Snacktråd för AR-frälsta!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Fina pållar! :d
Spännande med inridningen påbörjad! Stång känns kanske lite onödigt skarpt/svårt att rida på i början, hade du provat nova-bett eller applemouth eller liknande? :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Fina pållar! :d
Spännande med inridningen påbörjad! Stång känns kanske lite onödigt skarpt/svårt att rida på i början, hade du provat nova-bett eller applemouth eller liknande? :)

haha ja det enda jag fått in i munnen hittils är ett tredelat applemouth med parerstänger. Det tog hela hösten att träna in i munnen på henne. Nova-bett testade jag men det gick inte hem alls, tog flera dagar innan jag fick in ett bett igen. Ingen metall kommer i närheten. Det är verkligen hennes akilleshäl då allt annat funkar toppen med utrustning och träning. Jag har tränat henne på lädergrimman i tre år, den älskar hon, kapson, sidepull går inte heller hem men det går att träna i iaf. Hade tänkt lite längre fram att använda kaspn/grimma + stång. tror stången blir bra för henne med den halssättning som hon har.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Tack! Det verkar som om han gör det. Veterinären tyckte att han var en riktig gammal kämpe. Han ansågs nu vara färdigbehandlad. Så jag hoppas han håller sig bra.

Ettie: Haha.. Till mig kan man säga sånt. Han ÄR ju dessutom fet. Han mor var likadan. Hon blev en tunna av bete. Iom att han är så ung ville jag ge honom lite ledigt och lite flockliv. Men han fick rätt fort börja röra sig utöver det. Han skulle varit ännu fetare annars. Jag måste dock säga att han är otroligt bekväm att sitta på nu. :P
Han är dock på slimming nu.

Ja, polon är superskoj! Jag har blivit erbjuden att testa. Argentinarna tycker väl jag har lite skön hästhållning som rider med handhäst och säger "det är bara bra träning" där andra nog bett dem lugna sig.;) Så jag blev erbjuden att testa. Men inte hunnit. Det verkar ju urkul! Jag har dock provat slå på trähästen Fritjof. Jag var ingen talang kan erkännas. :D
Ja, finalen är på samma ställe varje år. Där bor jag och mina hästar.

Gammelgubben är jag dock mer benägen att hålla lite, lite i överhull om man jämför med en normal häst. Det går så fort för de gamla att tappa vid sjukdom. Så han får ha lite reserver. Bara han inte blir ledproblemsfet.
Nu verkar han vara bra gamle älsklingen iaf. Jag visste att han var på väg tillbaks då han vid en vanlig tillsägelse att backa in i boxen blev så arg att han pep åt mig.:eek: Det har ju inte hänt på 10 år. Men jag har aldrig blivit så lycklig över att en häst svarat upp.:p
Stå inlåst i boxen var ingen för min gubbe. Han blir retlig och rastlös. Nu är han utsläppt och glad igen.:love:

BigganL: Ja, jag är helrörd över allas stöd. Men jag tror det en hel del beror på att det var just Zeb också. Han är ett udda men populärt tillskott här på gården. Annars är det väl mest halvblod och några tävlingsponnyer i mellanålder på vår anläggning. Så gamle Zeb sticker ut. Alla vet vem "gamle mammutt-ponnyn" är. Hade det varit Tino hade nog något färre personer oroat sig så mycket.
Jag har inte hunnit sova så mycket förrän idag. Har velat kolla Zeb. Och jobbat en hel del. Men idag sov jag näsan hela dagen ist. Otroligt skönt!

