Snacktråd för AR-frälsta!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Hästarna får inte stryk utan bromsas. -Du får inte galoppera med vagn!!!

Precis vad jag menar. Det är en vanlig missuppfattning att travhästar får en massa stryk hela tiden. Varför skulle de få det liksom?

Om man heller inte låter den galoppera uppsuttet är det samma sak.

man säger att galopp är tabu- år ut o år in o den kommer aldrig att vilja eller kunna lära sig.

Lte roligt är det dock när vissa travtränare ridgalopperar sina eller rent utav rider dressyr. De får då mer allsidig träning o kan då förbättra sig plus att de allra flesta hästarna tycker om att galoppera. Få travhästar håller sig till trav i större hagar.

Det är numera väldigt många travhästar som galopptränas, inget ovanligt alls.
Det är heller inte speciellt ovanligt med travhästar som håller sig i trav när de gasar i hagen. Det är de man inte ska göra ridhästar av. :D

................................
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Det är ju såklart både negativt och stressande att bli stoppad medan resten av fältet gasar på framåt. Men att ge hästen stryk i det läget nyttar ju inget till. Skulle det dessutom ske i ett travlopp skulle kusken bli avstängd. Travhästar som har problem med att de galopperar i loppen gör tränare och kuskar allt vad de kan för att hålla så lugna och avspända som möjligt för att undvika galopperna.

För en känslig häst kan det dock säkerligen vara fullt tillräckligt med situationen som sådan för att skapa en massa negativ stress som ger en negativ spiral. Man kan ju fråga sig varför man har hållit på så länge med hästen när det inte har fungerat. Oregerlig kan den ju dock inte ha varit, då får de inte starta igen utan att ha kunnat visa i kval att de kan sköta sig.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Blir han fortfarande så spänd idag vid galoppen? Du skrev att det var vänster galopp som var svårt, så det verkar ju inte vara galoppen i sig som är problemet. Hur är höger? Hur gammal är hästen? Hur länge galopperar du i snitt per vecka?
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Helt klart tar mentala problem mer tid.
Just därför kan det vara bra att försöka hitta en övning där det bara blir galopp, utan att ryttaren börjar överrida.
Det går ju också om hästen har negativa kopplingar, att skapa positiva kopplingar istället. Ta ett galoppsprång, stanna ge godis och sitt av. Efter en stund kan du sitta upp och göra om det. Lär hästen att galopp smakar godis. :D
Fundera ut vilka kopplingar du vill att hästens hjärna ska göra och sätt upp en övning som gör de kopplingarna.

Det är jättebra att den ena galoppen fungerar. Det talar ju om för oss att hästen inte har fysiskt svårt att galoppera. Faran med att inte rätt omgående ta tag i den andra galoppen, är att du får en häst som lär sig att galopp alltid betyder (exempelvis) höger galopp. Vänster blir då svårare och svårare allteftersom hästen dels befäster det inlärda beteendet att alltid ta höger galopp, och dels utvecklar en bättre balans i höger, vilket gör det svårare att rent fysiskt förmå den att ta vänster galopp. Jag tror att du skapar dig problem i onödan där. Att vara glad för galopp, vilken som helt, är helt ok de första gångerna, men det kan gå väldigt snabbt för hästen att komma till slutsatsen att galopp med ryttare på ska alltid ske i höger (vänster) galopp.
Det är inte alltid hästen lär sig det ryttaren har tänkt sig att den ska lära sig i en inlärningssituation. ;)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Helt klart tar mentala problem mer tid.
Just därför kan det vara bra att försöka hitta en övning där det bara blir galopp, utan att ryttaren börjar överrida.
Det går ju också om hästen har negativa kopplingar, att skapa positiva kopplingar istället. Ta ett galoppsprång, stanna ge godis och sitt av. Efter en stund kan du sitta upp och göra om det. Lär hästen att galopp smakar godis. :D
Fundera ut vilka kopplingar du vill att hästens hjärna ska göra och sätt upp en övning som gör de kopplingarna.
;)

men nu måste ju moi protestera lite här då i all inlärningsvetenskaplighets namn! Att stanna och ge godis är lika med att belöna att du stannat! Det blir det ingen koppling till galoppen med! Ska man effektivt träna galopp emd godis behöver man inlärd förstärkare och en jävla balans :rofl:
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Ja, du har alldeles rätt. Men de är inte dummare än att de kan koppla ihop hela skeendet (i brist på bättre ord, sitter med en sprängande huvudvärk, så hjärnan kopplade ner lite). Halten kopplas till galoppen, och halten blir positiv. Dessutom är det inte alls fel på en stressad häst om halt smakar godis. :D

Dock blir ju det hela effektivare och mycket mer exakt om man lägger till ett belöningsljud tex ordet bra (som man alltså innan har lärt hästen att förknippa med godis/belöning) som i sig är ett löfte om godis, så att belöningen blir mer exakt.

*KL*
Givetvis går det att lära hästen att galoppera utan klickträningsmetodik, men det är faktiskt jätteeffektivt, speciellt när det gäller att göra positiva kopplingar istället för tidigare negativa.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Som sagt var, huvudvärk ... Nu såg jag att du också hade skrivit om inlärd förstärkare. Går nog och lägger mig nu.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Nu är det inte själva träningsstrategin som helhet jag är ute efter tips om, känner att långsiktigt har vi redan en plan som är den som känns rimlig utifrån oss som ekipage. :)
Det säger jag inte för att vara tjurig och hålla på "min" metod, utan för att jag har provat, mer än en gång (man måste ju tänja på gränserna eller prova att gå vidare emellanåt), bland annat senast i tisdags, och då får man motivationsstopp direkt för att det blir för svårt. Man måste tänka på arbetsglädje och bjudning!

De kopplingar jag vill göra är att få ett bättre påskjut i ytterbak (grovt generaliserat iofs). Det logiska känns att sätta hästen i en sån situation, t ex sluta/diagonalsluta. Men ofta ger det mest motsatt effekt tycker jag när man sätter hästen i ett SVÅRT läge och höjer svårighetsgraden ytterligare. :angel: Att hästen gör nästan tvärtom i motreaktion. Fast vi övar på det ändå för att det även fast det blir svårt och ingen vänstergalopp känns som att påskjutet faktiskt blir lite bättre i högerbak efter de misslyckade försöken. :)
Får se till att varva det med annat som kanske tvärtom underlättar till "fel" teknik och att komma undan med ytterbak, för att försöka hitta något slags mellanting i slutändan.
jag tänkte att det skulle bli enklare att då göra motsatt och tänka lite öppna-tänk istället, men det verkade vara ännu jobbigare! ;) Men man kan ju fortsätta prova det ibland ändå, bara ha fler saker att varva med.
(Observera att jag har "tänket" att rida rörelserna men jag pratar inte om riktiga rörelser utan just tänket.)



Karamelldrottningen:
Nej nu har vi kommit såpass långt så det är inte alls samma sak. Samma fenomen men inte alls samma grad. Lite spänd kommer dom ju alltid bli i inlärningssituationer eller om de tycker det är jobbigt/svårt!
Känns egentligen inte som så stor idé att gå in såvärst ingående på detaljer, för som sagt- jag är inte ute efter en hel träningsstrategi eller grundlig analys, det känns ändå som att vi är inne på rätt spår redan. Eftersom det går framåt hela tiden även om man kan tycka att det går lååångsamt och etappvis! ;)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Du kan inte kräva att den ska sitta i fattningen o därmed vara samlad.

du får ta till vilket medel som helst.. tja rida fort efter annan häst- draghjälp.

Poletten måste trilla ner att det är galopp som gäller- till att börja med.

Unga hästar o såna som din behöver utrymme för att kunna galoppera o behöver även farten för att orka hålla igång, sen....
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

:D inte lätt med huvudvärk.

ja klicker är effektivt, min unghäst är lärd med detta hela vägen, vi ska precis börja med galoppen nu. Tyvärr inte många som vil applicera det på något mer än trick.... Det är så sjuuukt effektivt...
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Du kan inte kräva att den ska sitta i fattningen o därmed vara samlad.

du får ta till vilket medel som helst.. tja rida fort efter annan häst- draghjälp.

Poletten måste trilla ner att det är galopp som gäller- till att börja med.

Unga hästar o såna som din behöver utrymme för att kunna galoppera o behöver även farten för att orka hålla igång, sen....

Måste bara inflika hur rätt du har-som vanligt.:bow:

Rider en treåring nu , tyvärr med skitgalopp(innan SIS kom upp så att säga), finns inget annat sätt än att rida fram, gärna lite svagt uppför.

Via-håller med även dig.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

jag vet inte om det hjälper dig specifikt men ajg ahr brukar börja med att se till att båda galopperna tas på longerningen först och att framåtdrivande hjälper sitter till hundra procent sen har jag alltid satt båda galopperna ute i skogen, med framåtbjudning och mark att röra sig på. jag upplever att alla hästar och då speciellt travare vill ha en 3 kms-vy framför sig när de ska fatta i början. brukar ta en backe med svagt uppförslut och fatt i en sväng så man får rätt galopp. Man kan trampa ner lite i ena sitgbygeln för att få dom o tappa balansen lite och falla i galopp och sen MASSOR av beröm! Väldigt casual liksom. har man draghjälp är det ännu bättre.

Jag är av åsikten att först galopp, sen kan man jobba fram en fiiin galopp. I början går det undan men det ändrar sig snabbt när de fattat grejen och blir starkare. Det betyder inte stress o press och sånt nu utan bara skoj och lite lek i skogen! :) har alltid haft riktigt bra galopp på de travare jag ridit till slut, min egnadock varmblod, gjorde enkla byten och var på väg mot flygande :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Nu är jag tillbaka! :D Inte fick jag vila heller, för ungarna ville rida, men att springa runt med liten sagoponny som hade en treåring på ryggen gjorde underverk med skallen. (Tur att stora flickan rider själv, annars skulle jag nog råka bli vältränad.)


Jag är av åsikten att först galopp, sen kan man jobba fram en fiiin galopp. I början går det undan men det ändrar sig snabbt när de fattat grejen och blir starkare.
Håller med, och lägger till: Det blir bättre när de har fattat tekniken. Men den (grundläggande) tekniken lär de sig på egen hand av att få uppgifter att lösa.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jo där håller jag oxå med, först måste man ha gångarten och sedan utveckla den. Att kräva för mkt från början brukar bara leda till spänningar å ovilja lr förvirring.

däremot vet jag inte detta med att ge godis i det syftet. känns lite onödigt. Men ja kanske funkar det, tänker mest om inte risken finns att hästen då alltid förväntar sig godis om man alltid ger det i ett visst sammanhang, i detta fall galoppen.

Det har jag ju sätt hos vissa, inge kul med "bortskämda" hästar på det sättet.

Totola:

Ja alla säger att de viktiga är att du galopperar och inte hur det går, fort långsamt spelar ingen roll. Nu vet jag ju inte alls hur du rider lr hur din häst är annat än det du skrivit här.

Ett tips: galoppera till en början av varje ridpass efter framskrittningen, be om bägge galoppen, form mm inte lika viktigt just nu. Försök hitta glädjen hos dig och hästen, då brukar många knutar lossna av sig själv. när detta funkar bra kan du börja mer på finliret, låt hästen berätta när den är redo för nästa steg :).
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jag håller med om att travare inte får mer stryk än andra. Jag jobbade hos en sveriges främsta kuskar då han fortf var tränare. Han är en riktig hästkarl med känsla och stor ödmjukhet inför hästen(och andra människor). Detsamma gällde den man jag jobbade med hos honom. Vilken hästmänniska!
Jag ser betydligt mer hemsk behandling av Svenssons med ridhästar.
Det finns idioter inom alla grenar. Men bland proffsen så lever man ju på att djuren presterar. Och en häst som är psykpajad presterar inte optimalt. Om den så går trav, dressyr eller fälttävlan..

Vi både galopptränade och dressyrtränade våra hästar.
En startade tom någon LB dressyr samtidigt som han stod på Solvalla. Han placerade sig. Han var dock en urusel travare.

KL

Jag tycker absolut det finns hästar med galopphandikapp. Oftast är de Islandshästar eller varmblodstravare med bagage, mentalt och/eller fysiskt.
Dock måste man som ryttare helt fattat det där med balans för att hjälpa dem. För oftast är det oabalans i dem, gärna som de gått med i en massa år och lärt in ett felaktigt rörelsemönster och felaktiga instinktiva responser i kroppen.
Man måste få dem i balans mentalt och fysiskt innan galoppen kan komma på tal. Och ibland har de så kass exteriör att det krävs en extrem styrka för att balansera upp den där kroppen. Då kan man få träna ett tag innan de orkar galoppera ok.

Min Islandskorsning hade alltid valt trav eller någon oren mix av tölt och trav eller liknande i hagen och vid stress. När han väl började galoppera uppsuttet fattade han framifrån och rasade fram i framvikt från första steget. Förra ägarinnan fattade galopp genom att slänga sig fram och skrika "yehaaa". Det blev bara ena galoppen, alltid. Galopp var ett obalanserat, stressat trauma för honom. Han är utdömd för psykprob för 20 år sedan.
Han var 20 år då han lärde sig fatta galopp bakifrån och gå i hyfsad balans i båda galopper.
Nu fattar han valfri och är utb tom galoppiruetter. Vägen dit var lååång!

Honom fick vi först lura balansen på och snudd på sätta honom ur balans för att få honom att trilla in i den galoppen han aldrig tog. Jag fick böja hästen utåt och flytta in bogen/svänga inåt och fatta galopp i den svängen. Då fattade han iaf framifrån. Och vi kunde låta honom iaf galoppera den galoppen han aldrig ville fatta ens i lina(givetvis var han kollad fysiskt innan av vet och equiterapeut och hade bra utrustning). Han fick gå lite i den och få maaassor med beröm. Till slut kunde vi börja fatta den galoppen i lite mer samling och han kunde börja fatta bakifrån.

Stressen och traumat var lite kvar. Så man fick lura honom och börja göra olika övningar som man fattade ur.. tex skänkelvikning, sluta etc.
Att rida skänkelvikning med hästens huvud mot sargen kan också hjälpa hästar som har svårt att fatta galopp.

När han sen förstod galoppfattningen och fattade bakifrån började vi jobba mer med kvaliten på det. Att fatta ur ryggning hjälpte mycket. Skänkelvikning undan innerskänkel tex vända in vid c och flytta ut mot långsidan undan inner kan vara bra för att balansera upp de som vill vara för mycket på innersidan, gärna då inner fram ist för ytter bak. Flyttar man ut dem i sidled så kan de inte häva sig fram/inåt och måste bära lite mer bak.

Jag tror dock man får vara jäkligt noga med att förbereda på en sån här häst. Kan den trava ok? Finns det ett reglage i traven både i form(upp ner, in och ut och i sidled) och i tempo? Dvs bjuder hästen genom kroppen? Sitter den inte ihop genom kroppen så blir det svårt att fatta galopp. Speciellt för en travare/islandshäst. Hästen måste sitta ihop genom ordentlig bjudning.

Sen tycker inte jag man ska underskatta ryttarens förmåga att sitta i galopp. Jag var så ovan att galoppera då jag mycket red bara min gamling och andra saker som var rehab och speciella raser. Så jag sabbade ju mycket för min häst då vi väl kom till galoppen. Jag kunde inte sitta rätt och störde.
Har man en svårgalopperad häst så skulle jag verkligen uppmuntra att som ryttare se till att underhålla sin galoppförmåga med att rulla på lite på en lättgalopperad sak om man har möjlighet. Idag då jag rider fler hästar har jag fått in galopprörelsen i kroppen på ett annat sätt. Jag vet själv hur jag vill att min häst ska röra sig i galoppen och hur jag vill att min kropp ska röra sig. Så för att galoppera rör jag mig så. För att hästen ska svara på det måste man ju dock sitta i trav och i skritt med. Dvs man måste göra rätt med sätet innan och efter för att skillnaden ska bli tydlig.

Så Totola.. Jag rekommenderar galoppera på annan häst så mkt du kan! Och se till att hästen är i balans. Testa tex om du på en spikrak linje kan göra skitsnabba övergångar slut-sluta-sluta-sluta etc.. testa diagonalsluta till skänkelvikning tillbaks etc.. rid carré, rid trappa med öppna till sluta till öppna till sluta genom att bara byta rörelseriktning. Kan du göra allt det i balans utan att det svajar och i bjudning så kommer galoppen inte vara så långt bort sen.
Så tänker jag och jobbar jag iaf..
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

ja klicker är effektivt, min unghäst är lärd med detta hela vägen, vi ska precis börja med galoppen nu. Tyvärr inte många som vil applicera det på något mer än trick.... Det är så sjuuukt effektivt...

Håller med - bara hästen är färdig för det (vad det nu är man vill lära in). Har sett några riktigt dåliga exempel.

Karamelldrottningen: ..//däremot vet jag inte detta med att ge godis i det syftet. känns lite onödigt. Men ja kanske funkar det, tänker mest om inte risken finns att hästen då alltid förväntar sig godis om man alltid ger det i ett visst sammanhang, i detta fall galoppen.

Det har jag ju sätt hos vissa, inge kul med "bortskämda" hästar på det sättet.//..

"Godis" är ju inte det primära om man använder positiv inlärning som metod. Det är att hästen - i inlärningssituationen - är inställd på att själv försöka klura ut vad som är "rätt". När man sedan befäst det så går man vidare till något annat. Det enda tiggeri jag ser är när hästarna har svårt att förstå (vilket innebär att jag är otydlig, hoppar över ngt steg eller tajmar fel) och istället försöker med något annat som redan är inlärt - ofta något den lärde sig tidigt. När vår häst "tigger" kör han "stå fint" (stå still och titta rakt fram) vilket var det första han lärde sig.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

jag vet inte om det hjälper dig specifikt men ajg ahr brukar börja med att se till att båda galopperna tas på longerningen först och att framåtdrivande hjälper sitter till hundra procent sen har jag alltid satt båda galopperna ute i skogen, med framåtbjudning och mark att röra sig på. jag upplever att alla hästar och då speciellt travare vill ha en 3 kms-vy framför sig när de ska fatta i början. brukar ta en backe med svagt uppförslut och fatt i en sväng så man får rätt galopp. Man kan trampa ner lite i ena sitgbygeln för att få dom o tappa balansen lite och falla i galopp och sen MASSOR av beröm! Väldigt casual liksom. har man draghjälp är det ännu bättre.

Jag är av åsikten att först galopp, sen kan man jobba fram en fiiin galopp. I början går det undan men det ändrar sig snabbt när de fattat grejen och blir starkare. Det betyder inte stress o press och sånt nu utan bara skoj och lite lek i skogen! :) har alltid haft riktigt bra galopp på de travare jag ridit till slut, min egnadock varmblod, gjorde enkla byten och var på väg mot flygande :)
När man först longerar så är det... iallafall för mig att lära hästen förstå kommandot eller vad vi ska kalla det för. Det som man sen använder uppsuttet o helst inte gör en massa onödiga manövrar i sadeln som stör hästen.

Skriver igen om den store hästkarlen tillika militären Lithander som hade en extra hjälp från longeringen.
Samtidigt som han sa galopp så tog han i linan o sen gjorde en kram på innern uppsuttet.

Det använde jag på min senaste unghäst vilket nu är länge sedan, men i vilket fall som helst har den hästen ALDRIG någonsin fattat fel galopp!!!!

Har även haft användning för det som byteshjälp.

Enda nackdelen eller troligen fördelen var att man fick vara försiktig med innertygeln= blev galopp direkt

Fio här på buke fick ordning på sina seriebyten med den lilla hjälpen- förtydligande för hästen.
 
Senast ändrad:
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Det där med att man tror att hästen har fått stryk...Nej det räcker med att den blivit dragen i truten så fort den har börjat galoppera.

Sen lär sig hästen känna sin ryttare utan o innan.

Det är samma sak med hästar som vägrar att gå ut i skogen.

Hästen känner ryttarens osäkerhet o är bussig o gör inte mer än vad ryttaren egentligen vill. Man gör motstridiga hjälper, spänner sig.....

Vet inte hur många tanter som håller i sig i tygeln o sen pratar en massa gallimatias bara för att försöka förmå hästen att TRO att ryttaren inte menar det den säger med hela kroppsspråket. Det är inget farligt.....:rofl:

Den stress du talar om är lika vanlig vid inlärning av byten- konflikt med det den tidigare har lärt sig.

Jag lärde mig ganska tidigt att ibland får man släppa tygeln o klappa häasten istället. Första galoppen på en unghäst, ensam på hemväg som jag ej ridit in själv. Den blev rädd när jag försökte bromsa den i munnen o sprang fortare med huvudet högt. Släppte, klappade o ptroade o hästen saktade av.

Har gjort samma när hästen har bytt. den förstog då att sen den gjort vad jag försökte förmedla- beröm o noll stress
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jag håller med övriga som gett tips till dig! Jag förstår det du skriver utifrån den situation du bedömer att ni befinner er i osv, vad jag förstått/tolkat utifrån det du tidigare skrivit på flera håll, så blir du lite småstressad själv och orolig när hästen blir lite taggad, och jag har också fått uppfattningen att du till varje pris ofta försöker skydda hästen från situationer där den kan bli taggad/lite småstressad - störningar runt ridhuset osv osv. Gör inte det! rådet är helt ärligt - du gynnar inte hästen på ngt vis om du alltid på reflex försöker skydda den för yttre intryck. Jag vet att det är en reflex som är lätt att ta till som ryttare, men du gör dig själv och hästen en björntjänst.

jag säger som övriga: rid ngn annan häst och galoppera massor om du inte känner att du är där med just din egen än. det kommer ge dig känsla och perspektiv. Och som sagt - våga tänja lite även om det inte blir helt enligt plan, i fråga om yttre omständigheter runt era träningspass, för hästen - och dig.


axel: klok! :bow:
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jag har inget emot godiset i sig, men har sett fler exempel på när det gått fel, varav ett fall riktigt åt skogen, då hästen alltid förväntar sig godis konstant och blir odräglig när hon inte fått ngt. jag som provred denna häst, som för övrigt var en väldigt trevlig individ, blev förundrad när hon tvärstannade då jag gett beröm efter lite piaff, hon ville ha godis sa ägaren annars blir hon sur och vägrar fortsätta:crazy:.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 344
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 215
Senast: Emtherlia
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 112
Senast: VLMF
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 186
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp