen påbörjad! Stång känns kanske lite onödigt skarpt/svårt att rida på i början, hade du provat nova-bett eller applemouth eller liknande?
!Skönt (både för dig och hästen). Vilka gener han måste ha din gamle.Veterinären tyckte att han var en riktig gammal kämpe. Han ansågs nu vara färdigbehandlad. Så jag hoppas han håller sig bra. BigganL: Ja, jag är helrörd över allas stöd. Men jag tror det en hel del beror på att det var just Zeb också. Han är ett udda men populärt tillskott här på gården. Annars är det väl mest halvblod och några tävlingsponnyer i mellanålder på vår anläggning. Så gamle Zeb sticker ut. Alla vet vem "gamle mammutt-ponnyn" är. Hade det varit Tino hade nog något färre personer oroat sig så mycket.
Jag har inte hunnit sova så mycket förrän idag. Har velat kolla Zeb. Och jobbat en hel del. Men idag sov jag näsan hela dagen ist. Otroligt skönt
Ja det är som vanligt mest tiden som är svår att få att räcka till, men när jag får tillfälle rider jag gärna andra hästar. Det är både roligt och jäkligt nyttigt. Zeb rider jag ibland mest för ägarens skull. Hon har "åkt" häst mycket förut men inte lärt sig rida. Hon är så jäkla ambitiös och vill verkligen lära sig. Hon har ett fantastiskt öga dessutom för vad man vill, hur det hänger ihop osv. Hon tycker det är jättenyttigt för henne att se när jag rider hennes häst för att ännu bättre koppla ihop känslan med hur det ser ut och vad som händer i hästens kropp. Det blir en vinst för både henne, hästen och mig. Får rapportera mera när Alouette kommit och vi kommit igång. Det är inte enbart jag som ska rida henne för det räcker inte min tid till, så vi är några stycken som ska dela på ridningen. Det ska bli roligt.Vad kul att du får rida fler hästar nu! Det är ju super för ens egna ridning!
Du får uppdatera oss hur det går.
Jodå, det gör hon. Det är redan på väg åt rätt håll. Hon är nog snart i normalvikt igen. Normalt för henne är "lite väl gott hull" Ska hon kunna bli smalare får jag hålla henne på svältkost och det vill jag inte. Hon får ha lite extra på sig, men hon får inte vara tjock.Din dunderklump slimmar nog snart ner sig.
Visst rä det häftigt med hästar som är så på trots att de är överåriga. Min syster är medryttare på ett halvblod som är 31 nu (eller 32) Han har inte fattat att han är gammal. Han är fullkomligt sjövild. Pigg som attan, bockar och busar för fullt.Haha.. Ja, han är en kämpe ponnifarbror! Igår brallade han med mig på utebanan. Och är himla piggelin nu rent allmänt. Jätteskönt!
Idag har en kompis fått åka ponni i skogen. Ponnyn spårade väl ur lite lätt och blev rädd för diverse helt ofarliga saker. Han blir en annan häst då andra sitter på. Han blev livrädd för ett nedfallet träd och slängde sig i fasa rakt in i buskagen. Sen spårade han ur på stallplanen över en liten ponny som han annars aldrig är rädd för var hemskt jättefarlig. Herre jisses 28 år och uppför sig så..
Det låter så härligt. Var glad så länge du får behålla honom!Han är rakad nu, det är kyligare och han är frisk. Så han är väl lite laddad med. Imorgon ska matten rida igen. Då hoppas vi att matten inte får hämta hem allt för mycket. :P
Dags att börja träna för egen del kanske? Det är lätt att inte ta sig tid när hästarna tar så mycket, men vi har ju mångfall igen om vi tränar bara lite. (tänk vad noga vi är med hästarnas träning) Jag fick en stretchinövning att göra av sjukgymnasten, för jag har problem med ett knä emellanåt och hon trodde det skulle hjälpa. Jag stretchade lydigt hela sommaren och upptäckte till min glädje att när jag satt upp och började rida efter ett uppehåll på 6 veckor, när hästarna var på bete, så kändes det som om jag ridit dagen innan. I vanliga fall tar det alltid någon vecka minst innan kroppen är "med" vid ridning efter sommaruppehållet, men stretchingen hade uppenbarligen gjort nytta där. Att det sedan inte påverkade mitt knä direkt är en annan sak. Det kom något bra ur det ändå och jag fortsätter med stretchingen.Jag har tyvärr tappat den största delen av min ridförmåga insåg jag sist första gången jag red nu. Jag är SÅ svag i bålen. Jag åker hej vilt hit och dit. Och jag är stelare i höfterna med. Min koordination i kroppen är också myyycket sämre. Jag känner vad som händer i hästens kropp. Men jag hinner inte korrigera i tid och jag orkar inte sitta bra. Fan!
Ja jag har snickrat som en grön och nu ska jag bara dra om hagen lite. Sen ska hästarna få komma in i ligghallen i eftrmiddag. Ska bli sååå skönt. Imorgon kommer Alouette.Kul att din tjockis snart är tillbaks! Och skoj med så många att rida! Det blir nog super med ligghallen! Och om inte annat får du lite förberedande träning med hamrande, sågande etc. :P
Snickringen är klart träning för mig med. Det är andra muskler än jag är van att anävnda så visst känns det i kroppen.Jag är så otränad nu efter all vila att för mig hade det varit träning, sorgligt nog.
Sätt igång och träna lite nu så är du snart i bra ryttarskick igen!!
Ja det är inte så vanligt, men gamle Gordon har inte fattat att han är gammal. Måste ha himla bra gener. (han var hingst ett tag så det finns några avkommor efter honom någonstans, men frågan är väl om de lever än?)Oj! Vad häftigt med så gammalt och fräscht halvblod! Ponnyer och Islandshästar är ju vanligare..
Skönt att ridningen går åt rätt håll för dig. Du är nog snart tillbaka i vanlig form igen, men satan vad vältränad du måste varit, så mycket som du tränat.
Japp. Hon kom i lördags. Inte i tävlingsskick precis som fodervärden påstått. Tunn, väldigt muskelfattig och förmodligen mest åkt på den sista tiden. Hon har i alla fall inte lagt ner något som helst arbete på grundläggande dressyr. Det märks tydligt. Det finns en hel del att arbeta med, men det ska bli roligt. Det är faktiskt den första häst som jag hellre galopperar än travar. Känns som hon är van att ridas på rätt mycket styrka och det ska jag försöka ta bort. Vi får se hur det går. Det finns mycket potential där, men jag kommer liksom inte åt det mer än korta stunder. Men det ska bli jätteroligt att jobba med henne. Kommer försöka rida så mycket jag kan.Har du fått hem den nya kvinnan nu?
Härlig bild!!Det här orkar iaf jag och gammelman nu.. Älskade ponni!:
Hade tänkt lite längre fram att använda kaspn/grimma + stång. tror stången blir bra för henne med den halssättning som hon har.
Suberdoo:
Ni verkar ha hunnit med mycket kul på sistone, roligt! Det är så kul att det hela tiden (på sikt iallafall, hör ju inte av er så ofta! ) går framåt fastän ni hållit på så länge och redan tagit er såpass långt!
Hur går det med andra pållen, tränar du den något?