Vad kul att du får rida fler hästar nu! Det är ju super för ens egna ridning!
Du får uppdatera oss hur det går.
Din dunderklump slimmar nog snart ner sig.:p
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Veterinären tyckte att han var en riktig gammal kämpe. Han ansågs nu vara färdigbehandlad. Så jag hoppas han håller sig bra. BigganL: Ja, jag är helrörd över allas stöd. Men jag tror det en hel del beror på att det var just Zeb också. Han är ett udda men populärt tillskott här på gården. Annars är det väl mest halvblod och några tävlingsponnyer i mellanålder på vår anläggning. Så gamle Zeb sticker ut. Alla vet vem "gamle mammutt-ponnyn" är. Hade det varit Tino hade nog något färre personer oroat sig så mycket.
Jag har inte hunnit sova så mycket förrän idag. Har velat kolla Zeb. Och jobbat en hel del. Men idag sov jag näsan hela dagen ist. Otroligt skönt
!Skönt (både för dig och hästen). Vilka gener han måste ha din gamle.


Vad kul att du får rida fler hästar nu! Det är ju super för ens egna ridning!
Du får uppdatera oss hur det går.
Ja det är som vanligt mest tiden som är svår att få att räcka till, men när jag får tillfälle rider jag gärna andra hästar. Det är både roligt och jäkligt nyttigt. Zeb rider jag ibland mest för ägarens skull. Hon har "åkt" häst mycket förut men inte lärt sig rida. Hon är så jäkla ambitiös och vill verkligen lära sig. Hon har ett fantastiskt öga dessutom för vad man vill, hur det hänger ihop osv. Hon tycker det är jättenyttigt för henne att se när jag rider hennes häst för att ännu bättre koppla ihop känslan med hur det ser ut och vad som händer i hästens kropp. Det blir en vinst för både henne, hästen och mig. Får rapportera mera när Alouette kommit och vi kommit igång. Det är inte enbart jag som ska rida henne för det räcker inte min tid till, så vi är några stycken som ska dela på ridningen. Det ska bli roligt.
Din dunderklump slimmar nog snart ner sig.:p
Jodå, det gör hon. Det är redan på väg åt rätt håll. Hon är nog snart i normalvikt igen. Normalt för henne är "lite väl gott hull" Ska hon kunna bli smalare får jag hålla henne på svältkost och det vill jag inte. Hon får ha lite extra på sig, men hon får inte vara tjock.
Får jobba på som en grön innan Alouette kommer bara. Måste dra om en hage och måste få ligghallen användbar innan och hon kommer nästa lördag. Puh. Det är en hel del jobb med ligghallen, men vi får bita ihop och jobba. Mina två flickor får gå ute under tiden som halvblodet är här. Ska strax ut och jobba med hammare och spik:laugh: (och senare iväg och jobba till halv tolv i kväll) Ingen risk att bli sysslolös precis:D
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Haha.. Ja, han är en kämpe ponnifarbror! Igår brallade han med mig på utebanan. Och är himla piggelin nu rent allmänt. Jätteskönt!

Idag har en kompis fått åka ponni i skogen. Ponnyn spårade väl ur lite lätt och blev rädd för diverse helt ofarliga saker. Han blir en annan häst då andra sitter på. Han blev livrädd för ett nedfallet träd och slängde sig i fasa rakt in i buskagen. Sen spårade han ur på stallplanen över en liten ponny som han annars aldrig är rädd för var hemskt jättefarlig. Herre jisses 28 år och uppför sig så..

Han är rakad nu, det är kyligare och han är frisk. Så han är väl lite laddad med. Imorgon ska matten rida igen. Då hoppas vi att matten inte får hämta hem allt för mycket. :P

Jag har tyvärr tappat den största delen av min ridförmåga insåg jag sist första gången jag red nu. Jag är SÅ svag i bålen. Jag åker hej vilt hit och dit. Och jag är stelare i höfterna med. Min koordination i kroppen är också myyycket sämre. Jag känner vad som händer i hästens kropp. Men jag hinner inte korrigera i tid och jag orkar inte sitta bra. Fan!
Jag hade träningsvärk av att rida 30 min i mest skritt på ponnyn som knappt rör sig(barbacka visserligen) och 10 min skritt på ett halvblod. Patetiskt!

Kul att din tjockis snart är tillbaks! Och skoj med så många att rida! Det blir nog super med ligghallen! Och om inte annat får du lite förberedande träning med hamrande, sågande etc. :P
Jag är så otränad nu efter all vila att för mig hade det varit träning, sorgligt nog.
Men det är väl bra om man vill komma igång lite mer inför all ridning sen.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Haha.. Ja, han är en kämpe ponnifarbror! Igår brallade han med mig på utebanan. Och är himla piggelin nu rent allmänt. Jätteskönt!

Idag har en kompis fått åka ponni i skogen. Ponnyn spårade väl ur lite lätt och blev rädd för diverse helt ofarliga saker. Han blir en annan häst då andra sitter på. Han blev livrädd för ett nedfallet träd och slängde sig i fasa rakt in i buskagen. Sen spårade han ur på stallplanen över en liten ponny som han annars aldrig är rädd för var hemskt jättefarlig. Herre jisses 28 år och uppför sig så..
Visst rä det häftigt med hästar som är så på trots att de är överåriga. Min syster är medryttare på ett halvblod som är 31 nu (eller 32) Han har inte fattat att han är gammal. Han är fullkomligt sjövild. Pigg som attan, bockar och busar för fullt.
Han är rakad nu, det är kyligare och han är frisk. Så han är väl lite laddad med. Imorgon ska matten rida igen. Då hoppas vi att matten inte får hämta hem allt för mycket. :P
Det låter så härligt. Var glad så länge du får behålla honom!
Jag har tyvärr tappat den största delen av min ridförmåga insåg jag sist första gången jag red nu. Jag är SÅ svag i bålen. Jag åker hej vilt hit och dit. Och jag är stelare i höfterna med. Min koordination i kroppen är också myyycket sämre. Jag känner vad som händer i hästens kropp. Men jag hinner inte korrigera i tid och jag orkar inte sitta bra. Fan!
Dags att börja träna för egen del kanske?;) Det är lätt att inte ta sig tid när hästarna tar så mycket, men vi har ju mångfall igen om vi tränar bara lite. (tänk vad noga vi är med hästarnas träning) Jag fick en stretchinövning att göra av sjukgymnasten, för jag har problem med ett knä emellanåt och hon trodde det skulle hjälpa. Jag stretchade lydigt hela sommaren och upptäckte till min glädje att när jag satt upp och började rida efter ett uppehåll på 6 veckor, när hästarna var på bete, så kändes det som om jag ridit dagen innan. I vanliga fall tar det alltid någon vecka minst innan kroppen är "med" vid ridning efter sommaruppehållet, men stretchingen hade uppenbarligen gjort nytta där. Att det sedan inte påverkade mitt knä direkt är en annan sak. Det kom något bra ur det ändå och jag fortsätter med stretchingen.

Kul att din tjockis snart är tillbaks! Och skoj med så många att rida! Det blir nog super med ligghallen! Och om inte annat får du lite förberedande träning med hamrande, sågande etc. :P
Ja jag har snickrat som en grön och nu ska jag bara dra om hagen lite. Sen ska hästarna få komma in i ligghallen i eftrmiddag. Ska bli sååå skönt. Imorgon kommer Alouette.
Jag är så otränad nu efter all vila att för mig hade det varit träning, sorgligt nog.
Snickringen är klart träning för mig med. Det är andra muskler än jag är van att anävnda så visst känns det i kroppen.
Sätt igång och träna lite nu så är du snart i bra ryttarskick igen!!:)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

*kl*
Nyss hemkommen till träning som vi halvt vilat oss i form till. :angel: Gick ganska bra ändå kändes det som! Är såklart mycket kvar men det hade iallafall utvecklats i rätt riktning sen sist, och vi fick lite fler bra övningar med oss hem. :)
Så mycket galopp som vi fick till i slutet på andra passet har vi aldrig fått till för publik iallafall tidigare. Märks att han också tycker det är roligt när han börjar få till hur han ska göra. :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Kl*

BTW, minns ni tråden Bakom lod? som jag bombade med bilder och en filmsnutt på min lilla ponny när hon gick bakom lod (extremt bakom på filmen)?
Ville bara tacka för tipsen jag fick, glömde bort att göra det i våras. :)

Nu rider jag henne inte, men i våras så blev hon mycket bättre, jag fick stöd i handen och hon började komma fram med nosen,
även om hon fortfarande gick bakom lod, så blev det en superskillnad. :bow:
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Kl

Insåg att det var bra länge sen jag uppdaterade något här!

Sommaren har förflutit himla bra och Skip har knappt blivit tjock, vilket har gjort att vi har kunnat träna på under sommaren och fortsätta utvecklas!

För några veckor sen var jag som veckoelev hos en av mina tränare. Trots den långa resan så skötte sig Skip exemplariskt hela resan och tog det hela med ro.
Den veckans träning gick super och det hände jättemycket från dag ett till dag 5!
Vi fick träna mycket på samling till framåt uppåt tillbaka till samling osv i alla gångarter. Tanken är ju alltså att komma ifrån det faktumet att Skip gärna och lätt hamnar på bogarna.

Både innan och efter vi gjorde den här långresan så var vi hos Skips massör som kände igenom honom innan så han var OK och skulle kolla hans status när vi kom hem. När vi var där i veckan så frågade hon om vi hade fått öva på nått med ökade frambenslyft, hon kände på musklerna att det var nått nytt som hade hänt, skönt att man kan få sån bra feedback av massören!

Jag råkade få en reservplats förra helgen för en av de andra två tränarna, och Skip skötte sig kanonfint i ridningen (att han var stissig som en unghäst för att stallkompisen var på samma plats är ju en annan femma), och tränaren tror att vi kan ta oss upp på nästa nivå typ närsomhelst! Ska bli så spännande att se vad vi kan åtsadkomma på nästa träning om 2 v...

Just nu står dock hästen halt i hagen efter att hovslagaren råkade verka ner hans små hovar lite för mycket, men den hältan börjar släppa så jag tror vi kan komma igång i början av veckan här igen!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Oj! Vad häftigt med så gammalt och fräscht halvblod! Ponnyer och Islandshästar är ju vanligare..
Ja, jag är superglad för varenda dag vi får ihop! Gamla djur är så himla personliga och speciella. Och 20 år ihop är inget man bara rycker på axlarna åt.

Jag är väl iofs lika stark som de flesta nu. Jag är ju van att backlöpa milen 3-5 ggr/v, rida 3-6 hästar per dag, ta lite in och utsläpp och bära en del vatten/hösilage/mocka etc. Och gå och ibland springa då jag har lektioner.
Nu har jag ju levt mer vanligt liv. Jag har stränga order av läkare och sjukgymnast(och min ena tränare..:P) att lugna ner mig och vila så jag blir bra i foten. Så jag har bara gjort sjukgymnastik. Men jag kunde ju ha gjort lite bålövningar där foten ej belastas. :P Och rygg/axlar/armar kan man ju träna på gym etc.:p
Tycker dock redan det är liiite bättre i sitsen. Och koordinationen kommer ju ganska snabbt tillbaks med. Det går ju fotare att få tillbaks om man iaf haft musklerna/koordinationen. Så jag hoppas på att det går undan.
Det är iaf himla kul att rida lite igen!

Jag var med tränaren på jobb igår hela dagen. Det var urkul! Vi var en vända i det stall jag står med. Men mina killar fick ledigt från träningen denna gången. Det var så många andra som ville träna. Så de fick ta mina platser.
Vi var i ett Islandshäststall först. Och jag blev så sugen på att skaffa en "Zeb 2". Man får ju ha dem 2 och 2. Zeb ser ju Isländsk ut, han har redan två krubbor i sin låda..:angel: Kan man inte stoppa in bara en liiiten till?:p
Nej, inga mer för mig nu!

Har du fått hem den nya kvinnan nu?

Totola, IronWill och Suberdoo:
Kul att det går framåt för er! Till skillnad mot mig som backat 10 rutor pga för lite träning/ridning. Heja er! Jättekul!

Det här orkar iaf jag och gammelman nu.. Älskade ponni!:
Krlek.jpg


När de först kom in spenderade lillprinsen sina första timmar med att glo in i Zebs låda. Han tyckte det var otroligt dumt att de nu skildes åt av en vägg. Varför kunde de inte vara i samma låda?
Hall.jpg
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jag har nog också backat 10 rutor sen Stella blev dräktig. Nu håller jag mest på med två tvååringar som ska ridas in och
än ska de ju inte sittas på. Den ena har jag hängt på och den andra har jag longerat tre gånger, men den ska ägaren skicka
iväg på inridning, jag hjälper bara till att tämja den så att det går att leda och longera utan att man ska behöva vara i dödlig
fara såfort man petar på den. Tack och lov så blev den valack i början på veckan.

Bildbevis (om än mycket suddigt) på att hon började kunna ta fram nosen i arbetsgaloppen. :love:
stellaa-1.png
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Oj! Vad häftigt med så gammalt och fräscht halvblod! Ponnyer och Islandshästar är ju vanligare..
Ja det är inte så vanligt, men gamle Gordon har inte fattat att han är gammal. Måste ha himla bra gener. (han var hingst ett tag så det finns några avkommor efter honom någonstans, men frågan är väl om de lever än?)
Skönt att ridningen går åt rätt håll för dig. Du är nog snart tillbaka i vanlig form igen, men satan vad vältränad du måste varit, så mycket som du tränat.
Har du fått hem den nya kvinnan nu?
Japp. Hon kom i lördags. Inte i tävlingsskick precis som fodervärden påstått. Tunn, väldigt muskelfattig och förmodligen mest åkt på den sista tiden. Hon har i alla fall inte lagt ner något som helst arbete på grundläggande dressyr. Det märks tydligt. Det finns en hel del att arbeta med, men det ska bli roligt. Det är faktiskt den första häst som jag hellre galopperar än travar. Känns som hon är van att ridas på rätt mycket styrka och det ska jag försöka ta bort. Vi får se hur det går. Det finns mycket potential där, men jag kommer liksom inte åt det mer än korta stunder. Men det ska bli jätteroligt att jobba med henne. Kommer försöka rida så mycket jag kan.

Det här orkar iaf jag och gammelman nu.. Älskade ponni!:
Krlek.jpg
Härlig bild!!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Nu blir jag förvirrad. På vilken typ av häst skulle det behövas?

I min värld är det lite som att sätta på ett kandar på en unghäst och sen "länga överlinjen" genom att dra i stångtygeln, som ju är ett oerhört starkt och skarpt verktyg - ingenting man sätter i en unghästmun, iaf inte om det ska vara dressyr för hästens bästa imho.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Hon skrev ju att det gällde längre fram i utbildningen. :)
Jag gillar inte heller att mekaniskt försöka "länga överlinjen" med bettet, men det får mer den inverkan per automatik jämfört med ett tränsbett som lätt verkar ihopkortande vid varje tygeltag i jämförelse. Kombinerar man stång + ex. kapson behöver man sällan ta några "tag" alls i den bemärkelsen i stången, ska i huvudsak bara inverka i kedjan.
Men nu blev det OT, inte sån diskussion som blir bra i tråden.


IronWill: Kul att det hann ta sig! Ser riktigt trevligt ut på bilden! :)

Suberdoo:
Ni verkar ha hunnit med mycket kul på sistone, roligt! Det är så kul att det hela tiden (på sikt iallafall, hör ju inte av er så ofta! :p ) går framåt fastän ni hållit på så länge och redan tagit er såpass långt! :)
Hur går det med andra pållen, tränar du den något?

tuaphua: Som du säger så borde det ju gå fort att hitta tillbaka när man ändå lärt sig tekniken en gång! Även om man kanske vill att det ska gå ännu fortare. :angel:
Jag tycker att riddagbok är kanon, ofta hinner man glömma bort dom där "aha"-upplevelserna, knepen och grovjobbet man gjort när man väl kunnat det och man inte behövt det på ett tag. Brukar vara toppen att gå tillbaka då och då och läsa igenom hur man tog sig förbi det sist man var i samma läge.

Vi var ju inne på att satsa för fullt på sitsträningen för några veckor sen. *host* jag gjorde tvärtom - gav upp efter ett par gångers råfokus för att jag tappade ridglädjen och motivationen totalt, kände att jag gjorde mer skada än nytta däruppe på kraken. Så det blev kanske 8-9 dagars vila och därefter halvfart, ridning ca varannan dag med väldigt lite prestationskrav, bara hitta tillbaka glädjen så fick det bli som det blev.
Men när man väl kommit igång (utan krav! ;) ) satt det ändå kvar i bakhuvudet att jag ville ha bättre hållning och blicken upp, lade fokuset i övningarna på min sits men red "som vanligt" i övrigt. Det gav resultat ändå, tyckte jag hade mycket bättre hållning och mer sällan halkade ner med blicken på träningen när jag såg videoklippen! :banana: först trodde jag inte på träningskompisen som kommenterade att min hållning blivit mycket bättre, eftersom jag inte tyckte att jag hade tränat på det. Men så såg jag det själv och blev riktigt imponerad! Haha! :D
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Haha oj blev det en diskussion om det. Så typiskt det här forumet. :) synes på bilderna så rids hästen ifråga bettlöst med goda resultat. Hon har tränat via långa tyglar sedan hon var två vilket har gjort henne väldigt självbärig och balanserad. Stången har jag funderat på i kombo med kapson eller grimma för att hjälpa hästen i överlinjen senare i utbildningen. Hästen är en frieser med hög halssättning och so kan gynnas av det. Stång ersätter inte god ridning och jag ser det inte som en genväg. Kommer skola henne på tränsbett oxå, håller påmed träningenav det, då jag faktiskt kan tänka mig ut o tävla, även det senare i utbildningen. :D
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

32700747.jpg

Här är jag och halvblodet som ska stå hos oss ett tag. Ska rida henne så mycket jag hinner.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Kul med en till häst att rida! :) Hon ser trevlig ut! Kul att rida en (gissar jag?) lite annorlunda häst?
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Suberdoo:
Ni verkar ha hunnit med mycket kul på sistone, roligt! Det är så kul att det hela tiden (på sikt iallafall, hör ju inte av er så ofta! :p ) går framåt fastän ni hållit på så länge och redan tagit er såpass långt! :)
Hur går det med andra pållen, tränar du den något?


Ja, vi har himla kul just nu, förutom det faktum att Skippen är halt just nu p g a för hård verkning vid skoning, men idag har han sett mycket bättre ut i sitt rörelsemönster, så nu är vi snart på gång igen. Han kan ju faktiskt förtjäna lite ledighet!
Nästa helg blir det kurs igen, om han nu är ohalt denna helgen, annars släpper jag platsen vidare.

Fast jag skulle inte vilja säga att vi har kommit såå himla långt, vi har ju mycket kvar att lära som tur är!

Här kommer en av de senaste bilderna på oss:
IMG_5165.jpg




Den lille grå har jag jobbar väldigt sporadiskt med, vilket märktes i somras när han stack ifrån mig när jag gick med honom i grimma o grimskaft. Detta är ju inte acceptabelt för mig så nu har jag satt igång att träna hantering med honom, han lyssnar jättebra nu, och jag passar även på o rida honom lite o låta Skip gå på lite halvfart (när han inte är halt) just nu.. Han har slutat bocka nu och funkar bra att rida på löst hängande tyglar när vi är ute själva, har vi sällskap så är det mer krut i honom.. :p
Jag är lite sugen på o börja jobba honom lite smått på banan, men vi får väl se om min tid räcker till det med.. OCH framförallt, om han kan tänkas tycka att det är helt OK..
Summa: Jag gör inte mycket med den lille grå, mest lite skogsmulleaktigt nångång då och då!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 356
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 218
Senast: Emtherlia
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 112
Senast: VLMF
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 186
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp