Snacktråd för AR-frälsta!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jag har ridit för 3 olika aktiva riddare, och är återkommande "staketelev" för ytterligare ett par stycken, plus Bent.

/Migo
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Åhh vet inte vad jag ska göra nu, eller jo, vår ena hund har blivit riktig dålig så lutar åt att vi får stanna hemma :-( Så typisk :-(
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Lyx med en häst som kan ha sådant bandage på sig i hagen. Jag la ett likadant och min har demolerat det under natten
genom att bita och slita av det från foten. Hur lyckas hästar ibland. :p

Det finns jättebra plastfodral som man sätter utanpå bandaget. De är gjorda i hård plast och tål mycket slitage. Fick ett sådant på djursjukhuset till en häst med hovböld som vet fick borra upp. Detta var 2002 och den är använd flera gånger efter det till hästar som fått hovböld. Man trär den runt hoven och viker upp baksidan över ballarna. Det hela sätts ihop med ett band upptill. Kanonbra.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

En av våra hästar fick hovböld för fyra år sedan. Han var vid tillfället konvalescent efter en senskada, men gick ute dygnetrunt på bete. Eftersom han inte var helt hältfri så märkte vi inte att han hade hovböld på gång, utan såg det först när han gick på tre ben - då hade hovbölden själv öppnat sig.
Veterinären kom och gav stelkrampsspruta och lade bandage, sedan hovis karvat upp lite mer. Och sen var det order om strikt boxvila i fyra dagar.
Efter de fyra dagarna fick han gå ut igen, fortfarande med bandage. Och några dagar senare var han jättehalt igen.
Då ringde jag till hovis som kom och öppnade upp så att allt skit skulle kunna komma ut. Och så lydde jag hans order om att släppa ut hästen i hagen - utan bandage. Sen spolade jag rent i kratern med jodopaxlösning morgon och kväll under någon vecka.

Jag är övertygad om att rörelse, och inte boxvila, är den bästa behandlingen.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

hur många AR instruktörer har ni ridit för sammanlagt? själv har jag bara ridit för 2 st än så länge.

Jag började rida för BJ, och fortsatte med det under de fyra år hon hade kurser i Skåne. Sedan var jag med på ett par kurser för EN innan jag kom i kontakt med CB som jag ridit för i tre år nu.
Bent kommer till mina trakter två gånger per år och då rider jag för honom.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Lyx med en häst som kan ha sådant bandage på sig i hagen. Jag la ett likadant och min har demolerat det under natten
genom att bita och slita av det från foten. Hur lyckas hästar ibland. :p

Jag har haft det på alla hästar som haft hovböld, men på nätterna gäller box och utevistelse dagtid när man kan ha lite koll, så helt enkelt är det ju inte.

Och på natten , eller inne då, tar jag bort utebandaget, där tejpen är i flera lager, många lager, runtom hoven, så att hoven får lufta. Har jag varit riktigt duktig-läs tur- så skär jag upp ytterbandaget med en kniv i balltrakten, trär av det från hoven och kan nästa dag trä på det igen, förstärka det med ny tejp.

Men det är säkert så att de som har haft det hos mig inte är som din, sliter o drar i allt;), utan är ganska lugna. Sjukhagen är också relativt stor 0,3 ha cirkus, används sällan, ligger på kulle och har därför bra underlag vilket säkert hjälper till att det håller.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Typiskt, vilken otur du haft på sistone! Hoppas ljumsken blir bra snabbt!
Men kul med så många små anledningar att glädja sig! :)

Jag tycker det är skitläskigt att rida när det blåser ordentligt, det finns några plattor på utsidan av (oisolerade plåt-)ridhuset och porten sitter lös, har blivit skadad av något i vintras så den gängar inte i längre. Därför kan det brumma och skramla och dunka till ordentligt i plåten när det blåser ordentligt. Vi vet att bygget inte kommer rasa ner men det är svårt ändå att inte råka hajja till när det plötsligt låter som att bygget håller på att ramla ihop! :p

Idag var jag lite onödigt mesig för jag visste att det skulle blåsa ordentligt idag och hade kanske ojat upp mig i förväg, tänkt att jag inte skulle rida om det blåste mycket precis vid ridhuset. Nu var det bara halvmycket med ordentligare pustar då och då men ganska lugnt däremellan så det blev ridning ändå. Men pålle var lite pepp och jag var inte på topp så när oljuden eskalerade hoppade jag av och gick ut. Annars har vi stått ut med bra mycket mer när matte varit tillräckligt hjärntvättat till att inte råka reagera på ljuden. :angel:
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jo, men det känns redan mycket bättre. Så det är nog lugnt snart.
Haha.. En killkompis brukar skoja om att jag har glasskelett. "Du är så liten och skör". Jag hade nog sållats bort av naturliga urvalet i en annan tid ärligt talat. Jag har så mkt defekter och skador i min kropp. Men håller jag mig tränad och stark så brukar jag klara mig hyfsat om jag inte klantar mig.

Jag tycker redan jag börjar känna mig starkare.

Om du vet att du reagerar på ljuden och inte kan kontrollera impulsen att rycka till, kan du inte testa rida med hörlurar med musik i då? Så kanske du håller dig lugnare?
Så du inte stressar upp hästen som kanske annars skulle bry sig nada och intet.. Eller iaf mycket mindre. Jag brukar sjunga om jag känner mig spänd. Då brukar det släppa.:p


Igår gick lille Zeb lektion för min ena tränare fast med annan ryttare. Det var jättekul att se. Hon rider på en väldigt basic nivå, har börjat rida som vuxen. Men hon fixade det fint. Det var första gången hon red för denna tränaren. Hon fick skritta och trava på linjen i balans och tempo för att då få takt och formen. Ponnyn är ju väldigt tydlig. För så fort hon inte rider i varje steg blir han nervös och börjar stressa/öka på takt och tempo. Så missar hon linjen stressar han. Missar hon balansen så stressar han.
Tiden på lektionen tog slut iom en del teorisnack. Men tränaren ville att hon skulle få känslan i kroppen. Känslan av balans på linjen. Ryttaren har inte ridit nu på 6 mån och var lite ovan. Så jag fick ta över lektionen under övervakande av tränaren som började med nästa elev. Det var kul! För det hade jag inte fått för säg 7 år sedan.
Samtliga andra ekipage var nöjda med. Och jag fick lite nya intressenter att fylla kurserna med. Toppen för mig med! :p Kul att alla var nöjda och glada!
Och så fick jag ju träffa vackra PREn och fina matten!:love:

Jag hann bara ner och kolla Tino. Jag kom ner dit i skymningen när de var lite på g. Ropade på långt håll. Först står han och tittar ett tag bara. Så ropar igen. Då fräser han iväg i galopp och kommer och möter. Hela hans lilla flock kommer med. Just bakom honom sprang 3 tjejer perfekt i linje bredvid varann. Såg så häftigt ut. Jag förbannade mörkret och försökte inte ens fota med mobilen. Hade nog sett ballt ut.

Idag får mina hästar vara lediga. Vi ska ha festligheter på gården med informell polo-avslutningsfest i Mexico-tema. Och jag måste göra ngt åt tvätthögen här hemma.:P
Kul att han inte "glömt" sin matte!:love:
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

kl.

hur många AR instruktörer har ni ridit för sammanlagt? själv har jag bara ridit för 2 st än så länge.

vore lite kul att se hur många ni ridit för :).

jag rider ju inte renodlat AR men förutom fotfolk på diverse kurser så har jag inom AR-spektrat rdiit för:

Markus Hols (vet ej om han räknar sig till AR, gjorde det på den tiden runt 2003)
Solveig Sascht
monica mueller
Christopher Dahlgren
Carina Branderup (just nu)

Min stora coach och läromästare är annars Perry W. Hans ord går före allt annat :) har ridit för honom sen 2005 nu.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Markus Hols (vet ej om han räknar sig till AR, gjorde det på den tiden runt 2003)
Solveig Sascht
monica mueller
Christopher Dahlgren
Carina Branderup (just nu)

Min stora coach och läromästare är annars Perry W. Hans ord går före allt annat :) har ridit för honom sen 2005 nu.
[/QUOTE]
En nyfiken fråga. Jag har ridit för Markus många gånger och varit på flera av CDs träningar till fots. Har också varit fotfolk på Perry W träning. Det som slog mig när jag var på Perrys träning var att han var intressant och hade mycket tänkvärda detaljer i sitt resonemang, men att grunden i den ridning han lärde ut skiljde sig från andra tränare jag mött, däribland CD och Markus. Hur får du ihop det? (eller har du valt att gå på den ena linjen?)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

En nyfiken fråga. Jag har ridit för Markus många gånger och varit på flera av CDs träningar till fots. Har också varit fotfolk på Perry W träning. Det som slog mig när jag var på Perrys träning var att han var intressant och hade mycket tänkvärda detaljer i sitt resonemang, men att grunden i den ridning han lärde ut skiljde sig från andra tränare jag mött, däribland CD och Markus. Hur får du ihop det? (eller har du valt att gå på den ena linjen?)[/QUOTE]

jag är ju en sådan där som samlar på mig ridtankar, tekinker mm i min egna lilla "godispåse" men jag följer Perrys filosofi, den liknar mina egna tankar mest och hur jag vill rida mina hästar. Att träffa Perry var som att äntligen hitta hem! :) Dock är vi inte på riktigt samma sida när det kommer till klickerträningen :rofl: men man akn alltid ta diskussionen och jag ser ju vad som funakr för mig. markus red jag för 2003-2005 o sen kom han inte till trakten något mer, skulle nog inte funka i nuläget för mig då jag som du skriver inte får ihop det längre med hur jag ser på ridningen. samma år började jag rida för Perry i karlstad och har gjort det sedan dess med undantag i våras då ajg var höggravid, satt dock med som fotfolk. CD har aldrig funkat för mig, dock är det några år sedan jag red för honom och mycket kan ha ändrat sig såklart! carina funkar bra med perry då hon gärna hämtar inspiration från honom oxå. man kan ju bara prova o se vad som funkar. jag ahr inget emot att testa nya ide'er och så för stunden och sedan återgå till något annat om det inte fungerar. Man kan ju aldrig lära sig annars! Red för Ulla Wadeborn för några år sedan, en riktig dressyrräv med skinn på näsan och som kunde bli riktigt bitchig! Höll inte emd om allt hon sa men fick oxå väldigt mycket med mig av de lektionerna oxå.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Vill bara inflika att även Carina är väldigt förtjust i Perry Wood, och har varit med på flera kurser med honom.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jag har ju bara ridit för CD och MN (fd MW) och hon är ju även utbildad för Jaana och vi har haft lite diskussioner om hur det går att kombinera. Kom väl fram till att det går alldeles utmärkt då NH inte är en disciplin utan mer ett förhållningssätt. medan AR är en disciplin. Sen är det vissa moment som krockar lite med varandra, inom AR -inte bra att korsa för mkt (sk. flytta över tygndpunkten) inom NH -helt ok, tom nödvändigt många ggr.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Haha jag vet inte hur jag kunde glömma det. Men jag rider ju lillhästen för en annan tränare med. Han är lite NH-inspirerad. Men mer en egen skola han med. Det funkar utmärkt att komb honom om min andra tränare(rider lillprins för en av riddarna och gamlingen för båda).
De har samma signalsystem, samma tänk om eftergift, kontakt i tygeln och samma tänk ang det biomekaniska.
Vi rider alla skänkelvikning.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Det hade underlättat tror jag, OM inte pålle är väldigt noga med att matte är "med" och inte frånvarande, då tror jag han tycker han att han har rätt att vara det också! ;) Men jag har ju mitt mantra som brukar fungera. Ibland när man blir sådär överraskad så kommer jag av mig bara. Att det känns som man redan hunnit sabba passet för dagen. Krävs att man är förberedd och inte blir överraskad. Så det brukar faktiskt gå lättare om man redan innan vet om att aj då, idag kommer vara ett högljutt pass!

Kul att titta på träning! :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Det var i Karlstad (i utkanten) jag var med en heldag på Perrys träning. Då kanske jag har sett dig där tom? Du kanske till och med var med bland oss som travade och galopperade glatt runt ridbanan utan hästar? Vi såg rätt roliga ut, :D men det var en jättebra övning. Mycket små delaljer plockade jag upp som jag tyckte om, sen att inte allt stämde överens med hur jag rider gör ju inte så mycket när man vet vad man kan ta till sig och inte. Alltid hittar man något bra av olika tränare. CD har jag aldrig ridit för själv, men min tränare rider rätt mycket för honom och alla övningar de gjort tar hon med till mig. Jag märker direkt när hon ridit för honom för hon har alltid någon ny och rolig övning med sig då. Han hittar många roliga och annorlunda övningar och det kanske beror på att han har en väldigt annorlunda bakgrund. Jag tycker det är roligt att se och lyssna på hans träningar också. Han ser annorlunda och ger nya infallsvinklar. (som inte är färgade av hur man brukar göra, vad som är det vanliga etc)
 
Senast ändrad:
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Det var i Karlstad (i utkanten) jag var med en heldag på Perrys träning. Då kanske jag har sett dig där tom? Du kanske till och med var med bland oss som travade och galopperade glatt runt ridbanan utan hästar? Vi såg rätt roliga ut, :D men det var en jättebra övning. Mycket små delaljer plockade jag upp som jag tyckte om, sen att inte allt stämde överens med hur jag rider gör ju inte så mycket när man vet vad man kan ta till sig och inte. Alltid hittar man något bra av olika tränare. CD har jag aldrig ridit för själv, men min tränare rider rätt mycket för honom och alla övningar de gjort tar hon med till mig. Jag märker direkt när hon ridit för honom för hon har alltid någon ny och rolig övning med sig då. Han hittar många roliga och annorlunda övningar och det kanske beror på att han har en väldigt annorlunda bakgrund. Jag tycker det är roligt att se och lyssna på hans träningar också. Han ser annorlunda och ger nya infallsvinklar. (som inte är färgade av hur man brukar göra, vad som är det vanliga etc)

ja det är inte omöjligt! när var du där o kollade? Har ridit så mnga olika hästar på kurs för honom, inte bara mina egna :) senaste två gångerna på min friesersto, innan dess på kallblodstravare, innan dess pre/fullblod *s* sen min egen travare.
lite bilder från olika datum, känner du igen mig? :)
_DSC1937B.jpg

DSC_0171web.jpg

DSC_7826web.jpg


ja perrys övningar är underbara och nyttiga! CD va som sagt några år sedan o mycket kan ha ändrat sig för hur jag uppfattade honom då.
 
Senast ändrad:
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

KL.
Det är en ganska liten klick människor som söker sig till dessa tränare (förhållandevis liten alltså). Jag fotfolkar flitigt och känner ofta igen personer jag stött på hos andra tränare (inte bara i vår del av landet).

Min dotters tränarkombination är PW - CEB + "portugiser" (PW tränar för en av dem btw). Är det någon här som tränat eller fotfolkat för någon av dem (eller Paul Belasik) i närheten av Göteborg? Eller i Skåne hos EO (PW)? PM i så fall.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Det var hösten eller våren 2009 jag var där. (har varit på samma ställe och sett CD-träningar också så jag kan ha blandat ihop det) Hästen på mittenbilden tycker jag att jag känner igen. Ni kan ha varit där då.
 
Senast ändrad:
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

KL.
Det är en ganska liten klick människor som söker sig till dessa tränare (förhållandevis liten alltså). Jag fotfolkar flitigt och känner ofta igen personer jag stött på hos andra tränare (inte bara i vår del av landet).

Min dotters tränarkombination är PW - CEB + "portugiser" (PW tränar för en av dem btw). Är det någon här som tränat eller fotfolkat för någon av dem (eller Paul Belasik) i närheten av Göteborg? Eller i Skåne hos EO (PW)? PM i så fall.

Vem är EO (PW)?



Jag red en LC:2 programridning i torsdags, fick ihop 50,35% & fick en 6/12 på sits & hållning :love: Är väldigt stolta över oss trots kallblodet häll på att hoppa över dressyrstaketet osv :laugh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 356
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 218
Senast: Emtherlia
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 112
Senast: VLMF
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 186
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp